弥生三月はアジア各地で進学進級の季節です。
旧暦がそのまま学歴になるのは中国。おそらく大部分の韓国、他中華圏
ソンラック、ティンジャンと言われる水かけ祭りを正月とする
タイ、ミャンマーでは4月が新年の始まりで、学校は2-3月にかけて年度を終えます。
日本では公立高校の入試もそろそろ終了し悲喜交々の卒業期になりましたね。
「大人は試験がなくっていいなあ」というのは中学生のセリフですが
最近では社会に出ても様々な試験を通過している友人が増えてきました。
さて表題ですが「学校ではなぜ試験をするのか」
中学時代の理科の恩師が
「だってテストがなければ、あなたたち勉強しないでしょ。
あなたたちを励ますためよ」と奇しくも仰っていましたが。
テストの目的
1)学習者の到達度を知る
2)教授者の授業づくりを測り、よりよい授業につなげる
と2点に絞られ、その結果
1)からはスコアを知った学習者は自分の未到達を知り、補うべく励む
資格試験に置いては合否の判定材料になる
学校では評定の参考に利用され、5段階の評定が学期末に配布される
問題は2)で、これを真摯に受け止め実施している教授者はどのぐらいいるのでしょうね。
高校などでは、赤点の生徒に対し補習も行うようですが
テストの結果により、日々の授業を改善できる
フレキシブルな教員になりたいものです。
更にいうと
テストづくりにもセオリーがあり、出題には必ず意図がなければならず
採点一つにしてもなぜ×なのか、説明責任がついて回ります。
「教科書に出ていない漢字を書いたら×」になった小学校国語
おなじく「教科書にない単語を答えたから ×」にされた中学校英語
そんな実例が日本語教師の間でささやかれました。
コミュニケーションをつかさどる語学を教える者としては
教科書を使って教える職人であるとともに、
評価評定に関してはプロ中のプロでなければならないと自覚する
3月学年末の評定時期です。
参考文献
『きょういくビジュアルノート』エーデル出版 田村皖司 栗原敦夫 白井槙 坂本信昭 著 第6章「よりよい授業に向けて」
『第二言語習得研究に基づく最新の英語教育』 大修館書店 小池生夫監修 第17章 言語テストと第2言語習得
『現代の英語科教育法』 南雲堂 大沢茂編集責任 第12章 評価とテスト
In Yangon many people is able to speak English because England concurred them until 1947.
EspIn Yangon many people is able to speak English because England concurred them until 1947.
Especially elder men utter beautiful British English on the street.
Now a day kids start learning at public school at the age of 5-6.
City center area school yard is too small to accept all the pupils
so they still have double school in the morning and in the afternoon.
Some goes to school only in the morning and the others study only in the afternoon.
It cause the problem to kids stay up too late according to Pastor Jhonny who has 2 pupils in his family.
In elementary school one class has approx 60 pupils and only 1 teacher mostly female.
Teacher has small stick to control them I saw near my house sometimes.
They start learning English from 3rd grade which is the age 7-8.
And before that many kids go to jyuku, private institute for tutoring.
Plus YMCA of other missionary have English course for both adult and kids.
Therefore my observation, 60-70 percent of Yangon Downtown-ean speak English all right.
Taxi drivers, Tri-show drivers, super-market girls.....
except youngers from country side.
Thanks to them, I did not improve my Myanmar language for 2 year....
what ashame!!
ecially elder men utter beautiful British English on the street.
Now a day kids start learning at public school at the age of 5-6.
City center area school yard is too small to accept all the pupils
so they still have double school in the morning and in the afternoon.
Some goes to school only in the morning and the others study only in the afternoon.
It cause the problem to kids stay up too late according to Pastor Jhonny who has 2 pupils in his family.
In elementary school one class has approx 60 pupils and only 1 teacher mostly female.
Teacher has small stick to control them I saw near my house sometimes.
They start learning English from 3rd grade which is the age 7-8.
And before that many kids go to jyuku, private institute for tutoring.
Plus YMCA of other missionary have English course for both adult and kids.
Therefore my observation, 60-70 percent of Yangon Downtown-ean speak English all right.
Taxi drivers, Tri-show drivers, super-market girls.....
except youngers from country side.
Thanks to them, I did not improve my Myanmar language for 2 year....
what ashame!!
