ユングとスピリチュアル

ユング心理学について。

"最も恐ろしいことは、自分を完全に受け入れることである" - カール・ユング

2021-04-08 23:54:27 | 心理学

"最も恐ろしいことは、自分を完全に受け入れることである" - カール・ユング

The most terrifying thing is to accept oneself completely" - Carl Jung

A
最も恐ろしいことは、自分を完全に受け入れることである。~ニーズ・サイテーション....

"コンプレックスは、それを最大限に生かしてこそ、本当に克服できる。言い換えれば、私たちがさらに発展しようとするならば、コンプレックスのために距離を置いていたものを自分に引き寄せ、最後まで飲み干さなければならないのである。~カール・ユング、CW9i、パラ184

"人生の最大かつ最重要な問題は、ある意味ですべて解けない。すべての自己調整システムに固有の必要な極性を表現しているので、そうでなければなりません。それらは決して解決されることはなく、ただ克服されるだけである。"
~ カール・ユング、『金花の秘密』の解説。中国の生命の書」(1962年)

A
The most terrifying thing it to accept oneself completely. ~Needs citation….

“A complex can be really overcome only if it is lived out to the full. In other words, if we are to develop further we have to draw to us and drink down to the very dregs what, because of our complexes, we have held at a distance.” ~Carl Jung, CW 9i, Para 184

“…the greatest and most important problems of life are all in a certain sense insoluble. They must be so because they express the necessary polarity inherent in every self-regulating system. They can never be solved, but only outgrown.”
~ Carl Jung, Commentary on "The Secret of the Golden Flower: A Chinese Book of Life" (1962)

 


諸富祥彦 /無料オンライン・スペシャル・ミニセミナー 明日4月9日金曜 夜21 時から

2021-04-08 21:18:22 | 心理学
諸富祥彦
@morotomiyoshi  (明治大学 教授)
年に何回かだけおこなう、無料オンライン・スペシャル・ミニセミナー 明日4月9日金曜 夜21 時から 『心理学を生きるということ』 カウンセラーになる上でとても大切で、しかし忘れがちなことを短くコンパクトにお話しします。明日は、対談形式ではなく、私の一人がたりでおこないます。949 2513 5503がZOOMのID     508353 がパスワード

神が人となったのは、人が神となるためである。

2021-04-08 20:44:24 | 心理学

神が人となったのは、人が神となるためである。

God became Man,so that Man may become God  

 

A
"自己の経験においては、以前のように「神」と「人」という相反するものが和解するのではなく、むしろ神のイメージそのものの中にある相反するものが和解するのである。それこそが神への奉仕の意味であり、人間が神に提供できる奉仕の意味であり、それによって暗闇から光が現れ、創造主が被造物を意識し、人間が自分自身を意識するようになるのである」。~CGユング、MDR p.338

"生物学的発達と同様、心理学的発達の目標は自己実現、つまり個性化である。
しかし、人間は自分を自我としてしか知らず、全体としての自己は神のイメージとは区別がつかないので、自己実現は、宗教的あるいは形而上学的な言葉で言えば、神の受肉に等しいものです。
それは、キリストが神の子であるという事実にすでに表現されている。" ~カール・ユング、CW11、パラ233

"個性化は究極的には宗教的なプロセスであり、それに対応する宗教的な態度を必要とする=自我の意志が神の意志に服従する" ~カール・グスタフ・ユング『書簡集』第2巻、265ページ

神に固定されていない個人は、肉体的にも道徳的にも世界の誘惑に自分の力で抵抗することはできません。そのためには、内なる超越的な経験の証拠が必要であり、それがなければ避けられない大衆の中への没入から彼を守ることはできない。~カール・ユング、CW10、258ページ

"神の変容が単なる興味深いアイデアではなく、生きた現実であることが人々に一人ずつ徐々に理解されていくにつれ、それは新しい神話として機能し始めるかもしれない。この神話を自分自身の現実として認識する人は、自分の人生をこのプロセスのために捧げます。そのような人は、神の[継続的な]受肉のための器として自分を提供し、それによって神に人間的な姿を与えることで、神の継続的な変容を促進するのである。
~エドワード・エジンガー著『意識の創造』113ページ。

