ナルシストのガスライティングは今やピークに達しており、彼らに理屈をこねることはできません。ナルシストの奇妙な行動に混乱した被害者は、安全だと感じていた最初の頃の関係に戻れることを期待して、加害者を喜ばせようとますます努力します。自己愛の薬」を奪われた被害者は、突然、強い禁断症状に襲われます。不安に駆られ、混乱に陥り、自分が持っていると思っていたソウルメイトを失ってしまうのです。見捨てられ、拒絶されたという深い傷の痛みに対処するために、彼らはさまざまな無意識の防衛メカニズム(否定、合理化、幼児期の退行パターン、認知的不協和、トラウマの結合などの組み合わせ)に逃避します。現実世界から孤立した孤独な状態で、これらの行動は、自己愛的な虐待や現在経験しているガスライティングを生き延びるための唯一の手段となります。何をしても、この他人に自己愛的な傷を負わせるだけのようで、そのたびに、(自分でも気づかないうちに)全能の怒りを自分に向けて放出しているのです。このようなサバイバル戦術をとるだけで、被害者は相手に過度に依存した人質となり(ストックホルム症候群)、予測不可能で不確実な状況が続くことになります。その結果、彼らはナルシストの病的な壮大な自己との不気味なダンスに巻き込まれ、そこでは地獄が支配し、彼らは幼児的な退行行動パターンへと退行していきます(退行した幼児性)。この段階では、ナルシスティック・ヴィクティム・シンドローム(NVS)の影響を受けている可能性が高く、以前の自分の影のようになってしまいます。最終的には、"操り人形 "の気まぐれや快楽に翻弄されることになります。ガスライティングからの回復は、被害者に最も大きなダメージを与えるため、最も長い時間を要します。
ナルシストは、自分の供給者となった人を軽蔑します。彼らは、彼らを無力で劣った価値のない犠牲者と見なしますが、同時に、その価値のない獲物は、彼らに豊富な量のナルシストの供給物を提供しているのです。被害者が苦痛を示せば示すほど、加害者にとっての自己愛の供給源となり、加害者はより重要で強力な存在であると感じるようになるのです。そして、加害者はより重要で強力な存在だと感じるようになります。加害者が重要で強力だと感じれば感じるほど、彼らの言葉や身体的な暴力はより露骨になります。この "プル・プッシュ "のシナリオにより、ナルシストは「あなたのことは嫌いだけど、私から離れないでね、さもないとあなたを殺すわよ」というような行動をとるようになる。彼らは、自分から離れていくと思われる動きを、自分のナルシスト的な供給に対する脅威として反応するので、被害者が自己決定を示すことは、確実に切り捨てられることになります。ナルシストは、被害者の価値を下げることには容赦がありません。被害者の切り捨ては、被害者自身の愛着欲求、知的能力、肉体、性欲、創造性など、様々な形やレベルの攻撃によって行われます。この時点で、被害者はパブロフの犬のように条件付けされ、外の世界ではナルシストの "複雑なダンス "のパートナーとして喜んでいるように見えます。仮にそのナルシストから逃れることができたとしても、他のナルシストに見破られてしまうため、将来的に再被害を受ける危険性が高くなります。
捨て身の段階。
この段階では、ゲームは最終的な結論を迎えます。ナルシストによる被害者の理想化から始まったゲームは、被害者の過剰な依存によってナルシストの理想化で終わる運命にあります。これが起こると、ナルシストのゲームへの情熱は弱まり、彼らの目にはすでにコンテストに勝ったと映り、楽しい時間は終わります。この時点で、ナルシストは被害者のニーズや希望に全く無関心になっており、事実上、彼らの心の中にはもはや存在していません。被害者は混乱したまま、感情をむき出しにして、死にかけている関係を "修復 "するために解決策を見つけようとしています。しかし、ナルシストは、関係を修復しようとするすべての試みに抵抗し、沈黙でいじめたり、何か反応があったとしても、それは残酷なほど冷たいものになるでしょう。事実上、被害者は自分にとって「価値のない劣等生」になってしまっているのです。被害者を消耗させてしまったこと、自分の役目が終わったことを知っているので、ナルシストは次の供給源に移る時なのです。被害者が被害者を取り戻そうとすることは、ナルシストのエゴを満たすだけであり、さらにナルシストの一過性の供給源を提供することになります。
The narcissist gaslighting is now at its peak, and there is no reasoning with them. Confused by the narcissist’s bizarre behaviour, the victim works harder and harder to please their abuser in the hopes of getting the relationship back to where it was in the start, when it felt safe. Deprived of their “narcissistic drug”, the victim is suddenly thrown into strong withdrawal symptoms. They are distraught with anxiety, turned inside out with confusion, and bereft of what they thought they had, a soul-mate. In order to cope with the pain of this deep wound of abandonment and rejection, they escape into a range of unconscious defense mechanisms (a mix of denial, rationalization, infantile regressive patterns, cogntive dissonance, trauma bonding etc.). Alone and isolated from the real world, these behaviours become their only way of surviving the narcissistic abuse, and the gaslighting they are now experiencing. No matter what they do, they only seem to create narcissistic injury to this stranger, and each time they do that, they inadvertently release an almighty rage down upon themselves (without even knowing how they are doing it). By merely engaging in these survival tactics, the victim becomes the hostage that is overly dependent on their captive (Stockholm Syndrome), where unpredictability and uncertainty is the order of their day. As a result, they are now caught in the macabre dance with the narcissist’s pathological grandiose self, where hell reigns supreme, and they regress into infantile regressive patterns of behaviour (Regressed Infantilism). At this stage they are most likely suffering the effects of Narcissistic Victim Syndrome (NVS), where they are reduced to a shadow of their former self. Finally they are at the mercy of the whims and pleasures of their “puppet master”. Recovering from gaslighting takes the longest time, as it does the deepest damage to each victim.
