三木奎吾の住宅探訪記

北海道の住宅メディア人が住まいの過去・現在・未来を探索します。

【儒教道徳が優勢な社会  韓国河回村追想-13】

2021-08-31 05:55:28 | 日記


この河回村ハフェマウルという集落に来て不思議なのは
日本のように神社とか仏閣が見当たらないこと。
ある集落が成立すればそのコミュニティのコア的な「会所」が成立するはず。
ふつうに考えるとそういう対象は宗教施設が相当することになる。
日本の神社は八百万の神々が開拓神・地の神として祀られることが多い。
わたしの縁のある播州・姫路の英賀神社では開拓神夫婦が祀られている。
その後、いろいろな地縁のある人物が合祀されていく。
そして神さまは鎮守の森に鎮座して地域を守っている。
そこに統一国家の象徴としての「鎮護国家」思想で仏教が導入されていく。
八百万と統一国家が神社と仏閣として地域で併存していった。
一方韓国では仏教寺院もあるけれど少数派。優勢ではない。
むしろキリスト教の方が数としては多いのではないか。
一方で写真は河回村の「屏山書院」という儒教的建築ですが、
このような「学問崇拝的施設」というのは多いと感じられた。
社会上流の両班貴族層住宅では競って儒教道徳への帰依が表現される。
また書院や堂、精舎というネーミングの建築施設がやたらたくさんある。
儒教というのは現代日本人にはあまり馴染みがない「教え」。
宗教という認識は少ないし、韓国の人も宗教とは思っていないようだ。
しかしこうした建築施設がながく維持存続してきているのだから、
その存続を支え納得可能な社会的な構造はあるのでしょう。事実上の宗教。
どういった経済基盤があるか、そこまでは不明。探究していきたい。

日本人が儒教に距離感を持っているのは、江戸幕府が朱子学として
民衆統治の思想基盤として利用した歴史トラウマがあるからだと思う。
中国でも毛沢東は晩年、批林批「孔」という政治スローガンまで掲げていたし、
焚書坑儒という政治運動は中国の歴史過程を彩ってもいると思う。
そういう儒教だけれど朝鮮社会では、かなり深く根付いているように思える。
この河回村では「忠孝堂」という住宅建築も見たけれど、
それこそ「忠」だとか「孝」だとかという支配者に都合のいい教えに対する
日本や中国の歴史的態度と、かなり相違を感じさせられる。
たぶん写真のような高欄の間で論語でも輪唱している様子が想像される。
まことに「これみよがし」に儒教崇拝を肯定する社会だと。
この点では日本人は本能的に拒否反応を持っているように思う。
一応はリスペクトするけれど、内心は勘弁して欲しいと思っている・・・。
一方で、韓国には李氏朝鮮という長い王朝はあったけれど、
日本統治が第2次世界大戦の終了で消滅したのに、復元はされなかった。
であるのにこのような儒教的建築施設はながく存続している。
朝鮮社会的「ホンネと建前」というような態度が儒教には発揮されるのか。
このあたり日本人としては不思議な社会状況だと感じられる。

韓国は比類なき「学歴社会」と言われるけれどこういった儒教施設が
そういう民族情緒にあるいは深く関わっているのだろうか・・・。
興味深い隣国社会の一断面だと見学しておりました。



English version⬇

[A society with deep-rooted Confucian morals: Reminiscences of Andong Hahoe Village, South Korea-13]
What is strange about coming to this village called Hahoe Village
You can't find a shrine or temple like in Japan.
If a certain village is established, the core "meeting place" of the community should be established.
Generally speaking, such an object corresponds to a religious facility.
Eight million gods are often enshrined as pioneer gods and earth gods in Japanese shrines.
At the Aga Shrine in Himeji, Banshu, where I have a connection, a pioneering god couple is enshrined.
After that, people with various ties are enshrined.
And God is sitting in the guardian forest to protect the area.
Buddhism is introduced there with the idea of ​​a "guardian state" as a symbol of a unified state.
Eight million and unified nations coexisted in the area as shrines and temples.
On the other hand, there are Buddhist temples in Korea, but they are a minority. Not dominant.
Rather, Christianity may be more numerous.
On the other hand, the photo shows a Confucian architecture called "Byeongsanseowon" in Andong Hahoe Village.
I felt that there were many such "academic worship facilities".
In the aristocratic houses of both groups in the upper reaches of society, devotion to Confucian morality is expressed by competing.
In addition, there are many building facilities named Shoin, Dou, and Seisha.
Confucianism is a "teaching" that Japanese people are not familiar with.
There is little recognition of religion, and Koreans do not seem to think of it as a religion.
However, since these building facilities have been maintained and survived for a long time,
There may be a social structure that supports its survival and is convincing. De facto religion.
It is unknown what kind of economic base it has. I want to explore.

