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BBC 「チベット行きの列車が中国の軍隊を運ぶ」

2007-12-01 | Weblog
Last Updated: Saturday, 1 December 2007, 07:32 GMT

Tibet train carries China troops
チベット行きの列車が中国の軍隊を運ぶ

1:China's high-speed, high-altitude railway to Tibet has carried troops to the regional capital, Lhasa, for the first time, state media has reported.
中国の高地を走るチベット行きの高速鉄道が、初めて、首都ラサへ部隊を運んだと国営メディアが伝えた。

2: The Xinhua news agency cited unnamed sources in the People's Liberation Army as saying the railway would become "a main option" for transporting soldiers.
新華社は、鉄道は兵士の移送を行う主な手段になるだろうと人民解放軍が言ったとして情報源の名前を伏せたまま引用した。

3: Analysts say the move is likely to fuel concerns that China is using the rail link to tighten its hold on Tibet.
批評家は、中国がチベットの掌握を確かなものにするために鉄道網を利用しているのだという不安に火をつける可能性があると言う。

4: Chinese tourism and trade to Tibet has surged since its opening 17 months ago.
チベットと中国の観光事業と貿易は、17ヶ月前に鉄道が開通してから急速に高まっている。

5: The $4.2bn (£2.1bn) Qinghai-Tibet line boasts high-tech engineering to stabilise tracks over permafrost and sealed cabins to protect passengers from the high altitude.
42億ドルかけたQinghai-Tibet線は、ハイテク技術を取り入れて永久凍土層を走る線路を安定させたり、高地の障害から乗客を守るために客車に覆いを掛けたりした。

6: China says the 1,140km (710-mile) line has cut travel time to Lhasa from Beijing and other cities to just two days.
1140キロの鉄道は北京や他の都市からラサまでの旅程をカットしてわずか2日にしたと中国は言う。

7: Previously, Lhasa could be reached only by plane or after a long, arduous road journey.
以前は、ラサに着くには飛行機か困難で長い道路の旅しかなかった。

8: Trains now carry about 75% of all goods between Tibet and other parts of China, according to Xinhua.
新華社通信によれば、列車は、今、チベットと中国の各地方間の商品のおよそ75%を運んでいるという。

9: Tourism also soared by 64% during the first 10 months of the year, to 3.72 million tourists, compared with 2006, a separate report said.
別の報道によれば、観光事業も最初の10ヶ月間に64%上がって2006年に比べて372万人に増えたという。

10: Critics say the railway line threatens not only the delicate Himalayan environment, but also the ancient Tibetan culture.
評論家は、鉄道は繊細なヒマラヤの環境だけでなく古代チベットの文化にも悪影響を及ぼしていると言う。
    
     (以上、tomato訳)

Q:人名・組織名などを、全体訳と共に確認とご指導をお願いします。

@:中国の鉄道敷設の目的の一つは、やはり、軍用だったのかと思わせる記事です。鉄道によってチベットが中国の支配下に入りやすくなるのは、ビジネス効果があるとはいえ、チベットの人々にとって不本意なことでしょう。