信仰は内面的な経験に代わる適切なものではなく、これがない場合には、恵みの賜物として奇跡的にもたらされた強い信仰でさえ、同様に奇跡的に去ってしまうことがあります。
-C. C.G.ユング
Belief is no adequate substitute for inner experience, and where this is absent even a strong faith which came miraculously as a gift of grace may depart equally miraculously.
-C. G. Jung
[信念は内面的な経験の十分な代用にはならない]。
そのため、昔から比較的最近まで、「神によって定められた力」(ローマ人への手紙13:1)という言葉がありました。今日では、このような考え方は時代遅れです。教会は伝統的で集団的な信念を表していますが、多くの信者の場合、それはもはや自分の内的な経験に基づくものではなく、人が考え始めるとすぐに消えてしまうことで知られる「無反省な信念」に基づくものです。信念の内容が知識と衝突すると、前者の不合理さが後者の合理的な判断にはかなわないことがよくあります。信仰は内面的な経験の十分な代用にはならず、これがない場合には、恵みの贈り物として奇跡的にもたらされた強い信仰でさえ、同様に奇跡的に去ってしまうことがある。人は信仰を真の宗教的経験と呼ぶが、実はそれは、そもそも何かが私たちに起こり、それが私たちに(ギリシャ語で)信頼と忠誠を植え付けたという事実から生じる二次的な現象であることを考えようとはしない。~CG ユング CW パラ 521
人は、知識を失ったときに信念を語る。神への信仰と不信は単なる代用品にすぎない。~CGユング『手紙』第2巻、4ページ
あることを知っているからそれを信じる必要がないのか、それとも知っているかどうか確信がないからそれを信じるのか。~カール・ユング『CW18』706-707ページ
ユング "信念という言葉は私にとって難しいもので、私は信じていません。ある仮説を立てるには理由が必要なのです。あることを知っていても、それを信じる必要がないのです。私は、あることを信じるためだけに、それを信じることを許さない。信じられない!」と思ってしまうのです。しかし、ある仮説を立てるのに十分な理由があるときは、その理由を自然に受け入れることにしている。"
~CGユング『Face To Face』(BBC 1959年)より
"私は本当の知識を求めているので、検証できない憶測はすべて避けています。" ~ C.G.ユング ~カール・ユング『書簡集』第2巻、179-180ページ
[Belief is no adequate substitute for inner experience]
In early times and until comparatively recently there was, therefore, talk of “powers ordained by God” (Romans 13:1). Today the conception is antiquated. The Churches stand for traditional and collective convictions which in the case of many of their adherents are no longer based on their own inner experience but on ‘unreflecting belief’, which is notoriously apt to disappear as soon as one begins thinking about it. The content of belief then comes into collision with knowledge, and it often out that the irrationality of the former is no match for the ratiocinations of the latter. Belief is no adequate substitute for inner experience, and where this is absent even a strong faith which came miraculously as a gift of grace may depart equally miraculously. People call faith the true religious experience, but they do not stop to consider that actually it is a secondary phenomenon arising from the fact that something happened to us in the first place which instilled (Greek word) into us—that is, trust and loyalty. ~CG Jung CW Para 521.
People speak of belief when they have lost knowledge. Belief and disbelief in God are mere surrogates. ~CG Jung, Letters Vol. 2, Page 4.
Either I know a thing and then I don't need to believe it; or I believe it because I am not sure that I know it. ~Carl Jung, CW 18, Page 706-707
Jung: “You see the word belief is a difficult thing for me, I don’t believe. I must have a reason for a certain hypothesis. Either I know a thing and then I know it, I don’t need to believe it. I don’t allow myself to believe a thing just for the sake of believing it. I can’t believe it! But when there are sufficient reasons to form a certain hypothesis I shall accept these reasons naturally.”
~CG Jung, Face To Face [BBC 1959]
“I seek real knowledge and therefore avoid all unverifiable speculation.” ~ C.G. Jung ~Carl Jung, Letters Vol. II, Pages 179-180