瞬間を生きる女性、残念ながらそれは他の瞬間とつながっていることに気づく
ある女性が「今を生きる」ために試みたことは、他の瞬間の到来によって中断されてしまいました。
Woman Living in moment'Finds that unfortunately it is connected to other moments
A woman's attempts to 'live in the moment' have been disrupted by the arrival of other moments.
A
アディアシャンティ
覚醒前の瞑想で「今この瞬間にいる」というのは、意識を奪っているようなものだと思います。
瞑想を始めたばかりの頃は、「私は本当にここにいる」というように、その瞬間に注意を向けようとしていました。気づきとは、もちろん完全にその場にあるもので、その場にあるものです。その瞬間にいようと努力する必要もなく、その瞬間にいるために自分自身を集中させる必要もありません。すでにその瞬間にいるのです。ですから、今この瞬間にいようと一生懸命になるのは、私たちの考えなのです。それは、あなたが自分自身を意識とは別のものとして認識しているという考えです。自分は意識の一部であり、意識の所有者であることを認識できるまでは、その瞬間にいようとします。
つまり、これまで教えられてきた方法は、文字通り180度......つまり、物事が実際に存在する方法とは正反対なのです。
何かの説明を間違えること
ラマナは決して自己を説明しようとはしませんでした...。
...そうでなければ、あなたは説明があなたが説明していることであると勘違いしていることになり、それは全く不可能なことです。
説明は説明されたものではありません。私は山を説明することはできますが、説明は山ではありません。~J. クリシュナムルティ】。]
瞬間」は実は時間を示していない。
私たちは、その瞬間にいるということがどういうことなのか、どうすればその瞬間にいられるのかなどを知っていると思い込んでいますが、実際には知らないのです。だから、トップダウンで押し付けようとするのをやめて、代わりに調査をするようにします。
この瞬間」といっても、特定の瞬間にしがみつくことができるわけではありません。この瞬間は、長くもなく、少しも続かない。この瞬間にも時間を超越した何かがある。
マイスター・エッカートは「永遠の今」について語りましたが、これは彼が得ようとしていたもので、経験としての永遠の瞬間であり、理論的な概念としてではなく、考えとしてでもなく、哲学としてでもなく、存在の経験としての永遠の瞬間です...それは時間を超越したものなので、規定の期間、少しの期間でさえも続かないのです。それは永遠であり、時間を超越しています。 ある期間の「今」があって、また別の期間の「今」があって、また別の期間の「今」がある、というようなものではなく、「今」とはこの瞬間の無時間性のことです。
頭で考えるのではなく、時間がないことを経験すると、時間がないことを感じることができます。
その無時間性と不可解性の経験は神聖なものに感じられるでしょう。意味や価値や意義を説明することができないにもかかわらず、意味や価値や意義が滴り落ちてくるのです。まるで、何かを経験するときには、その経験の感覚が生まれつき備わっているかのように
それは想像を絶するものであり、概念を超えたものです。
~2019年10月2日、アディヤシャンティとのブロードキャスト
A
現在に生きているという事実だけでは、その人を現代人にすることはできないということを、はっきりと理解しなければならない。現在を完全に意識している者だけが近代的なのである】。]
"このような明らかな注意不足の例からすぐに始めると、私たちがモダンと呼ぶ人、つまり現在を意識している人は、決して平均的な人ではありません。むしろ、山頂や世界の端に立ち、目の前には未来の深淵があり、上には天があり、下には太古の霧の中に消えた歴史を持つ全人類があるような人間である。現代人、いや、もう一度言うが、現在の人間はめったにお目にかかれない。なぜなら、彼は最上級の意識を持っていなければならないからだ。完全に現在のものであるということは、人間としての自分の存在を完全に意識しているということなので、それには最も集中的で広範囲な意識が必要であり、無意識は最小限でなければならない。現在に生きているという事実だけでは、その人を現代人にすることはできないということを明確に理解しなければならない。現在を完全に意識している者だけが現代人なのである。" ~C. C.G.ユング「現代人の精神的問題」(p.1)。
A
Adyashanti:
… meditating before awakening, to “be in the moment” is sorta usurping awareness.
I would try to rivet my attention into the moment during these early days of meditations, like “I’m really here”… and even though that was well intentioned, without even knowing it I was kind of usurping awareness, I was kind of creating a false version of awareness. Because awareness is of course is completely in the moment, it is the moment, it doesn’t need to strive to be in the moment. It doesn’t need to really focus itself down into the moment to be in the moment. It’s already in the moment. So it’s the idea of us that tries really hard to be in the moment. It’s the idea that you perceive yourself as something apart from awareness. Until you can perceive that, you are a part of awareness, the owner of awareness, then you go about attempting to be in the moment.
So the way we’ve been taught about this is literally 180 degrees… the opposite, in other words, of the way things actually are.
To mistake the description of anything
Ramana never really tried to describe the Self…
…otherwise you’re mistakenly thinking the description is what you’re describing which is a total impossibility.
["The description is not the described; I can describe the mountain, but the description is not the mountain, and if you are caught up in the description, as most people are, then you will never see the mountain". ~J. Krishnamurti.]
The “moment” doesn’t actually indicate time.
We assume we know what it means to be in the moment and how to be in the moment, etc. when usually we actually don’t. We don’t know what the moment is, we don’t know how to be in the moment… so if we stop trying to do this top down thing where we’re trying to impose and instead it becomes an investigation.
