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インスピレーションを得る方法 How to Be Inspired

2024-11-25 18:40:05 | 日記
インスピレーションを得る方法
How to Be Inspired

[HTB](https://www.htb.org/) で、私は勇気と信仰を持つ二人の人に数週間にわたってインタビューしました。一人はベン・フリースさんで、イエス・キリストへの信仰に触発され、ジンバブエの不当な政権に対して勇敢な姿勢を示しました。その結果、彼は殴打され、拷問を受け、年老いた義母と義父が拷問を受けるのを黙って見させられました。義父は拷問により最終的に亡くなりました。しかし、苦しみの最中に、彼は拷問者を愛し、祝福することを選びました。二人目は、キリスト教徒に対する身体的迫害が今も行われている世界60カ国のうちの一つの牧師でした。彼は投獄され、ある時点では、イエス・キリストへの信仰という理由だけで死刑を宣告されました。しかし、極度の苦しみに直面しても、彼は信仰を否定することを拒みました。このような男女の人生は、非常に感動的で、挑戦的で、やる気を起こさせます。
In successive weeks at [HTB](https://www.htb.org/), I interviewed two people of courage and faith. One, Ben Freeth, inspired by his faith in Jesus Christ, had taken a courageous stance against the unjust regime in Zimbabwe. As a result, he was beaten, tortured and forced to watch his elderly mother-in-law and father-in-law undergo torture, from which the latter eventually died. Yet in the midst of his suffering, he chose to love and bless the torturers. The second was a pastor from one of the sixty countries around the world where physical persecution of Christians still takes place. He had been imprisoned and, at one stage, sentenced to death for no other reason than his faith in Jesus Christ. Yet in the face of extreme suffering he refused to deny his faith. The lives of men and women like this are hugely inspiring, challenging and motivational.

箴言 29:1-9 NIV [1] 何度も叱責されても頑固なままの者は、たちまち滅ぼされ、救いようがない。[2] 義人が栄えると民は喜び、悪人が支配すると民は嘆く。[3] 知恵を愛する者は父を喜ばせる。しかし、遊女と交わる者はその富を浪費する。[4] 王は正義によって国を安定させる。しかし、賄賂をむさぼる者は国を滅ぼす。[5] 隣人にへつらう者は、彼らの足元に網を張っている。[6] 悪人は自分の罪によって罠にかけられる。しかし、義人は喜びの声をあげて喜ぶ。[7] 義人は貧しい人のために正義を心に留める。しかし、悪人はそのようなことに心を留めない。[8] あざける者は町をかき乱す。しかし、知恵ある者は怒りを抑える。 [9] 賢い人が愚かな人と法廷に立つと、愚かな人は激怒し、嘲笑し、平和は訪れません。 https://bible.com/bible/111/pro.29.1-9.NIV
Proverbs 29:1-9 NIV [1] Whoever remains stiff-necked after many rebukes will suddenly be destroyed—without remedy. [2] When the righteous thrive, the people rejoice; when the wicked rule, the people groan. [3] A man who loves wisdom brings joy to his father, but a companion of prostitutes squanders his wealth. [4] By justice a king gives a country stability, but those who are greedy for bribes tear it down. [5] Those who flatter their neighbors are spreading nets for their feet. [6] Evildoers are snared by their own sin, but the righteous shout for joy and are glad. [7] The righteous care about justice for the poor, but the wicked have no such concern. [8] Mockers stir up a city, but the wise turn away anger. [9] If a wise person goes to court with a fool, the fool rages and scoffs, and there is no peace. https://bible.com/bible/111/pro.29.1-9.NIV

正義の勇気ある擁護者たち
Inspirational champions of justice

私は、貧しい人々への正義を深く気にかけている教会、個人、団体の例に感銘を受けています。聖書には貧困と正義の問題に関する記述が数多くあります。『貧困と正義の聖書』には、これらの問題に私たちを目覚めさせる 2,000 以上の聖句が取り上げられています。
I am inspired by the examples of churches, individuals and organisations that care deeply about justice for the poor. There is so much in the Bible about issues of poverty and justice. The Poverty and Justice Bible highlights over two thousand verses that wake us up to these issues.

