リビング・フィロソフィーリビング・フィロソフィー - 心理学、哲学、スピリチュアリティ
12時間前
ある賢者(カール・セーガンだったと思う)は、「知性には生存価値がない」と言った。もしかしたら、文明は進化の行き止まりなのかもしれません。
"我々は、意識-我々のプロメテウス的な征服-が自然と同じように奉仕できないかもしれないという、あまりにも人間的な恐怖に悩まされている」-カール・ユング
The Living PhilosophyThe Living Philosophy - Psychology, Philosophy, Spirituality
A wise man (Carl Sagan I think) once said that intelligence has no proven survival value. Could it be that civilisation is an evolutionary dead end?
"We are beset by an all-too-human fear that consciousness - our Promethean conquest - may not be able to serve as well as nature" - Carl Jung
A
文化の進歩は、心理学的にはすべて意識の延長であり、差別によってのみ起こりうる意識への到達である。
つまり、個人が自分の孤立を意識して、これまで踏まれていなかった領域に新しい道を切り開くことから始まるのである。
そのためには、まず、あらゆる権威や伝統とは無関係に、自分自身の存在の基本的な事実に立ち返り、自分の個性を意識することを許さなければならない。
"反省」とは、単に思考の行為としてではなく、むしろ態度として理解されるべきものである。
それは、自然法則の強制とは対照的に、人間の自由から生まれた特権である。
反省」という言葉自体が物語っているように(「反省」とは文字通り「後ろにかがむ」という意味です)、反省とは自然のプロセスに逆らう精神的な行為であり、立ち止まり、何かを思い浮かべ、絵を描き、見たものと関係を持ち、折り合いをつける行為です。
それゆえ、それは意識的になるための行為として理解されるべきである。~カール・ユング、CW8、パラ111
意識を生み出すのは、人間が本能から目をそらすこと、つまり本能に自分自身を反対させることに他なりません。
本能は自然であり、自然を永続させようとするが、意識は文化を求めるか、それを否定するしかない。
ルソー的な憧れに触発されて自然に立ち返ったとしても、自然を「耕す」ことになる。
自然の中に沈んでいる限り、私たちは無意識であり、問題を知らない本能の安心感の中で生きています。
私たちの中で自然に属しているすべてのものは、問題から遠ざかります。その名前は「疑い」であり、「疑い」が支配するところには、不確実性と異なる方法の可能性があります。
そして、いくつかの方法が可能であると思われるところでは、私たちは本能の確かな導きから離れ、恐怖に引き渡されています。
意識は、自然が自分の子供たちのために常に行ってきたことを行うように求められています。
そしてここで私たちは、意識-私たちのプロメテウス的な征服-が、最終的には自然と同様に私たちに奉仕することができないのではないかという、あまりにも人間的な恐怖に悩まされている。~カール・ユング、CW8、パラ750
問題に対処しなければならないとき、私たちは本能的に、不明瞭で暗闇の中を進む道を試すことに抵抗を感じます。
明確な結果だけを聞きたがり、その結果は暗闇の中に入って再び出てきたときにしか得られないことをすっかり忘れているのです。
しかし、闇を突き破るためには、意識が提供できるすべての悟りの力を結集しなければなりません。~カール・ユング、CW8、パラ752
精神生活が自明の事実だけで構成されているなら(原始的なレベルでは今でもそうだが)、私たちは堅固な経験主義で満足できるだろう。
しかし、文明人の精神生活は問題だらけであり、問題という観点からでなければ考えることすらできない。
私たちの心理的プロセスは、多くの場合、反省、疑問、実験で構成されていますが、これらはすべて、原始人の無意識的、本能的な心とはほとんど完全に異なるものです。
問題の存在を感謝しなければならないのは意識の成長であり、問題は文明のダナーン・ギフトである。~カール・ユング、CW8、パラ750
R
残念なことに、このテクノロジーが発達した生活の中では、反省することはますます稀になってきています
A
Every advance in culture is, psychologically, an extension of consciousness, a coming to consciousness that can take place only through discrimination.
Therefore an advance always begins with individuation, that is to say with the individual, conscious of his isolation, cutting a new path through hitherto untrodden territory.
To do this he must first return to the fundamental facts of his own being, irrespective of all authority and tradition, and allow himself to become conscious of his distinctiveness.
“Reflection” should be understood not simply as an act of thought, but rather as an attitude.
It is a privilege born of human freedom in contradistinction to the compulsion of natural law.
As the word itself testifies (“reflection” means literally “bending back”), reflection is a spiritual act that runs counter to the natural process; an act whereby we stop, call something to mind, form a picture, and take up a relation to and come to terms with what we have seen.
It should, therefore, be understood as an act of becoming conscious. ~Carl Jung, CW 8, Para 111
It is just man’s turning away from instinct—his opposing himself to instinct—that creates consciousness.
Instinct is nature and seeks to perpetuate nature, whereas consciousness can only seek culture or its denial.
Even when we turn back to nature, inspired by a Rousseauesque longing, we “cultivate” nature.
As long as we are still submerged in nature we are unconscious, and we live in the security of instinct which knows no problems.
Everything in us that still belongs to nature shrinks away from a problem, for its name is doubt, and wherever doubt holds sway there is uncertainty and the possibility of divergent ways.
And where several ways seem possible, there we have turned away from the certain guidance of instinct and are handed over to fear.
For consciousness is now called upon to do that which nature has always done for her children namely, to give a certain, unquestionable, and unequivocal decision.
And here we are beset by an all-too-human fear that consciousness—our Promethean conquest—may in the end not be able to serve us as well as nature. ~Carl Jung, CW 8, Para 750
When we must deal with problems, we instinctively resist trying the way that leads through obscurity and darkness.
We wish to hear only of unequivocal results, and completely forget that these results can only be brought about when we have ventured into and emerged again from the darkness.
But to penetrate the darkness we must summon all the powers of enlightenment that consciousness can offer. ~Carl Jung, CW 8, Para752
If psychic life consisted only of self-evident matters of fact—which on a primitive level is still the case—we could content ourselves with a sturdy empiricism.
The psychic life of civilized man, however, is full of problems; we cannot even think of it except in terms of problems.
Our psychic processes are made up to a large extent of reflections, doubts, experiments, all of which are almost completely foreign to the unconscious, instinctive mind of primitive man.
It is the growth of consciousness which we must thank for the existence of problems; they are the Danaan gift of civilization. ~Carl Jung, CW 8, Para 750
R
Unfortunately in this increasingly technological life..reflection is increasingly becoming a rarity