ユングとスピリチュアル

ユング心理学について。

怪物と戦う者は、その過程で自分が怪物にならないように気をつけなければならない。

2021-03-18 21:09:52 | 心理学

ミダス王と彼が触れたものすべてを黄金に変える。メデューサは (石に変える。)


怪物と戦う者は、その過程で自分が怪物にならないように気をつけなければならない。そして、あなたが深淵を長く見つめていれば、深淵はあなたを見つめ返してくる。- ニーチェ(Nietzche

Whoever fights monsters should see to it that in the process he does not become a monster. And if you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you. - Nietzche

A
無意識は悪魔のような怪物ではなく、道徳的感覚、美的センス、知的判断の限りでは、完全に中立的な自然の存在である。無意識は、それに対する意識的な態度が絶望的に間違っている場合にのみ危険になる。抑圧すればするほど、その危険性は増す。~カール・ユング、CW16、329ページ。

無意識はもともと悪であるだけでなく、最高の善の源でもある。すなわち、暗黒であると同時に光でもあり、獣的、半人間的、悪魔的であると同時に、超人間的、精神的であり、古典的な意味では "神的 "でもある。~カール・ユング、CW16、364ページ。
 
A
精神的な憑依は、幽霊や悪魔や神々と同じようなものだ。~カール・ユング『手紙』第二巻、570-573ページ

人々は心理学が汚い空想を扱っていると非難するが、古代宗教や道徳の歴史をざっと見ただけでも、人間の魂に隠された悪魔を納得させるには十分だろう。~カール・ユング、CW5、パラ106

悟りを開いただけでは、自然界の霊は破壊されても、それに対応する精神的な要素は破壊されていない。暗示にかかりやすく、批判力がなく、恐怖心が強く、迷信や偏見を持ちやすいなど、つまり、憑依を可能にするすべての資質である。自然が非心理化されたとしても、悪魔を生み出す心理的条件は相変わらず活発に働いている。悪魔は本当に消滅したのではなく、単に別の形になっただけである。~カール・ユング、CW10、パラ431

人間にも影の部分があり、それは単に小さな弱点や欠点ではなく、正に悪魔のようなダイナミズムで構成されているというのは、恐ろしい考えです。個人がこのことを知ることはほとんどありません。個人としての彼にとっては、どんな状況でも自分を超えることは信じられません。しかし、これらの無害な生物が集団を形成すると、そこには荒れ狂う怪物が出現する。そして、各個人は怪物の体の中の小さな細胞の1つに過ぎないので、良くも悪くも、血まみれの暴れに付き合い、さらにはそれを最大限に助けなければならないのである。このような恐ろしい可能性に暗い疑念を抱いた人間は、人間の本性の影の部分に目をつぶる。盲目的に、原罪という救いのある教義に抗しようとする。そう、彼は自分が痛感している葛藤を認めるのをためらっているのだ。~カール・ユング、CW7、35ページ。


イエスを試みる悪魔:マタイによる福音書4章


A
いや、悪魔は追放されたわけではない。それはまだ先の難しい課題だ。歴史の天使がドイツ人を見捨てた今*、悪魔は新たな犠牲者を探すでしょう。そして、それは難しいことではありません。自分の影を失ったすべての人間、独善に陥ったすべての国が、彼らの獲物となるのだ。. . . 私たちは、戦勝国にもドイツ人とまったく同じように集団化の致命的な傾向があり、同じように突然、悪魔の力の犠牲になる可能性があることを忘れてはならない。~カール・ユング『独裁者の診断』" ハースト社のインターナショナル・コスモポリタン1939年1月号の22ページに掲載されています。

"国家は、冷たい怪物の中でも最も冷たい怪物と呼ばれる。国家もまた冷たく嘘をつき、その口からはこんな嘘が這い出てくる。"国家である私は、国民である。"
それは嘘である。創造者は、人民を創造し、彼らに信仰と愛をかけ、こうして生命に奉仕した。
破壊者は、多くの人々に罠を仕掛け、それを国家と呼び、彼らに剣と100の渇望をかけた。
民衆が残っているところでは、国家は理解されず、邪眼として、また法律や習慣に反する罪として嫌われている」。
~フリードリッヒ・ニーチェ『ツァラトゥストラはかく語りき』より

"孤独の中では孤高の人が自分を消耗し、公共の場では群衆が自分を消耗する。さあ、選べ。"
~ フリードリヒ・ニーチェ『人間、あまりにも人間的である』(1879年)「様々な意見と教訓」より

A
The unconscious is not a demoniacal monster, but a natural entity which, as far as moral sense, aesthetic taste, and intellectual judgment go, is completely neutral. It only becomes dangerous when our conscious attitude to it is hopelessly wrong. To the degree that we repress it, its danger increases. ~Carl Jung, CW 16, Page 329.

