2020年、センター試験は30年にわたる歴史に幕を下ろしました。出題されたさまざまな英語長文の中で、2009年に出題された「翻訳者の叔母から英英辞典をプレゼントされた大学生が戸惑いながらも英英辞典のメリットを理解していく」という内容の長文は英語教育関係者の間で話題になり、いまもさまざまなサイトが取り上げています。
冒頭は以下のようになっています。
When I first entered university, my aunt, who is a professional translator, gave me a new English dictionary. I was puzzled to see that it was a monolingual dictionary, which meant that everything was in English. Although it was a dictionary intended for learners, none of my classmates had one and, to be honest, I found it extremely difficult to use at first. (私が大学に入学したとき,翻訳家であるおばが私に新しい英語辞典をくれた。それはすべてが英語で書いてある単一言語辞書(英英辞典)だったため私は戸惑った。それは学習用の辞書だったが、英英辞書をクラスメートの誰も持っていなかったし、実を言うと、最初はとても使うのが難しいと感じた。)
日本の大学生が英英辞典を使うのをとても難しく感じるという困った事態はいまも変わらず、大学受験生も同様です。しかし知らない単語を調べるのに使うではなく、知っている単語の定義を読むようにしていけば英英辞典を使いこなせるようになり大学受験で大いに有利になります。英英辞典の定義文は使用語彙を基本語彙に限定しているため、慣れれば未知語の定義文も難なく理解できるようになります。「上達してから英英辞典を使う」のではなく、「上達するために英英辞典を読む」と考えるべきでしょう。精選されたキーワードの定義文と例文を読んでいくとさらに効率的です。
大学入学共通テスト 時間内で解ける力がつく英英直読英単語・熟語は、800の例文と大学受験生向けに新作した800の英英定義文の中に2000語以上の共通テストのキーワードになる英単語・熟語を網羅的に組み込み、四択問題と英英挟み撃ち問題からなる練習問題にしました。以下は、高校教科書レベルの基本的な単語から大学入学共通テスト 時間内で解ける力がつく英英直読英単語・熟語と全く同じ形式で作成した練習問題です。
左ページ
①~④の単語に合致する(A)~(D)の英英定義を例文を参照して選んでください。
(1)
①enjoy【indʒɔ'i】(Ex:I *enjoy fishing every weekend.)(001)
②imagine【imǽdʒin】(Ex: In an *increasingly *connected world, many people can't *imagine life without the Internet.)(002)
③learn【lə'ːrn】(Ex:I *learned English from a Canadian teacher. )(003)
④join【dʒɔ'in】(Ex:When did Japan *join the United Nations?)(004)
(A)to form a picture of something in your mind
(B)to get pleasure from something
(C)to become a member of something such as a club, company, or other organization
(D)to get knowledge or skill in a particular subject or activity
(2)
①approach【əpróutʃ】(Ex: There were two *vehicles on the road *approaching the signal.) (005)
②travel【trǽvəl】(Ex: Sound *travels at different speeds, depending on the temperature of the air.)(006)
③deliver【dilívər】(Ex: Photographs will be *delivered within three business days.) (007)
④hit【hít】(Ex:She suddenly *hit me on the head.)(008)
(A)to bring your hand against someone or something quickly and hard
(B)to move closer to someone or something
(C)to go from one place to another
(D)to take something to the requested place
右ページ
(1)
①enjoy:楽しむ(Ex:私は毎週末に釣りを楽しむ)
②imagine:想像する(Ex: ますますつながっている世界で、多くの人々はインターネットなしの生活を想像することはできない)
③learn:学ぶ(Ex:私は英語をカナダ人の先生から学んだ )
④join:参加する(Ex:日本はいつ国連に加入したのだろうか)
(A)何かの絵を心に作ること
(B)何かから喜びを得ること
(C)クラブ、会社、その他の組織の会員になること
(D)特定の学科や活動で知識や技能を得ること
(2)
①approach:近づく(Ex: 道路上には信号に近づく二台の車があった)(2010センター)
②travel:移動する(Ex: 音は、気温によって異なった速度で移動する)(2014関西学院大)
③deliver:配達する(Ex: 写真は三営業日以内に配達されます)(2012センター) (007)