The narcissist despises who their supply person has become; they view them as powerless, inferior and worthless victims, but at the same time, their worthless prey is providing them with a bountiful amount of narcissistic supply. Therein lays the paradox; the more the victim shows their distress, the more they become narcissistic supply for the abuser, and the more important and powerful the abuser gets to feel. The more important and powerful the abuser feels, the more blatant their verbal and physical violent becomes. This “pull-push” scenario leaves the narcissist acting in a way that says, “I hate you, but don’t you dare leave me or I will kill you”. They will react to any perceived movement away from them as a threat to their narcissistic supply, therefore, any show of self-determination by the victim will surely be devalued. The narcissist is merciless in the way they devalue the victim. Devaluation of the victim can be delivered through many different forms and levels of attack; through victims own attachment needs, their intellectual capabilities, physical body, sexuality, creativity etc. By this time, like Pavlov’s dogs, the victim has been conditioned, and appears to the outside world that they are willing partners in the narcissists “convoluted dance”. Even if they do manage to escape from that narcissistic individual, they are at high risk of future re-victimization and entrapment with other narcissists, because they are primed in a way that other narcissists can spot.
THE DISCARDING PHASE:
In this phase, the game comes to its final conclusion. What started out as the idealization of a victim by the narcissist, is doomed to end with the idealization of the narcissist by the victim’s over dependence. Once this happens, the narcissist ardor for the game has dampened, in their eyes they have already won the contest, and the fun is over. By this time, the narcissist is totally indifferent to any needs or wishes that the victim may have, in effect they no longer exist in their mind. Not so for the victim, they are left confused and raw with emotion, and are eager to find solutions in order to “fix” the dying relationship. However, the narcissist resists all attempts to rescue the relationship, they will bully with silence, or if there is any kind of response, it will be brutally cold. In effect, the victim has become “worthlessly inferior” to them; they know they have drained the victim dry, that they have now outlived their usefulness, and now it is time for the narcissist to move on to the next source of supply. Any undertaking to win them back by the victim will only feed the narcissists ego, and further provide them with a transient source of narcissistic supply.
ガスライティング効果による被害者の窮状。
ガスライティングの過程で、被害者は感情的、心理的な心の状態を経験することになります。 ロビン・スターン博士は、その素晴らしい著書『The Gaslighting Effect』の中で、被害者が経験する3つの段階について語っています。また、ガスライティングを受けていることを認識するための警告サインについても言及しています。彼女の分析を少し紹介したいと思います。
不信感。
ガスライティングとは、ナルシストのガスライタが無実の被害者(ガスライティ)を操るために用いる、極端な感情的虐待のことです。ガスライティングの効果は非常に陰湿で、被害者が自分の判断や現実に対する信頼を失ってしまうことにつながります。ガスライティングの行動に対する被害者の最初の反応は、全くの不信感です。自分に対する突然の変化や、そもそも自分がガスライティングを受けているという事実が信じられません。自分に対する突然の変化や、そもそも自分がガスライティングを受けているという事実を信じることができません。もちろん、これは加害者が望んでいることであり、被害者が何が起こっているかを知っていたら、うまくいかないでしょう。理想化の段階でナルシストが使う方法は、被害者がナルシストの加害者に完全にハマってしまうことを事実上保証するような形で進行していきます。完全に誘惑されてしまった被害者は、その愛に目がくらみ、当然、自分の愛が報われていると純粋に信じてしまいますが、もちろん、それは真実ではなく、全くの作り話です。以前は、加害者と被害者のコミュニケーションはアクセス可能で、関係性の中に留まっていたのですが、今ではブロックされたり、逸らされたりするようになりました。彼らが知っているのは、かつてナルシストが彼らを「良い心」で抱いていたのが、今では彼らを強く批判するようになったということだけです。それまでの同情やサポートが、今では軽蔑や反感に変わってしまったのです。被害者(ガスライティングを受けている人)が、人間関係の中で起きていることを合理的に話し合おうとすると、沈黙されるか、さらに悪いことに、話していることがすべて捻じ曲げられたり、矮小化されたりするのです。
ガスライティングは、被害者に深刻な影響を与えるために、深刻である必要はないことを理解することが重要です。「あなたはとても繊細だ」と言われたり、「あなたにはできないから、私に任せなさい」と何かをすべきではないと言われたりするような、微妙なものである場合もあります。被害者はこれらの発言が事実でないことを合理的に理解していても、徐々に自信が失われ、自分を信じることができなくなっていきます。ガスライティング・ストロークとは、例えば、物をあちこちに移動させた後、加害者がその物を移動させたことを否定することで、被害者に大きな混乱をもたらします。また、何かを言った後で、そのようなことを言ったことを否定することもあります。このような心理戦は、被害者に自分の記憶や出来事の認識を疑わせる効果があります。被害者は、ガスライターに認められたい、自分がおかしくなっていないという安心感を得たいと思い、現実感を得るために自己愛性加害者に強く依存するようになります。
防御。
この段階では、被害者はまだガスライティングの操作に対して戦い、自分自身を守るための十分な自己を持っています。しかし、ナルシストの "ガスライティング "は、それが意図した通りに機能し始めています。つまり、自責の念、怒り、混乱、罪悪感を生み出すことで、被害者のバランスを崩しているのです。この感情的なダメージにより、被害者は時間の経過とともに、現実感や自分自身の感覚を失っていきます。迷い、混乱し、自分の直感や記憶を信じることができなくなり、恥ずかしさのために孤立しがちになります。やがて、精神的なエネルギーが枯渇し、恐ろしいガスライティングから身を守ることができなくなります。この段階では、その人のシステム全体が消滅の危機に瀕しているように感じられます。
生まれたときから、自然は、初期のトラウマによる消滅から子どもを守るために、無意識の防衛メカニズムと適応行動を構築します。そして、消滅の危機にさらされるような強いストレスを受ける経験をしたときには、生涯にわたって、同じ防衛機能が維持されます。人生を歩み始めたとき、子どもは世界が恐ろしい場所だと感じています。そのため、恐怖心を和らげるためには、誰かと感情的な結びつきを作り、ストレスや不安を軽減する必要があります。子供は主な養育者(通常は母親)を認識し、絆を深めます。もちろん、将来的には母親が最初の加害者となる可能性が非常に高くなります。子供にとって母親は「脅威であると同時に優しさでもある」存在であり、このことが子供を生き延びるために感情的な結合に向かわせているようです。
THE PLIGHT OF THE VICTIMS OF THE GASLIGHTING EFFECT:
During the process of gaslighting, the victim will find themselves going through emotional and psychological states of mind. In her wonderful book, The Gaslighting Effect, Robin Stern, Ph.D. speaks of three stages the victim will go through: Disbelief, Defense, and Depression, she also goes on to flags down warning signs for recognizing when one is being gaslighted. I would like to expand a little on her analysis.
DISBELIEF:
Gaslighting is an extreme form of emotional abuse used by the narcissistic gaslighter to manipulate the innocent victim (gaslightee). The effects of gaslighting are so insidious, that they can lead to the victim losing all trust in their own judgment and reality. The victim’s initial reaction to the gaslighting behaviour is one of utter disbelief; they cannot believe the sudden change towards them, or indeed the fact that they are being gaslighted in the first place. All they know is that something terribly odd seems to be happening in the relationship, but they cannot figure out what it is that is happening. Of course, this is precisely what the abuser wants, after all, it would not work if the victim knew what was happening. The methods used by the narcissist in the initial idealization stage of the relationship progresses in such a way that it virtually guarantees that the victim will become hooked utterly and completely to their narcissistic abuser. Blinded by their love after been totally seduced, the victim naturally, trusts genuinely that their love is reciprocated, but of course, this is untrue, a total fabrication. Where once the abuser’s communication with the victim had been accessible and stayed within the relationship, it has now become blocking and diverting. All they know is that where the narcissist had once held them in “good heart”, they have now become highly critical of them. The sympathy and support that had been available has now turned to disdain and antagonism. Whenever the victim (gaslightee) wants to reasonably discuss what is happening in the relationship, they are met with silence, or worse, they find that everything that is being said is twisted or trivialized.
It is important to realize that the gaslighting does not need to be severe in order to have severe consequences on the victim; it can be as subtle as being told that “you are so sensitive”, or that they should not do something because “you are not able to do it, leave it to me”. Even though the victim can rationalize that these statements are untrue, gradually their confidence is being eroded away to such an extent that they cannot trust themselves. Gaslighting strokes, such as moving items from place to place, and then the abuser denying that they had moved the item really creates huge confusion to the victim. Or saying something, then later denying that they had said such a thing. All of this psychological warfare has the effect of making the victim doubt their own memory or perception of events. Desperate for the gaslighter’s approval and reassurance that they are not going mad, the victim becomes very dependent on their narcissistic abuser for a sense of reality.
DEFENSE:
At this stage the victim still has enough of their self to fight and defend themselves against the gaslighting manipulation. However, the narcissist’s “gaslighting” is beginning to do what it is intended to do, that is, to throw the victim off balance by creating self-doubt, angst, turmoil, and guilt. This emotional damage causes the victim, over time, to lose their sense of reality, and sense of self. Becoming lost, confused, and unable to trust their own instincts and memory, they tend to isolate themselves somewhat because of the shame they feel. Before long their psychic energy becomes depleted, and they are left unable to defend themselves from the horrendous gaslighting effect. At this stage the person’s whole system may feel that it is in danger of annihilation.
From birth, nature builds in unconscious defense mechanisms and adaptive behaviours in order to protect the child from annihilation from early trauma, and these same defenses remain throughout life when ever we are vulnerable to highly stressful experiences that threaten us with annihilation. When the child starts life, they experience the world as a frightening place, so in order to reduce their fear they need to form an emotional bond with somebody in order to reduce their stress and anxiety. They identify and bond with their main caregiver (usually the Mother), and of course, they are very likely, at some time in the future, to experience her as their first aggressor. Mother can be experienced by the child as being both “threatening and kind”, and this seems to lead to the child turning to emotional bonding for survival.
