ユングとスピリチュアル

ユング心理学について。

神話

2021-04-25 01:21:06 | 心理学

A
神話とは「意味」を意味します。
少なくとも古典的な意味での神話の定義。神話とは、非合理的で、おそらくは超越的な現実の情報を伝える、通常は非事実的な性格を持つ物語である。~ステファン・A・ホーラー(Stephan A. Hoeller)。

最終的な分析では、神話は夢と同様に「それ自体が意味を持つ」のですが、神話が過去の文化にとって持っていた同じ意味を、現在を生きる人々が持っていないという歴史的な事実を無視することはできません。もし神話が現代の私たちにとって意味を持つのであれば、心理学的に再解釈されなければならない。~マリー・ルイーズ・フォン・フランツ著『C.G.ユング。マリー・ルイーズ・フォン・フランツ著「C.G.ユング:現代における彼の神話」130ページ
カール・ユングの "神話 "について
神話。
無意識の心理的体験に基づいた、無意識の集合的声明。
原始精神は神話を発明するのではなく、それを経験する。神話は前意識的な精神のオリジナルな啓示である。. . . これらの無意識のプロセスの多くは、意識によって間接的に引き起こされるかもしれないが、決して意識的な選択によるものではない。その他のものは、自然に、つまり識別可能な、あるいは実証可能な意識的原因からは生じないように見える。--子供のアーキタイプの心理学」、Par. 261.

神話はフィクションではありません。継続的に繰り返され、何度も観察できる事実から成り立っています。それは人間に起こることであり、人間はギリシャの英雄たちと同じように神話的な運命を持っている。~カール・ユング、CW11、パラ648

"神話は基本的に4つの機能を持っています。
1つ目は神秘的な機能で、...宇宙が何と不思議なものか、そして自分が何と不思議なものかを理解し、この神秘の前で畏敬の念を経験することです....

2つ目は、宇宙論的な次元で、科学が関わる次元です。宇宙がどのような形をしているかを示しますが、神秘性が再び現れるような方法で示します。....

第三の機能は社会学的なもので、ある種の社会秩序を支え、正当化するものです.... 私たちの世界で引き継がれてきた神話の社会学的な機能は、もう古いものです....

しかし、神話には第四の機能があり、これこそが、今日、誰もが関わりを持とうとしなければならない機能だと思います-それは、いかなる状況下でも人間の一生をいかに生きるかという教育的機能です。"
~ジョセフ・キャンベル『神話の力』より

"神話とは、事実や歴史上の真実ではなく、より深い真実のことです。それは、直線的で概念的な言語では伝えられない、微妙で豊かな経験を伝え、運ぶことができる手段である。
~アディアシャンティ著『イエスの復活。革命的な神秘主義者の精神を体現しています。

A
Myth means ‘meaning’.
Definition of myth at least in the classical sense: A myth is a story usually of a nonfactual character wherein informations of non rational and perhaps even transcendental realities are conveyed. ~Stephan A. Hoeller.

Although in the last analysis the myth, like the dream, is "its own meaning," one cannot ignore the historical fact that myths do not have the same meaning for people living in the present that they had for past cultures. If they are to have meaning for us today, then they must be reinterpreted psychologically. ~Marie Louise Von Franz, C.G. Jung: His Myth in Our Time, Page 130
Carl Jung on “Myth”
Myth:
An involuntary collective statement based on an unconscious psychic experience.
The primitive mentality does not invent myths, it experiences them. Myths are original revelations of the preconscious psyche . . . . Many of these unconscious processes may be indirectly occasioned by consciousness, but never by conscious choice. Others appear to arise spontaneously, that is to say, from no discernible or demonstrable conscious cause. --"The Psychology of the Child Archetype," par. 261.

Myth is not fiction: it consists of facts that are continually repeated and can be observed over and over again. It is something that happens to man, and men have mythical fates just as much as the Greek heroes do. ~Carl Jung, CW 11, Para 648.

“Myth basically serves four functions.
The first is the mystical function,... realizing what a wonder the universe is, and what a wonder you are, and experiencing awe before this mystery....