④hit:たたく(Ex:彼女は突然私の頭をたたいた)(008)
(A)自分の手を誰かあるいは何かに対して素早く強く持っていくこと
(B)誰かあるいは何かに対してより近くに移動すること
(C)ひとつの場所から別な場所に行くこと
(D)何かを依頼された場所に持っていくこと
(1)①(B)②(A)③(D)④(C) (2) ①(B)②(C)③(D)④(A)
左ページ
(3)
①wear【wéər】(Ex: He always *wears black shoes.)(009)
②sleep【slíːp】(Ex: Fred was so excited that he couldn't *sleep.)(010)
③float【flóut】(Ex: Why do boats *float and rocks *sink? )(011)
④catch【kǽtʃ】(Ex: Learning how to *catch a football is an important football skill.)(012)
(A)to stay on the surface of a liquid without sinking
(B)to rest your mind and body with your eyes closed, usually while lying down
(C) to stop and hold something that is moving, especially in the hands
(D)to have something on your body
(4)
①destroy【distrɔ'i】(Ex: *Rainforests are likely to make more money if they are not *destroyed.)(013)
②escape【iskéip】(Ex: When *escaping from fires, smoke and gases should be *avoided.)(014)
③judge【dʒʌ'dʒ】(Ex: You should know better than to *judge by *appearance.)(015)
④notice 【nóutis】(Ex: I opened the door quietly so that the teacher wouldn't *notice me.)(016)
(A)to get away from a dangerous situation
(B)to break something down *completely
(C)to become *aware of something
(D)to *form an *opinion about someone or something
右ページ
(4)
①wear:身につける(Ex: 彼はいつも黒い靴を履いている)
②sleep:眠る (Ex: フレッドはとても興奮して眠れなかった)
③float:浮く(Ex: なぜボートは浮いて岩は沈むのだろうか )
④catch:捕らえる(Ex: いかにフットボールを掴むか学ぶことは重要なフットボールの技術である。)
(A)液体の表面に沈まないでとどまること
(B)通常は横になって、目を閉じて心と体を休めること
(C) 特に手で、動いている何かを止めて掴むこと
(D)何かを身につけること
(4)
①destroy:破壊する(Ex: 熱帯雨林は破壊されなければもっと金になりそうだ。)(2009センター)
②escape:逃れる(Ex: 火から逃れるとき、煙とガスは避けるべきだ。)(2016センター追試)
③judge:判断する(Ex: 外見で判断するような馬鹿なことをすべきではない。)(2015昭和大)
④notice:気づく(Ex: 先生が気づかないように、私はドアを静かに開けた。)
(A)危険な状況から立ち去ること
(B)何かを完全に壊すこと
(C)何かに気がつくこと
(D)誰かあるいは何かについて意見を形成すること
(3)①(D)②(B)③(A)④(C) (4)①(B)②(A)③(D)④(C)
左ページ
定義文を読んでから例文を完成してください。音読するとさらに効果的です。
(001)I enj------- fishing every weekend.
【to get pleasure from something】
(002)In an increasingly connected world, many people can't ima------- life without the Internet.
【to form a picture of something in your mind】
(003)I lea------- English from a Canadian teacher.
【to get knowledge or skill in a particular subject or activity】
(004)When did Japan joi------- the United Nations?
【to become a member of something such as a club, company, or other organization】
(005)There were two vehicles on the road app------- the signal.
【to move closer to someone or something】
(006)Sound tra------- at different speeds, depending on the temperature of the air.
【to go from one place to another】
(007)Photographs will be del------- within three business days.
【to take something to the requested place】
(008)She suddenly hi------- me on the head.
