世界標準技術開発フォローアップ市場展開

ガラパゴス化から飛躍:小電力無線IEEE802規格開発会議・・・への寄与活動拡充

衛星通信の概要 NASA ATS-1/1978/石田亨 電波研究所季報

2023-03-05 17:03:40 | 連絡
(1)実験用通信衛星システム 
実験用と称してもその時代や国情によって,純技術的 目的から応用的あるいは実用化試験的なシステムまで各 種あるが,代表的なシステムとして年代順に
ATS (米 国), CT S (カナダ), OT S (欧州)について簡単に 紹介する。我が国のEcs については別の機会に譲ると ととする。
 (a) ATSシリーズ 
初めての静止通信衛星シン コム 3号 (1964)の成功以来,
 NASAは通信実験並び に応用分野の開発のために, 1966~1974年までに 6個 の ATS(Applications Technology Satellite)を打ち 上げた。 
1号(150°W),3号(72。W), 5号(105。W), 6号 (15。E→94°W→l5°E)が打上げに成功し,数々 の意欲的な実験が行われた。
例えば,スピン( 1, 3号),重力傾斜( 2, 4, 5 号),三軸( 6号)の姿勢安定方式の比較実験, 6/4GHz 帯の各種通信方式実験,気象衛星の原型となった雲写真 撮影など,後j続の宇宙技術に与えた影響は計り知れな い。
特に最後のATS-6は, lOm径の開傘アンテナを有 する零モーメンタム三軸安定型衛星で,重量は静止衛星 として世界最大の 1275k~. 20以上の広範なミッション を有しており,船舶・航空機等の移動体通信,アポロ/ ソユーズ・ドッキングの衛星間TV中継実験,ロッキー ・アパラチア山岳地帯の保健・教育Ir関する放送実験, インドにおける教育TV放送実験などは,技術的にも利 用形態的にも今後の衛星通信システムの先駆として高く 評価されている。 
 我が国,特に電波研究所にとっても,衛星通信技術習 得の対象として,また,国際的・圏内的技術協力及び交 流の場として, ATS-1の果たした役割りは極めて大 きい。
すなわちRRL・NTT・NASA協同による世界最 初の PCM/TDMA実験, RRL• NHK • NASA協同の TV音声多重伝送実験, RRL•NASA 共同の大陸間時 刻同期実験や SSB/FDMA実験, RRL独自の SSRA 実験など,自前の衛星が無かった時期の我が国の無線通 信技術者の努力と鹿島地球局の活躍は特記されるべきで ある。
 いずれにせよ, ATSシリーズは衛星通信分野におけ る米国の絶体的な優位を確立する上で,最も貢献した計 画と言っても過言でない。
また,インテルサット,アポ ロ計画,深宇宙計画,シャトル計画など,その後の宇宙 開発における基幹技術として, ATSシリーズの意義は 極めて大きいものがある。
米国は ATS-6を最後に, 衛星通信技術の国家的な研究開発は終わったとして撤退 した。
しかし,最近各国が単なる国威発錫としてではな く、国家安全の基幹技術として衛星通信分野の研究開発に力を注いでいる現状にかんがみ,米国では改めてAT Sシリーズ復活の必要性が叫ばれている。 
b) CTS CTS (Communication Technology Satellite,愛称 Hermes)は,カナダ(通信省)が米国 (NASA)及び欧州(ESA)の協力を得て,衛星の 製作を行い, 1976年 1月デルタ 2914によって打ち上げ られた実験用高出力衛星である。
 ー略ー


