ユングとスピリチュアル

ユング心理学について。

新しい真実は、最終的に受け入れられるまでに長い時間を要することになるのである。

2021-03-27 23:35:09 | 心理学

感謝の気持ち アラン・ホフマン
"科学の世界では、大学やアカデミーで学んだこと、受け継がれてきたことを、すぐに自分の財産と考えるようになります。もし、このクレド(信条)に反するような、あるいはクレドを覆すような新しいアイデアを持った人が現れたら、その脅威に対してあらゆる情熱を傾け、どんな方法を使ってもそれを抑えようとします。知らないふりをしたり、調べる価値もないかのように軽蔑的に言ったり、あらゆる方法で抵抗します。そうして新しい真実は、最終的に受け入れられるまでに長い時間を要することになるのである。
- ゲーテ
a
"私は何度も何度も、準備のできていない大衆に向かって話すことは意味がないことを発見しました。私の心理は、準備ができている人にしか受け入れられないようになっています。私の心理学は、それを受け入れる準備ができている人にしか受け入れられないようなもので、既知のものに接ぎ木するには、その時代の意識的な期待に合致していない。
~CGユング『手紙』第1巻、130ページ。フランスでの講演の招待に応えて

Gratitude Alan Hoffman
"In the sciences, people quickly come to regard as their own personal property that which they have learned and had passed on to them at the universities and academies. If someone else comes along with new ideas that contradict the Credo and in fact even threaten to overturn it, then all passions are raised against this threat and no method is left untried to suppress it. People resist it in every way possible: pretending not to have heard about it; speaking disparagingly of it, as if it were not even worth the effort of looking into the matter. And so a new truth can have a long wait before finally being accepted." 
— Goethe

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"I have found over and over again that it is not worthwhile speaking to an unprepared public. My whole psychology is such that it can be accepted only by someone who is ready for it. It is too little in accord with the conscious expectations of the time to be grafted on to something known."
~CG Jung, Letters Vol. 1, Pg.130. (responding to an invite to speak in France)


個性的な思考が生まれるブラックホールとしてのマス・マン。我々はどこまで来たのか?

2021-03-27 21:03:00 | 心理学

個性的な思考が生まれるブラックホールとしてのマス・マン。我々はどこまで来たのか?

Mass man as a black hole from which individual thinking arises. How far have we come?

A
私たちは社会として、大衆の無意識の状態からどんどん意識的になっていく「個性化」のプロセスをどこまで進めてきたのでしょうか?
私はOPを適切に言い換えましたか?
[9.11はそれこそがモーニングコールだったのだ]
37.17--唯一の癒しは、根本的なショックであることもあれば、非常に緩やかなものであることもあります。私たちの意識の癒しは、「目覚め」であり、それはソクラテスが言ったことであり、ブッダが言ったことでもあります、「目覚め」です。目覚めさせてくれるものが必要なのです。9.11がそうでした、神よ、私たちを目覚めさせてくれるものが必要なのですか?目を覚ますためにツインタワーを爆破しなければならないのですか?ポール・リビアは人々を目覚めさせようと走り回っていましたが、それはアメリカの初期の神話の一つです。誰が来ようと関係ありません...私たちは目を覚まさないのです。つまり、私たちは眠ったままでいるか、プラトンの洞窟にいるか、無邪気なままでいることに専念しているのです。だから、癒しというのは簡単なことではありません。目を覚ますまでには、大惨事が必要かもしれませんし、膨大な量の変化が必要かもしれません。もしかしたら、それは実際に起こっているのかもしれません。もしかしたら、小さな場所で、あちこちの個々の人々によって、あらゆる種類のものの中で目覚めが起こっているかもしれません。そういう変化が起きている、目を覚ましているのだと思います。しかし、「希望」には気をつけよう、希望ではダメだ。希望は...悪です...なぜなら、あなたを前方に投影し、あなたをあるがままの状態から遠ざけてしまうからです...」(投票して、候補者が私たちが投影した価値観を現すことができることを期待するようなものです。
~ジェームス・ヒルマン、James Hillman on Changing the Object of Our Desire、youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=rFa0X06hLOU
ジェームズ・ヒルマン 欲望の対象を変えることについて