【to bring your hand against someone or something quickly and hard】
(001)enjoy(002)imagine(003)learned(004)join
(005)approaching(006)travels(007)delivered(008)hit
右ページ
(009)He always wea------- black shoes.
【to have something on your body】
(010)Fred was so excited that he couldn't sle-------.
【to rest your mind and body with your eyes closed, usually while lying down】
(011)Why do ships flo------- and rocks sink?
【to stay on the surface of a liquid without sinking】
(012)Learning how to cat------- a football is an important football skill.
【to stop and hold something that is moving, especially in the hands】
(013)Rainforests are likely to make more money if they are not des-------.
【to break something down completely】
(014)When esc------- from fires, smoke and gases should be avoided.
【to get away from a dangerous situation】
(015)You should know better than to jud------- by appearance.
【to form an opinion about someone or something】
(016)I opened the door quietly so that the teacher wouldn't not------- me.
【to become aware of something】
(009)wears(010)sleep(011)float(012)catch
(013)destroyed(014)escaping(015)judge(016)notice
大学入学共通テスト 時間内で解ける力がつく英英直読英単語・熟語は上記と同じ形式の練習問題を16語×50サイクル練習するため、語彙力、読解力、聴解力を効率的に養成できます。センター試験に比較してリーディングもリスニングも大幅に量が増えた共通テストを迎え撃つ極意は、できるだけ和訳せず英語を英語で理解することです。英英定義に親しむと英語を英語で理解する英語頭ができてくる結果、リーディングで時間が足りない、リスニングのスピードについていけないという悩みを大幅に解消できます。
冒頭は以下のようになっています。
When I first entered university, my aunt, who is a professional translator, gave me a new English dictionary. I was puzzled to see that it was a monolingual dictionary, which meant that everything was in English. Although it was a dictionary intended for learners, none of my classmates had one and, to be honest, I found it extremely difficult to use at first. (私が大学に入学したとき,翻訳家であるおばが私に新しい英語辞典をくれた。それはすべてが英語で書いてある単一言語辞書(英英辞典)だったため私は戸惑った。それは学習用の辞書だったが、英英辞書をクラスメートの誰も持っていなかったし、実を言うと、最初はとても使うのが難しいと感じた。)
日本の大学生が英英辞典を使うのをとても難しく感じるという困った事態はいまも変わらず、大学受験生も同様です。しかし知らない単語を調べるのに使うではなく、知っている単語の定義を読むようにしていけば英英辞典を使いこなせるようになり大学受験で大いに有利になります。英英辞典の定義文は使用語彙を基本語彙に限定しているため、慣れれば未知語の定義文も難なく理解できるようになります。「上達してから英英辞典を使う」のではなく、「上達するために英英辞典を読む」と考えるべきでしょう。精選されたキーワードの定義文と例文を読んでいくとさらに効率的です。
大学入学共通テスト 時間内で解ける力がつく英英直読英単語・熟語は、800の例文と大学受験生向けに新作した800の英英定義文の中に2000語以上の共通テストのキーワードになる英単語・熟語を網羅的に組み込み、四択問題と英英挟み撃ち問題からなる練習問題にしました。以下は、高校教科書レベルの基本的な単語から大学入学共通テスト 時間内で解ける力がつく英英直読英単語・熟語と全く同じ形式で作成した練習問題です。
左ページ
①~④の単語に合致する(A)~(D)の英英定義を例文を参照して選んでください。
(1)
①enjoy【indʒɔ'i】(Ex:I *enjoy fishing every weekend.)(001)
②imagine【imǽdʒin】(Ex: In an *increasingly *connected world, many people can't *imagine life without the Internet.)(002)
③learn【lə'ːrn】(Ex:I *learned English from a Canadian teacher. )(003)
④join【dʒɔ'in】(Ex:When did Japan *join the United Nations?)(004)
(A)to form a picture of something in your mind
(B)to get pleasure from something
(C)to become a member of something such as a club, company, or other organization