3/6(月)二十四節気の啓蟄1日目の東京:1~7時における天気痛症状「少し痛い~痛い~かなり痛い」割合は82%

2023-03-05 17:03:40 | 連絡
◇令和 5年(2023) 暦要項、二十四節気および雑節のサイト
https://eco.mtk.nao.ac.jp/koyomi/yoko/2023/rekiyou232.html
〇3月6日(月)啓蟄~3月21日(火)春分
啓は「ひらく」、蟄(ちつ)は「土中で冬ごもりしている虫」の意味で、
大地が暖まり冬眠していた虫が、春の訪れを感じ、穴から出てくる頃。
まだまだ寒い時節ではありますが、一雨ごとに気温が上がり、日差しも徐々に暖かくなってきます。
春雷がひときわ大きくなりやすい時季でもあります。
http://koyomigyouji.com/24-keichitsu.htm
◇頭痛ーるのサイト
https://zutool.jp/
〇東京:1~7時における天気痛症状アンケートは「少し痛い~痛い~かなり痛い」割合82%、
他方「普通」割合18%
〇3/6(月)の東京:
南海上に発生する低気圧や湿った空気の影響で午前中が雲が広がり明け方まで雨が残る見込みです。
午後からは天気が回復し、次第に晴れ間が出てくるでしょう。
最高気温は13℃前後で5日と同じ見込みです。
気圧は朝から夕方前にかけて低下しますので、体調の変化に十分注意して過ごすようにしてください。







SSL (company)Space Systems/LoraL,Maxar Technologies in 2017

2023-03-05 16:43:01 | 連絡
SSL (company)
SSL, formerly Space Systems/Loral, LLC (SS/L), of Palo Alto, California, is a wholly owned manufacturing subsidiary of Maxar Technologies.
<カリフォルニア州パロアルトの以前の宇宙システム/LORAL、LLC(SS/L)のSSLは、Maxar Technologiesの完全所有の製造子会社です。>
SSL designs and builds satellites and space systems for a wide variety of government and commercial customers. 
Its products include high-powered direct-to-home broadcast satellites, commercial weather satellites, digital audio radio satellites, Earth observation satellites and spot-beam satellites for data networking applications.
History
The company was founded as the Western Development Laboratories (WDL) of Philco (Philco-Ford since 1966). 
The Space Systems Division was made a stand-alone Division of Aeronutronic/Ford Aerospace/ and was acquired by Loral Corp. in 1990 for $715 million from Ford Motor Company, and renamed Space Systems/Loral. 
All other divisions of Ford Aerospace including Western Development Labs now located in San Jose were also acquired by Loral at that time.
In 2012 Space Systems/Loral was acquired by the Canadian aerospace company MacDonald Dettwiler (now MDA) for $875 million. 
MDA was renamed as Maxar Technologies in 2017.
<2012年、Space Systems/Loralは、カナダの航空宇宙会社MacDonald Dettwiler(現在のMDA)から8億7500万ドルで買収されました。
MDAは2017年にMaxar Technologiesに改名されました。
SSL's major competitors are Boeing Satellite Systems, Lockheed Martin, Thales Alenia Space, Airbus Defence and Space and JSC Information Satellite Systems.[1][citation needed]
Projects
In 1960, the Courier 1B, built by then Philco, became the world's first active repeater satellite.
SSL has recently pioneered research in electric propulsion systems, lithium-ion power systems and the use of advanced composites on commercial satellites, which permit significant increases in the size and power of a satellite's payload and extends the satellite's on-orbit lifetime.
 SSL also has developed new service-enhancing technologies such as super power systems for direct-to-user applications and ground-based beam forming, a technology that uses both satellite and terrestrial assets to provide mobile users with increased coverage and capacity capabilities.
As of December 2016, there are 87 SSL-built geosynchronous satellites in orbit.[2]
以下略