A
How far have we come as a society in our Individuation process of becoming more and more conscious out of the Mass-man state of unconsciousness?
Did I reword the OP properly?
[that’s what 9/11 was, a wake-up call]
37.17-- Sometimes the only healing is radical shock and sometimes it is very gradual. The healing of our consciousness is to ‘wake up’ and that is what Socrates said and what the Buddha said, to awaken. We need a wake-up call… that’s what 9/11 was, a wake-up call, God… it takes that to wake us up? You have to blast the twin towers to wake us up? And that didn’t do it, it didn’t do it… Paul Revere tried to run around waking people up, that’s, one of the earliest myths of America, Wake up, the British are coming! It doesn’t matter who’s coming… we don’t wake up. So we’re committed to staying asleep or to staying in Plato’s cave or staying innocent. So healing is not something very easy, it may take catastrophe, it may take an enormous amount of change before there’s that awakening. Maybe it is actually happening. Maybe there is an awakening going on in small places by individual people all over the place and in all kinds of things. I think that that kind of change is happening, there is a waking up. But let’s watch out for ‘hope’, hope doesn’t do it. Hope…is an evil… because it projects you forward and takes you away from what is…” (like voting and hoping that the candidate is able to manifest the values that we project onto him or her.)
~James Hillman, James Hillman on Changing the Object of our Desire, youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=rFa0X06hLOU
James Hillman on Changing the Object of our Desire

A
1993年に出版された著書「We've Had a Hundred Years of Psychotherapy-And the World's Getting Worse」についてのJames Hillmanインタビュー
プログラムを持つことが心理学者の仕事だとは思いません。
"心理学者の仕事は、人々を目覚めさせることである。" ~「ジェームズ・ヒルマン-A Deeper Look」。
2.30-機能不全の社会ですから、もしかしたら、あなたや私、あるいは私と妻、私と息子を超えた集団レベルのことが起こっているのかもしれません...個人的な解決を超えたレベルで、集団心理や世界の魂の中に何かがあるのかもしれません。
3.20-どうすればいいのか?私はこの本の中で、部屋に閉じ込められたカップルがお互いの目を見て戦うのではなく、彼らも並んで立って、世界や虐げられているものと戦う必要があると言っています。つまり、配偶者や父や母からの虐待だけでなく、世界から私にかけられた虐待にも関係しているのです。
二人の人間がお互いに争うのではなく、世界で起こっている腐敗や汚染、中毒に対して争うことができるのです...ですから、心理療法によって、40年前に自分に起こったことではなく、自分の人生で今起こっていることにもっと敏感になることができるのです。
9.04-質問;社会全体で最も差し迫った精神医学的問題、最も解決を必要としている問題は何だと思いますか?
ヒルマン; 麻酔。ロバート・J・リプトンはそれを心理的麻痺と呼んでいます。私たちは麻酔をかけられているので、反応することもなく、怒りを感じることもありません。15万人のイラク人、主に子供たち、主に若者たちが爆撃され、破壊されました。政府がこの事実を教えてくれないのではなく、誰もこの事実を尋ねようとしないのです。それが麻酔なのです。
皆がこの事実に敏感になれば、より健康的になるのでは?はい、そうです。見ないでいる方がよっぽど痛くないですよね。それを「否定」と言います。私たちは否定する文化を持っています。そうすれば、パナマ、サルバドール、イラク、ホームレスなど、何でもかんでもひどい惨事を引き起こすことができるのですが、それは私たちがそれを感じたくないからです。
10.20- 英雄的な個人主義、ある種の「自分ファースト」?
21.00-. 心理学者の仕事は人々の目を覚ますことです。ソクラテスの時代からずっとそうでしたし、アリストテレスは「人間はもともと政治的な動物である」と言っています。つまり、セラピストのオフィスに入ってくる人は、まず第一に市民であり、次に患者であり、市民としての生活を送っていなければ、病気になるということです。
インタビュアーが言うには、単に受動的な被害者になるのではなく、自分の周りで起こっていることにもっと責任を持てと言っているように聞こえます。ヒルマンも同意しています。
ヒルマンが言うには、被害者、サバイバー、被虐待児、アダルトチルドレン、アダルトチルドレンの子供など、回復のための名称は何でもいいのですが、すべて同じことを言っていると思います。私にはどうすることもできない、と言っているのはどんな声でしょう?それは子供の声です。私たちは、インナーチャイルドに関する治療的なもので文化を幼児化してきました。
22.30-それはセラピーの種類によります。まず、共同体的に考えるのか、個人的に考えるのかに大きく関係しています。私たちの文化、特に個人主義の最盛期である19世紀からのこの100年間では、私たちは「me-first」(私もキャンペーン)を考えています...コミュニティを第一に考えることはありません。私がやっていること、考えていること、感じていることは、コミュニティや地域にとっていいことなのか、どんなコミュニティであってもいいことなのか、ということに少しずつシフトし始めると、考え方が変わってきます。
25.20-または、セラピーに行って、そのことについて話してください。
25.45-取り壊すということはありません。物(社会)はすでに崩れているので、取り壊す必要はありません。本の中でベンチュラが言っているように、私たちは雪崩の中で生きているのです。もうひとつの比喩は、私たちはタイタニックに乗っていて、船が沈みかけている、船が沈んでいる間に配管を直すのか、世界が悪化していると仮定して、船が沈んでいるときにセラピーは何をするのか。また、船が沈んでいくとしたら、個人の課題は何でしょうか?
https://www.youtube.com/watch?v=unYkurJa91M
ジェームズ・ヒルマン - 深い考察
YOUTUBE.COM
ジェームス・ヒルマン - A Deeper Look