(D)to get knowledge or skill in a particular subject or activity
(2)
①approach【əpróutʃ】(Ex: There were two *vehicles on the road *approaching the signal.) (005)
②travel【trǽvəl】(Ex: Sound *travels at different speeds, depending on the temperature of the air.)(006)
③deliver【dilívər】(Ex: Photographs will be *delivered within three business days.) (007)
④hit【hít】(Ex:She suddenly *hit me on the head.)(008)
(A)to bring your hand against someone or something quickly and hard
(B)to move closer to someone or something
(C)to go from one place to another
(D)to take something to the requested place
右ページ
(1)
①enjoy:楽しむ(Ex:私は毎週末に釣りを楽しむ)
②imagine:想像する(Ex: ますますつながっている世界で、多くの人々はインターネットなしの生活を想像することはできない)
③learn:学ぶ(Ex:私は英語をカナダ人の先生から学んだ )
④join:参加する(Ex:日本はいつ国連に加入したのだろうか)
(A)何かの絵を心に作ること
(B)何かから喜びを得ること
(C)クラブ、会社、その他の組織の会員になること
(D)特定の学科や活動で知識や技能を得ること
(2)
①approach:近づく(Ex: 道路上には信号に近づく二台の車があった)(2010センター)
②travel:移動する(Ex: 音は、気温によって異なった速度で移動する)(2014関西学院大)
③deliver:配達する(Ex: 写真は三営業日以内に配達されます)(2012センター) (007)
④hit:たたく(Ex:彼女は突然私の頭をたたいた)(008)
(A)自分の手を誰かあるいは何かに対して素早く強く持っていくこと
(B)誰かあるいは何かに対してより近くに移動すること
(C)ひとつの場所から別な場所に行くこと
(D)何かを依頼された場所に持っていくこと
(1)①(B)②(A)③(D)④(C) (2) ①(B)②(C)③(D)④(A)
左ページ
(3)
①wear【wéər】(Ex: He always *wears black shoes.)(009)
②sleep【slíːp】(Ex: Fred was so excited that he couldn't *sleep.)(010)
③float【flóut】(Ex: Why do boats *float and rocks *sink? )(011)
④catch【kǽtʃ】(Ex: Learning how to *catch a football is an important football skill.)(012)
(A)to stay on the surface of a liquid without sinking
(B)to rest your mind and body with your eyes closed, usually while lying down
(C) to stop and hold something that is moving, especially in the hands
(D)to have something on your body
(4)
①destroy【distrɔ'i】(Ex: *Rainforests are likely to make more money if they are not *destroyed.)(013)
②escape【iskéip】(Ex: When *escaping from fires, smoke and gases should be *avoided.)(014)
③judge【dʒʌ'dʒ】(Ex: You should know better than to *judge by *appearance.)(015)
④notice 【nóutis】(Ex: I opened the door quietly so that the teacher wouldn't *notice me.)(016)
(A)to get away from a dangerous situation
(B)to break something down *completely
(C)to become *aware of something
(D)to *form an *opinion about someone or something
右ページ
(4)
①wear:身につける(Ex: 彼はいつも黒い靴を履いている)
②sleep:眠る (Ex: フレッドはとても興奮して眠れなかった)
③float:浮く(Ex: なぜボートは浮いて岩は沈むのだろうか )
④catch:捕らえる(Ex: いかにフットボールを掴むか学ぶことは重要なフットボールの技術である。)
(A)液体の表面に沈まないでとどまること
(B)通常は横になって、目を閉じて心と体を休めること
(C) 特に手で、動いている何かを止めて掴むこと
(D)何かを身につけること
(4)
①destroy:破壊する(Ex: 熱帯雨林は破壊されなければもっと金になりそうだ。)(2009センター)
②escape:逃れる(Ex: 火から逃れるとき、煙とガスは避けるべきだ。)(2016センター追試)
③judge:判断する(Ex: 外見で判断するような馬鹿なことをすべきではない。)(2015昭和大)
④notice:気づく(Ex: 先生が気づかないように、私はドアを静かに開けた。)
(A)危険な状況から立ち去ること
(B)何かを完全に壊すこと
(C)何かに気がつくこと
(D)誰かあるいは何かについて意見を形成すること
(3)①(D)②(B)③(A)④(C) (4)①(B)②(A)③(D)④(C)
左ページ
定義文を読んでから例文を完成してください。音読するとさらに効果的です。
(001)I enj------- fishing every weekend.