The second is a cosmological dimension, the dimension with which science is concerned – showing you what shape the universe is, but showing it in such a way that the mystery again comes through....

The third function is the sociological one – supporting and validating a certain social order.... It is the sociological function of myth that has taken over in our world – and it is out of date....

But there is a fourth function of myth, and this is the one that I think everyone must try today to relate to – and that is the pedagogical function, of how to live a human lifetime under any circumstances.”
~Joseph Campbell, The Power of Myth

“Myth isn’t about factual or historical truth, but about a deeper truth. In ancient times, people saw myth in a very different light—as a vehicle that can transmit and carry a subtlety and richness of experience that simply cannot be conveyed by linear, conceptual forms of language.”
~Adyashanti, Resurrecting Jesus: Embodying the Spirit of a Revolutionary Mystic.

 

CGユング:「神話全体は、集合的無意識の一種の投影と見なすことができます。」

http://jungcurrents.com/jung-collective-unconscious-mythology

集合的無意識の投影としての神話
 

"集合的無意識は、それについて何か言えるとすれば、神話的なモチーフや原初的なイメージから構成されているようだ。だからこそ、すべての国の神話はその真の表現者なのだ。

実際、神話全体が集合的無意識の投影のようなものだと考えられます。. .

したがって、集合的無意識を研究するには、神話の中で研究するか、個人の分析の中で研究するかの二つの方法がある。"

C.G.ユング
精神の構造
全集8
パラグラフ325

Mythology as a projection of the Collective Unconscious
 

“The collective unconscious-so far as we can say anything about it at all-appears to consist of mythological motifs or primordial images, for which reason the myths of all nations are its real exponents.

In fact, the whole of mythology could be taken as a sort of projection of the collective unconscious. . . .

We can therefore study the collective unconscious in two ways, either in mythology or in the analysis of the individual.”

C.G. Jung
The Structure of the Psyche
Collected Works 8
Paragraph 325


自分自身の「魂」に関心を持つべきだというあなたの意見に、私はまったく同意します。

2021-04-25 01:05:58 | 心理学

あなたを救えるのはあなた自身だけです。

A
親愛なるセラノさん。
興味深い手紙をありがとうございました。洞察力と善意を十分に持っている人々は、大衆に説教したり、大衆のために最善の方法を見つけようとしたりするよりも、自分自身の「魂」に関心を持つべきだというあなたの意見に、私はまったく同意します。彼らがそうするのは、自分自身を知らないからです。しかし、悲しいかな、自分では何も知らない人が、他人に教えようとするのは、悲しい事実です。


確かに現代美術は人間に暗黒の世界を知らしめようと頑張っていますが、残念ながら芸術家自身は自分のやっていることに気付いていません。
人類が一歩前進して、人間の意識を拡張し、洗練させなければならないという考えそのものが、誰にも理解できないほど難しく、誰にも勇気を出せないほど忌まわしいもののようだ。人間の精神を向上させるための一歩は、すべて血で償われてきました。


世界の大国が積み上げている自滅の手段を思うと、私は悲しみと恐怖でいっぱいになります。その一方で、誰もが誰かに教え、誰もが改善への道は自分自身の中から始まるという必要性に気づいていないようです。それはあまりにも単純な真実である。誰もが、自分に続く組織や技術、そして会社で安全にできることを求めているのです。


私はトインビー氏に尋ねてみたい。あなたの文明はどこにあり、あなたの宗教は何ですか?彼が大衆に向けて言うことは、それが彼自身の中で真実でリアルなものにならない限り、残念ながら不毛なものになるでしょう。単なる言葉は、その呪文のようなものを失ってしまっている。あまりにも長い間、言葉が捻じ曲げられ、誤用されてきたのです。
あなたの新しい本をとても楽しみにしています。
あなたがいつも健康であることを願って、私は残ります。
敬具、C.G.ユング~カール・ユング『手紙』第2巻、549-550ページ

