昨日ブログではあまりの除雪疲労から積雪深にイヤミを書きましたが、
やはりきのうの朝までの降雪で積雪深100cm突破しておりました。
そろそろ災害レベルに近づいていくのか、微妙な段階。
市域全体で2車線道路が1車線に減少しかつグシャグシャな足下。
歩行者も滑りやすい路面なのでクルマは各所で「埋まってしまう=スタック」。
わたしは今年の冬で3回ほど、ほかのクルマのレスキューに向かいましたが、
この時期になると4WDのガソリン車、というありがたさを痛感させられる。
雪に埋まって身動きできないクルマを牽引ロープで繋いで引っ張り出す。
もしくは状況に応じて数人がかりで「押して」脱出させる。
いかにも北海道らしい風物といえますができれば回避したい(笑)。
しかしこの冬のこの積雪深を考えると(例年の1.5倍)これから
市内各所でクルマのスタック発生は避けられそうもない。
そういうときに4WD車は救援車として非常に役立ってきてくれている。
大体がスタック時には脱出したい一心でアクセルをふかしてしまう。
結果タイヤはドンドン深みにハマっていくのですね。
回避するためには「アクセルをゆっくり慎重に踏み込む」のが基本なんですが、
ついつい焦ってしまうのですね。レスキューに行って必ず声掛けするのはこの点。
一度など、その声掛けだけで自力脱出させられたことがあります。
ただ、4WDのパワーでのゆったり発進という最終兵器の安心感は大きい。
電気自動車にもそのような馬力は期待できるのか、情報が不明。
・・・おっと、きょうもこれでは積雪深ネタになってしまう(笑)。
上の写真は四国讃岐の屋島寺の仁王門と仏塔群の様子。
八十八箇所の第84番札所。唐の国から波頭を越えて日本にきた
唐僧・鑑真さんが鹿児島に来着してから瀬戸内海を通って畿内に向かう途次、
この屋島に滞留して開山したとされる寺院です。
仏教の伝来とは、日本中に鎮護国家という思想を根付かせるのが
大きな意味だったので、日本中にこうした宗教空間が置かれていく。
本堂があり、結界を仕切る門の建築が各所に建築されて
その結界内部が浄土に近い空間として尊崇を集める空間となる。
日本社会の中でこういう空間がたくさん造営され続けてきた。
鑑真さんの時代から今度は空海の時代になって、宗旨が真言宗に代わった。
で、四国全域に八十八箇所の寺めぐりが修行の手法として確立した。
この寺には朝、来て見たのですがすでに白たすきを掛けたお遍路さんの姿。
わたしのご先祖さまにもお遍路さんの履歴があるので、
こういう姿を見かけるとこころが動く部分があります。
わたしのように罰当たりにもクルマ行脚でしかもつまみ食い的参詣では
罰にはなっても功徳にはならないでしょう・・・。まぁせめて心の中で合掌。
南無大師遍照金剛、南無大師遍照金剛。
English version⬇
[84th Fudasho "Yashimaji" Shikoku / Yajima-8]
In my blog yesterday, I wrote a dislike in the depth of snow because of too much snow removal fatigue.
After all, the snowfall until yesterday morning had exceeded the snow depth of 100 cm.
It is a delicate stage whether it is about to approach the disaster level.
The two-lane road has been reduced to one lane in the entire city area, and the feet are messy.
Since the road surface is slippery even for pedestrians, the car is "filled up" in various places.
I went to rescue other cars about three times this winter,
At this time of year, I am keenly aware of the gratitude of being a 4WD gasoline car.
Pull out a car that is buried in the snow and cannot move by connecting it with a tow rope.
Or, depending on the situation, a few people "push" to escape.
It can be said that it is a Hokkaido-like feature, but I would like to avoid it if possible (laughs).
However, considering this snow depth this winter (1.5 times the usual year), from now on
Car stacks are unlikely to be avoided in various parts of the city.
At such times, 4WD vehicles have been extremely useful as rescue vehicles.
Most of the time, when I'm stuck, I just want to escape and push the accelerator.
As a result, the tires are addicted to the depths.
In order to avoid it, it is basic to "depress the accelerator slowly and carefully",
You just get impatient. This is the point that I always go to the rescue and talk to.
I have been able to escape by myself just by calling out, such as once.
However, there is a great sense of security in the final weapon of a relaxed start with 4WD power.
Information is unknown as to whether such horsepower can be expected for electric vehicles.
... Oops, this would be a deep snow story today (laughs).
The photo above shows the Niomon and the stupas at Yajimaji Temple in Sanuki, Shikoku.
The 84th bill place of 88 places. I came to Japan from the country of Tang across the wave front
On the way to Kinai through the Seto Inland Sea after the Tang priest Jianzhen arrived in Kagoshima,
He is a temple that is said to have stayed in this Yajima and opened.
The introduction of Buddhism is to root the idea of a guardian nation throughout Japan.
Since it was a big meaning, such religious spaces will be placed all over Japan.
There is a main hall, and the architecture of the gate that divides the barrier is built in various places.
The inside of the barrier becomes a space that is revered as a space close to the Pure Land.
Many such spaces have been built in Japanese society.
From the time of Jianzhen to the time of Kukai, the sect was replaced by the Shingon sect.
So, 88 temple tours were established as a training method throughout Shikoku.
I came to this temple in the morning and saw the figure of Mr. Ohenro who had already hung a white sash.
My ancestors also have a history of Pilgrimage, so
When you see this kind of figure, there is a part where your heart moves.
Even if it's a punishment like me, it's a car pilgrimage and it's a pinch-eating worship
Even if it becomes a punishment, it will not be a merit ... Well at least in my heart.
Nanmu Daishi Hensho Kongo, Nanmu Daishi Hensho Kongo.