A
James Hillman interview on the 1993 release of his book; “We've Had a Hundred Years of Psychotherapy—And the World's Getting Worse”
I don’t think it’s the job of the psychologist to have a program.
"The job of the psychologist is to wake people up." ~“James Hillman - A Deeper Look”,
2.30—dysfunctional society, so maybe there’s a collective-level thing that is going on, something that is beyond you, me or me and my wife or me and my son… there’s something in the collective psyche, in the soul of the world, at a level beyond personal solutions.
3.20—what do we do about it? I say in the book that instead of the couple looking into each other’s eyes, trapped in their room and fighting it out, they also need to stand side by side and fight the world and abuses that are going on So it’s not only you trying to solve my loneliness in my relationship but realize that my loneliness is part of a political, social and economic situation. So I’ve got a lot to do with the abuses put on me from the world, not only the abuses that are put on me by my spouse or my father and my mother.
Rather than two people fighting each other the fight could then be towards the corruptions and pollutions and intoxications that are going on in the world… so that psychotherapy would make you more sensitive to what’s going on immediately in your life rather than what happened to you 40 years ago.
9.04—Question; what would you say are the most pressing psychiatric problems of society as a whole, the ones that need fixing the most?
Hillman; Anesthesia. Robert J. Lipton calls it psychic numbing. The fact that we are an-asthetic or numbed so that we don’t react, we are not outraged. 150,000 Iraqis mostly children, mostly young people were bombed and destroyed. Its not that our government doesn’t tell us this fact, it’s that no one even asks this fact. That’s anesthesia.
Would it be healthier if everybody was sensitized to that fact? Yes, absolutely. It hurts a lot less to not see it. That’s called denial. We live a culture of denial. And then we can perpetrate terrible horrors from Panama to Salvador to Iraq to the homeless, to anything because we don’t want to feel it.
10.20— heroic individualisms, a sort of me first?
21.00—. The job of the psychologist is to wake people up. Ever since Socrates its been that way and Aristotle said; “Man by nature is a political animal”… so that means the person who walks into the therapist’s office is first of all a citizen and then a patient, and if you’re not living your citizen life you’re going to be sick… if you’re ‘first of all’ a political animal.
Interviewer says; it sounds in a way like you’re urging people to take more responsibility for what goes on around them, not simply be a passive victim. (Hillman agrees.)
Hillman says; I think the whole notion of being a victim and a survivor, or an abused child or an adult child or the child of an adult children or whatever the recovery names are, it is all saying the same thing; “I’m focused on my inner child and therefore I don’t vote because this thing is bigger than me.” What voice is saying this thing is bigger than me, I can’t do much about it? That’s a child speaking and we have infantilized our culture with this therapeutic stuff about the inner child.
22.30—it depends on the kind of therapy. A lot has to do whether you’re thinking communally or individually first. And in our culture, especially in the last 100 years since the 19th century, the heyday of individualism, we think of the “me-first” (me too campaign)… We don’t think of the community first. Once you begin to shift a little bit, is what I’m doing and thinking and feeling good for the community or a community, whatever community it is, you will think differently.
25.20—or go to therapy and talk about it.
25.45—there’s nothing about tearing down, the thing (society) is already crumbling, we don’t have to tear it down, as Ventura says in the book, we’re living in an avalanche. Another metaphor is, we’re on the Titanic and the ship is going down, do you fix the plumbing while the ship is going down, what is therapy going to do when the ship is going down, assuming that the world is getting worse? And if the ship is going down, what is the task of the individual?
https://www.youtube.com/watch?v=unYkurJa91M
James Hillman - A Deeper Look
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James Hillman - A Deeper Look