A
Dear Mr. Serrano,
Thank you for your interesting letter. I quite agree with you that those people in our world who have insight and good will enough should concern themselves with their own "souls" more than with preaching to the masses or trying to find out the best way for them. They only do that because they don’t know themselves. But alas, it is a sad truth that usually those who know nothing for themselves take to teaching others, in spite of the fact that they know the best method of education is the good example.
Surely modern art is trying its best to make man acquainted with a world of darkness, but alas, the artists themselves are unconscious of what they are doing.
The very thought that mankind ought to make a step forward and extend and refine consciousness of the human being seems to be so difficult that nobody can understand it, or so abhorrent that nobody can pluck up his courage. All steps forward in the improvement of the human psyche have been paid for with blood.
I am filled with sorrow and fear when I think of the means of self destruction which are heaped up by the important powers of the world. Meanwhile everybody teaches everybody, and nobody seems to realize the necessity that the way to improvement begins right in himself. It is almost too simple a truth. Everybody is on the lookout for organizations and techniques where one can follow the other and where things can be done safely in company.
I would like to ask Mr. Toynbee: Where is your civilization and what is your religion? What he says to the masses will remain – I am afraid – sterile, unless it has become true and real in himself. Mere words have lost their spell to an extraordinary extent. They have been twisted and misused for too long a time.
I am looking forward to your new book with great interest!
Hoping you are always in good health, I remain
Yours sincerely, C.G. Jung
~Carl Jung, Letters Vol. II, Pages 549-550


すべて再生 エドワードエディンガー博士-宗教を理解する

2021-04-24 23:53:39 | 心理学

https://www.youtube.com/playlist?list=PLQZQUs-Hx3L1gMta7bcWi58eL3vqLfaGZ

エドワード・エディンガー博士は、CGユング博士の作品が自己、神像、そして世界の宗教に関連していることの重要性を素人が理解するのを助けました。彼は、自己が人間のプシュケの中で最も深く「宗教を作る」元型であることを示しました。これは世界のすべての宗教の源です。自分の信仰を疑ったり、無神論者や不可知論者だったりしたことがあるなら、エディンガー博士の作品は、自分の立場を再評価したいと思う理由を示しています。フリードリヒ・ニーチェは「神は死んでいる」と言ったが、CGユング博士は次の世代にやって来て、現代の生きている神を示した。あなたが博士を理解したら。ユングとエディンガー、それ自体を「信じる」必要はありません。あなたは知るだろう!


旧約聖書:心理学的アプローチ

2021-04-24 21:48:05 | 心理学

https://www.youtube.com/watch?v=ICHnJozvFC8&list=PLQZQUs-Hx3L14WaILT5g061nV3shE2H8l&index=5

CGユング博士の_ヨブへの答え_に関するジョンジャクソン博士の解説

ユング派の精神科医を引退したジョン・ジャクソン博士は、このシリーズについて次のように述べています。"旧約聖書への心理学的アプローチ "の講義で、私はいくつかのことを試みています。

"私の主な目標の一つは、そこで語られている真に元型的な物語を提示し、それらが元々どのように語られていたのかをできる限り再発見し、そしてそれらが自らを語るようにすることです。それだけでも価値のあることだと思います。しかし、私はそれ以上のことをしています。

個性化の問題を語るユングのテーマを探求したり、「ヨブへの答え」をよく見たりしています。しかし、ユングのモデルは、キリスト教や受肉の思想を含めて完成されたものであり、私のシリーズにはそのようなものは一切ありません。

また、謎に包まれた古代ヘブライ人の心理、考え方、物語の作り方、道徳観などにも深い興味があります。それを繰り返し調べています。また、古代の口承、複数の著者と優れた編集者の存在、歴史的背景、旧約聖書の初期の書物がなぜ、誰のために、いつ書かれたのかなど、聖書学における最近の理論を探求しています。

旧約聖書の女性に焦点を当てた講義もあります。最後の講義は「神の消滅」と呼ばれ、旧約聖書の中で神の存在がどのように消えていくのか、そして近代およびポストモダンの西洋文化の中で神がどのように消えていったのかを見ていきます。"

ウェビナー・パネルへの参加登録は、こちらへどうぞ: https://mailchi.mp/c84b3a349b9c/pzfz3...  

今回のコロキウムで取り上げられたプレイリストはこちらからご覧いただけます。

The New God-Image: https://www.youtube.com/playlist?list... 