正義は本当に重要です。「正義によって王は国を安定させるが、賄賂をむさぼる者は国を崩壊させる」(4節)。裁判官や政治家への賄賂が当たり前の場所で暮らすのはひどいことです。「分別のある指導者は安定をもたらすが、搾取する指導者は無駄な道を残す」(4節、MSG)。
Justice really matters. ‘By justice a king gives a country stability, but one who is greedy for bribes tears it down’ (v.4). It is terrible to live in a place where bribery of judges and politicians is normal. ‘A leader of good judgment gives stability; an exploiting leader leaves a trail of waste’ (v.4, MSG).

完璧な司法制度などありません。しかし、優れた司法制度を持つ国に住むことは特権です。
No justice system is perfect. However, it is a privilege to live in a country that has a good justice system.

「義人が栄えると民は喜び、悪人が支配すると民は嘆く」(2節)。言い換えれば、「善人が物事を運営すると皆が喜ぶが、支配者が悪ければ皆が嘆く」(2節、MSG)。
‘When the righteous thrive, the people rejoice; when the wicked rule, the people groan’ (v.2). In other words: ‘When good people run things, everyone is glad, but when the ruler is bad, everyone groans’ (v.2, MSG).

義人は良心が清く、歌い喜ぶことができますが、邪悪な人は自分の罪によって罠にかけられます(6節)。
The righteous person has a clear conscience and can sing and be glad, whereas an evil person is snared by their own sin (v.6).

「貧しい人々への正義」(7節)に気を配ることは、正しい人生のしるしです。「心の優しい人は貧しいことがどんなことか知っている。心の冷たい人には全く分からない」(7節、MSG)。
Caring about ‘justice for the poor’ (v.7) is the mark of a righteous life: ‘The good-hearted understand what it’s like to be poor; the hardhearted haven’t the faintest idea’ (v.7, MSG).

主よ、貧しい人々、ホームレス、囚人、飢えた人々に正義をもたらすために、私たちがこの世界に真の変化をもたらせるよう助けてください。
Lord, help us to make a real difference to this world in seeking to bring justice to the poor, the homeless, the prisoners and the hungry.