現実的な政治の目的は、すべて架空の妖怪を延々と威嚇することで、民衆を不安にさせ(それゆえ、安全に導いてほしいと切望させ)続けることにある」。
~ H.L.メンケン(1880-1956)
アメリカのジャーナリスト、エッセイスト、風刺家、文化評論家、アメリカ英語の研究者。
「人々を受動的で従順な状態に保つための賢い方法は、受け入れられる意見の範囲を厳しく制限することだが、その範囲内では非常に活発な議論を認め、より批判的で反体制的な意見も奨励することだ。そうすることで、人々は自由な思考が行われているように感じますが、一方で、議論の範囲に制限を設けることで、システムの前提条件が強化されているのです。
- ノーム・チョムスキー
アート|ダヴィド・リケール3世の「ラ・ロンド・デ・ファルファデッツ
he whole aim of practical politics is to keep the populace alarmed (and hence clamorous to be led to safety) by menacing it with an endless series of hobgoblins, all of them imaginary."
~ H.L. Mencken (1880-1956)
American journalist, essayist, satirist, cultural critic and scholar of American English.
"The smart way to keep people passive and obedient is to strictly limit the spectrum of acceptable opinion, but allow very lively debate within that spectrum — even encourage the more critical and dissident views. That gives people the sense that there's free thinking going on, while all the time the presuppositions of the system are being reinforced by the limits put on the range of the debate."
— Noam Chomsky
Art | La ronde des Farfadets by David Ryckaert III
A
[ガスライティングとは、加害者が被害者から事実に基づく情報を頻繁かつ組織的に隠し、その情報を虚偽の情報に置き換えることです。この狡猾なマキャベリ的行動は、その微妙さゆえに、誰もが理解するのが難しい、深く陰湿な一連の操作であり、時間とともに最終的に被害者の精神的安定を損ないます。だからこそ、これほど危険な虐待なのです]。
ガスライティングは、感情的・心理的な虐待の中でも最も極端で危険かつ効果的な形態の一つであり、ほとんどが意図的に行われます。
ガスライティングは、マインドコントロールと脅迫のゲームであり、ナルシストやソシオパスが誰かを支配し、混乱させ、衰弱させる方法としてよく使われます。
A
[Gaslighting involves the abuser to frequently and systematically withhold factual information from the victim, and replacing it with false information. Because of it’s subtly, this cunning Machiavellian behaviour is a deeply insidious set of manipulations that is difficult for anybody to work out, and with time it finally undermines the mental stability of the victim. That is why it is such a dangerous form of abuse.]
Gaslighting is one of the most extreme, dangerous and effective forms of emotional and psychological abuse and is mostly carried out intentionally.
Gaslighting is a game of mind control and intimidation that is often used by narcissists and sociopaths as a way of controlling, confusing and debilitating someone.
ガスライティング "とは?
ガスライティングとは、ナルシストが被害者に極度の不安と混乱を与え、自分の記憶や認識、判断を信用できなくさせるために行う心理的虐待の一種です。ナルシストによる "ガスライティング "の手法は、何十年も前から諜報機関や法執行機関などで心理戦に使われてきた洗脳、尋問、拷問などの手法と似ています。
その意図は、組織的な方法で、被害者の精神的な均衡、自信、自尊心をターゲットにして、自立して機能することができなくなるようにすることです。ガスライティングは、加害者が頻繁に、組織的に、事実に基づいた情報を被害者から隠し、それを偽の情報に置き換えることで行われます。この狡猾なマキャベリ的行動は、誰もが理解できないほどの深い陰湿な操作であり、時間の経過とともに被害者の精神的安定を損ないます。だからこそ、ガスライティングは危険な虐待なのです。ガスライティングの精神的ダメージは、自己愛の強い被害者にとっては非常に大きいものです。長い間、ガスライティングにさらされていると、自分自身の感覚を失い始めます。自分の判断を信じることができず、自分の人生のすべての現実に疑問を持ち始めるのです。自分で自分のことを後悔するようになり、些細なことでも自分の意思決定に不安を感じるようになるのです。被害者は落ち込み、内向的になり、現実感を加害者に完全に依存するようになります。結果的にガスライティングは、被害者の現実をひっくり返してしまうのです。
http://narcissisticbehavior.net/the-effects-of.../
ガスライティングとは何か?| ナルシズムの被害者に対するガスライティングの影響
What is “Gaslighting”?
Gaslighting is a form of psychological abuse used by narcissists in order to instill in their victim’s an extreme sense of anxiety and confusion to the point where they no longer trust their own memory, perception or judgment. The techniques used in “Gaslighting” by the narcissist are similar to those used in brainwashing, interrogation, and torture that have been used in psychological warfare by intelligence operative, law enforcement and other forces for decades.
The intention is to, in a systematic way, target the victim’s mental equilibrium, self confidence, and self esteem so that they are no longer able to function in an independent way. Gaslighting involves the abuser to frequently and systematically withhold factual information from the victim, and replacing it with false information. Because of it’s subtly, this cunning Machiavellian behaviour is a deeply insidious set of manipulations that is difficult for anybody to work out, and with time it finally undermines the mental stability of the victim. That is why it is such a dangerous form of abuse. The emotional damage of Gaslighting is huge on the narcissistic victim. When they are exposed to it for long enough, they begin to lose their sense of their own self. Unable to trust their own judgments, they start to question the reality of everything in their life. They begin to find themselves second-guessing themselves, and this makes them become very insecure around their decision making, even around the smallest of choices. The victim becomes depressed and withdrawn, they become totally dependent on the abuser for their sense of reality. In effect the gaslighting turns the victim’s reality on its head.
http://narcissisticbehavior.net/the-effects-of.../
What Is Gaslighting? | The Effects of Gaslighting on Victims Of Narcissm
NARCISSISTICBEHAVIOR.NET
ガスライティング・シンドローム
羞恥心が羞恥心を生むとき
悪の3つの顔
ガスライティング "という言葉はどこから来たのですか?