The unconscious is not just evil by nature, it is also the source of the highest good: not only dark but also light, not only bestial, semihuman, and demonic but superhuman, spiritual, and, in the classical sense of the word, "divine." ~Carl Jung, CW 16, Page 364.
 
A
Mental possessions are just as good as ghosts, demons, and gods. ~Carl Jung, Letters Vol. II, Pages 570-573

People accuse psychology of dealing in squalid fantasies, and yet even a cursory glance at ancient religions and the history of morals should be sufficient to convince them of the demons hidden in the human soul. ~Carl Jung, CW 5, Para 106

The mere act of enlightenment may have destroyed the spirits of nature, but not the psychic factors that correspond to them, such as suggestibility, lack of criticism, fearfulness, propensity to superstition and prejudice—in short, all those qualities which make possession possible. Even though nature is depsychized, the psychic conditions which breed demons are as actively at work as ever. The demons have not really disappeared but have merely taken on another form: they have become unconscious psychic forces. ~Carl Jung, CW 10, Para 431

It is a frightening thought that man also has a shadow side to him, consisting not just of a few little weaknesses and foibles, but of a positively demonic dynamism. The individual seldom knows anything of this; to him, as an individual, it is incredible that he should ever in any circumstances go beyond himself. But let these harmless creatures form a mass, and there emerges a raging monster; and each individual is only one tiny cell in the monster's body, so that for better or worse he must accompany it on its bloody rampages and even assist it to the utmost. Having a dark suspicion of these grim possibilities, man turns a blind eye to the shadow-side of human nature. Blindly he strives against the salutary dogma of original sin, which is yet so prodigiously true. Yes, he even hesitates to admit the conflict of which he is so painfully aware. ~Carl Jung, CW 7, Page 35.

A
No, the demons are not banished; that is a difficult task that still lies ahead. Now that the angel of history has abandoned the Germans,* the demons will seek a new victim. And that won't be difficult. Every man who loses his shadow, every nation that falls into self-righteousness, is their prey. . . . We should not forget that exactly the same fatal tendency to collectivization is present in the victorious nations as in the Germans, that they can just as suddenly become a victim of the demonic powers. ~Carl Jung, Diagnosing the Dictators." In Hearst's International Cosmopolitan January 1939, Page 22.

“A state, is called the coldest of all cold monsters. Coldly lieth it also; and this lie creepeth from its mouth: "I, the state, am the people."
It is a lie! Creators were they who created peoples, and hung a faith and a love over them: thus they served life.
Destroyers, are they who lay snares for many, and call it the state: they hang a sword and a hundred cravings over them.
Where there is still a people, there the state is not understood, but hated as the evil eye, and as sin against laws and customs.”
~Friedrich Nietzsche, Thus Spoke Zarathustra

“In solitude the solitary man consumes himself, in public the crowd consumes him. Now choose.”
~ Friedrich Nietzsche, Human, All Too Human, “Assorted Opinions and Maxims,” 1879

 

 


狂気を認識できることを喜んでください。- カール・ユング

2021-03-18 20:16:59 | 心理学

https://www.youtube.com/watch?v=IXnmBIYaIZE

"自分の狂気を認識し、友好的に迎え入れようとは思わないのか。あなたはすべてを受け入れたかった。だから、狂気も受け入れなさい。あなたの狂気の光を輝かせれば、それは突然あなたの前に現れます。狂気は軽蔑されるべきものではなく、恐れられるべきものでもなく、むしろそれに命を与えるべきものなのです。もしあなたが道を見つけたいのであれば、あなたの性質の大部分を構成している狂気をも拒むべきではありません......狂気を認識できることを喜んでください。- カール・ユング 


"精神病者は、神秘主義者が喜びをもって泳ぐのと同じ水域で溺れる。" - ジョセフ・キャンベル

"Do you not want to recognize your madness and welcome it in a friendly manner? You wanted to accept everything. So accept madness too. Let the light of your madness shine, and it will suddenly dawn on you. Madness is not to be despised and not to be feared, but instead you should give it life...If you want to find paths, you should also not spurn madness, since it makes up such a great part of your nature...Be glad that you can recognize it, for you will thus avoid becoming its victim." - Carl Jung 


"The psychotic drowns in the same waters in which the mystic swims with delight.” - Joseph Campbell

 

これが狂気の始まりであり、狂気である...あなたは、これらの無意識の事実に自分自身を委ねることなく意識することはできない。もしあなたが無意識への恐怖を克服し、自分自身を下に降ろすことができるなら、これらの事実はそれ自身の生命を持つことになります。
~カール・ユング『Liber Novus』253ページ。脚注211