The reason why Japanese people have a sense of distance to Confucianism is that the Edo Shogunate has a sense of distance as Cheng-Zhu School.
I think this is because there is a historical trauma that was used as the basis of the idea of ​​popular governance.
Even in China, Mao Zedong even put up a political slogan called "Hole" in his later years.
I think that the political movement called Burning Scripture also colors the historical process of China.
Although it is such Confucianism, it seems to be deeply rooted in Korean society.
In this village, I saw a residential building called "Tadatakado",
For the teachings that are convenient for the ruler, such as "loyalty" or "filial piety"
It makes me feel quite different from the historical attitudes of Japan and China.
Perhaps it can be imagined that they are singing in a round-robin between the columns like the one in the picture.
It is truly a society that affirms Confucian worship in "Kore Miyoshi".
I think the Japanese instinctively have a rejection reaction in this regard.
I respect him for the time being, but I want him to forgive me.
On the other hand, although there was a long dynasty called Joseon in South Korea,
Although Japanese rule disappeared at the end of World War II, it was not restored.
Nevertheless, such Confucian architectural facilities have survived for a long time.
Is the Korean social attitude of "Honne and Tatemae" demonstrated in Confucianism?
I felt that this was a strange social situation for Japanese people.

Korea is said to have an unparalleled "educational background", but there are Confucian facilities
Is it deeply involved in such ethnic sentiment?
I was touring that it was a cross section of an interesting neighboring society.

【旅行けば建築工事現場あり  韓国河回村追想-12】

2021-08-30 04:59:27 | 日記



家あれば、かならず人間による工事施工がある。
この韓国河回村・ハフェマウル見学ツアーは北海道の工務店さん達と同行。
現地見学中「お、やってるねー(笑)」と声が掛かって
古建築に挑んでいる他国の同胞のみなさんの現場にお邪魔した。

ハプニングでの突撃現場なのでコトバの問題がある。
具体的な話、整理整頓された会話は聞けませんでしたが、
以心伝心で伝わってくる働く男達同士のコミュニケーションが成立する。
このハフェマウルは韓国の貴重な住文化遺産として保存されている住宅群なので、
そういった建築技術に通じたみなさんが施工に当たっているだろうと思います。
なので、お国の高度な建築の経験、技術の習得があるみなさん。
一方北海道からは「高断熱高気密」に最前線で取り組んでいる人たち。
「すいません、ちょっと見せてもらえますか」
「おお、どっから来たのさ、え、日本?北海道?
北海道って、北朝鮮よりもずっと寒いんでしょ?」
「韓国の家ってオンドルとか、寒冷地住宅として興味深いですね。」
「北海道じゃぁ、どんな暖房を使っているの?」
「最近は温水循環輻射暖房が主流ですね、高断熱高気密と相性がいい」
「え、あんたたち高断熱高気密って、なにそれ?」
「え〜〜っと、インシュレーション・・・ってわかるかなぁ?」
「へ〜、断熱材を伝統的建築技術に調和させている?」
「そうです、どっちかというと北欧・北米と技術交流が多かったんです」
「え? 日本にも伝統的な建築技術あるんでしょうに・・・」
「それが寒さ対応では北海道に適した技術がほとんどなかったんですよ」
「ホント?俺たちにはオンドル暖房の歴史があるんだけどね」
「そうそう。それに北海道にはこういう瓦の屋根ってほとんどない」
「ほ〜、そうなんだ。この瓦、素晴らしいよ。見てみて」
「う〜む、いいね、土地の土の感じが伝わってくる」
・・・っていうような会話はもちろん空想であります(笑)。

国の建築伝統の粋のような古建築に、
真正面から立ち向かって、先人の施工の知恵に学びながら、
それを次の世代、時代に可能な限りホンモノとして伝えたいという
職業建築人としてのプライドも強く感じられた。
作業としては屋根の解体・下地補修のプロセスのようでした。
日本で言えば古社寺建築の延命・保存工事のようなことでしょう。
短い時間の見学だったけれど、きっと建築の神さまが
こういう出会いの機会を作ってくれた(笑)のではないか。
会話は成立しなくとも、「ああ、こうやっているんだ」みたいな
現場作業レベルでの共通性などからまた相違なども浮かび上がってくる。
いい時間を過ごせたな、という実感が湧き上がってきました。


