『スピーカーを発表!3』の続きです。
判りにくいので図にしました。
平面図は上から見た図です。
左右の間隔を広くとることでステレオ感が増します。
しかしセンターの音が薄くなってしまいますので
センターの厚みを聴きながらスピーカーの内振り角度を決めていきます。
その結果、スピーカーはかなり内側に向けることになります。
今回の実験は音場の実験なので
高域の減衰は別の対策を考えるということで一旦無視します。
図の右側は、赤線の部分で切り取った断面図です。
ここではスピーカーを上方45度にしていますが、
この角度を変えることで音像の位置が上下します。
イスの場合は高めに、コタツ?の場合は低めにという調整が可能です。
サウンドステージは目線より少し下にするのが自然です。
これらの角度を少しづつ変えながら煮詰めていくと
部屋の真ん中のなにもないところに
音が空中遊泳(Levitation)しているようなポイントがあります。
皆さんの追試をお願いします。
Levitation
It is a continuation of "speaker is announced! 3"
Since it was unclear, the figure was used.
A top view is a figure seen from the top.
Lengthening an interval on either side contributes to a stereo feeling.
However, the sound of a center will become thin.
The position of a speaker is changed inside gradually,
hearing the sound of a center.
As a result, a speaker will be installed considerably inside.
This experiment is an experiment of an acoustic field.
Attenuation of high frequency considers another measure.
Therefore, it ignores.
The right of a figure is a sectional view of a red line.
The speaker is installed in the 45 upper parts.
The position of a sound stage changes with these angles up and down.
In the case of a chair, it is made high.
In Japanese Tatami room, it is made low.
It can adjust.
As for a sound stage, setting to the height of a breast is natural.
These angles are changed little by little.
When it sets to a certain angle,
the point which sound has generated from space without anything can be found out.
It seems to be "Levitation" of sound.
Please test an addition.