Even “this moment” there’s not a particular moment that can be held onto. This moment doesn’t last for a long or even a little bit of time. There’s something about the moment that is also timeless.
Meister Eckart talked about the eternal now, and this is what he was trying to get at, the eternal moment as an experience and not as a theoretical concept, not as an idea, not as a philosophy but as an experience of being… It’s something timeless so it doesn’t last for a prescribed period of time, not even a little period of time. Its eternal, it’s timeless. It’s more like there’s just the Noooooooow, one long event. Not like there’s one period of Now and then another period of Now and another one, etc. the ‘Now’ is just the timelessness of this moment.
When we experience the timelessness rather than think it in our minds we feel the timelessness.
That experience of timelessness and inconceivability will feel sacred. Meaning just dripping with meaning and value and significance even though you can’t describe what the meaning or the value or the significance is. It’s as if the feeling of the experience is innate to the experience of anything
It’s inconceivable, beyond conception.
~Broadcast with Adyashanti, October 2, 2019
A
[ It must be clearly understood that the mere fact of living in the present does not make a man Modern, for in that case everyone at present alive would be so. He alone is Modern who is fully conscious of the present.]
"To begin at once with an example of such apparent lack of caution, I must say that the man we call Modern, the man who is aware of the immediate present, is by no means the average man. He is rather the man who stands upon a peak, or at the very edge of the world, the abyss of the future before him, above him the heavens, and below him the whole of mankind with a history that disappears in primeval mists. The Modern man -or, let us say again, the man of the immediate present- is rarely met with, for he must be conscious to a superlative degree. Since to be wholly of the present means to be fully conscious of one's existence as a man, it requires the most intensive and extensive consciousness, with a minimum of unconsciousness. It must be clearly understood that the mere fact of living in the present does not make a man Modern, for in that case everyone at present alive would be so. He alone is Modern who is fully conscious of the present." ~C. G. Jung, "The Spiritual Problem of Modern Man" (p.1).
創世記は、意識を持つという行為を、あたかも知識が神聖な障壁を不敬な方法で踏み越えたことを意味するかのように、タブーの侵害として表現しています。
つまり、知識によって神々はその火を奪われ、無意識の力の所有物であったものが自然の文脈から引き剥がされ、意識の気まぐれに従属させられるのである。
新しい知識を奪った人間は、しかしながら、意識の変容または拡大を被り、それはもはや彼の仲間のそれとは似ても似つかない。
彼は自分をその時代の人間のレベルよりも高くしたが(「汝らは神に似る者となる」)、そうすることで自分を人間から遠ざけてしまったのだ。
この孤独の痛みは神々の復讐であり、彼は二度と人間のもとに戻ることはできない。
神話にあるように、彼はコーカサスの寂しい崖に鎖でつながれ、神からも人間からも見放されてしまったのです。~カール・ユング、CW9i、パラ243
これらの言葉は、空虚な音に過ぎず、その意味は単なる平凡さに還元されていると思われるかもしれません。現在の意識に影響を与えることほど簡単なことはありません。実際のところ、多くの無価値な人々が、さまざまな発達段階や人生の課題を乗り越えて、現代人であるかのような雰囲気を醸し出しています。彼らは、根こそぎにされた人間、吸血鬼のような幽霊として、真に近代的な人間のそばに突然現れ、その空虚さを近代的な人間の手に負えない孤独感とみなして、彼の信用を失墜させる。彼と彼の種族は、数は少ないが、それらの幽霊の雲、偽装現代人によって大衆の見知らぬ目から隠されている。それは仕方のないことだ。"現代 "の人間は疑わしく、疑わしいものであり、過去においても常にそうであったのだから。
~CGユング『魂を求める現代人』202ページ。
Genesis represents the act of becoming conscious as a taboo infringement, as though knowledge meant that a sacrosanct barrier had been impiously overstepped.
I think that Genesis is right in so far as every step towards greater consciousness is a kind of Promethean guilt: through knowledge, the gods are as it were robbed of their fire, that is, something that was the property of the unconscious powers is torn out of its natural context and subordinated to the whims of the conscious mind.
The man who has usurped the new knowledge suffers, however, a transformation or enlargement of consciousness, which no longer resembles that of his fellow men.
He has raised himself above the human level of his age (“ye shall become like unto God”), but in so doing has alienated himself from humanity.
The pain of this loneliness is the vengeance of the gods, for never again can he return to mankind.
He is, as the myth says, chained to the lonely cliffs of the Caucasus, forsaken of God and man. ~Carl Jung, CW 9i, Para 243
These words may be thought to be but empty sound, and their meaning reduced to mere banality. Nothing is easier than to affect a consciousness of the present. As a matter of fact, a great hoard of worthless people give themselves the air of being Modern by overleaping the various stages of development and the tasks of life they represent. They appear suddenly by the side of the truly Modern man as uprooted human beings, bloodsucking ghosts, whose emptiness is taken for the unenviable loneliness of the Modern man and casts discredit upon him. He and his kind, few in number as they are, are hidden from the undiscerning eyes of Mass-men by those clouds of ghosts, the pseudo-moderns. It cannot be helped; the “Modern” man is questionable and suspect, and has always been so, even in the past.
~CG Jung, Modern Man in Search of a Soul, Page 202.
カフカの日記に次のような、妙な記入がある。「キリスト―刹那」。これはパラドックスのように響く。"今、ここ"にだけ非時間的なもの、永遠に創造的な物、唯一人間を真に自由にするものがあらわれる。
ミヒャエル・エンデ『エンデのメモ箱』 #時間 |