English version⬇

[If you travel, there is a construction site. Reminiscences of Andong Hahoe Village, South Korea-12]
If you have a house, there will always be construction work done by humans.
This tour of Andong Hahoe Village and Hahoe Maul in South Korea will accompany the construction companies in Hokkaido.
During the site tour, he said, "Oh, I'm doing it (laughs)"
I visited the site of my fellow countrymen who are challenging old architecture.

Since it is an assault site at the happening, there is a problem with Kotoba.
I couldn't hear a concrete story or a tidy conversation,
Communication between working men is established, which is transmitted through the heart and soul.
Since this Hafe Maul is a group of houses preserved as a valuable cultural heritage of Korea,
I think that everyone who is familiar with such building technology will be involved in the construction.
So, everyone who has such advanced architectural experience and mastery of technology.
On the other hand, people from Hokkaido are working on the front line of "high heat insulation and high airtightness".
"Excuse me, can you show me a little?"
"Oh, where did you come from, eh, Japan? Hokkaido?
Hokkaido is much colder than North Korea, isn't it? "
"Korean houses are interesting as ondols and cold-weather houses."
"What kind of heating do you use in Hokkaido?"
"Recently, hot water circulation radiant heating is the mainstream, and it goes well with high heat insulation and high airtightness."
"Well, you guys are highly insulated and airtight, what's that?"
"Well, do you understand the insulation ...?"
"Hey, are you harmonizing insulation with traditional building techniques?"
"Yes, there was a lot of technical exchange with Northern Europe and North America."
"Eh? I wonder if there is a traditional building technique in Japan ..."
"There was almost no technology suitable for cold weather in Hokkaido."
"Really? We have a history of ondol heating."
"Oh yeah. And there are few tiled roofs like this in Hokkaido."
"Hmm, that's right. But the tiles are wonderful. Take a look."
"Hmm, I like it, I can feel the soil of the land."
Of course, conversations like ... are fantasy (laughs).

For old architecture that looks like the essence of national architectural tradition
While facing head-on and learning from the wisdom of the construction of our predecessors,
I want to convey it as genuine as possible to the next generation and the times
I also felt a strong sense of pride as a professional architect.
The work was like the process of dismantling the roof and repairing the groundwork.
In Japan, it's like extending the life and preserving the architecture of old shrines and temples.
It was a short tour, but I'm sure the god of architecture
I think he created such an opportunity for encounters (laughs).
Even if the conversation isn't established, it's like "Oh, I'm doing this"
Differences also emerge from the commonality at the field work level.
I realized that I had a good time.

【土モルタル気密工法の保温性能  韓国河回村追想-11】

2021-08-29 06:53:16 | 日記



河回村・ハフェマウルの古民家群を見ると、構造木材・素材の周辺部分を
モルタル的塗装で補強し密閉性を高めていると気付く。
床暖房のオンドル施工の様子も見たけれど、粘土で気密度を高める工法が
これら古建築で伝統的な工法として存在していると思う。
名付けるとすれば「土モルタル気密化工法」。
地域に普通に存在している建築素材を使って、居住に必要な基本性能として
「あたたかさ」の確保を考えれば、ごく自然な選択でしょう。
ただこの土のセメント性能、長期的展着性能については
この地域の土にはそういう性能が高いのか、あるいは展着度向上剤があるのか、
その点は不明です。朝鮮の住宅史とかも検討の必要がありそう。
研究者でもなく韓国の古民家はこのハフェマウルしか実見していないけれど
この「土塗り工法」というのが伝統的朝鮮住宅のポイントではないか。
このような実感を抱いた次第です。
韓国は日本の温暖地域と比較して寒冷な気候なので、
あたたかさへの希求はより強かったと言えるのでしょう。

