グレートノーザン鉄道

アメリカのグレートノーザン鉄道の実物(歴史、資料等)と鉄道模型(HO:レイアウト、車両)に関するプログです。

エンパイアビルダーの車内の色使い

2007年09月26日 | 実物・車両
gngoatでは、Walthersのエンパイアビルダー客車のインテリアを何色に塗ったらいいかで盛り上がっています。グレートノーザン鉄道歴史協会GNRHSから、フルカラーのエンパイアビルダーのブローシャーの紹介がありました。
まずは、グレートドームです。椅子は、きれいな赤です。なお、グレートドームの窓ガラスは、直射日光を防ぐために、緑系の色が付いています。
http://www.gngoat.org/domes06.jpg

(ちょっと脱線)脳内メーカー

2007年09月24日 | ちょっと脱線
3連休ですので、ちょっとやわらかい話題です。テレビで話題になっている「脳内メーカー」です。名前を入力すると、その人の頭の中を漢字で表してくれます。名前を入力するだけですので、簡単に楽しめます。ちなみに、小生のハンドルネームを入力したら、上のようになりました。ちょっと嬉しいですね。ちなみに、本名では・・・。
http://maker.usoko.net/nounai/

軽便鉄道模型祭

2007年09月17日 | On30
 昨日は、第3回軽便鉄道模型祭に行ってきました。すごい人出で、ナローの人気も高いことが実感されました。
 メーカーのブースも色々なものがあって興味深かったのですが、木曾モジュール倶楽部、軽便モジュール倶楽部の質の高さには、いつもながらに感動します。特に、軽便モジュール倶楽部で、沼尻の単端のあの小さな車体に車載カメラを載せて運転されていたのが興味を引きました(写真)。車載カメラから見た景色が本当に実感的で、モジュールの質の高さにもう一度感動です。また、DCCを活用して、続行運転で前の列車の画像を撮ることもできるところも素敵でした。
 メーカーでは、エコーモデルのアクセサリー類や、軽便祭記念製品(油類倉庫)が目を引きました。モデルス・シマのOn30車両販売にも惹かれたのですが、今回は我慢です。

DMIRの展望車

2007年09月16日 | 実物・車両
 昨日の続きです。SOOの蒸気機関車の牽く列車の最後を飾るのが、DMIRの展望車Northlandです。こんな客車も保存されていて、しかも走らせて、乗って楽しむこともできるなんて、いいですよねぇ。
 写真では、マーカーライトがよく分かります。

http://www.rrpicturearchives.net/showPicture.aspx?id=879229

Soo Lineの蒸機とGNの客車

2007年09月15日 | 実物・車両
 ご無沙汰してしまいました。

 OreRailから、動態保存蒸気機関車の運転の写真が大量に届きました。場所は、ミネソタ州ツーハーバー付近です。
 牽引機は、Soo LineのパシフィックNo.2719。牽かれているのが、エンパイアビルダー塗装の客車たちです。一番後ろは、DMIRの展望車、Northlandです。
 こんな編成を今も走らせられるなんて、やっぱりアメリカはうらやましいですねぇ。

以下、OreRailより転載します。
Wow! What a good morning to chase a steam engine. The weather was hit and miss all the way up, with strong northwest winds that put a bite in the air yet made for some good steam photos. I will be brief with my captions, so here it goes.

On the south side of I35 running along Railroad Street.

http://www.rrpicturearchives.net/showPicture.aspx?id=879220

Climbing upgrade at 21st Ave East.

http://www.rrpicturearchives.net/showPicture.aspx?id=879221

I hustled out to 54th Ave East. As a matter of info Frank King shot DM&IR Pacific 1107 on a northbound train back in the 1950's, that photo has been published in both his Missabe books.

http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=201421

Hustling again out to 62nd Ave East.

http://www.rrpicturearchives.net/showPicture.aspx?id=879222

At MP 12 or better known as Clifton. The crest of a long grade.

http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=201422

Rounding the curve east of the Big Sucker River.

http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=201423

Whoops! A bit of rain at Knife River made the rails slippery, and the 2719 spun like crazy.

http://www.rrpicturearchives.net/showPicture.aspx?id=879223

Engineer Bob Oswald got the spinning under control.

http://www.rrpicturearchives.net/showPicture.aspx?id=879224

No sucker hole here just rain at MP 22.

http://www.rrpicturearchives.net/showPicture.aspx?id=879225

Rolling upgrade by Two Harbors Jct.

http://www.rrpicturearchives.net/showPicture.aspx?id=879226

Going away, Dan Mackey is hanging off the side ready to hop off at the switch that will line them into the depot.

http://www.rrpicturearchives.net/showPicture.aspx?id=879227

The Northland was on the rear hosting a group.

http://www.rrpicturearchives.net/showPicture.aspx?id=879228

The rear platform of the Northland as they shove to the depot.

http://www.rrpicturearchives.net/showPicture.aspx?id=879229

A broadside of the 2719, notice the clouds. Mr Oswald is throwing me a salute.

http://www.rrpicturearchives.net/showPicture.aspx?id=879230

Tom Gannon, curator for the LSRM, watches the water level in the boiler come up after opening up the injector.

http://www.rrpicturearchives.net/showPicture.aspx?id=879232

Dan Mackey, one of the firemen on the trip. He's wearing the proper hat for the occasion.

http://www.rrpicturearchives.net/showPicture.aspx?id=879233

The old and the older at Two Harbors.

http://www.rrpicturearchives.net/showPicture.aspx?id=879234

Rods down roster shot.

http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=201424

One last shot of the whole train.

http://www.rrpicturearchives.net/showPicture.aspx?id=879236

Whew!

Kent Rengo
Duluth, MN