Republic of Cameroon: Yaounde – Brazzaville International Corridor Development Project (Mintom-Lele)
カメルーン共和国:ヤウンデ-ブラザビル国際回廊
開発事業(ミントム~レレ)
Republic of Congo: Yaounde – Brazzaville International Corridor Development Project (Sembe-Souanke)
コンゴ共和国:ヤウンデ~ブラザビル国際回廊開発事業(センベ~スアンケ)
Resettlement Due Diligence Report
再定住デューデリジェンスレポート
October 2015
JAPAN INTERNATIONAL COOPERATION AGENCY (JICA)
2015 年 10 月
国際協力機構(JICA)
国際協力機構(JICA)
Table of Contents
1. Background
1 1.1 Background and progress of the project
1 1.2 Overview of the project
1.3 Purpose of the study
ー略ー
1. Background
1.1 Background and progress of the project
The Ketta-Djoum road (503 km long) is an important segment of the trunk road linking the capitals of Republic of Congo (Brazzaville) and Republic of Cameroon (Yaounde).
Ketta-Djoum 道路 (全長 503 km) は、コンゴ共和国 (ブラザビル) とカメルーン共和国 (ヤウンデ) の首都を結ぶ幹線道路の重要な区間です。
The existing road is unpaved, and is not accessible in all the seasons, especially in rainy season.
既存道路は未舗装で、雨季を中心に四季を通じて通行できない。
Paving this corridor is one of the high priority programme for the Central African Consensual Transport Development Master Plan (PDCT-AC) which was elaborated in 2004 by Economic Community of Central African States (ECCAS) to promote the regional integration in the Central African Region.
この回廊の舗装は、中央アフリカ地域の地域統合を促進するために、中央アフリカ諸国経済共同体 (ECCAS) によって 2004 年に作成された中央アフリカ合意交通開発マスター プラン (PDCT-AC) の優先度の高いプログラムの 1 つです。
The road development program consists of 2 phases.
道路整備プログラムは 2 つのフェーズからなる。
The construction of the current phase (Phase1) has been implemented by both countries supported by African Development Bank (AfDB) to the rate of 98% in Congo and 80% in Cameroon and is scheduled to be completed in December 2015.
現在のフェーズ(フェーズ1)の建設は、アフリカ開発銀行(AfDB)の支援を受けて、コンゴで98%、カメルーンで80%の割合で両国によって実施されており、2015年12月に完了する予定です。
Phase 2 entails finalizing the works not scheduled under Phase 1, in order to have a fully paved trunk road linking Brazzaville to Yaounde by 2020.
フェーズ 2 では、2020 年までにブラザビルとヤウンデを結ぶ幹線道路を完全に舗装するために、フェーズ 1 で予定されていなかった作業を完了する必要があります。
Phase 1: Main characteristics:
フェーズ 1: 主な特徴:
In Congo : Development/asphalting of the section between Ketta and Sembe, over 169 km linear; and minimal earthen upgrading of the section between Sembe and Cameroon border.
コンゴ: ケッタとセンベの間の区間の開発/アスファルト舗装、直線距離 169 km 以上。 センベとカメルーンの国境の間のセクションの最小限の土のアップグレード。
In Cameroon : Development/asphalting of the section Djoum-Mintom, totaling 98 km linear; and minimum earthen upgrading of the section Mintom-Congo border, or 105.5 km linear.
カメルーン: Djoum-Mintom 区間の開発/アスファルト舗装、総延長 98 km。 セクション Mintom-Congo 国境、または直線 105.5 km の最小限の土のアップグレード。
Phase 2: Main characteristics (see detailed map below):
フェーズ 2: 主な特徴 (下の詳細なマップを参照):
In Congo: Development/asphalting of the sections Sembe-Souanke and Souanke-Ntam-Cameroon border totaling 143 km linear including the development of Right of Way; and development/asphalting of the feeder road Ntam- Alati of 28 km long.
コンゴでは、Sembe-Souanke と Souanke-Ntam-Cameroon の国境区間の開発/アスファルト舗装。道路用地の開発を含めて合計 143 km の距離があります。 延長 28km の支線道路 Ntam-Alati の開発/アスファルト化。
In Cameroon : Development/asphalting of the sections Mintom-Lele and Lele- Ntam totaling a linear distance of 90 km including the development of Right of Way; and development/asphalting of the feeder road Ntam- Mbalam 30 km long.
カメルーン: Mintom-Lele 区間と Lele-Ntam 区間の開発/アスファルト舗装。道路用地の開発を含めて合計 90 km の直線距離。 Ntam-Mbalam 延長 30km の幹線道路の開発/アスファルト舗装。
Figure 1 Project Map
図 1 プロジェクト マップ
Both governments submitted their request to JICA to finance one of the sections of this Phase 2 Road development (Minton-Lele for Cameroon and Sembe-Souakne for Congo).
両政府は、このフェーズ 2 道路開発のセクションの 1 つ (カメルーンのミントン レレとコンゴのセンベ スアクネ) に資金を提供するよう JICA に要請を提出しました。
JICA in consultation with the Government of Japan and AfDB considers financing the Project in the form of co-financing (joint) with AfDB.
JICA は、日本政府および AfDB と協議の上、AfDB との協調融資 (ジョイント) の形でプロジェクトに資金を提供することを検討しています。
The Project in Cameroon: Paving of Mintom-Lele section (67km)
カメルーン国プロジェクト:ミントム~レレ区間(67km)の舗装
The Project in Congo: Paving of Sembe-Souanke section (80km)
Other sections in Cameroon will be financed by AfDB and Central African Development Bank (BDEAC).
コンゴ国プロジェクト:センベ~スアンケ区間の舗装(80km)
カメルーンの他のセクションは、AfDB と中央アフリカ開発銀行 (BDEAC) によって資金提供されます。
カメルーンの他のセクションは、AfDB と中央アフリカ開発銀行 (BDEAC) によって資金提供されます。
For the other sections in Congo, AfDB will finance the rest of the road section. This corridor development project is expected to not only improve the movement of people and goods between the two countries, but also open up areas with significant economic potential in Northern Congo and in Cameroon’s South East (agriculture, ore, timber, etc).
コンゴの他の区間については、AfDB が残りの道路区間に資金を提供します。 この回廊開発プロジェクトは、両国間の人や物の移動を改善するだけでなく、コンゴ北部とカメルーン南東部に大きな経済的可能性を秘めた地域 (農業、鉱石、木材など) を開くことが期待されています。
Furthermore, this development project will help to reduce overall transport costs and improve living conditions of people dwelling along the road.
さらに、この開発プロジェクトは、全体的な輸送コストを削減し、道路沿いに住む人々の生活条件を改善するのに役立ちます。
1.2 Overview of the project
ー略ー