翻って日本の伝統的竪穴住居ですが、これまでモデル的復元竪穴住宅の屋根が
「茅葺き・草葺き」として常識的に建てられていたけれど、近年研究が進んで
実は「土屋根」だったのだと言われるようになって来た。
よりあたたかい家を作りたいと考えれば屋根は土屋根とする方が自然。
その土地の粘土の含有量がどうであるかによって違いがあるかと思われるけれど、
一般的に屋根として成型されれば、自然の雨量とのバランスで
持続可能なレベルには落ち着いていくのでしょう。
その上で藁葺きなどで雨水による成分溶解を避ける工夫は可能だったでしょう。
土と藁・茅のハイブリッド屋根が普通に考えられると思う。
先人の工夫の道筋はわたしたち現代人とほぼ同様、あるいは以上といわれる。
しかし日本で近世まで存続の古民家は土を使わない茅葺き・草葺きだった。
たとえば写真の上のような軒先まで土塗り仕上げという事例は記憶がない。
逆に言えば、日本の古民家でいつから土屋根が放棄されたのか、
そっちの方がより興味深いテーマだと思える。
どうして日本では竪穴段階での土塗りが茅葺き・草葺きに変わったかの推論。
1 温暖化バイアスがここ数千年の歴史年代で進行してきた。
2 竪穴の最大弱点は土面の湿潤問題だったと言われる。温暖化でそれが加速した。
3 その対応として高床化が進んで床下通気させ、屋根はより軽量化に向かった。
4 そうは言っても断熱は必要だったので重厚な萱葺きの量で防寒を追求した。
・・・っていうような流れがあったと考えてみたがどうだろうか。
想像の根拠は北海道や北東アジア地域での古住居のありようで、
「冬の家・夏の家」と竪穴と高床が併存していた事実からの推理です。
どうも床面の床上げは温暖化、湿潤化の気候変動があって、
それへの対応が重視されてきたように思う。で、竪穴の場合には床から屋根頂部まで
土塗りを連続できたけれど高床・床上げ住宅では不可能になったのではないか。

朝鮮の古住宅でオンドルと連動するこのような土塗りモルタル気密化工法には
性能的な合理性が高く感じられる。
不勉強でこうした視点での古建築研究をこれまで知らなかったのですが、
掘り下げてみたいと思わされた次第です。どうなんでしょうか?


English version⬇

[Heat retention performance of soil mortar airtight construction method: Reminiscences of Andong Hahoe Village, South Korea-11]
If you look at the old folk houses in Andong Hahoe Village and Hahoe Maul, you can see the surrounding parts of the structural wood and materials.
I noticed that it was reinforced with mortar-like paint to improve the airtightness.
I also saw the ondol construction of floor heating, but the construction method to increase the air density with clay
I think it exists as a traditional construction method in these old buildings.
The name would be "soil mortar airtight construction method".
As a basic performance required for living, using building materials that normally exist in the area
Considering ensuring "warmth", this is a natural choice.
However, regarding the cement performance and long-term spreading performance of this soil,
Does the soil in this area have such high performance, or is there a spreading agent?
That point is unknown. It seems necessary to consider the history of Korean housing.
Not a researcher, but an old Korean house has only seen this Hafemaul.
Isn't this "earth coating method" the point of traditional Korean housing?
I felt like this.
Korea has a colder climate than Japan's warm regions, so
It can be said that the desire for warmth was stronger.

On the other hand, it is a traditional Japanese pit-house, but the roof of the model restored pit-house has been used so far.
It was built as "thatched roof", but research has progressed in recent years.
In fact, it has come to be said that it was a "earth roof".
If you want to make a warmer house, it is more natural to use a clay roof.
It seems that there is a difference depending on the clay content of the land,
Generally, if it is molded as a roof, it will be balanced with the natural rainfall.
It will settle down to a sustainable level.
On top of that, it would have been possible to devise ways to avoid the dissolution of components by rainwater, such as with thatched roofs.
I think that a hybrid roof of soil and straw / kaya is usually considered.
It is said that the path of ingenuity of our ancestors is almost the same as or more than that of us modern people.
However, the old folk houses that survived until the early modern period in Japan were thatched and grass-roofed without using soil.
For example, I don't remember the case of earth-painting up to the eaves as shown in the photo.
To put it the other way around, when was the earthen roof abandoned in an old Japanese house?
I think that is a more interesting theme.
Inference of why the soil coating at the pit-house stage changed to thatched and thatched in Japan.
1 Global warming bias has progressed over the last few thousand years.
2 It is said that the biggest weakness of the pit was the problem of wetness of the soil surface. It accelerated due to global warming.
3 As a response, the floor has been raised and the roof has been made lighter by ventilating under the floor.
4 Even so, heat insulation was necessary, so we pursued cold protection with a heavy thatched roof.
I thought that there was a flow like that ...
The basis of the imagination seems to be old houses in Hokkaido and Northeast Asia.
It is inferred from the fact that the "winter house / summer house" and the pit and stilt coexisted.
Apparently, raising the floor is due to warming and humid climate change.
I think that the response to that has been emphasized. And in the case of a pit, from the floor to the top of the roof
I was able to paint the soil continuously, but I think it became impossible in a high-floor / raised-floor house.