"神像は静的な存在ではない。私たちが知っているかどうかにかかわらず、私たちが生きている神像の元型は、ダイナミックなプロセスの一部なのです。それは、人類という種の進化の過程において、また、人類という種の歴史的文化的発展の過程において、神像は生きた存在であり、動き、展開し、発展し、変容を遂げる生きたプロセスであるということです。その変容の過程は、集団精神の事実を歴史的に検証すれば明らかになる。"
~エドワード・エジンガー著『新しい神のイメージ』

自我が独立した存在として存在しないのであれば、神のイメージも実際には存在しない。神は意識の結果であり、それはキリストの降誕と平行して人間の魂に生まれる。神が存在するためには、意識のある人間が必要であるということは、マイスター・エックハルトが最初に明確に述べたことである。彼は深層心理学者であった。
~エドワード・エジンガー『アイオン』解説書

"全ての誕生とは、全てからの分離、制限の中での閉じ込め、神からの分離、常に新しく生まれてくることの苦悩を意味する。全への回帰、苦痛を伴う個性の解消、神との再会は、魂が再び全を抱きしめることができるようになるまでの拡大を意味する。"
~ヘルマン・ヘッセ

神の存在を証明することはできませんが、私の研究は、神のパターンがすべての人間の中に存在すること、そして個人の中のこのパターンが、人生が可能な最大の変革エネルギーを自由に使えることを経験的に証明してきました。自分自身の中にこのパターンを見つけることで、人生は変容します。~CGユング、ラウレンス・ヴァン・デル・ポストへの手紙。

A
“In the experience of the self it is no longer the opposites "God" and "man" that are reconciled, as it was before, but rather the opposites within the God-image itself. That is the meaning of divine service, of the service which man can render to God, that light may emerge from the darkness, that the Creator may become conscious of His creation, and man conscious of himself.” ~CG Jung, MDR p.338

“The goal of psychological, as of biological, development is self-realization, or individuation.
But since man knows himself only as an ego, and the self, as a totality, is indescribable and indistinguishable from a God image, self-realization—to put it in religious or metaphysical terms —amounts to God’s incarnation.
That is already expressed in the fact that Christ is the son of God.” ~Carl Jung, CW 11, Para 233

"Individuation is ultimately a religious process which requires a corresponding religious attitude = the ego-will submits to God’s will." ~Carl Gustav Jung, Letters Vol. II, Page 265.

The individual who is not anchored in God can offer no resistance on his own resources to the physical and moral blandishments of the world. For this he needs the evidence of inner, transcendent experience which alone can protect him from the otherwise inevitable submersion in the mass. ~Carl Jung, CW 10, Page 258.

"As it gradually dawns on people, one by one, that the transformation of God is not just an interesting idea but is a living reality, it may begin to function as a new myth. Whoever recognizes this myth as his own personal reality will put his life in the service of this process. Such an individual offers himself as a vessel for the [continuing] incarnation of deity and thereby promotes the on-going transformation of God by giving Him human manifestation."
~Edward Edinger, The Creation of Consciousness, Page 113.

"The God-image is not a static entity. The archetype of the God-image—what we live by whether we know it or not—is part of a dynamic process. It means that in the course of the evolution of the human species and in the historical-cultural development of the human species, the God-image is a living entity, a living process that moves, that unfolds, that develops and undergoes transformations. That transformation process is also evident if one makes a historical examination of the facts of the collective psyche."
~Edward Edinger, The New God-Image

If the ego does not exist as a separate entity, then the god image does not really exist either. God is a consequence of consciousness, it is born in the human soul parallel to the nativity of Christ. That God requires conscious man in order to come into existence was first stated clearly by Meister Eckhart. He was a depth psychologist manqué.
~Edward Edinger, Commentary to Aion.

"All birth means separation from the All, the confinement within limitation, the separation from God, the pangs of being born ever anew. The return into the All, the dissolution of painful individuation, the reunion with God means the expansion of the soul until it is able once more to embrace the All."
~Hermann Hesse

I cannot prove to you that God exists, but my work has proved empirically that the pattern of God exists in every man and that this pattern in the individual has at its disposal the greatest transforming energies of which life is capable. Find this pattern in your own individual self and life is transformed. ~CG Jung, Letter to Lauerence van Der Post.