"患者が自分の内的発展の不可避な性質を感じ始めると、自分がもはや理解できないある種の狂気にどうしようもなく陥っているのではないかというパニック的な恐怖に簡単に打ち負かされてしまうかもしれない。"
~カール・ユング、CW13、パラ325

"私の魂はささやき声で、緊急に、そして警戒心を持って私に語りかけました。"言葉、言葉、あまり多くの言葉を作らないでください。沈黙し、耳を傾けてください。あなたは自分の狂気に気づき、それを認めていますか?あなたのすべての基盤が完全に狂気に陥っていることに気づいていますか?あなたは自分の狂気を認め、それを友好的に迎え入れようとしないのですか?
あなたはすべてを受け入れようとした。だから、狂気も受け入れなさい。あなたの狂気の光を輝かせてください、そうすれば突然あなたに夜明けが訪れるでしょう。狂気は軽蔑すべきものではなく、恐れるべきものでもなく、むしろそれに命を与えるべきものである......もし、道を見つけたいと思うなら、狂気を嫌ってはいけない。
狂気は精神の特殊な形態であり、すべての教えや哲学に付着しているが、日常生活にはなおさら付着している。なぜなら、人生そのものが狂気に満ちていて、まったく非論理的だからである。人間が理性に向かって努力するのは、自分のためのルールを作るためである。人生そのものにはルールがない。それが謎であり、未知の法則なのだ。あなた方が知識と呼んでいるものは、生命に何か理解できるものを押し付けようとする試みである」。~カール・ユング、赤い本、Nox Tertia、298ページ。
 
A
患者が自分の内的発展の不可避な性質を感じ始めると、自分がもはや理解できないある種の狂気にどうしようもなく陥っているのではないかというパニック的な恐怖に襲われやすくなります。私は何度も本棚から古い錬金術師の本を取り出し、400年前に登場した形で彼の恐ろしい幻想を患者に見せなければなりませんでした。患者は、自分が誰にも理解されない奇妙な世界にいるのは自分だけではなく、人類の歴史という大きな流れの一部であり、自分が狂っていることを病的に証明していると考えているようなことを数え切れないほど経験してきたのだと気づくからです。~カール・ユング、CW13、パラ325

 

This is how madness begins, this is madness … You cannot get conscious of these unconscious facts without giving yourself to them. If you can overcome your fear of the unconscious and can let yourself go down, then these facts take on a life of their own.
~Carl Jung, Liber Novus, Page 253. Footnote 211.

"When a patient begins to feel the inescapable nature of his inner development, he may easily be overcome by a panic fear that he is slipping helplessly into some kind of madness he can no longer understand."
~Carl Jung, CW 13, Para 325

“My soul spoke to me in a whisper, urgently and alarmingly: "Words, words, do not make too many words. Be silent and listen: have you recognized your madness and do you admit it? Have you noticed that all your foundations are completely mired in madness? Do you not want to recognize your madness and welcome it in a friendly manner?
You wanted to accept everything. So accept madness too. Let the light of your madness shine, and it will suddenly dawn on you. Madness is not to be despised and not to be feared, but instead you should give it life...If you want to find paths, you should also not spurn madness, since it makes up such a great part of your nature...Be glad that you can recognize it, for you will thus avoid becoming its victim.
Madness is a special form of the spirit and clings to all teachings and philosophies, but even more to daily life, since life itself is full of craziness and at bottom utterly illogical. Man strives toward reason only so that he can make rules for himself. Life itself has no rules. That is its mystery and its unknown law. What you call knowledge is an attempt to impose something comprehensible on life.” ~Carl Jung; Red Book; Nox Tertia; Page 298.
 
A
When a patient begins to feel the inescapable nature of his inner development, he may easily be overcome by a panic fear that he is slipping helplessly into some kind of madness he can no longer understand. More than once I have had to reach for a book on my shelves, bring down an old alchemist, and show my patient his terrifying fantasy in the form in which it appeared four hundred years ago. This has a calming effect, because the patient then sees that he is not alone in a strange world which nobody understands, but is part of the great stream of human history, which has experienced countless times the very things that he regards as a pathological proof of his craziness. ~Carl Jung, CW 13, Para 325


あなたが悟りを開いたと思うなら、あなたの家族と一緒に一週間を過ごしてください。 ---ラムダス

2021-03-18 08:29:29 | 心理学

あなたが悟りを開いたと思うなら、あなたの家族と一緒に一週間を過ごしてください。
---ラムダス

IF YOU THINK YOU'RE ENLIGHTENED, GO SPEND A WEEK WITH YOUR FAMILY.
--- RAM DASS


「苦しみは贈り物だ」と思いますか?