 

私たちの中には、自分の知らないもう一人の自分がいます。

2021-03-27 10:16:46 | 心理学

私たちの中には、自分の知らないもう一人の自分がいます。彼は夢の中で私たちに語りかけ、私たちが自分自身を見ているのとは違った見方をしていることを教えてくれます。そのため、私たちが解決策のない困難な状況に陥ったとき、彼はときに私たちの態度を根本的に変える光を灯すことができる--困難な状況に陥ったときの態度そのものを。~CGユング『全集』第10巻、par. 325.
私たちの中には、すべてを知っていて、すべてを意志していて、私たち自身がするよりもすべてをうまくやる人がいる。~ヘルマン・ヘッセ

In each of us there is another whom we do not know. He speaks to us in dreams and tells us how differently he sees us from the way we see ourselves. When, therefore, we find ourselves in a difficult situation to which there is no solution, he can sometimes kindle a light that radically alters our attitude – the very attitude that led us into the difficult situation. ~CG Jung, Collected Works, vol. 10, par. 325.
Within us there is someone who knows everything, wills everything, does everything better then we do ourselves. ~Hermann Hesse.


彼が「道徳的な人々」と表現しているのは、実はCollectivist(集団主義者)なのです。

2021-03-27 09:21:34 | 心理学

"道徳的な人々は、人類の中で最も復讐に燃えており、その道徳性を復讐のための最良かつ最も巧妙な武器として用いる。彼らは、単に自分の隣人を軽蔑し、非難するだけでは満足せず、その非難が普遍的で最高のものであることを望みます。そうして初めて、彼らは十分に満足し、安心することができるのです。この世で道徳以外にこのような素晴らしい結果をもたらすものはない。"
- レフ・シェストフ『万事休す』


“Moral people are the most revengeful of mankind, they employ their morality as the best and most subtle weapon of vengeance. They are not satisfied with simply despising and condemning their neighbour themselves, they want the condemnation to be universal and supreme: that is, that all men should rise as one against the condemned, and that even the offender's own conscience shall be against him. Then only are they fully satisfied and reassured. Nothing on earth but morality could lead to such wonderful results.”
― Lev Shestov, All Things are Possible

 