For such an earth-coated mortar airtight construction method that works with ondol in an old Korean house
Performance rationality is felt high.
I haven't studied old architecture from this point of view, but I didn't know about it.
I wanted to dig deeper. How is it?

【土と木・石・瓦の地域デザイン  韓国河回村追想-10】

2021-08-28 05:38:51 | 日記


韓国・河回村の環境と住宅群を見ていますが、
目にやわらかく印象が染み込んでくる感覚にとらわれています。
マウルという語感とともにはじめて行ったのに深く懐かしい。
なぜだろうか、と考えると人々の東アジア的表情に親近感を持つのと、
それと相俟って、素材群がどれもアースカラーであることに気付かされる。
それも日本人にもきわめて親近感があふれるような素地の表情。
そのベースには土塗りがあって、この地域で獲れた粘土が使われているに違いない、
地面との色合いの調和ぶりを見ていると深く納得させられる。
いまちょうど地域型住宅の草分けといえる「北方型住宅」論議しているけれど、
そこでは「地域の材料を使う」というコンセプトがいつも語られる。
たしかに地域の樹種は特有の風雪感をもたらしてくれる素材ではあるけれど、
一般人に素朴に訴求してくるものとして「地域の土」というのは、
ものすごくパワフルな素材であると深く認識させられる。
なんと言っても地面がアスファルトではなくこの地域の自然のままの地面。
クルマの進入が制限されていることで文字通り基底での統一感がある。
そしてその色合いが土壁でも主流として使われ街路の壁や住戸の壁の
基本部分を専有している。その土がモルタル的に構造の補助にも役立っている。
木や石はそれぞれ構造や補強材として活用され、
それぞれがまことに正直な美感を提供してくれている。
結局どんな化粧よりも素顔の美しさに人間は究極的に魅了されるのでしょう。
とくに石材は微妙なカラーバリエーションを持っていて魅力的。
木構造はそういった土や石と呼応して幾何形体を表現して
人間知性による統一感をもたらせてくれているかのようです。
瓦もまた、その土地に縁のある土が形を変えたものといえる。
それらのハーモニーが一戸一戸で美しく完結するとともに、
街区全体としての統一感を形成してくれている。
「地域らしさ」というコンセプトを考えるとき、
クルマ社会との整合性を保ちながら地面のデザインまでも含めてその魅力を
考えて行く必要性があるのではないだろうかと思い至った。
コロンブスの卵の再発見のような気付き。
やはりアスファルトはあまりにも普遍性素材であって「地域らしさ」とは縁遠い。
クルマだけの効率性でほかの人類開発の魅力要素を捨て去っていいのだろうか?

わたし的には経産省の進めるZEH論議で指標化している
なんでも太陽光発電でキャンセルという画一化論には疑問がある。
それによって例えば瓦のような優れた人類デザインが失われるようになったとき、
未来の人々からなんと愚かなと指弾される怖れを抱かされる。
このハフェマウルの普遍的な美感から学ぶべきではないだろうか。