ガスライティング」という言葉は、1944年に公開されたハリウッドの名作映画「ガスライト」から来ています。 この映画は、ロンドンで有名なオペラ歌手、アリス・アルキストが殺害されるところから始まります。犯人はアリスの宝石を狙っていましたが、それを手に入れる前に、アリスの幼い姪ポーラ(イングリッド・バーグマン演じる)に邪魔されてしまいます。アリスの死のトラウマを克服するため、ポーラはイタリアで暮らすことになり、叔母であるアリスの昔の先生に数年間オペラを習うことになる。イタリアでは、カリスマ的な年配の男性、グレゴリー・アントン(演:チャールズ・ボワイエ)と出会い、二人は目まぐるしい恋に落ち、やがて彼女は彼と結婚する。叔母が遺した家に住むためにロンドンに戻るようにと彼に説得される。
到着したポーラは、本の中に隠されていた叔母のアリス宛の手紙を見つける。手紙の日付は、殺人事件の2日前のものだった。グレゴリーはその手紙に激しく反応するが、すぐに冷静さを取り戻し、自分の愛しい花嫁が嫌な記憶を思い出すのを見て、つらさを感じたのだと正当化する。アリスの荷物が屋根裏部屋に運び込まれると、グレゴリーの極悪非道なサイコパス的行動は実に奇妙なものとなる。例えば、壁から絵がなくなったとき、グレゴリーはポーラに「自分が撮った」と言うが、ポーラはそんなことをした記憶がないという。
グレゴリーは密かに屋根裏部屋に入り、そこにあるガス灯をいじって、家中のランプが暗くなるようにし始める。ポーラが「屋根裏から足音がする」「照明が暗くなった」と言うと、グレゴリーは「気のせいだ」「照明の明るさが変わったとは思えない」と言う。それだけではなく、妻をさらに混乱させるために、他の手段を使ってごまかす。例えば、信頼していた年配のメイドをクビにして、自分が魅惑的にコントロールできる若いメイド(ナンシー)を雇うのだ。ポーラがナンシーに対する彼の態度に傷つき、屈辱を感じていると訴えると、彼はただ友好的に接しているだけだと言う。ヨーロッパではこのような些細なことで恥をかく女性はいないと言う。妻が正気でないと確信したナンシーは、彼女を軽蔑して接し始め、ポーラは彼女の嫌悪感を感じて、さらに苦悩する。そして、ポーラを完全にコントロールするために、外部からの影響をすべて受けないように指揮をとり、ポーラの現実感を操作しやすくします。もちろん、彼はポーラのことを心配しているように見せかけているが、要はポーラを孤立させることしか考えていない。
The Gaslighting Syndrome
When Shame Begets Shame
The 3 Faces Of Evil
WHERE DOES THE TERM “GASLIGHTING” COME FROM?
The term “Gaslighting” comes from the 1944 Hollywood classic movie called Gaslight. The film starts with the murder of the famous opera singer Alice Alquist in London. The perpetrator was after the star’s jewels, but before he could get them, he was interrupted by her young niece Paula (played by Ingrid Bergman); a child that Alice had reared after the death of her own mother. To help her get over the trauma of Alice’s death, Paula is sent to live in Italy, where she studies opera with her aunty Alice’s old teacher for several years. While in Italy, she meets a charismatic older man named Gregory Anton (played by Charles Boyer), they have a whirl-wind romance and very soon she marries him. He persuades her that they should return to London to live in the house bequeathed to her by her aunt.
When they arrive, hidden in a book, Paula finds a letter addressed to her aunt Alice, it was from a man called Sergius Bauer. The letter was dated two days before the murder. Gregory reacts violently to the letter, but recovers his composure quickly, and justifies his outburst as vexation at seeing his lovely bride relive bad memories. Once Alice’s things are removed into the attic, Gregory’s diabolical psychopathic behaviour becomes very bizarre indeed. Almost immediately he sets out, systematically and methodically, to deliberately drive Paula insane by psychologically manipulating their environment covertly; for example, when a picture is missing from the wall, Gregory tells her that she took it, but Paula cannot recall having done so.
Secretly, Gregory gains entry into the attic and begins to tamper with the gas-light there, causing the rest of the lamps in the house to become dim. When Paula mentions hearing footsteps coming from the attic, and seeing the lights dimming for no apparent reason, he tells her it’s all in her imagination, and that he does not see any change in the brightness of the lights. He does not stop there; he resorts to other means of deception to further confuse his wife. For example, he fires his wife’s trusted elderly maid, replacing her with a younger one (Nancy) that he can seductively control. When Paula complains of feeling hurt and humiliated by his behaviour with Nancy, he tells her he is only being friendly. He states that in Europe no woman would feel humiliated for such a trivial act. Convinced that the wife is insane, Nancy begins to treat her with contempt, and Paula can feel her loathing, which further distresses her. He then takes command of all outside influences so that he has complete control over Paula, making it easier to manipulate her sense of reality. Of course, he pretends to have genuine concern for Paula, but the bottom-line is that he is only concerned about isolating her.