A
L
は混乱しています。
彼が「道徳的な人々」と表現しているのは、実はCollectivist(集団主義者)なのです。
真の道徳的な人々は、「他の人に害を与えない」という原則のもとに生きています。それは単純なことだ。
一方、集団主義者は、誰もが自分のイデオロギーに疑問なく従うことを強要するために生きているのです。

A
私たちは生まれながらにして道徳的規範を持っていますが、主に集団主義のためにそれを失っています。
集団規範にとらわれすぎると(無意識)、本来の道徳性を失い、行動の善し悪しがわからなくなり、自分自身の主人になれず、感情をコントロールできず、代わりに感情に支配されてしまいます。
ユングは、人間は生まれながらにして道徳的な人間であるが、社会的な影響、つまり集団的な規範や信念によって、先天的な幸福の要素を失ってしまうと言っています。教会と国家)だからこそ、ほとんどの人は道徳的相対主義者であり、自分で善悪を決めてしまうのです。
ユングは、道徳は教会から与えられたものではなく、人間の魂の機能であり、人類そのものと同じくらい古いものだと言っています。道徳は本来、市民的で正常な社会の要件として人間に備わっているものですが、人間は集団化しすぎて本来の道徳との接点を失い、代わりに教会の道徳を取り入れるようになり、道徳的相対主義という病気にもなってしまったのです。
道徳とは、シナイから石のテーブルの上に降ろされて人々に押し付けられたものではなく、人類と同じくらい古い、人間の魂の機能であるということを、フロイト派は決して忘れてはならない。~カール・ユング、CW7、パラ30。

道徳は外部から押し付けられるものではなく、最初から私たち自身の中にあるものです。法律ではなく、私たちの道徳的な性質であり、それなしでは人間社会の集団生活は不可能でしょう。~カール・ユング、CW7、エロス理論について、27ページ。

人間の人生が集団的な規範によって形成されればされるほど、彼の個人的な不道徳さは大きくなる。~カール・ユング、「心理的タイプ」、1921年。

完全に立派な人で構成されたどんな大きな会社も、扱いにくく愚かで凶暴な動物のような道徳性と知性を持っている。~カール・ユング著、CW10、228ページ

"意識があれば、道徳はもはや存在しない。意識がなければ、私たちは依然として奴隷であり、法律に従わなければ呪われてしまう。" ~カール・ユング、エスター・ハーディング、『ユングとの対話』、9ページ

"しかし、ウパニシャッドの哲学を学ぶにつれ、この道を達成することは決して単純な作業ではないという印象を受けるようになります。しかし、ウパニシャッドの哲学を学ぶにつれ、この道を究めることは決して簡単なことではないという印象を受けるようになりました。私たちはいまだに教育を受けていないので、何が良いことで何が正しいことなのかを示すためには、外からの法律や、タスクマスターや父のような存在が必要なのです。そして、私たちがまだ野蛮人であるがゆえに、人間の本質を信頼することは、私たちにとって危険で非倫理的な自然主義のように思えるのです。それはなぜか。野蛮人の薄い文化の皮の下には野獣が潜んでいて、自分の恐怖を十分に正当化してくれるからだ。"
~ カール・ユング、CW6、213ページ

[しかし、道徳的な法則は、コンパクトな人間集団の中でしか有効ではない。
それを超えると途絶えてしまうのです】。]
道徳はシナイから石のテーブルに乗せて降ろされ、人々に押し付けられたものではなく、人間の魂の機能であり、人類そのものと同じくらい古いものなのである。
道徳は外から押し付けられたものではなく、最初から私たち自身の中にあるものです。法律ではなく、私たちの道徳的な性質であり、それなしには人間社会の集団生活は不可能でしょう。
だからこそ、道徳は社会のあらゆるレベルに存在するのです。
それは本能的な行動規制であり、群れの集団生活を支配するものでもある。しかし、道徳的な法則は、コンパクトな人間集団の中でのみ有効である。
それを超えると途絶えてしまいます。
そこには古い真実がある。ホモ・ホミニ・ループス(Homo homini lupus)。

