ユングとスピリチュアル

ユング心理学について。

自分の中にあるものを持ち出せば、持ち出したものがあなたを救います。

2021-04-05 01:56:50 | 心理学

自分の中にあるものを持ち出せば、持ち出したものがあなたを救います。
もしあなたが自分の中にあるものを引き出さなければ、あなたが引き出さないものがあなたを破壊するでしょう。
-トマスの福音書

If you bring forth what is within you what ​you bring forth will save you.
If you do not bring forth what is within, what you do not bring forth will destroy you.
-gospel of Thomas

 

A
抑制されるものと抑圧するものがある。
原則として、人間の心理構造の中にある反社会的な要素を表す傾向、つまり私が誰もが持っている「統計的犯罪者」と呼ぶものは、抑制されています。
しかし、単に抑圧されているだけの傾向は、通常、やや疑わしい性質を持っています。
反社会的というよりも、型破りで社会的に不器用なのである。
抑圧する理由も同様に疑わしい。
ある人は全くの臆病から、ある人は慣習的な道徳から、またある人は名誉のために抑圧する。
抑圧とは、ある種の中途半端な意識で物事を手放すことであり、ホットケーキを落としたり、高すぎるブドウを非難したり、自分の欲望を意識しないように見て見ぬふりをすることである。
フロイトは、抑圧が神経症を引き起こす主要なメカニズムの1つであることを発見しました。
抑制は意識的な道徳的選択に相当するが、抑圧は嫌な決定を取り除くためのむしろ不道徳な「好み」である。
抑制は心配、葛藤、苦しみを引き起こすかもしれないが、神経症を引き起こすことはない。
神経症は常に正当な苦しみの代用なのである。~カール・ユング、CW11、パラ129

A
ノイローゼとは内面の分裂であり、一人の自己と戦っている状態である。... 人を自分自身との戦いに駆り立てるものは、自分が互いに対立する2人の人間から成り立っているという直観や知識である。~カール・ユング「魂を求めた現代人

19:45-「家にいるときと人前に出ているときとではまったく違う。それを知らない人は、結局それにつまずいてしまう。家の中で親密な関係にあるときの男なのか、それとも公の場に現れる男なのか、それはジキルとハイドの問題なのか。多くの場合、二重人格と言えるほどの違いがあります...そして、それが顕著になればなるほど、人は神経症になります。彼らがノイローゼになるのは、2つの異なる方法を持っていて、常に自分自身に矛盾を抱えているからです。彼らは自分自身のことを意識していないので、自分が1つだと思っていますが、誰もが2つあることに気付いています...ある人は彼のことを1つの面でしか知らず、他の人は彼のことをもう1つの面でしか知りません。~C.ユング(1990年のユーチューブ・ドキュメンタリー「The World Within - C.G. Jung in His Own Words」より)。

しばしば、ある男性がどのタイプに属するのかを見極めるのに非常に苦労することがありますが、それは彼が非常にバランスのとれた人物であるか、あるいは非常に神経質な人物であるかのどちらかです。
神経症になると、常に人格が解離した状態になりますからね。
また、人は自分がいつ意識的に反応しているのか、無意識に反応しているのかわからないものです。
誰かと話をしていると、その人は意識的だと思うでしょう。
驚いたことに、しばらくすると、その人はまったく無意識で、それを知らないことがわかるのです。
ある人が何を意識していて、何を意識していないのかを知るためには、長くて骨の折れる作業になります。
あるものは意識的であり、あるものは無意識的であるが、いつもそれがわかるわけではない。
あなたは人に聞かなければなりません。「今、あなたは自分の言うことを意識していますか?
あるいは、"気づいた?
と聞いてみると、本人も知らなかったことがたくさんあることがわかります。
例えば、ある人にはたくさんの理由があって、誰が見てもそれがわかる。本人たちはそれに気づいていないのです。~カール・ユング『エバンスとの対話』23ページ。