Ford Aerospace & Communications Corporation:FACC1976 ,Loral Corporation1990

2023-03-05 16:21:28 | 連絡
Ford Aerospace & Communications Corporation:FACC
Ford Aerospace was the aerospace and defense division of Ford Motor Company.
 It was based in Dearborn, Michigan and was active from 1956 (originally as Philco and then Philco Ford) through 1990, when it was sold to the Loral Corporation.
 Major divisions were located in Palo Alto CA (Space Systems Division), San Jose CA (Western Development Laboratories) and Newport Beach (Aeronutronic Division). 
Other operations were located in a number of other states around the United States.
History
The company was established in 1956. 
It was renamed to "Ford Aerospace and Communications Corporation" in 1976, and then to "Ford Aerospace Corporation" in 1988.
The 99 acres (40 ha) Engineering and Research Center campus was located on Jamboree Road at Ford Road, overlooking the Santa Catalina Strait of the Pacific Ocean in Newport Beach.[1][2] 
The facility's master plan and main buildings were designed by Modernist architect William Pereira in 1958.[3] 
Operation was moved to Newport Beach in 1960.[4]
In the 1960s and 1970s, business enjoyed rapid growth because of the success of the Sidewinder air-to-air missile and Chaparral surface-to-air missile programs.[4] 
In the 1970s, the Pave Tack bomb-targeting system became a significant contributor to revenue.[4]
The company included: Space Systems Division (later Space Systems/Loral) and the Western Development Labs (WDL) (later Loral WDL, and presently Lockheed Martin WDL) in Palo Alto, California with Aeronutronic (later Space Systems/Loral) at the Newport Beach site.[4]
A partial company timeline includes:
  • 1956 Aeronutronic becomes a Ford Motor Company division.
  • 1961 Ford Motor Company acquires Philco Corporation, later named Philco-Ford Corporation.
  • 1963 Ford Motor Company folds Aeronutronic into Philco, strengthening Ford Motor Company's overall participation in space and defense markets.
  • 1975 Philco-Ford becomes Aeronutronic Ford Corporation
  • 1976 Aeronutronic Ford Corporation becomes Ford Aerospace & Communications Corporation.
  • <1976 Aeronutronic Ford Corporation が Ford Aerospace & Communications Corporation になりました。>
  • 1981 FACC starts new sister division to Aeroneutronics in Southern California named DIVAD (Division Air Defense) for the production of the M247 Sgt. 
  • York armor tracked vehicle (named in honor of legendary World War I sharpshooter and medal of honor recipient Sergeant Alvin York) which incorporated F-16 search-and-track radar directed twin 40 mm Bofors gun systems in Newport Beach and Lake Forest, CA. 
  • Divad division dissolved in 1984 when Defense Secretary Caspar Weinberger canceled the production contract and all existing Sgt.York units were dismantled for scrap. (D.V. Barker)
  • 1988 Ford Aerospace San Jose CA location working on NATO Airbase SATCOM (NABS) Skynet control facilities
  • 1990 Ford Aerospace sold to Loral Corporation. 
  • <1990 Ford Aerospace が Loral Corporation に売却されました。>
  • The sale did not include the lease of land for the Newport Beach plant that https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Aerospacethe buyer was required to vacate within five years.[4]
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Aerospace


宇宙飛行追跡およびデータ ネットワーク (STDN) / Aug 7, 2017/EditoThuy Mai

2023-03-05 15:55:27 | 連絡
Last Updated: Aug 7, 2017Editor: Thuy Mai

Late 1972 - Spaceflight Tracking and Data Network (STDN) Established
The Satellite Tracking and Data Acquisition Network (STADAN) and the Manned Space Flight Network (MSFN) were consolidated into the Spaceflight Tracking and Data Network (STDN). 
By the end of the decade, the number of tracking stations went from seventeen to fourteen. 
New capabilities and equipment were added to the tracking stations which resulted in a fewer number of stations required.
1972 年後半 - 宇宙飛行追跡およびデータ ネットワーク (STDN) の確立
衛星追跡およびデータ取得ネットワーク (STADAN) と有人宇宙飛行ネットワーク (MSFN) は、宇宙飛行追跡およびデータ ネットワーク (STDN) に統合されました。
10 年代の終わりまでに、追跡ステーションの数は 17 から 14 になりました。
追跡ステーションに新しい機能と機器が追加されたため、必要なステーションの数が少なくなりました。