今日は梅雨の中休みとかで、晴れ間が広がったのはいいものの、かなり蒸し暑い1日でした。仕事場はビルの1階なので、このような日は過ごしにくい環境です・・・
さて、こないだの日曜日は当初の天気予報では雨の予報だったのに、薄曇の天気になったので、CBの洗車をしました。5月25日のツーリング(記事はこちら)で、所々水溜りの区間があって、足回りがドロドロだったのです。ついでに、購入10年目ということで、久しぶりにじっくりとデジカメで撮影してみました。
'98年式のホンダCB400Four(NC36)。当時のベストセラーバイク、CB400SuperFourの派生車種で、当時流行りだった'70年代レトロを感じさせ、至るところにCB750FOURのデザインが取り入れられている。実際、何回か間違われたこともある。サイズ:全長2,130㎜、全幅780㎜、全高1,090㎜。シート高790㎜。乾燥重量192㎏。排気量以外、サイズも重量も750㏄クラスのバイクとほぼ同等。何回もナナハンライダーと間違われた。
このバイクの特徴である4本出しのマフラー。バイクに詳しくない人でも、このマフラーに興味を持つ人が多く、存在感が強い。(こうやって見てたら、結構汚れてますね。時間のある時にもっと磨かないと・・・)
<-- CB400Four排気音 -->
↑再生マークをクリックすると再生が始まります。
この4本出しマフラーから奏でる排気音がまたいいんですね。とても純正とは思えない音。まぁ集合管に比べると効率は悪いのでしょうが、聞いていて飽きません。
エンジンは、CB400SuperFourベースながら、トルク重視の設計で、当時のこのクラスの中では最大トルクだった記憶がある。最大出力53PS、最大トルク4.1㎏-m。
ちなみにエンジンにフィンが刻まれるので、空冷と間違われるが、これは飾りで中身は水冷。
当時の4気筒ネイキッドでは珍しくなっていたスポークホイール。もちろんチューブタイヤである。(これも洗車の時に手が届きにくいので、汚れてます・・・)
上から見たバイク。座席の幅があるので、足つき性は悪い部類。まぁそれがゆったり感につながって、ツーリングの時は楽な姿勢で運転できる。
レトロなバイクなのに、距離計はデジタル表示。今の距離は52,093km。最近はほとんど乗っていないですね。
オプション品。上から、CB1000SuperFourの丸型ミラー&後方視界確保用補助ミラーとリアキャリア。丸型ミラーは、原付すら乗ったことのなかったボクがまず立ちゴケするだろうと、友人からお古のミラーをもらって付けているが、未だバイクで転倒暦がないので、役立たずじまいに終わっている。ちなみに、純正の角型ミラーは購入時から保管している。同じく、エンジンのアップ画像の中で見える、エンジンプロテクトバーもオプションで装着したが、未だ活躍の機会なし。まぁこうゆうのは活躍の機会が無いほうがいい。(エンジンカバーに傷が入っているのは、シューズの紐を止める金具が当たる為付いたもの)
リアキャリアは後になって付けたもので、キャンプ道具を積んでいく時には便利だった。
と、こんな感じで久しぶりに大量の画像で紹介しましたが、いかがだったでしょうか?このバイクを購入した時が20歳、そして今30歳。その間、このバイクのおかげで色々なところへ旅に行くことができました。今では、ご近所ツーリングが主になりましたが、末永く乗っていきたいものです。
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It is nice to see another CB400 Four fan on the internet. Your bike looks really well-maintained and shiny! I hope you speak English, you can contact me on thefonz66@googlemail.com
Best regards, Hidde
Does Mr. Hidde live in Britain?
I am surprised to know this motorcycle was exported to the foreign country.
I saw the photograph of Haide.
Did your motorcycle repair in Britain?
Your motorcycle shines.
I will write the article on this motorcycle in the future.
Please look forward.
Finally, please forgive a lot of erratum omission of a words.
Thanks for reply. English is not you main language so do not worry about mistakes. I wish my Japanese was as good as your English, then I could understand the CB400 Four manual ;-)
When I bought the bike there was lots of rust. A Japanese friend send me the fenders. I also had to restore the exhausts. The front forks are powder-coated. Many jobs I do myself. I am learning how the bike works :-) I can get parts here but they are expensive.
The CB400 NC36 and Super Four are "grey import" in England. Some dealers get them directly from Japan. They are not officially sold by Honda because they are for Japanese market. I know 4 owners here in England and a few more in Europe. In Singapore there are also some Fours. I know five owners there.
Keep in touch! Many greetings Hidde
A question for you: is the luggage rack a Honda accessory special for this bike? Do you know the part number or will you be able to trace it? Thanks, Hidde
Hello Hidde.
The career of my motorcycle is pure goods
of Honda.
I'm sorry, it doesn't know the part
number.
However, the character of "NHC9706" and
the character of "08L42-MBE-0000-90"
write in the manual.
I am putting the manual on the homepage,
and refer, please.
The homepage address is as follows.
http://blogimg.goo.ne.jp/user_image/6e/8a/b2af58f6253aaf190c3ad816f9d48da4.jpg
http://blogimg.goo.ne.jp/user_image/1f/ad/63903f98b3f4640c888f2ec0f9d80f91.jpg
Thank you.
Thanks for the info and the photos. You mention the part number of the paper brochure which is derived from the real part number 08L42-MBE-000 in Honda logic. More part numbers at:
http://cb400fabfour.blogspot.com/2011/01/getting-parts-for-cb400-nc36.html
Best regards, Hidde
Nice to meet you.
Because I live in a place left from Ueno,
it doesn't know the motorcycle shop.
I'm sorry for being not able to help you.