三木奎吾の住宅探訪記

北海道の住宅メディア人が住まいの過去・現在・未来を探索します。

【ムラ共同体の家づくり(前)/日本人のいい家㉘-1】

2021-04-13 07:16:05 | 日記



古民家探訪シリーズを続けています。
住宅雑誌ジャンルで永年取材活動してきた経験からの時空超越版。
メディア側の立場からすこし飛躍し探究型ライター的興味分野です。
今回はそもそもの建築工程についての歴史発掘型探究。

古民家にはその遺された地域によって農村・農家と町家・商家に
大きく建てられようが2分される。
自給自足経済を基本とする「ムラ共同体」では労働力から建築材料
食物・物品の贈呈・建築儀礼への参加など物心両面で全面協力がみられる。
「普請帳」という建築記録が残された住宅での工程表が表の事例。
福岡県浮羽郡・浅田家住宅の「嘉永2年 普請に付加勢併諸品一式控」。
嘉永2(1849)年の古民家農家建築の建築記録ですね。
このとき建て替えではなく新たに敷地を開いて普請している。
ムラ社会共同体から労働力と物品の全面的協力(加勢)を受けている。
江戸時代までの「ムラ共同体」は地縁を基盤として経済的に一体の存在。
現代で言えば企業というようにも見なせる。
事実、これまでの探究でも共同体管理の森からの材木の切り出しなどで、
その収益はムラ共同体に対して支払われている。
そういう経営者として「庄屋」などが担当しているのですね。
個人という存在はムラ共同体の一成員であって経済主体とは言えない。
こうした建築・普請では共同体の事情から工事は農繁期を避けて行われる。
ムラ共同体は田畑の生産物管理が基盤的経済行為なので
その共同作業を妨げるような工程進捗はあり得ないとされる。
また、現金が出ていく材料の購入は屋根材料の一部と釘に限定。
都市のように現金収入機会の少ないムラ共同体では外部からの購入は
極力抑えられたのは理の当然なのでしょう。
工事は大工・木挽き・屋根葺き・石工・左官・畳などの雇用された専門職人を
中心にしつつも、村人の手伝い(加勢)が加わって行われる。
建物は各家のものだけれど、しかし「結」としての共同体意識から
相互扶助が社会の大前提として根付いていた。

木挽き行為はその共同体が管理する
山林森林から建築材料として木材を伐採されて用材とされる。
大工棟梁などが山に入って「これは柱、これは梁」と決めていって
木挽きたちがその指令通りに用材を切り出していったのでしょう。
切り出された用材は寒冷地では積雪期に雪に滑らせて運搬したりした。
図表では1849年の旧暦3月に木挽きが道具伐りを始めている。
ほぼ同時期に大工仕事が着手されているので、天日乾燥しなかったか。
旧暦5月中に上棟、屋根葺きまで仕上げている。
そこから農繁期になるので工事進捗は一段落。で、7月中旬普請再開。
9月初めまで、主に塗り壁工事が行われている。
先に土壁の下地づくりが行われて、9月1日には「壁土ほり」。
壁土を調達したというように書かれている。
ムラの中で好適な土の採取場所が決まっていたのだろうか?

いろいろな情景がわかってまことに興味深い。・・・
〜以下の工程解説は明日に続きます。
<上の写真はイメージで福岡県浮羽郡・浅田家住宅ではありません。>

English version⬇

[Mura community farming (before) / Japanese good house ㉘-1]

We are continuing a series of exploring old folk houses.
A space-time transcendental version from the experience of covering many years in the genre of housing magazines.
A little leap from the media side,
This is a theme-seeking writer-like field of interest.
This time, an archaeological exploration of the construction process in the first place.

Depending on the area where the old folk house was left behind, it became a rural type farmhouse and a machiya merchant house.
I think it will be divided into two, whether it is built large or not.
"Mura community" based on a self-sufficient economy In rural areas, from the labor force to building materials
Full cooperation can be seen both physically and mentally, such as the presentation of food and goods and participation in architectural ceremonies.
Regarding this situation, take the case of a house with a building record called "Public Book"
An example of table composition is a trace of the process.
From "Kaei 2nd year, a set of additional items for the general contract" of the Asada family residence in Ukiha-gun, Fukuoka Prefecture.
It's an architectural record of an old folk house farmhouse building in Kaei 2 (1849).
For the new construction at this time, a new site is opened and the construction is contracted.
We receive full cooperation (enhancement) of the labor force and goods from the Mura social community.
Until the Edo period, the "mura community" was based on the territory.
It is an economically integrated entity and can be regarded as a company in modern times.
In fact, even in the past digging interviews, for example, as a community
The profits from cutting out trees are paid to the Mura community.
The existence of an individual is a member of the Mura community and cannot be said to be an economic agent.
Due to the labor force of the community, construction work will be carried out avoiding the farming season.
Since the Mura community basically manages the products in the fields as a basic economy
It is said that there can be no process control that hinders the collaborative work.
Purchase of materials is limited to some roofing materials and nails.
In the Mura community where there are few cash income opportunities such as cities, purchases from outside are
It is natural that it was suppressed as much as possible.
Construction is done by carpenters, wood sawers, roofers, masons, plasterers, tatami mats, and other professional craftsmen.
While focusing on it, it is done with the help of the villagers (enhancement).
The building belongs to each house, but from the sense of community as "Yui"
Mutual aid has taken root as a major premise of society.

Kobiki means that the community manages wood as a building material.
It is expressed that it is cut down from forests and used as lumber.
A carpenter's ridge beam entered the mountain and decided that "this is a pillar, this is a beam"
The wood sawers would have cut out the lumber according to the instructions.
In cold regions, the cut out lumber was slid on snow during the snowy season and transported.
In the chart, Kobiki began cutting tools in March of the lunar calendar of 1849.
Carpentry started at about the same time, so wasn't it dry in the sun?
The upper building and roofing were completed in May of the lunar calendar.
From there, the farming season begins, so the progress of construction is one step. Then, in mid-July, the contract was resumed.
Until the beginning of September, plaster wall construction is mainly carried out.
The foundation of the clay wall was prepared first, and on September 1st, "wall clay digging" was held.
It is written that the wall soil was procured.
Did the suitable soil collection place have been decided in the unevenness?

It is really interesting to understand various scenes.・ ・ ・
~ The following process explanation will continue tomorrow.


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