にほんブログ村
旧暦がそのまま学歴になるのは中国。おそらく大部分の韓国、他中華圏
ソンラック、ティンジャンと言われる水かけ祭りを正月とする
タイ、ミャンマーでは4月が新年の始まりで、学校は2-3月にかけて年度を終えます。
日本では公立高校の入試もそろそろ終了し悲喜交々の卒業期になりましたね。
「大人は試験がなくっていいなあ」というのは中学生のセリフですが
最近では社会に出ても様々な試験を通過している友人が増えてきました。
さて表題ですが「学校ではなぜ試験をするのか」
中学時代の理科の恩師が
「だってテストがなければ、あなたたち勉強しないでしょ。
あなたたちを励ますためよ」と奇しくも仰っていましたが。
テストの目的
1)学習者の到達度を知る
2)教授者の授業づくりを測り、よりよい授業につなげる
と2点に絞られ、その結果
1)からはスコアを知った学習者は自分の未到達を知り、補うべく励む
資格試験に置いては合否の判定材料になる
学校では評定の参考に利用され、5段階の評定が学期末に配布される
問題は2)で、これを真摯に受け止め実施している教授者はどのぐらいいるのでしょうね。
高校などでは、赤点の生徒に対し補習も行うようですが
テストの結果により、日々の授業を改善できる
フレキシブルな教員になりたいものです。
更にいうと
テストづくりにもセオリーがあり、出題には必ず意図がなければならず
採点一つにしてもなぜ×なのか、説明責任がついて回ります。
「教科書に出ていない漢字を書いたら×」になった小学校国語
おなじく「教科書にない単語を答えたから ×」にされた中学校英語
そんな実例が日本語教師の間でささやかれました。
コミュニケーションをつかさどる語学を教える者としては
教科書を使って教える職人であるとともに、
評価評定に関してはプロ中のプロでなければならないと自覚する
3月学年末の評定時期です。
参考文献
『きょういくビジュアルノート』エーデル出版 田村皖司 栗原敦夫 白井槙 坂本信昭 著 第6章「よりよい授業に向けて」
『第二言語習得研究に基づく最新の英語教育』 大修館書店 小池生夫監修 第17章 言語テストと第2言語習得
『現代の英語科教育法』 南雲堂 大沢茂編集責任 第12章 評価とテスト
In Yangon many people is able to speak English because England concurred them until 1947.
EspIn Yangon many people is able to speak English because England concurred them until 1947.
Especially elder men utter beautiful British English on the street.
Now a day kids start learning at public school at the age of 5-6.
City center area school yard is too small to accept all the pupils
so they still have double school in the morning and in the afternoon.
Some goes to school only in the morning and the others study only in the afternoon.
It cause the problem to kids stay up too late according to Pastor Jhonny who has 2 pupils in his family.
In elementary school one class has approx 60 pupils and only 1 teacher mostly female.
Teacher has small stick to control them I saw near my house sometimes.
They start learning English from 3rd grade which is the age 7-8.
And before that many kids go to jyuku, private institute for tutoring.
Plus YMCA of other missionary have English course for both adult and kids.
Therefore my observation, 60-70 percent of Yangon Downtown-ean speak English all right.
Taxi drivers, Tri-show drivers, super-market girls.....
except youngers from country side.
Thanks to them, I did not improve my Myanmar language for 2 year....
what ashame!!
ecially elder men utter beautiful British English on the street.
Now a day kids start learning at public school at the age of 5-6.
City center area school yard is too small to accept all the pupils
so they still have double school in the morning and in the afternoon.
Some goes to school only in the morning and the others study only in the afternoon.
It cause the problem to kids stay up too late according to Pastor Jhonny who has 2 pupils in his family.
In elementary school one class has approx 60 pupils and only 1 teacher mostly female.
Teacher has small stick to control them I saw near my house sometimes.
They start learning English from 3rd grade which is the age 7-8.
And before that many kids go to jyuku, private institute for tutoring.
Plus YMCA of other missionary have English course for both adult and kids.
Therefore my observation, 60-70 percent of Yangon Downtown-ean speak English all right.
Taxi drivers, Tri-show drivers, super-market girls.....
except youngers from country side.
Thanks to them, I did not improve my Myanmar language for 2 year....
what ashame!!
にほんブログ村