家の中で彼女を孤立させた後は、外部からの影響をすべて排除して、彼女を完全に強制的にコントロールすることになる。彼はすべての訪問者を止め、彼女が家から出ることを許しません。彼は、彼女の「クレプトマニアと想像力」は彼女の神経質な性格によるものだから、彼女のためにやっているのだとほのめかす。稀に友人の家に遊びに行ったとき、彼は彼女に腕時計のチェーンを見せたが、そこから腕時計がなくなっていた。彼女のハンドバッグを探してみると、不思議なことにそこには時計があったのです。愕然とした彼女はヒステリーを起こし、グレゴリーはすぐに彼女を家に連れて行かなければならなかった。彼女は、自分には何か大きな問題があり、もう人前に出ないほうがいいと確信している。グレゴリーの目的は、ポーラを正気にさせて、精神障害者として施設に収容することである。グレゴリーはポーラに「彼女は病気で壊れやすい」と言い続け、混乱して怖くなったポーラは、自分がグレゴリーの言うような壊れやすい人間になっていると内省するようになります。 彼は家の中の物を整理し始め、「いつも物をなくしている」と彼女を非難します。そして、彼女が記憶を失っていることを、残酷にも告げる。彼女の母親が非常識な死に方をしたことを知りながら、さらに彼女を萎縮させるために、母親の悪い遺伝子を受け継いでいると悪意を持って説得する。自分を疑えば疑うほど、夫に認めてもらいたい、愛してもらいたいという気持ちが強くなるが、夫は彼女が正気ではないと言って拒絶する。口説き、騙し、孤立させ、いじめ、拒絶を繰り返しながら、ポーラはしぶしぶ自分がおかしくなっていることを受け入れ始め、現実感を得るために彼に完全に依存するようになる。
ポーラは、グレゴリーが自分の思っているような人物ではなく、実は叔母を殺した犯人、セルギウス・バウアーであることを知らなかったのだ。彼がイタリアで彼女に出会ったのは偶然ではない。彼は、彼女を誘惑して結婚させようと、わざと彼女を探しに行ったのだ。彼の最大の目的は、アリスの宝石を探し続けるためにロンドンの家に入ることだった。ポーラが耳にしたのは、彼が屋根裏で宝石を探していたことであり、階下の照明へのガスの流量を減らしたときに、(屋根裏からの)照明の明滅を起こしたのも彼だった。彼女は彼の捜索の邪魔になっていたので、彼が自由に宝物を見つけられるように、彼女を精神異常者と認定して施設に入れる必要があったのだ。しかし、ポーラはひょんなことから、アリスおばさんを慕っていたスコットランドヤードのブライアン・キャメロン警部(ジョセフ・コットン扮)と出会う。キャメロン警部は、アリスが気を失っているのではなく、夫によってゆっくりと計画的に気を失わされているのだと言う。ポーラと一緒に、老いた家政婦(主人が事件を起こしたと疑っていた)の協力を得て、彼は「未解決事件」を解決する。長い間行方不明だった宝石という宝物を見つけた矢先にグレゴリーを逮捕し、ドラマは最後の結末を迎える。
ガスライティング」の目的とは?
ご覧のように、この「ガスライティング・タンゴ」は、ある個人(ガスライター)と別の個人(ガスレイティ)との間で行われる、意図的かつ漸進的な心理戦です。ガスライティング効果には、被害者の精神的安定を損なうために、段階的に行われる陰湿な心理操作が含まれています。それはまさに複雑なダンスのようなもので、何も知らないガスライティングを受けた人は、最終的には自分がおかしくなっていると信じてしまいます。年齢、知能、性別、信条に関係なく、誰もがこの種のガスライティングによる自己愛的虐待の被害者になる可能性があります。恋愛関係だけではなく、ナルシストの親子、兄弟、友人、職場の同僚など、あらゆるタイプの人間関係で起こる可能性があります。
男性のナルシストのガスライティングがあるように、女性のナルシストのガスライティング(母親、祖母、妻へのガスライティングなど)もあるのです。実際には、意図があれば、どのような人生を歩んでいる二人の間でも起こりうることです。ガスライティングは、ハラスメントの手法として、曖昧さや不確実性を許容するガスライティの限られた能力を意図的に利用した、一連の微妙なマインドゲームから始まります。これは、被害者の現実感や自己意識に対する信頼を損なうために行われるもので、結果として被害者は混乱し、困惑することになります。被害者が困惑し、「いったい何が起こったのだろう」と疑問に思っても、ガスライターをありのままに見ようとしない、実はこの否定こそがガスライティングの関係の礎なのです。
Having isolated her from those within the house, he then precedes to take command of all outside influences so that he has complete coercive control over her. He stops all visitors, and he does not allow her to leave the house. He implies that he is doing this for her own good, because her “kleptomania and imaginings” are due to her nervous disposition. On the rare occasion when they do go to a gathering at a friend’s house, he shows her his watch chain, from which his watch was missing. When he searches her handbag, he mysteriously finds it there. Horrified, she becomes so hysterical that Gregory has to take her home immediately. She is convinced that there is something very wrong with her, and that it is best that she no longer goes out in public. Gregory’s overall goal is to drive Paula out of her mind so that he can have her certified insane and institutionalized. He continually tells her that she is ill and fragile, until confused and scared, Paula begins to act more erratically, and she starts to internalize that she is becoming the fragile person that he says she is. He even begins to rearrange items in the house, and then he accuses her of “always losing things”. Cruelly, he tells her that she is losing her memory. Knowing that her mother had died insane, to demoralize her further by viciously convincing her that she has inherited her mother’s bad genes. The more she doubts herself, the more desperate she is for her husband’s approval and love, but he rejects her, insisting that she is insane. With a combination of seduction, deception, isolation, bullying and rejection, reluctantly Paula starts to accept that she is losing her mind, and she becomes totally dependent on him for her sense of reality.