 

「私の人生にとって重要で意味のあることは、私の内にある神の意志を実現するために、可能な限り完全に生きることです。」~カール・ユング

カール・ユング、「内なるキリストの復活」について
 

私の人生にとって重要で意味のあることは、私の中にある神の意志を実現するためにできるだけ完全に生きることである。この課題は、私に時間も何もないほど多くのことを与えてくれます。もし私たち全員がそのような生き方をすれば、軍隊も警察も外交も政治も銀行も必要ないということを指摘しておきましょう。今のような狂気ではなく、意味のある人生を送ることができるのです。自然がリンゴの木に求めているのは、リンゴを実らせることであり、ナシの木に求めているのはナシを実らせることである。自然は私が単なる人間であることを望んでいる。しかし、自分が何者であるか、自分が何をしているかを意識している人間だ。神は人間に意識を求める。

これが、内なるキリストの誕生と復活の真実です。より多くの考える人がそれに気づくように、これは世界の精神的な再生です。ロゴスであるキリスト......つまり、心、理解者が暗闇の中に輝いている。キリストは、人間についての新しい真実でした。人間は存在しない。私は存在し、あなたは存在する。しかし、人間は言葉に過ぎない。存在しない人類のことは気にせず、存在するもの-自己-を見ることを避けている あなたは、隣人の塀に身を乗り出して言う人のようなものだ。"ほら、雑草が生えていますよ。そして、あそこには、もう一つの雑草がある。どうして畝をもっと深く耕さないんだ?そして、どうしてつるを縛らないんだ?" そしてその間、彼の後ろにある自分の庭は雑草でいっぱいになっているのです。

C.G.ユングの言葉
75ページ

http://jungcurrents.com/jung-resurrection-divine-within

 

Carl Jung: “What is important and meaningful to my life is that I shall live as fully as possible to fulfill the divine will within me.”

Carl Jung, on “The Resurrection of the Christ Within”
 
What is important and meaningful to my life is that I shall live as fully as possible to fulfill the divine will within me. This task gives me so much to do that I have no time or any other. Let me point out that if we were all to live in that way we would need no armies, no police, no diplomacy, no politics, no banks. We would have a meaningful life and not what we have now—madness. What nature asks of the apple-tree is that it shall bring forth apples, and of the pear-tree that it shall bring forth pears. Nature wants me to be simply man. But a man conscious of what I am, and of what I am doing. God seeks consciousness in man.

This is the truth of the birth and the resurrection of Christ within. As more and more thinking men come to it, this is the spiritual rebirth of the world. Christ, the Logos—that is to say, the mind, the understanding, shining into the darkness. Christ was a new truth about man. Mankind has no existence. I exist, you exist. But mankind is only a word. Be what God means you to be; don’t worry about mankind which doesn’t exist, you are avoiding looking at what does exist—the self You are like a man who leans over his neighbor’s fence and says to him: “Look, there is a weed. And over there is an-I- other one. And why don’t you hoe the rows deeper? And I why don’t you tie up your vines?” And all the while, his own garden, behind him, is full of weeds.

C.G. Jung Speaks
Page 75


ユングは道教や絶対的な道徳観についてどのように考えていたか

2021-04-08 13:21:03 | 心理学

ユングは道教や絶対的な道徳観についてどのように考えていたか

What was Jung’s opinion on Taoism and absolute morality

 