ペテロの第二の手紙 2:1-22 NIV [1] しかし、民の中に偽預言者がいたように、あなた方の中にも偽教師が現れるでしょう。彼らは、滅びをもたらす異端をひそかに持ち込み、自分たちを買い取った主なる神を否定し、自らに速やかな滅びをもたらします。[2] 多くの者が彼らの堕落した行いに倣い、真理の道を汚します。[3] これらの教師たちは、貪欲なために、作り話であなた方を食い物にします。彼らの罪の宣告は長い間彼らに下っており、彼らの滅びは眠っていません。[4] なぜなら、神は、罪を犯した天使たちを容赦せず、彼らを地獄に送り、裁きのために暗黒の鎖で縛り付けたからです。[5] 神は、不敬虔な人々に洪水をもたらしたとき、昔の世界を容赦せず、義の宣教者ノアと他の七人の人を保護しました。 [6] ソドムとゴモラの町を焼き払って罪を定め、不敬虔な者たちにこれから起こることの見せしめとされたなら、[7] また、不法な者たちの堕落した行いに心を痛めていた義人ロトを救い出されたなら [8] (義人は日々彼らの中に住みながら、見聞きする不法な行いによって、その義なる魂を苦しめられていたのです)[9] もしそうなら、主は、信心深い者たちを試練から救い出し、不義な者たちを最後の審判の日に罰するために捕らえることを知っておられるのです。[10] このことは、肉の堕落した欲望に従い、権威を軽蔑する者たちに特に当てはまります。彼らは大胆で傲慢で、天上の存在たちをののしることを恐れません。[11] しかし、天使たちでさえ、彼らよりも強くて権力があるにもかかわらず、主から裁きを下すときには、そのような存在たちをののしったりはしません。 [12] しかし、この民は、理解できないことで神を冒涜しています。彼らは理性のない動物のようで、本能の生き物であり、捕らえられ、滅ぼされるためだけに生まれ、動物のように滅びます。 [13] 彼らは、自分が行った害悪に対して、害悪で報いられます。彼らの楽しみは、白昼堂々と酒宴をすることです。彼らは汚点であり、汚れであり、あなたと宴会をしながら快楽に浸っています。 [14] 彼らは姦淫の目で罪を犯し続け、不安定な者を誘惑し、貪欲の専門家であり、呪われた子孫です。 [15] 彼らは正しい道を離れ、ベゼルの子バラムの道に従ってさまよい出ました。バラムは悪事の報酬を愛したのです。 [16] しかし、ろばは口のきけない動物で、人の声で話し、預言者の狂気を抑えました。 [17] これらの人々は、水のない泉、嵐に吹き荒れる霧のようで、暗黒の極みが彼らのために用意されています。[18] 彼らはむなしい自慢の言葉を口にし、肉の欲に訴えて、迷いの道から逃れようとしている人々を誘惑します。[19] 彼らは人々に自由を約束しますが、彼ら自身は堕落の奴隷です。「人は自分を支配しているものの奴隷となるのです。」[20] 彼らが私たちの主であり救い主であるイエス・キリストを知ることによって世の腐敗から逃れ、再びそれに巻き込まれて打ち負かされるなら、終わりの時には初めよりも悪い状態になります。[21] 義の道を知らなかった方が、知っていながら、自分たちに伝えられた神聖な戒めに背を向けるよりはよかったでしょう。 [22] 彼らについては、ことわざは真実です。「犬は吐いたものをまた食べる」、また「豚は洗われても、また泥の中で転げ回る」。 https://bible.com/bible/111/2pe.2.1-22.NIV
2 Peter 2:1-22 NIV [1] But there were also false prophets among the people, just as there will be false teachers among you. They will secretly introduce destructive heresies, even denying the sovereign Lord who bought them—bringing swift destruction on themselves. [2] Many will follow their depraved conduct and will bring the way of truth into disrepute. [3] In their greed these teachers will exploit you with fabricated stories. Their condemnation has long been hanging over them, and their destruction has not been sleeping. [4] For if God did not spare angels when they sinned, but sent them to hell, putting them in chains of darkness to be held for judgment; [5] if he did not spare the ancient world when he brought the flood on its ungodly people, but protected Noah, a preacher of righteousness, and seven others; [6] if he condemned the cities of Sodom and Gomorrah by burning them to ashes, and made them an example of what is going to happen to the ungodly; [7] and if he rescued Lot, a righteous man, who was distressed by the depraved conduct of the lawless [8] (for that righteous man, living among them day after day, was tormented in his righteous soul by the lawless deeds he saw and heard)— [9] if this is so, then the Lord knows how to rescue the godly from trials and to hold the unrighteous for punishment on the day of judgment. [10] This is especially true of those who follow the corrupt desire of the flesh and despise authority. Bold and arrogant, they are not afraid to heap abuse on celestial beings; [11] yet even angels, although they are stronger and more powerful, do not heap abuse on such beings when bringing judgment on them from the Lord. [12] But these people blaspheme in matters they do not understand. They are like unreasoning animals, creatures of instinct, born only to be caught and destroyed, and like animals they too will perish. [13] They will be paid back with harm for the harm they have done. Their idea of pleasure is to carouse in broad daylight. They are blots and blemishes, reveling in their pleasures while they feast with you. [14] With eyes full of adultery, they never stop sinning; they seduce the unstable; they are experts in greed—an accursed brood! [15] They have left the straight way and wandered off to follow the way of Balaam son of Bezer, who loved the wages of wickedness. [16] But he was rebuked for his wrongdoing by a donkey—an animal without speech—who spoke with a human voice and restrained the prophet’s madness. [17] These people are springs without water and mists driven by a storm. Blackest darkness is reserved for them. [18] For they mouth empty, boastful words and, by appealing to the lustful desires of the flesh, they entice people who are just escaping from those who live in error. [19] They promise them freedom, while they themselves are slaves of depravity—for “people are slaves to whatever has mastered them.” [20] If they have escaped the corruption of the world by knowing our Lord and Savior Jesus Christ and are again entangled in it and are overcome, they are worse off at the end than they were at the beginning. [21] It would have been better for them not to have known the way of righteousness, than to have known it and then to turn their backs on the sacred command that was passed on to them. [22] Of them the proverbs are true: “A dog returns to its vomit,” and, “A sow that is washed returns to her wallowing in the mud.” https://bible.com/bible/111/2pe.2.1-22.NIV

感動的な敬虔な生活
Inspirational godly lives

サンディ・ミラー司教、ラニエロ・カンタラメッサ枢機卿、そしてその模範と敬虔さで私たちにインスピレーションを与えてくれる、あまり知られていない他の多くの人々など、今日私たちの周りにいる人々の模範に、私はとても感謝しています。
I am so thankful for the examples of those around us today like Bishop Sandy Millar, Cardinal Raniero Cantalamessa and many lesser known others who inspire us by their example and godliness.