English version⬇

[Regional design of soil, wood, stone, and roof tiles: Reminiscences of Andong Hahoe Village, South Korea-10]
I'm looking at the environment and housing groups in Andong Hahoe Village, South Korea.
I am obsessed with the feeling that the impression is soft to the eyes.
I miss it deeply even though I went there for the first time with the word Maul.
When I think about why, I have a feeling of familiarity with people's East Asian facial expressions.
Combined with that, it is noticed that all the materials are earth tones.
It also has a base expression that is extremely familiar to Japanese people.
Its base has a clay coating and must be made from clay from this area,
It is deeply convincing to see the harmony of the colors with the ground.
We are currently discussing "northern housing," which can be said to be the pioneer of regional housing.
The concept of "using local materials" is always talked about there.
It is true that the local tree species are materials that bring a unique feeling of wind and snow,
"Regional soil" is a simple appeal to the general public.
It makes me deeply recognize that it is an extremely powerful material.
After all, the ground is not asphalt but the pristine ground of this area.
There is literally a sense of unity at the base because the entry of cars is restricted.
And that color is also used as the mainstream even on earthen walls, and on the walls of streets and dwelling units
It occupies the basic part. The soil is also useful as a mortar to assist the structure.
Wood and stone are used as structures and reinforcements, respectively.
Each one provides a truly honest aesthetic.
After all, human beings will be ultimately fascinated by the beauty of their real faces more than any makeup.
Stones are especially attractive because they have subtle color variations.
The wooden structure expresses a geometrical shape in response to such soil and stones.
It seems that it brings a sense of unity due to human intelligence.
Roof tiles can also be said to have been transformed by the soil associated with the land.
While those harmonies are beautifully completed one by one,
It forms a sense of unity as a whole block.
When thinking about the concept of "locality"
While maintaining consistency with the automobile society, its appeal including the design of the ground
I realized that it might be necessary to think about it.
Isn't it a rediscovery like the egg of Columbus?
After all, asphalt is a universal material and is far from "locality".
Is it okay to throw away other attractive elements of human development with the efficiency of the car alone?

Personally, it is indexed by the ZEH discussion promoted by the Ministry of Economy, Trade and Industry.
There is a doubt about the standardization theory that everything is canceled by solar power generation.
When it causes the loss of good human design, such as roof tiles,
I am afraid that future people will tell me how stupid I am.
Shouldn't we learn from the universal beauty of this Hafemaul?

【韓屋の優位性「オンドル床暖房」  韓国河回村追想-9】

2021-08-27 05:09:59 | 日記



さて韓国・河回村の住文化を日本と対比させながら掘り下げています。
住宅にはさまざまな要素が込められるのでこれまでは主に民俗の違いを見た。
まずは水田耕作主体で土木技術発展と生産管理技術が進化した日本と、
気候的に乾燥気候であり陸稲主体で水田づくりが進まなかった朝鮮半島の違いを見た。
このことは同時に封建主義が完全に根付いて一所懸命思想が行き渡った日本と
土地効率利用がそれほど進まず王権への忠勤競争の朝鮮という相違を生んだ。
また日本は階級循環が活発な社会で身分制固定的な儒教が根付かないのに対して
中国大陸に近い朝鮮は事大主義的な傾向を持つのではないかと推論した。
どっちかといえば社会規範からの住宅、暮らし方の部分ですね。

で、北海道人としてはより根源的な興味、暖房についてであります。
生活文化の規定性については上記のような発展の相違があったけれど、
一方で「あたたかさ」という住宅性能の面では日本は遅れていた。
日本人である北海道人としてどうしても日本住文化でわからないのが、
なぜ日本は「あたたかい家」という志向性を実現できなかったのかという点。
朝鮮民族にはすばらしい叡智「オンドル」が輝かしい存在としてある。
冷涼乾燥気候の朝鮮半島では住宅へのオンドル設置は常識であった。
台所などの竈で煮炊きしたときに発生する煙を居住空間の床下に通し、
床を暖めることによって部屋全体をも暖める設備。火災の危険を避けるため
オンドルを備えた家の土台はすべてクドゥルジャンという板石を用いて築き、
部屋の床は石板の上を漆喰で塗り固め、その上に油をしみこませた厚紙を貼る。
朝鮮半島においては紀元後7世紀までの三国時代から使用の痕跡が見られ、
飛鳥時代日本に渡来の高句麗や百済出身者もオンドルを備えた家に住んでいた。
しかしこの暖房方法は燃料の消費量が多くまた高湿度地域には向かないことから
日本では普及しないまま、土着するとともに廃れてしまった。
薪を燃料として大量に使うオンドルは森林破壊の元凶となったのだ。
このあたり省エネの視点で見ればエコな日本といえるのか。
国交省などの行政施策方針を見ると「もともと日本はエネルギー消費少ないし」
という民族的ホンネが随所に影響していると思う。
また木にリスペクトする神社という独自の宗教精神性も与っているのだろうか。
このことは前述の水田耕作主体の社会発展ということと関係があるか。
水田でのイネの生育には温暖気候が不可欠であり、
その気候条件を満たさない北海道島にはながく開発の食指が動かなかった。
民族傾向から活動の低下する冬期は「耐え忍ぶ」生き方だった。