A
知恵を教えてもあまり意味がありません。
なにしろ知恵は言葉では教えられません。
それは個人的な接触と直接の経験によってのみ可能である」。]
チャン・チョンユアンへ
拝啓、1950年6月26日
私はあなたのパンフレットを非常に興味深く読みましたが、あなたの意見に基本的に同意します。
私はあなたと同じように道教を見ています。
私はチュアンチュの哲学を心から尊敬しています。
私は再び彼の著作の研究に没頭していましたが、その最中にあなたの手紙が届きました。
あなたはもちろん、道教が非常に普遍的な性質を持つ心理学的原理を形成していることを知っています。
道教の心理学的原理は非常に普遍的なものであり、その限りにおいて人類のどの部分にも適用できるものです。
しかし一方で、道教の考え方があまりにも普遍的であるがゆえに、その原理を実際に適用する際には、再翻訳や仕様変更が必要になります。
もちろん、一般的な原理が最も重要であることは否定できませんが、真の理解につながる方法を細部にわたって知ることも同様に重要です。
西洋人の心にとって危険なのは、事実ではなく言葉を適用することである。
西洋の心が必要としているのは、言葉では代用できない事実を実際に体験することです。
ですから、私が最も関心を持っているのは、タオという概念の根底にある心理的な事実を、西洋人の心に認識させるための方法と手段なのです。
あなたの言い方では、西洋人の心には単なる観念論やイデオロギーになってしまう恐れがあります。
もし、智慧の言葉を学ぶことで真理に到達できるのであれば、老子の遠い時代にすでに世界は救われていたはずです。
困ったことに、傳統が正しく言っているように、昔の人たちは世界を啓発できなかった。
知恵を教えてもあまり意味がない。
何と言っても、知恵は言葉では教えられない。
それは、個人的な接触と直接的な経験によってのみ可能である。
大きな、そしてほとんど乗り越えられない困難は、人々が根本的な真実に目を開くために不可欠な心理的な経験をするように誘導する方法と手段の問題にあります。
真実はどこでも同じであり、道教は私がこれまでに知った中で最も完璧な定式化の一つであると言わなければなりません。
謹んで申し上げます。
C.G.ユング(『カール・ユングの手紙』第1巻、559-560ページ

A
しかし、結局のところ、ヒーロー、リーダー、救世主は、より確かなものへの新しい道を発見した者なのです。すべてが邪魔されずに済んだのは、新しい道が発見されることを求めていたからではないだろうか。そしてそれがついに発見されるまで、エジプトのあらゆる災いが人類を襲わなかっただろうか。中国の古典哲学では、この内なる道を「タオ」と呼び、目的に向かって進む水の流れになぞらえています。タオに憩うということは、充実感、全体性、目的地への到達、使命の完了を意味し、すべてのものに内在する存在意義の始まり、終わり、完全な実現を意味します。パーソナリティはタオである
~CGユング、CW17、『人格の発達』、パラ323。

また、無意識に隠されていた反対のものを実現すること、つまり「逆転」は、無意識の存在法則との再会を意味し、この再会の目的は意識的な生活の達成、あるいは中国語で表現すると「道」の実現であることは間違いありません。~カール・ユング『黄金の花の秘密』95-96ページ。

"すべての相反するものは神のものであり、人間はこの重荷に屈しなければならない。そうすることで、人間は神の対立を満たす器となる。" ~カール・ユング-CW7

"出現したとき、神は私を右と左の両方に向かって呼ぶ声がする。しかし、神は一方も他方も望んでいない。中間の道を望んでいる。しかし、真ん中は長い道のりの始まりである。" ~カール・ユング『Liber Novus』311ページ。

"タオ、中庸の道は、問題のない道、争いのない道である。蛇の道は、本能を見つけることができる唯一の道であり、本能的な道には問題も葛藤もありません。葛藤や問題はすべて、差別する意識に属しています。ですから、本能を見つけたときには、大きな解放感があります。"
~C.G.ユング『ETH』p.226

"ルミに「あなたはどうやって神を知ったのか」と聞かれた。
彼はこう答えました:相反するものの間を統合することによって。"

D
名前をつけられる「道」は、永遠の「道」ではない。

A
語ることのできるタオは
is not the eternal Tao
名前をつけることができる名前は
永遠の「名」ではない。
名づけられないものは永遠の実在である。
名前をつけることは、すべての特定のものの起源
すべての特定のものの起源である。
欲望から解放されて、あなたは神秘を悟る。
欲望にとらわれていると、顕在化したものしか見えない。
しかし、神秘と顕在は
同じ源から生じている。
この源は闇と呼ばれています。
闇の中の闇。
すべてを理解するための入り口である。
(道德經 第一章)