2021-03-18 07:38:48 | 心理学

楽で安全な生活は、すべての人に物質的な喜びを確信させ、精神に物質的な福祉のための新しいより良い方法を考案させることさえありましたが、精神を生み出すことはありませんでした。おそらく、苦しみ、幻滅、自己否定だけがそれを可能にする。~カール・ユング、CW18、パラ1346。

人間には困難が必要です。健康のためには必要なことです。健康のためには必要なことです。ここで私たちが気にするのは、その量が多すぎることです。~カール・ユング、CW9、超越的機能。

"ユングは、出口のない状況に置かれること、あるいは解決策のない葛藤の中に置かれることは、個性化のプロセスの古典的な始まりであると述べています。無意識が絶望的な葛藤を求めているのは、自我意識を壁にぶつけるためであり、その結果、人間は自分が何をしようと間違っていることを悟らなければならず、自分が決めた方法はいずれも間違っていることになる。これは、常に自分には決定の責任があると錯覚して行動するエゴの優越感を打ち破ることを意味しています。. . もし彼が人格の核心まで苦しむほどの倫理観を持っているならば、一般的には、意識的な状況の不可解さのために、自己が現れます。宗教的な言葉で言えば、問題のない状況は、人間が神の行為に頼らざるを得なくなることを意味していると言えるでしょう。"
~マリー=ルイーズ・フォン・フランツ(Marie-Louise von Franz)。

苦しみが十分に長く続き、自我とその力がすり減り、自分が「小さくて醜い」と感じるようになったとき、ようやく反省が可能な慈悲深い瞬間が訪れ、エネルギーの流れが逆転して、外界から自己に向かって流れるようになります。~マリー=ルイーズ・フォン・フランツ『魂の反射』163ページ。

人からどれだけの苦しみを奪うかについては十分に注意してください、なぜなら、あなたは彼らの自由への鍵を奪っているかもしれないのですから」 ~アディアシャンティ

私は現役の心理学者ですが、心理学とスピリチュアリティのどちらかを選ばなければならない時、自分の中で大きな葛藤があります。何年もの間、私にとっては意味のないことでしたが、突然、人は目を覚ます準備ができる前に、感情的に十分に苦しむ必要があることを発見しました...私が心理療法家としてやっていたことは、苦しみを和らげることでした。人は人間関係で十分に苦しみ、すべての人間関係に幻滅してしまうのです。ひどい言い方ですよね?人間関係で十分に苦しんだ後、目が覚めて「もううんざりだ」と言うのです。他の人間に頼るのではなく、別の生き方があるはずだ」と。
アンソニー・デ・メロ

「人が自分の人生や他の人の人生をどれほど露骨にぶち壊しているのかを見るのはしばしば悲劇的ですが、悲劇全体が自分自身にどれほど生じているのかを完全に知ることはできません。...」-C.G.Jung

A life of ease and security has convinced everyone of all the material joys, and has even compelled the spirit to devise new and better ways to material welfare, but it has never produced spirit. Probably only suffering, disillusion, and self-denial do that. ~Carl Jung, CW 18, Para 1346.

Man needs difficulties; they are necessary for health. What concerns us here is only an excessive amount of them. ~Carl Jung; CW 9; The Transcendent Function.

“Jung said that to be in a situation where there is no way out or to be in a conflict where there is no solution is the classical beginning of the process of individuation. It is meant to be a situation without solution; the unconscious wants the hopeless conflict in order to put ego consciousness up against the wall, so that the man has to realize that whatever he does is wrong, whichever way he decides will be wrong. This is meant to knock out the superiority of the ego, which always acts from the illusion that it has the responsibility of decision. . . If he is ethical enough to suffer to the core of his personality, then generally, because of the insolubility of the conscious situation, the Self manifests. In religious language you could say that the situation without issue is meant to force the man to rely on an act of God.”
~Marie-Louise von Franz.

When the suffering has lasted long enough, so long that the ego and its strength are worn down and one begins to feel oneself to be "small and ugly", then at last comes that merciful moment when reflection is possible, when there is a reversal of the stream of energy, which now flows away from the outer world and towards the Self. ~Marie-Louise von Franz, Reflections of the Soul, pg.163.
'Be very careful about how much suffering you take away from people, because you may be taking away their key to freedom' ~Adyashanti

I’m a practicing psychologist but I have this great conflict within me when I have to choose sometimes between psychology and spirituality, it didn’t make sense to me for many years until I suddenly discovered that people have to suffer enough emotionally before they’re ready to wake up… and what I was doing as a psychotherapist was, easing the suffering. People have to suffer enough in a relationship that they get disillusioned with all their relationships. Isn’t that a terrible thing to say? They’ve got to suffer enough in a relationship before they wake up and say, “I’m sick of it. There must be another way of living than depending on another human being”.
Anthony de Mello

 

"It is often tragic to see how blatantly a man bungles his own life and the lives of others yet remains totally incapable of seeing how much the whole tragedy originates in himself . . . " #Jung