新約聖書は、欺瞞的で潜在的に危険なカルト指導者について警告しています。彼らは「破壊的な異端をひそかに持ち込む」(1節)。ごく最近では、そのようなカルトの一つである新天地が、新信者のための「聖書研究」を装ってロンドンや世界中の教会に侵入しようとしました。この「聖書研究」の指導者は、信者に嘘をつき、欺くことを教えています。
The New Testament warns about deceptive and potentially dangerous cult leaders who ‘secretly introduce destructive heresies’ (v.1). In very recent times, one such cult, called Shincheonji, tried to infiltrate churches in London and around the world, posing as a ‘Bible study’ for new believers. The leaders of this ‘Bible study’ teach their followers to lie and deceive.

この章は、偽りの預言者や不道徳な教師たちに対する強い言葉による攻撃です。ペテロはノアとロトの生涯を「偽りの教師たち」と対比しています(1節)。
This chapter is a strongly worded attack on lying prophets and immoral teachers. Peter contrasts the lives of Noah and Lot with the ‘false teachers’ (v.1).

ノアは「正義の唯一の声」(5節、MSG)であり、「不信心な人々」の間で暮らしていましたが、「正義の説教者」でした(5節)。ロトもまた「善人」でした(8節、MSG)。彼は「不法な人々の汚れた生活に心を痛めた義人」でした(7節)。
Noah, ‘the sole voice of righteousness’ (v.5, MSG), lived among ‘ungodly people’ but was ‘a preacher of righteousness’ (v.5). Lot also was a ‘good man’ (v.8, MSG). He was ‘a righteous man, who was distressed by the filthy lives of the lawless’ (v.7).

ペテロは、自分が手紙を書いている相手に、ノアとロトを例に挙げて、彼らが「破壊的な異端を持ち込み」、真理の道を「汚す」恥ずべき生き方をする偽教師たちと闘っていることを伝えています(1-2節)。
Peter holds out Noah and Lot as examples to those to whom he is writing, as they contend with false teachers who ‘introduce destructive heresies’ and follow ‘shameful ways’ that ‘bring the way of truth into disrepute’ (vv.1–2).

これらの偽教師は、ペテロが意見を異にする他のキリスト教指導者たちだけではありません。彼らの生活と教えはキリスト教の信仰と完全に相容れません。「彼らは姦淫の目で罪を犯し続け、…まっすぐな道から離れていった」(14~15節)。彼らは「罪深い人間の欲望に訴える」(18節)。「彼らは…自由を約束しながら、彼ら自身は堕落の奴隷となっている。なぜなら、人間は自分たちを支配するものの奴隷だからである」(19節)。
These false teachers are not simply other Christian leaders with whom Peter disagrees. Their lives and teachings are at complete odds with the Christian faith: ‘With eyes full of adultery, they never stop sinning… They have left the straight way’ (vv.14–15). They appeal ‘to the lustful desires of sinful human nature’ (v.18). ‘They promise… freedom, while they themselves are slaves of depravity – for people are slaves to whatever has mastered them’ (v.19).

ペテロがここで述べていることは、非常に魅力的に思えるかもしれません。だからこそ、彼はこれらの指導者たちを非常に心配しているのです。快楽の追求(13節)、性的自由(14、18~19節)、金銭の追求(15節)といった彼の描写は、どれも現代の人々の心に響きます。
The things that Peter describes here can seem very tempting – which is why he is so concerned about these leaders. His descriptions of pleasure seeking (v.13), sexual freedom (vv.14,18–19) and the pursuit of money (v.15), all strike a chord today.

偽教師たちはこれらのものの奴隷でありながら、自由を約束して他の人々(特に新しい信者)を同じ生き方に誘い込み、迷わせます(18-19節)。しかし、真の自由は神の道の中にのみ見出され、多くのことを約束しながら実際には空虚な結果をもたらすこれらの誘惑の中にはありません。それらを追い求め、推奨する人々は「水のない泉、嵐に吹き飛ばされる霧」(17節)です。
The false teachers are slaves to these things, yet they entice others (especially new believers) into the same way of life, leading them astray by promising freedom (vv.18–19). However, true freedom is only found in God’s ways, not in any of these enticements that promise so much but actually result in emptiness. Those who pursue and recommend them are ‘springs without water and mists driven by a storm’ (v.17).