What was Jung’s opinion on Taoism and absolute morality

A
There is little use in teaching wisdom.
At all events wisdom cannot be taught by words.
It is only possible by personal contact and by immediate experience.]
To Chang Chung-yuan
Dear Sir, 26 June 1950
I have read your pamphlet with great interest and I can tell you that I fundamentally agree with your views.
I see Taoism in the same light as you do.
I'm a great admirer of Ch'uang-tze's philosophy.
I was again immersed in the study of his writings when your letter arrived in the midst of it.
You are aware, of course, that Taoism formulates psychological principles which are of a very universal nature.
As a matter of fact, they are so all-embracing that they are, as far as they go, applicable to any part of humanity.
But on the other hand just because Taoist views are so universal, they need a re-translation and specification when it comes to the practical application of their principles.
Of course it is undeniable that general principles are of the highest importance, but it is equally important to know in every detail the way that leads to real understanding.
The danger for the Western mind consists in the mere application of words instead of facts.
What the Western mind needs is the actual experience of the facts that cannot be substituted by words.
Thus I'm chiefly concerned with the ways and methods by which one can make the Western mind aware of the psychological facts underlying the concept of Tao, if the latter can be called a concept at all.
The way you put it is in danger of remaining a mere idealism or an ideology to the Western mind.
If one could arrive at the truth by learning the words of wisdom, then the world would have been saved already in the remote times of Lao-tze.
The trouble is, as Ch'uang-tze rightly says, that the old masters failed to enlighten the world, since there weren't minds enough that could be enlightened.
There is little use in teaching wisdom.
At all events wisdom cannot be taught by words.
It is only possible by personal contact and by immediate experience.
The great and almost insurmountable difficulty consists in the question of the ways and means to induce people to make the indispensable psychological experiences that open their eyes to the underlying truth.
The truth is one and the same everywhere and I must say that Taoism is one of the most perfect formulations of it I ever became acquainted with.
Sincerely yours,
C.G. Jung ~Carl Jung, Letters Vol. 1, Pages 559-560

A
But, in the end, the hero, the leader, the saviour, is one who discovers a new way to greater certainty. Everything could be left undisturbed did not the new way demand to be discovered, and did it not visit humanity with all the plagues of Egypt until it finally is discovered. The undiscovered vein within us is a living part of the psyche; classical Chinese philosophy names this interior way “Tao,” and likens it to a flow of water that moves irresistibly towards its goal. To rest in Tao means fulfilment, wholeness, one’s destination reached, one’s mission done; the beginning, end, and perfect realization of the meaning of existence innate in all things. Personality is Tao
~CG Jung, CW 17, The Development of the Personality, Para 323.

Without doubt, also, the realization of the opposite hidden in the unconscious, i.e. the 'reversal', signifies reunion with the unconscious laws of being, and the purpose of this reunion is the attainment of conscious life or, expressed in Chinese terms, the bringing about of the Tao. ~Carl Jung, Secret of the Golden Flower, Pages 95-96.

"All opposites are of God, thereby man must bend to this burden; and in so doing ... He becomes a vessel filled with divine conflict." ~Carl Jung-CW7

“On emerging, the God calls me toward the right and the left, his voice calling out to me from both sides. Yet the God wants neither the one nor the other. He wants the middle way: But the middle is the beginning of the long road.” ~Carl Jung, Liber Novus, Page 311.

"The Tao, the middle way, is the way without problems and without conflict. The serpent path is the only way by which we can find our instinct and the instinctive way has no problems and no conflicts. Conflicts and problems all belong to the conscious which discriminates. So it is a great release when we find our instinct.."
~C.G. Jung, ETH, p.226

“They asked Rumi, how did you know God?
He answered: by uniting between opposites.”

D
The tao that can be named is not the eternal tao

A
The tao that can be told
is not the eternal Tao
The name that can be named
is not the eternal Name.
The unnamable is the eternally real.
Naming is the origin
of all particular things.
Free from desire, you realize the mystery.
Caught in desire, you see only the manifestations.
Yet mystery and manifestations
arise from the same source.
This source is called darkness.
Darkness within darkness.
The gateway to all understanding.
(Tao Te Ching - Chapter 1)

 

 

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