日本人の精神史、こころの進化プロセスの中で
まずは八百万神に由来する神道があって自然崇拝型の精神があった。
そして次いで鎮護国家思想で統一国家を形成確立するのに
仏教が導入され、それが歴史時間とともにさまざまな変化発展を遂げた。
主に仏教寺院を見つめながら、民族のこころの歴史を発掘し続けたい。
前回は平安末期・鎌倉初期の時代相のなかで開かれた永平寺をみた。
永平寺とは永久平和が願とされる平和志向の強い命名だけれど、
一方この時代は日本史にはじめて武家の権力が成立した時代でもあった。
歴史過程では「封建」の思想が本格的に根付きはじめたのだといえる。
「一所懸命」の土地獲得競争が全面展開していく。
剥き出しの土地収奪、有利な土地の争奪が社会の基本価値になった。
それは歴史的には資本主義普遍の「個人主義」を育て上げていく精神。
他のアジア諸国と比較してこの強烈な一所懸命ぶりが日本の特質。
自分一個が死んでも家、家系が繁栄することに武士の本懐があった。
同時期に西洋では「騎士道」が成立したことに世界史の共有性を感じる。
関東の開墾領主たちがさまざまな王朝国家支配のくびきから解放されて
自主独立・関東国という武装権力が成立した。
そこから「武士道」イデオロギーが神道・仏教の流れにあらたに加わった。
日本人の精神史として考えるとこの武士道もさらに大きい要素。
葉隠では「武士道とは死ぬことと見つけたり」という言葉が有名。
実際に武士道精神に基づいて死ぬということではなくとも
さまざまな精神規範において武士道が鑑になっていたことは否めない。
しかしひとつ、わたしは東北を仕事場として活動してきたなかで
平泉に象徴される独立国家の歴史があり、それが鎌倉政権のひとつの
機縁になっていたこと、ある意味では先達として頼朝は認識していただろう。
平泉の独立政権ぶりを大いに参考にしながら武家政権の自立を構想した。
鎌倉の武家政権と平泉政権にはひと繋がりの赤い糸が見えてならない。
奥州藤原氏の覇権成立過程には源氏、源頼義・義家親子2代の関わりがあり
そのことに頼朝は深い宿縁を抱いていたことが容易に想像できる。
そういう意味で頼朝は自覚的「暗殺者」の心理を持っていたのではないか。
弟・義経の血の根絶やしという残忍性は源氏の血生臭い本性だと思うけれど
政治的にはやはり平泉政権の圧殺がその後の武家政権の基礎になったかと思う。
ただ、頼朝の死とその家系の断絶は「因果応報」でもあった気がする。
武士道はいろいろに昇華されて論じられるけれど、
しかし根源は「一所懸命」という止むにやまれぬエゴ、家系単位での幸福追求。
そこには奥州の戦乱が色濃く反映されているのは事実だろう。
逆に言うと奥州藤原氏は武士道の揺籃装置として機能したのかも知れない。
道元さんの永平寺命名にはそういった時代批判精神もあったのかも知れない。
源平争乱の混乱を経て平和への希求がその名に反映したのだろうか。
今回はこの1200年代初頭に成立した武士の世という
日本人の精神史での重要な変化を鎌倉建長寺を通して見てみたい。
English version⬇
[The founding of Bushido "Japanese heart" DNA Kenchoji Kamakura-1]
Japanese spiritual history, in the evolutionary process of the heart
First of all, there was a Shinto derived from eight million gods, and there was a spirit of nature worship.
And then to form and establish a unified nation with the idea of a guardian state
Buddhism was introduced, and it has undergone various changes and developments over time.
I would like to continue to discover the history of the hearts of such peoples, mainly looking at Buddhist temples.
Last time, I saw Eiheiji Temple, which was opened during the late Heian period and early Kamakura period.
Eiheiji is a peace-oriented name with a desire for permanent peace,
On the other hand, this era was also the time when the power of the samurai was established for the first time in Japanese history.
It can be said that the idea of feudalism began to take root in earnest in the historical process.
The “hard” land acquisition competition will be fully developed.
Bare land seizure and advantageous land struggle have become the basic values of society.
Historically, it is the spirit of nurturing the universal "individualism" of capitalism.
Compared to other Asian countries, this intense hard work is a characteristic of Japan.
Even if one of them died, the samurai's true feelings were that the family and family would prosper.
At the same time, I feel the commonality of world history in the establishment of "chivalry" in the West.
Kanto cultivated lords are freed from the yoke of various dynasty state rules
The armed power of independence and Kanto country was established.
From there, the idealism of "Bushido" was newly added to the flow of Shinto and Buddhism.
Considering the spiritual history of the Japanese, this samurai road is an even bigger factor.
In Hagakure, the phrase "Bushido means dying and finding" is famous.
Even if it doesn't mean that you actually die based on the spirit of Bushido
It is undeniable that Bushido was used as a reference in various spiritual norms.
But one thing, I have been working in Tohoku as a workplace
There is a history of an independent nation symbolized by Hiraizumi, which is one of the Kamakura administrations.
Yoritomo would have recognized that he was a pioneer in a sense.
He envisioned the independence of the samurai government with great reference to Hiraizumi's independence.
The samurai and Hiraizumi administrations in Kamakura cannot see a connected red thread.
The process of establishing the hegemony of Mr. Fujiwara Oshu involves Genji, Minamoto no Yoriyoshi, and the second generation of Yoshiie parents and children.
It is easy to imagine that Yoritomo had a deep relationship with him.
In that sense, Yoritomo might have had a subjective "assassin" psychology.
I think the brutal nature of his younger brother Yoshitsune's blood eradication is Genji's bloody nature.
Politically, I think that the crushing of the Hiraizumi administration became the basis of the subsequent samurai administration.
However, I feel that Yoritomo's death and the disconnection of his family were also "causal retribution."
Bushido is sublimated and discussed in various ways,
However, the root is the unavoidable ego of "working hard" and the pursuit of happiness in the family unit.
It is true that the war in Oshu is strongly reflected in it.
To put it the other way around, Mr. Fujiwara Oshu may have functioned as a rocking device for Bushido.
Dogen-san's naming of Eiheiji may have had such a critical spirit of the times.
Did the desire for peace reflect in its name after the turmoil of the Genpei War?
This time, it ’s called the samurai world that was established in the early 1200s.
I would like to see important changes in Japanese spiritual history through Kenchoji Temple in Kamakura.