"神経症者は)たくさんのドアがある地下室に閉じ込められているように感じ、どのドアを開けても新たな暗闇につながるだけだ。そして、他の人たちが太陽の下で外を歩いていることを、常に知っているのです。私は、どんな重度の神経症であっても、それが内包する麻痺した絶望感を認識せずに理解することはできないと考えている。奇妙な虚栄心、要求、敵対心の背後には、人生を望ましいものにするすべてのものから永遠に排除されていると感じ、欲しいものを手に入れてもそれを楽しむことができないと知っている、苦しんでいる人間がいることを理解するのは難しいかもしれない。このような絶望の存在を認識したとき、特定の状況では説明できない過剰な攻撃性や意地悪にさえ見えることを理解するのは難しいことではありません。幸福のあらゆる可能性を閉ざされた人が、自分が属することのできない世界に憎しみを感じないとしたら、それはまさに天使でなければならないだろう」。~カレン・ホーニー『現代の神経症的性格』227~228ページ

 

A
Some are suppressed and some are repressed.
As a rule those tendencies that represent the antisocial elements in man's psychic structure—what I call the "statistical criminal" in everybody—are suppressed, that is, they are consciously and deliberately disposed of.
But tendencies that are merely repressed are usually of a somewhat doubtful character.
They are not so much antisocial as unconventional and socially awkward.
The reason why we repress them is equally doubtful.
Some people repress them from sheer cowardice, others from conventional morality, and others again for reasons of respectability.
Repression is a sort of half-conscious and half-hearted letting go of things, a dropping of hot cakes or a reviling of grapes which hang too high, or a looking the other way in order not to become conscious of one's desires.
Freud discovered that repression is one of the main mechanisms in the making of a neurosis.
Suppression amounts to a conscious moral choice, but repression is a rather immoral "penchant" for getting rid of disagreeable decisions.
Suppression may cause worry, conflict and suffering, but it never causes a neurosis.
Neurosis is always a substitute for legitimate suffering. ~Carl Jung, CW 11, Para 129

A
Neurosis is an inner cleavage - the state of being at war with one- self. ... What drives people to war with themselves is the intuition or the knowledge that they consist of two persons in opposition to one another. ~Carl Jung; Modern Man in Search of a Soul

At 19:45— “at home you are quite different from when you are in public, and people who don’t know it stumble over it in the end, they deny that they are like that but they are like that, they are it… now, which is the real man? Is he the man as he is at home in intimate relations or is he the man that appears in public, it is a question of Jekyll and Hyde? Often there is such a difference that you would be able to speak of a double personality… and the more that that is pronounced the more that people are neurotic. They get neurotic because they have two different ways that they contradict themselves all the time and as much as they are unconscious of themselves they don’t know it, they think they’re all one and yet everyone sees that they are two… and some know him for only one side and others know him only on the other side and then there are situations that clash because the way you are with people create certain situations within the organizations and these two situations don’t chime in they are just discernless.” ~C.Jung, you-tube 1990 documentary, The World Within - C.G. Jung in His Own Words.

Often you have great trouble even to make out to what type a man belongs, either because he is very well balanced or he is very neurotic.
The last one is hard because when vou are neurotic, then you have always a certain dissociation of personality.
And then too, the people themselves don't know when they react consciously or when they react unconsciously.
So you can talk to somebody, and you think he is conscious.
He knows what he says, and to your amazement you discover after a while that he is quite unconscious of it, doesn't know it.
It is a long and painstaking procedure to find out of what a man is conscious and of what he is not conscious, because the unconscious plays in him all the time.
Certain things are conscious; certain things are unconscious; but you can't always tell.
You have to ask people, "Now are you conscious of what you say?"
Or, "Did you notice?"
And you discover suddenly that there are quite a number of things that he didn't know at all.
For instance, certain people have many reasons; everybody can see them. They themselves don't know it at all. ~Carl Jung, Evans Conversations, Page 23.

“[The neurotic] feels caught in a cellar with many doors, and whichever door he opens leads only into new darkness. And all the time he knows that others are walking outside in sunshine. I do not believe that one can understand any severe neurosis without recognizing the paralyzing hopelessness which it contains. … It may be difficult then to see that behind all the odd vanities, demands, hostilities, there is a human being who suffers, who feels forever excluded from all that makes life desirable, who knows that even if he gets what he wants he cannot enjoy it. When one recognizes the existence of all this hopelessness it should not be difficult to understand what appears to be an excessive aggressiveness or even meanness, unexplainable by the particular situation. A person so shut out from every possibility of happiness would have to be a veritable angel if he did not feel hatred toward a world he cannot belong to.“ ~Karen Horney, The Neurotic Personality of Our Time, pp. 227–228


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