ユングとスピリチュアル

ユング心理学について。

映画における変身物語 神話と映画

2021-03-12 19:39:21 | 心理学

プレゼンター:クリストファー・ハウク
夜の海の旅」は、下降、暗闇、そして知覚の最小化というテーマです。
知覚の最小化がテーマです。何のために?クジラの腹の中にいても
クジラの腹に捕まっても(聖書のヨナやテリー・ギリアムの『タイム・バンディッツ』の小人たちのように)、あるいは
クジラの腹の中であろうと(聖書のヨナやテリー・ギリアムの『タイム・バンディッツ』の小人たちのように)、夜の街の底であろうと(スコセッシの『アフター・アワーズ』のように
スコセッシ監督の「アフター・アワーズ」のように)、普通の世界から剥ぎ取られて
奪われた状態に放り込まれます。それが数時間なのか数日なのか、はたまた
数時間なのか、数日なのか、はたまた永遠に続くのかもわからない。これに慣れるしかないのか?
これに慣れるべきか?私はもう元には戻れないのだろうか?まるでコビットのパンデミックのようですね。
神話でも映画でも、戻ることはあります。しかし、物事は決して同じではない
元には戻らない。夜の海の旅」は、ある状態から別の状態への移行以上のものです。
ある状態から別の状態への移行以上のものであり、すべての前提、アイデンティティを含む最初の生活様式の変容を伴う。
仮定、アイデンティティー、愛着、落とし穴をすべて含んだ、最初の生活様式の変容を伴う。その後
暗闇から抜け出した後は、すべてが変わります。
神話には、ノアとその家族が旅したような最大の全世界バージョンから
神話には、ノアとその家族が旅したような最大の全世界版から、ヨナのような個人の苦しみの物語まであります。
映画のストーリーは、様々な方法で神話と平行した独自のストーリーアークを持っています。
様々な方法で神話と平行しています。共通しているのは、一人以上の登場人物が良い方向に変わっていくことです。
登場人物が良い方向に変わっていくことです。
クリストファー・ハウク氏は、この変化というテーマを考えるにあたり、次のように述べています。
クリストファー・ハウクは、この変身というテーマを考えるにあたり、興味深い多彩な映画のクリップを紹介します。
クリストファー・ハウク氏は、ユング派分析家であり、ロンドン大学ゴールドスミス校の名誉上級講師でもあります。主な著書に、『Jung and the Postmodern: The Interpretation of Realities』(2000年)、『Human Being Human. Culture and the Soul』(2005年)、『Visible Mind. Movies, Modernity and the Unconscious』(2013年)などがある。また、ユングの映画論をまとめた2冊の共編著がある。Jung and Film. Post-Junggian Takes on the Moving Image』(2001年)、『Jung and Film II - The Return』(2011年)。
短編映画、ドキュメンタリー「One Colour Red and Green Ray」、心理ドラマ「Again」は、ロンドンの劇場でプレミア上映されたほか、バルセロナ、チューリッヒ、モントリオールの国際会議でも上映された。現在は、新しい映画プロジェクトに加えて、合理性の限界と、私たちの生活における非合理的なものの位置について研究しています。
登録受付中
登録は2021年3月18日(木)午前0時(PST)までです。
このリンクをたどってください: https://appliedjung.com/the-night-sea-journey-rm/

TRANSFORMATION NARRATIVES IN FILM
AND MYTH
Presented by Christopher Hauke
The ‘night sea journey’ is a theme of descent, of darkness and the
minimising of perception. To what end? Whether caught in the belly
of a whale (as with Jonah in the Bible or the little guys in Terry
Gilliam’s “Time Bandits”) or the bowels of the city at night (as in
Scorsese’s “After Hours”), you are stripped of your normal world and
thrown into a state of deprivation. You have no idea whether this will
last hours or days or, god forbid, for ever. Should I just get used to
this? Will I ever get back? Sounds like the Covid pandemic doesn’t it?
In both myth and movie, there is a return. But things are never the
same again. The ‘night sea journey’ is more than a transition from
one state to another, it involves a transformation of the initial way of
life, with all its assumptions, identities, attachments and pitfalls. After
the emergence from darkness, all is changed.
Myths range from the largest whole-world version as journeyed by
Noah and his family, to stories of individual suffering like Jonah’s.
Film narrative has its own story arc which parallels the myth in a
variety of ways. What they all have in common is how one or more
characters are changed for good.
In considering this theme of transformation Christopher Hauke will
introduce clips from an intriguingly eclectic range of films.
Christopher Hauke is a Jungian analyst in private practice and Senior Lecturer emeritus at Goldsmiths, University of London interested in the applications of depth psychology to a wide range of social and cultural phenomena including film. His books include Jung and the Postmodern: The Interpretation of Realities, (2000); Human Being Human. Culture and the Soul (2005) Visible Mind. Movies, Modernity and the Unconscious.(2013). He has co-edited two collections of Jungian film writing: Jung and Film. Post-Jungian Takes on the Moving Image (2001) and Jung and Film II – The Return (2011).
His short films, documentaries One Colour Red and Green Ray and the psychological drama Again premiered in London venues and at congresses in Barcelona, Zurich and Montreal. In addition to new film projects he is now researching the limits of rationality, and the place of the irrational in our lives.
Registration now open!
Registration closes midnight (PST) Thursday 18 March 2021.
Follow this link: https://appliedjung.com/the-night-sea-journey-rm/

 


最新の画像もっと見る