これは恐ろしい警告です。「もし彼らが、私たちの主であり救い主であるイエス・キリストを知って、世の腐敗から逃れたのに、再びそれに巻き込まれて打ち負かされるなら、彼らの終わりの状態は、初めの状態よりも悪くなります。義の道を知らなかった方が、それを知っていながら背を向けるよりは、彼らにとってよかったでしょう。」(20-21節)
This is a terrible warning: ‘If they have escaped the corruption of the world by knowing our Lord and Saviour Jesus Christ and are again entangled in it and overcome, they are worse off at the end than they were at the beginning. It would have been better for them not to have known the way of righteousness, than to have known it and then to turn their backs’ (vv.20–21).

主よ、この世の引力は強いです。私の主であり救い主であるイエス・キリストに決して背を向けることがないよう助けてください。
Lord, the pull of the world is strong. Help me never to turn my back on you, my Lord and Saviour, Jesus Christ.

ダニエル書 3:13-4:18
Daniel 3:13-4:18
ダニエル書 3:13 新共同訳 [13] これを聞いたネブカドネツァル王は怒りに燃え、シャドラク、メシャク、アベド・ネゴを連れて来るよう命じ、この三人は王の前に引き出された。 https://bible.com/bible/1819/dan.3.13.%E6%96%B0%E5%85%B1%E5%90%8C%E8%A8%B3

感動的な信念と勇気
Inspirational faith and courage

私は、恐れたり脅されたりすることを拒む勇気と信念を持った人々にいつも感銘を受けます。
I am always inspired by people of courage and faith who refuse to be frightened or intimidated.

シャデラク、メシャク、アベデネゴは、神への絶対的な信頼の感動的な例です。彼らは、火の燃える炉に投げ込まれるという脅しにもかかわらず、金の像にひれ伏して拝むことを拒否しました。彼らは、どんなに大きな代償を払っても、正しいことをしようと決心しました。なぜなら、彼らは神を信じ、神が望めば彼らの正当性を証明できる神の力を信じていたからです。
Shadrach, Meshach and Abednego are inspiring examples of absolute trust in God. They refused to bow down and worship the image of gold, in spite of the threat of being thrown into a fiery furnace. They were determined to do the right thing, however great the cost might be, because they believed in God and his power to vindicate them if he so desired.

彼らは王に言いました。「あなたの脅しは私たちにとって何の意味もありません。もしあなたが私たちを火の中に投げ込んでも、私たちの仕える神は、あなたの燃え盛る炉や、あなたが作り出すどんなものからも私たちを救い出すことができます、王よ。しかし、たとえそうしなくても、何の違いもありません、王よ。私たちはあなたの神々に仕えることも、あなたが立てた金の像を拝むこともしません。」(3:16b–18、MSG)
They said to the king, ‘Your threat means nothing to us. If you throw us in the fire, the God we serve can rescue us from your roaring furnace and anything else you might cook up, O king. But even if he doesn’t, it wouldn’t make a bit of difference, O king. We still wouldn’t serve your gods or worship the gold statue you set up’ (3:16b–18, MSG).

シャドラク、メシャク、アベデネゴにとって、逃げ道を探すのは簡単だったでしょう。彼らは、ネブカドネザルと、多少の妥協は必要だが過度ではない和解を交渉で模索することもできたでしょう。しかし、彼らは、神が望めば自分たちを救ってくれるという神の力に完全な信頼を置いていました。また、神が望まなくても、彼らは神を信頼し、神に従うつもりでした。
It would have been easy for Shadrach, Meshach and Abednego to have tried to find a way out. They could have sought to negotiate a settlement with Nebuchadnezzar that involved some compromise but not too much. But they had complete confidence in the power of God to deliver them if he wanted to, and if he did not, they were still going to trust in him and obey him.

これは感動的な例です。難しい決断に直面したときは、彼らのように「何が正しいことか」と自問してください。そして、結果に関係なくそれを実行してください。
This is an inspiring example. When faced with difficult decisions ask, as they did, ‘What is the right thing to do?’ Then do it regardless of the consequences.