文明の発展に伴い、我々はより大きな人間集団を同じ道徳の支配下に置くことに成功した。しかし、社会の境界線を越えて、つまり相互に独立した社会の間の自由な空間で、道徳律を優勢にするには至っていないのである。
そこでは昔と同じように、無法と自由と狂った不道徳が支配している-もちろん、それをあえて声高に言うのは敵だけだが。~カール・ユング、CW7、パラ30

A
L is confused.
What he describes as “moral people” are actually Collectivists.
True moral people live under the principal of ‘do no harm to other people’. Its that simple.
Collectivists on the other hand live to force everyone to atone to their ideologies without question.

A
We’re born with a moral code but we lose it mainly due to Collectivism.
If we’re too caught up in the Collective Norms (unconsciousness) we lose our inherent morality and don’t know right from wrong actions and so we cannot be our own masters, we can’t be in control of our emotions – they will rule us instead.
Jung says that we’re born moral human beings but lose that inherent wellness factor due to social influence, the Collective Norms and Beliefs. (Church and State) That’s why most people are moral relativists – making up what they want right and wrong to be.
Jung says morality was not handed to us by the Church but is a function of the human soul, as old as humanity itself. Morality is inherently born to us as a requirement of a civil and sane society, but we became too collective and lost contact with our inherent morality and took up Church morality instead, and also adopted the disease of moral relativism.
It should never be forgotten—and of this the Freudian school must be reminded—that morality was not brought down on tables of stone from Sinai and imposed on the people, but is a function of the human soul, as old as humanity itself. ~Carl Jung, CW 7, Para 30.

Morality is not imposed from outside; we have it in ourselves from the start—not the law, but our moral nature without which the collective life of human society would be impossible. ~Carl Jung, CW 7, On Eros Theory, Page 27.

The more a man's life is shaped by the collective norm, the greater is his individual immorality. ~Carl Jung; "Psychological Types", 1921.

Any large company composed of wholly admirable persons has the morality and intelligence of an unwieldy, stupid and violent animal. ~Carl Jung; CW 10; Page 228

“If we are conscious, morality no longer exists. (no longer needed as a ‘law’) If we are not conscious, we are still slaves and are accursed if we obey not the law.” ~Carl Jung, Esther Harding, Conversations with Jung, Page 9.

"But, as we study the philosophy of the Upanishads, the impression grows on us that the attainment of this path is not exactly the simplest of tasks. Our Western superciliousness in the face of these Indian insights is a mark of our barbarian nature, which has not the remotest inkling of their extraordinary depth and astonishing psychological accuracy. We are still so uneducated that we actually need laws from without, and a task-master or Father above, to show us what is good and the right thing to do. And because we are still such barbarians, any trust in human nature seems to us a dangerous and unethical naturalism. Why is this? Because under the barbarian's thin veneer of culture the wild beast lurks in readiness, amply justifying his fear."
~ Carl Jung, CW 6, Page 213

[But moral laws are only valid within a compact human group.
Beyond that, they cease.]
Morality was not brought down on tables of stone from Sinai and imposed on the people, but is a function of the human soul, as old as humanity itself.
Morality is not imposed from outside; we have it in ourselves from the start —not the law, but our moral nature without which the collective life of human society would be impossible.
That is why morality is found at all levels of society.
It is the instinctive regulator of action which also governs the collective life of the herd. But moral laws are only valid within a compact human group.
Beyond that, they cease.
There the old truth runs: Homo homini lupus.

With the growth of civilization we have succeeded in subjecting ever larger human groups to the rule of the same morality, without, however, having yet brought the moral code to prevail beyond the social frontiers, that is, in the free space between mutually independent societies.
There, as of old, reign lawlessness and license and mad immorality—though of course it is only the enemy who dares to say it out loud. ~Carl Jung, CW 7, Para 30.