Unbeknown to Paula, Gregory is not who she thinks he is, little does she know that in fact he is her aunt’s murderer, Sergius Bauer. It was no coincidence that he happened upon her in Italy. He had deliberately gone to search her out with the intention of seducing her into marrying him. His main objective was to gain entry into the house in London where he could continue his search for Alice’s jewels. It was his rummaging in the attic for the jewels that Paula had heard, and it was he that had caused the flickering of the lights (from the attic) when he reduced the flow of gas to the downstairs lights. She had become an impediment to his search, so he needed her certified insane and institutionalized so that he could be free to find his treasure. He came very near to realizing his goal, but by some chance encounter Paula meets Inspector Brian Cameron of Scotland Yard (acted by Joseph Cotten), who was an avid admirer of her Aunt Alice. He tells her that she is not going out of her mind, but that she is beings slowly and systematically been driven out of your mind by her husband. Together with Paula, and with the support of the old housekeeper (who had suspected the master of causing these events), he opens the “cold case”. The drama reaches its final conclusion when he arrests Gregory just as he has found his treasure of the long-lost jewels.
WHAT IS THE PURPOSE OF “GASLIGHTING”?
As you can see, this “Gaslighting Tango” is a form of psychological warfare that is both deliberate and progressive in nature between one individual (the gaslighter) and another (the gaslightee). The Gaslighting Effect involves an insidious set of psychological manipulations that are carried out gradually in stages, and repeated time after time, in order to undermine the mental stability of its victim. It is truly a convoluted dance, where finally the unsuspecting gaslightee believes that they are going crazy. Anyone can become the victim of narcissistic abuse with these gaslighting maneuvers; age, intelligence, gender, creed is no barrier against narcissistic abuse of this kind. It does not only happen in romantic relationships (such as Paula & Gregory above), it can occur in all different types of relationships: between narcissistic parent and child, siblings, friends, and work colleague.
Just as we can have male narcissists gaslighting, but we can also have female narcissist gaslighting (i.e. gaslighting mothers, grandmothers and wives). Actually, it can happen between any two people in any walk of life if the intention is there. The gaslighting, as a harassment technique, starts with a series of subtle mind games that intentionally prays on the gaslightee’s limited ability to tolerate ambiguity or uncertainty. This is done in order to undercut the victim’s trust in their own sense of reality and sense of self, thus resulting in confusion and perplexity for the victim. Even when the victim is bewildered and left wondering, “What just happened there?”, there is a reluctance to see the gaslighter for what they are, actually it is this denial that is the cornerstone of the gaslighting relationship.
操り人形師」の欺瞞の網
ナルシストは、私利私欲のために被害者を操る操り人形師です。ナルシストは、自分の利益のために被害者を操る操り人形師です。そもそも、どのようにして人がナルシストの被害者になってしまうのかを理解するためには、ナルシストには様々な顔があることを知ることが重要です。理想化の段階、評価の低下の段階、捨てられる段階など、関係を導く際に、加害者はさまざまな顔を要求します。ガスライティングは一度に起こるのではなく、段階的に起こります。つまり、(初期の段階で)ガスライティングを受けていると疑えば、(物理的または比喩的に)立ち去ることで自分を守ることができるのです。しかし、そのような段階がどのようなものかを知る必要があります。そうすれば、それぞれの段階で何が起こっているのかを理解し、特定することができます。この情報があれば、対人関係(家庭、職場、社会など)でガスライティングを受けているかどうかを見分けることができ、自分のエネルギーフィールドからナルシストを遠ざけることができるようになります。
ガスライティング・テクニック(3つのステージ)。
理想化の段階
最初の "理想化段階 "では、ナルシストは被害者に自分を供給するような共生関係を築くために "最高の顔 "をします。最初のうちは、ナルシストは被害者に注目し、愛情深く、魅力的で、浮気性で、エネルギッシュで、刺激的で、一緒にいてとても楽しい人です。疑うことを知らない被害者は、新しいカリスマ的なパートナーとの一瞬一瞬を楽しんでいるように見えます。被害者は、ナルシストが美しく強烈で、人生に酔いしれている様子が好きで、彼らと一緒にこのエリクサーを飲みたいと思っているのです。被害者は、相手も自分と同じように感じてくれていると無邪気に信じて、相互に関係を築いていきますが、これはナルシストの最大の欺瞞です。この魅力的な陶酔状態に巻き込まれた被害者は、ガスライターの高揚感や壮大な誇張表現に「ハマって」しまいます。このような関係になると、被害者は体の生化学的な変化や脳の構造的な変化を経験することが知られています。このような刺激的なフックは、脳内の化学物質(エンドルフィン)の放出を生み出し、被害者が関係の最初の段階で多幸感を感じるのは、このエンドルフィン(または快楽物質)によるものです。中毒者のように、その高揚感に溺れてしまい、すぐに自分もナルシストの求婚者に感情的に夢中になってしまいます。しかし、このハネムーンの段階は、煙と鏡のような幻想に過ぎません。被害者の長所と短所を巧みに見極め、「理想化の段階」は終わり、ガスライティングの切り捨ての段階が始まるのです。ここからは、ナルシストは冷たく、無感情になり、さらには痛烈に残酷になるようです。
切り捨ての段階。
関係は今や "切り捨て段階 "に移行しており、まるで致命的な異常な霧が関係に降りかかっているかのようです。ほとんど一夜にして、ナルシストは決定的に冷たく、思いやりのない人間になります。ナルシストの愛のこもった言葉が批判に変わり、何をやってもマイナスにしかならず、あらゆる場面で自分が切り捨てられていることに気づくのです。被害者は何が起こっているのか全く分からず、ますますストレスを感じ、不幸になり、この状況に落ち込んでいきます。ジェットコースターのような関係は、被害者を常に混沌とした状態にし、まるでいつも「卵の殻をかぶっている」かのようです。自分を守るためにすべてのエネルギーが注がれるので、ナルシストは自分が欲しているポジティブな注目を得ることができません。
THE “PUPPET MASTER’S” WEB OF DECEIT:
Narcissists are puppet masters who manipulate their victims for personal gain. With precision they are able to “pull the strings” of their victims without detection, and render them helpless. In order to understand how a person can become a victim of a narcissist in the first place, it is important to know that the narcissist has many faces (the proverbial man or woman for all seasons). Different faces are required by the abuser as they lead the relationship through different phases; The Idealization Stage, Devaluation Stage, and the Discard Stage. The good news is that the gaslighting does not happen all at once, it happens in stages, which means that if one suspects (in the early stages) that they are being gaslighted, they can protect themselves by walking away (physically or metaphorically). However, one needs to be informed as to what those stages look like, in that way, the individual will be able to understand and identify what is happening at these different stages. With this information, one will be able to spot if they are being gaslighted in any interpersonal-relationship (whether it is at home, work or socially), and guard themselves by keeping the narcissist out of their energy field.
GASLIGHING TECHNIQUES (3 STAGES):
THE IDEALIZATION STAGE:
During the initial “idealization stage”, the narcissist puts on their “best face” in order to mould their victim into a symbiotic relationship with them as their narcissistic supply. In the beginning of the relationship the narcissist showers the victim with attention, they are loving, charming, flirtatious, energetic, exciting, and great fun to be with. They appear to be so happy and interested in the relationship, and the unsuspecting victim enjoys every moment with their new charismatic partner. They love how the narcissist is so beautifully intense and how they get drunk on life, and they too want to drink this elixir with them. Intense bonding begins for the victim, and innocently, they also believe that the partner feels the same way about them, that the relationship is reciprocal, but this is the narcissist’s biggest deception. Caught up in this alluring state of euphoria, the victim becomes “hooked” by the gaslighter’s exuberance and grandiose exaggerations. In this kind of relationship, victims are known to experience biochemical changes in the body and structural changes in the brain. These exciting hooks create a release of chemicals (endorphins) in the brain, and it is these endorphins (or pleasure substances) that make the victim feel the euphoria in the first phase of the relationship. Like any addict, they become addicted to that high, and very soon they find themselves hooked emotionally to their narcissistic suitor too. However, this honeymoon phase is only an illusion, all smoke and mirrors. Having expertly determined the victim’s strengths and weaknesses, the “Idealization Phase” is over, and it is time for the devaluation stage of the gaslighting to begin. From here on in, the narcissist seems to turn cold, unfeeling, and even bitingly cruel.
THE DEVALUATION STAGE:
The relationship has now shifted into the “devaluation phase”, and it is as if a lethal freak fog has descended over the relationship. Almost overnight the narcissist becomes decisively cold and uncaring. The victim’s falls from grace is a hard one, they cannot seem to do anything right anymore; the narcissists loving words turn to criticism, everything the victim tries ends in a negative effect, and they find themselves devalued at every turn. Totally confused, the victim has no idea what is happening, and they become increasingly stressed, unhappy and depressed with the situation. The roller-coaster relationship leaves the victim in a state of constant chaos, as if always “walking on eggshells”. All their energy is directed at defending themselves, so the narcissist is not getting the positive attention that they crave; this is likely to be the time when the narcissist starts to look for a fresh provider of narcissistic supply.
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ガスライティング
The Earth is not a platform for human life. It's a living being. We're not on it but part of it. Its health
is our health.
Thomas Moore
地球は人間の生活のプラットフォームではありません。地球は生き物なのです。私たちは地球上にいるのではなく、地球の一部なのです。地球の健康は
私たちの健康である。
トーマス・ムーア
“The two most powerful warriors are patience and time.”
Leo Tolstoy
REMARKABLE
MOOKS
"最も強力な2つの戦士は、忍耐と時間である"
レオ・トルストイ
リマーカブル
書籍
It is a psychological rule that the brighter the light, the blacker the shadow;
in other words, the more rationalistic we are in our conscious minds, the more alive becomes the spectral world of the unconscious. -Carl Jung, CW 18. Para 759
光が強ければ強いほど、影が濃くなるという心理学の法則があります。
言い換えれば、私たちが意識的に合理主義的であればあるほど、無意識の妖怪的な世界が生き生きとしてくるのである。-カール・ユング、CW18。パラ759