彼らの神への絶対的な信頼は、ネブカドネザルにとって大きな証しとなりました。彼が燃える炉を覗き込むと、縛られず傷も負わずに火の中を歩き回る4人の男が目に入り、4人目は「神の子のよう」に見えました(25節、KJV)。これを新約聖書のレンズを通して読むと、4人目の男は、試練の時に彼らと共にいるイエスの姿であると考えることができます。
Their absolute trust in God was a tremendous witness to Nebuchadnezzar. As he looks into the fiery furnace he sees four men walking around in the fire, unbound and unharmed, and the fourth looks ‘like a Son of God’ (v.25, KJV). Reading this through the lens of the New Testament, it is possible to see the fourth man as a vision of Jesus himself, with them in their time of trial.

彼らは「髪の毛一本も焦げず、着物に焦げ跡もなく、火のにおいさえ残さずに出てきたのです!」(27節、MSG)。人生で燃える炉のような試練に直面しているなら、どんな状況に直面していてもイエス様があなたと共におられることを確信できます。
They came out ‘not a hair singed, not a scorch mark on their clothes, not even the smell of fire on them!’ (v.27, MSG). If you are facing trials in your life that might seem like the fiery furnace, you can be assured that Jesus is right there with you in whatever situation you are facing.

ネブカデネザル自身も彼らの例に感銘を受けました (28 節)。その結果、彼の心の中で変化が始まりました。しかし、神が彼にメッセージを伝えるまでには長い時間がかかりました。第 2 章のダニエルの例にもかかわらず、ネブカデネザルは改心しませんでした。シャデラク、メシャク、アベデネゴの神への絶対的な信頼は彼に大きな影響を与えました。しかし、彼の改心は完全ではありませんでした。
Even Nebuchadnezzar himself is inspired by their example (v.28). A change of heart began in him as a result. However, it took a long time for God to get the message through to him. In spite of Daniel’s example in chapter 2, Nebuchadnezzar was not converted. Shadrach, Meshach and Abednego’s absolute trust in God had a big impact on him. However, his conversion was not complete.

第 4 章では、彼がどのようにして最終的に神を認めるに至ったかについての彼の驚くべき証言を読みます。証言をすることは大きな喜びをもたらします。「いと高き神が私のために行われた奇跡と不思議について、あなた方に話すことは私の喜びです」(4:2)。この段階で、彼の態度は完全に変わり、栄光はすべて神に捧げられました (3 節)。
In chapter 4 we read his remarkable testimony of how he did eventually come to acknowledge God. Giving a testimony brings great pleasure: ‘It is my pleasure to tell you about the miraculous signs and wonders that the Most High God has performed for me’ (4:2). By this stage, his attitude had completely changed and the glory was all given to God (v.3).

彼は、ある意味では、自分が望んでいたものはすべて手に入れたと語り始めます。「私、ネブカドネザルは、自分の宮殿にいて、満ち足り、繁栄していた」(4節)。しかし、その繁栄と満足感の下には、深い恐れがありました(5節)。
He begins by saying that, in one sense, he had all he wanted. ‘I, Nebuchadnezzar, was at home in my palace, contented and prosperous’ (v.4). But underneath the prosperity and contentment there was a deep fear (v.5).

ダニエル書の要点の一つは、神がダニエル、シャドラク、メシャク、アベデネゴといった感動的な例と、彼らの神への絶対的な信頼を用いて王の人生を変え、結果として国を変えたということです。
One of the main points of the book of Daniel is that God uses inspiring examples like Daniel, Shadrach, Meshach and Abednego and their absolute trust in God to change a king’s life – and as a result, to change a nation.

主よ、どんなに代償が大きくても、正しいことを行えるよう助けてください。私の視野を広げ、何が可能かを示してくれる、刺激的な男性と女性の模範を示してくださり、ありがとうございます。
Lord, help me to do the right thing, however great the cost appears to be. Thank you for inspiring examples of men and women who raise my sights and show me what is possible.

ピッパはこう付け加えます
箴言 29:7 には、「義人は貧しい人々のために正義を心にかける」とあります。
ジンバブエを訪れたとき、私はそこの教会に感銘を受けました。教会は輝いています。私たちは貧しい人々の窮状を取り上げ、変化をもたらそうとしている多くの人々に会いました。私の目の前に神が注意を向けさせたい不正があるでしょうか。
Pippa Adds
Proverbs 29:7 says, ‘The righteous care about justice for the poor.’

When we visited Zimbabwe, I was inspired by the church there. It shines. We met many people who have taken up the plight of the poor and are trying to make a difference. Are there any injustices under my nose that God may want to draw to my attention?


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