オンドルの設置使用で朝鮮民族の生活様式はさまざまな影響を受け変革された。
竈の火で床下を暖める構造上、2階以上の床下を暖めることはできない。
そのため朝鮮半島では平屋建築が主流となった。床下に煙が流れ込みやすいよう、
竈がある釜屋(プオク・台所)は居室より低い半地下式に作られ台所の天井裏には
高低差を生かして「タラク」という納戸が設けられた。
オンドルで温められる部屋は焚口=台所に近い場所ほど暖かいため上座とされた。
また床のぬくもりが人体に伝わりやすいように蒲団や座布団は薄く作られた。

いま、日本民族は独自工法の在来木造工法の高断熱高気密化を実現した。
ただ温暖地域の生活文化は変化へのかなりの抵抗勢力なので、
どうこの進化が推移していくか、興味深い段階にいると言えるでしょうね。


English version⬇

[Hanok's performance advantage "Ondol floor heating" Reminiscences of Andong Hahoe Village, South Korea-9]
Now, I'm delving into the living culture of Andong Hahoe Village in South Korea while comparing it with Japan.
Since there are various elements in a house, I have mainly seen folk differences so far.
First of all, Japan, where civil engineering technology development and production control technology have evolved mainly through paddy cultivation,
We saw the difference between the Korean Peninsula, which has a dry climate and has not been developed mainly by upland rice.
At the same time, this is with Japan, where feudalism has taken root completely and ideas have spread hard.
Land efficiency utilization did not progress so much, making a difference between Korea and Korea, which competes for loyalty to the kingship.
Also, while Japan is a society with active class circulation, Confucianism with a fixed social division does not take root.
It was inferred that Korea, which is close to mainland China, may have a sadaejuui tendency.
If anything, it's the part of housing and living style from social norms.

So, as a Hokkaido person, I have a more fundamental interest in heating.
Regarding the regularity of life culture, although there were differences in development as described above,
On the other hand, Japan was behind in terms of housing performance called "warmth."
As a Japanese Hokkaido person, what I really don't understand about Japanese living culture is
The point is why Japan could not realize the intention of being a "warm house".
The wonderful wisdom "Ondol" is a brilliant existence in the Korean people.
Ondol installation in houses was common sense on the Korean Peninsula, which has a cool and dry climate.
Smoke generated when cooking in a kitchen or the like is passed under the floor of the living space,
Equipment that warms the entire room by warming the floor. To avoid the danger of fire
The foundation of the house with ondol was all laid using a stone slab called Kudurjan.
The floor of the room is plastered on a stone board, and oil-impregnated cardboard is pasted on it.
On the Korean Peninsula, traces of use have been seen since the Three Kingdoms period until the 7th century AD.
People from Goguryeo and Baekje who came to Japan during the Asuka period also lived in houses equipped with ondol.
However, this heating method consumes a lot of fuel and is not suitable for high humidity areas.
It became indigenous and obsolete without becoming widespread in Japan.
Ondol, which uses a large amount of firewood as fuel, was the cause of deforestation.
From the perspective of energy conservation, can we say that Japan is eco-friendly?
Looking at the administrative policy policies of the Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism, "Japan originally consumes less energy."
I think that the ethnic honesty is affecting everywhere.
Also, does it have the unique religious spirit of a shrine that respects trees?
Is this related to the above-mentioned social development of paddy field cultivation?
A warm climate is indispensable for the growth of rice in paddy fields,
The index finger of development did not move for a long time on Hokkaido Island, which does not meet the climatic conditions.
In winter, when activity declined due to ethnic tendencies, it was a way of life that "endured."

The installation and use of ondol changed the lifestyle of the Korean people under various influences.
Due to the structure that warms the underfloor with the fire of the Kamado, it is not possible to warm the underfloor on the second floor and above.
Therefore, one-story architecture became the mainstream on the Korean Peninsula. To make it easier for smoke to flow under the floor
The Kamaya (Puoku kitchen) with a kamado is built in a semi-underground style, which is lower than the living room, and is located behind the ceiling of the kitchen.
Taking advantage of the height difference, a storage room called "Taraku" was set up.
The room that can be heated with ondol is the upper seat because it is warmer as it is closer to the fire mouth = kitchen.
In addition, the quilts and cushions were made thin so that the warmth of the floor could be easily transmitted to the human body.

Now, the Japanese people have realized high heat insulation and high airtightness of the conventional wooden construction method, which is an original construction method.
However, the living culture of warm regions is a considerable resistance to change, so
It can be said that we are at an interesting stage as to how this evolution will progress.