ヨブ記への答え - 読解 - https://www.youtube.com/playlist?list... 

ユングの「現代のための赤い本」: https://www.youtube.com/playlist?list... 

赤い本: https://www.youtube.com/playlist?list... 


シンクロニシティ

2021-04-24 17:00:39 | 心理学

いかなる場合でも、この説明が私の見解の決定的な証明になるとは考えておらず、あくまでも経験的な前提から生まれた結論であり、ここで読者の皆様のご意見を伺いたいと思います。現存する事実から、それを説明できる別の仮説を推論することはできませんでした(超感覚的知覚に関する実験を説明することも含めて)。また、シンクロニシティが極めて抽象的で直観的でない量であることも十分に承知しています。それは、空間、時間、因果関係と同様に、身体の行動の基準となるある種のサイコイド(類精神)特性を身体に帰属させます。私たちは、生きている脳に関連する精神の表現を完全に放棄し、むしろ脳を持たない低次の生物の「重要な」「知的な」行動を思い出さなければならない。彼らの場合、私たちは形式的な要素に近いのだが、それは先に述べたように、脳の活動とは何の関係もない。"カール・グスタフ・ユング『無意識の力学』要旨、パラグラフ937、Trei Publishing House, Bucharest, 2013)。
カール・グスタフ・ユングが別の場所で述べているように、人間の身体はある条件下では心因性の特性を持っています。人体のような自然は、ある条件下では心因性の特徴しか持たないというのは、限りなく真実である。これらが顕在化するためには、形式的な要素の基準が満たされていること、すなわちシンクロニシティが必要である。しかし、人間の圧力の下での自然の無意識の進化や、自然の圧力の下での人間の集合的無意識の進化を見ると、シンクロニシティは常にこの形式的な要素であったが、これまで十分に観察されていなかったと考えられるのである。間違いなく、魂の存在、生きている生命の精神の存在は、共時性の存在を可能にし、この意味で、身体的・精神的知性の中心である脳の欠如を重要でなくしています。この形式的な要素は超越的であり、したがって先験的なものであり、肉体と魂の完全なつながり、非の打ち所のない連携を説明するものである。このように、我々は超越的な要素を特別なものとして、人間の身体と魂よりも存在と優先順位を与える権利がある。超感覚的な実験は、他の方法では説明することが難しく、その性質上直感的ではないが、このようにして完全に首尾一貫したものとなる。

I do not consider in any case this exposition as a definitive proof of my point of view, but only as a conclusion springing from empirical premises, which I would like to submit here to the reflection of my readers. From the existing factual material I could not deduce another hypothesis capable of explaining it (including explaining the experiments related to extrasensory perception). I am also aware enough that synchronicity is an extremely abstract and non-intuitive quantity. It attributes to the body a certain psychoid trait which, like space, time and causality, is a criterion of its behavior. We must completely give up the representation of a psyche related to the living brain and rather remember the "significant" and "intelligent" behavior of lower beings who do not have a brain. In their case, we are close to the formal factor, which, as I said, has nothing to do with brain activity. " (Carl Gstav Jung, Dynamics of the Unconscious, Abstract, paragraph 937, Trei Publishing House, Bucharest, 2013)
As Carl Gustav Jung remarked elsewhere, the human body has, under certain conditions, psychogenic properties. It is true, as true as can be, that nature, like the human body, has under certain conditions only psychogenic features. In order for these to manifest, it is necessary for the criterion of the formal factor to be fulfilled, ie synchronicity. However, the evolution of the natural unconscious under the pressure of the human, and of the human collective unconscious, under the pressure of the natural, lead us to believe that synchronicity has always been this formal factor, but it has not been sufficiently observed to date. Undoubtedly, the existence of a soul, of a living spirit of life, makes possible the existence of synchronicity, and makes insignificant in this sense the lack of the brain, the seat of a central bodily and mental intelligence. This formal factor is transcendent, therefore a priori, and explains the perfect connection between body and soul, their impeccable coordination. We are thus entitled to give the transcendental factor sui generis, an existence and a precedence over the human body and soul. Extrasensory experiments, difficult to explain otherwise, and unintuitive, by their nature, thus become perfectly coherent.

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