【to get pleasure from something】
(002)In an increasingly connected world, many people can't ima------- life without the Internet.
【to form a picture of something in your mind】
(003)I lea------- English from a Canadian teacher.
【to get knowledge or skill in a particular subject or activity】
(004)When did Japan joi------- the United Nations?
【to become a member of something such as a club, company, or other organization】
(005)There were two vehicles on the road app------- the signal.
【to move closer to someone or something】
(006)Sound tra------- at different speeds, depending on the temperature of the air.
【to go from one place to another】
(007)Photographs will be del------- within three business days.
【to take something to the requested place】
(008)She suddenly hi------- me on the head.
【to bring your hand against someone or something quickly and hard】
(001)enjoy(002)imagine(003)learned(004)join
(005)approaching(006)travels(007)delivered(008)hit
右ページ
(009)He always wea------- black shoes.
【to have something on your body】
(010)Fred was so excited that he couldn't sle-------.
【to rest your mind and body with your eyes closed, usually while lying down】
(011)Why do ships flo------- and rocks sink?
【to stay on the surface of a liquid without sinking】
(012)Learning how to cat------- a football is an important football skill.
【to stop and hold something that is moving, especially in the hands】
(013)Rainforests are likely to make more money if they are not des-------.
【to break something down completely】
(014)When esc------- from fires, smoke and gases should be avoided.
【to get away from a dangerous situation】
(015)You should know better than to jud------- by appearance.
【to form an opinion about someone or something】
(016)I opened the door quietly so that the teacher wouldn't not------- me.
【to become aware of something】
(009)wears(010)sleep(011)float(012)catch
(013)destroyed(014)escaping(015)judge(016)notice
大学入学共通テスト 時間内で解ける力がつく英英直読英単語・熟語は上記と同じ形式の練習問題を16語×50サイクル練習するため、語彙力、読解力、聴解力を効率的に養成できます。センター試験に比較してリーディングもリスニングも大幅に量が増えた共通テストを迎え撃つ極意は、できるだけ和訳せず英語を英語で理解することです。英英定義に親しむと英語を英語で理解する英語頭ができてくる結果、リーディングで時間が足りない、リスニングのスピードについていけないという悩みを大幅に解消できます。
レビュー通りスラュシュリーディング、読み下し訳があれば。
パーフェクトだと思いました。次回作も期待しています。
ps
文法書で薄くて詳しく分かりやすいみたいな
理想的な本はありますか?
文法書は「大学入試-すぐわかる英文法-赤本プラス-肘井-学」(https://www.amazon.co.jp/%E5%A4%A7%E5%AD%A6%E5%85%A5%E8%A9%A6-%E3%81%99%E3%81%90%E3%82%8F%E3%81%8B%E3%82%8B%E8%8B%B1%E6%96%87%E6%B3%95-%E8%B5%A4%E6%9C%AC%E3%83%97%E3%83%A9%E3%82%B9-%E8%82%98%E4%BA%95-%E5%AD%A6/dp/4325235809)が高評価で、わかりやすい本だと思います。
文法10題ドリルってのも気に入りました。正序中心なので語感が身に付きそうです。
あとはこれの早慶や英検準1級編ですね。
普段使いは文法書はどれを使っていますか?
総合英語は通読が難しいんですよね。