さて拙ブログではしばらく「高野山」シリーズが全16回まで続いたのですが、
ここは一気に連続させて真言宗寺院シリーズで根来寺に行きたいと思います(笑)。
日本の歴史で建築・住宅を考えて行くと宗教建築は重要な位置付けになる。
複雑な架構技術、目を見張るディテールデザインなど大工技術の継続に
こういった建築需要はきわめて貴重な機会を提供していた。
それが翻って住宅の技術にフィードバックしていただろうと思うのです。
まぁ木造建築の技術の粋をその時代その時代最先端で光彩を放っていた。
この根来寺というのは、高野山と同じ和歌山県にあります。
たしか探訪したのは高野山と同日で、近くには真田幸村の隠棲地・九度山もある。
こっちも一度は知りたい土地ではある。
江戸期という敵性文化期を通しての「幸村」伝説をみたいところ。
しかし、そのときには時間の関係もあってスルーしました。
たまたまわが家の確実な先祖が紀州で仕官していた事実があり、
また宗派として意思的選択があった真言宗徒家系なので、その縁から判断すると
どうも高野山と言うよりはこちらの根来寺の方が縁が深そうなのです。
まぁいまのところは推測でしかないのですが・・・。
根来寺という存在は日本史の過程では「根来衆」として雑賀衆と連合する勢力。
真言宗の高野山から派生した一派で武装し鉄砲を多数扱って
信長の時代にはその与党的なスタンスだったが、
(しかし信長狙撃者として高名な杉谷善住坊が同宗門だという説もある)
その後の秀吉には反抗的で小牧長久手の役では家康に味方して
大坂を攻めたりしている。結果その後、秀吉の「紀州征伐」を呼んだ。
宗教勢力だけれど僧兵軍団として脅威を武家権力に与え続けていた勢力。
実際にいまに残る根来寺の建築には「鉄砲弾跡」が生々しく残ったりしている。
どうも雑賀衆といい根来衆といいきわめて戦闘的な集団として名高い。
鉄砲の生産・流通拠点としての堺にも近いことから、戦国の気風が強く薫る。
日本でもこういう独自勢力が強力な軍事力を持って反権力的な動きをしていた
そういう代表的な存在感でもって記憶されていると思います。
わたしの若い頃の新左翼運動みたいな空気感がなんとなく感じられる。
先述の杉谷善住坊などはなにやら連合赤軍的な色合いが漂ってくる(笑)。
いやもっとドライに個人的戦闘力をプロとして売り物にしていた、みたいな。
想像ですがまぁ当たらぬまでも近似した存在だったと思うのです。
ということなので高野山のような宗教本山的な雰囲気ではなく
はるかに里に近く、現実世界に深く関与してきた生々しさがあります。
宗教の拠点であり同時に軍事の拠点でもある古代飛鳥寺以来の
この国での仏教寺院の機能側面を垣間見せてくれる雰囲気を強く持っています。
English version⬇
[Visit to Negoroji Temple, a boundary architecture between religion and military-1]
By the way, on my blog, the "Mt. Koya" series continued up to 16 times in total for a while.
I would like to go to Negoroji Temple in the Shingon Buddhist Temple series in a row here (laughs).
Religious architecture is an important part of Japanese history when considering architecture and housing.
For the continuation of carpentry technology such as complicated frame technology and striking detail design
This demand for construction provided an invaluable opportunity.
I think that would have given feedback to housing technology.
Well, the essence of wooden construction technology was shining at the cutting edge of that era.
This Negoroji temple is located in Wakayama prefecture, which is the same as Mt. Koya.
It is true that I visited Mt. Koya on the same day, and there is also Mt. Kudo, a retreat of Sanada Yukimura, nearby.
This is also a land I want to know at least once.
A place where you want to see the legend of "Yukimura" throughout the hostile culture period of the Edo period.
However, at that time, due to time constraints, I passed through.
It happened that a certain ancestor of my family was in charge in Kishu,
Also, since it is a Shingon Buddhist family that had a willful choice as a sect, judging from that connection
It seems that Negoroji Temple has a deeper connection than Mt. Koya.
Well, for now, it's just a guess ...
The existence of Negoroji is a force that associates with Saika Ikki as "Negoro-shu" in the process of Japanese history.
Armed with a group derived from Mt. Koya of the Shingon sect and handling a large number of guns
It was the ruling stance in Nobunaga's time,
(However, there is a theory that Zenjubo Sugiya, who is famous as a Nobunaga sniper, is the same sect.)
After that, he was rebellious against Hideyoshi, and in the role of Komaki Nagakute, he sided with Ieyasu.
I'm attacking Osaka. As a result, he called Hideyoshi's "Battle of Kishuu".
Although it is a religious force, it is a force that continued to pose a threat to the samurai power as a monk soldier corps.
In the architecture of Negoroji Temple that actually remains today, "gun bullet marks" remain vividly.
It is famous as an extremely combative group called Saika Ikki and Negoro-shu.
Since it is close to Sakai as a production and distribution base for guns, the spirit of the Warring States period is strongly scented.
Even in Japan, these unique forces had strong military power and were moving against power.
I think it is remembered with such a representative presence.
I can feel the atmosphere of the New Left movement when I was young.
The aforementioned Zenjubo Sugiya and others have some sort of United Red Army color (laughs).
No, it seems that he was selling his personal fighting power as a professional in a drier way.
As you can imagine, I think it was an approximation, even if it didn't hit.
Therefore, it is not a religious main mountain atmosphere like Mt. Koya.
It is far closer to the village and has a vividness that has been deeply involved in the real world.
Since ancient Asuka-dera, which is a religious base and a military base at the same time
It has a strong atmosphere that gives a glimpse of the functional aspects of Buddhist temples in this country.