創世記 2:15-25 NIV
[15] 主なる神は人を連れて行き、エデンの園に置き、それを耕させ、守らせた。[16] 主なる神は人に命じて言われた。「園のどの木からでも、あなたは自由に食べてよい。[17] ただし、善悪を知る木からは取って食べてはならない。それを食べると、あなたは必ず死ぬ。」[18] 主なる神は言われた。「人がひとりでいるのは良くない。彼のために、ふさわしい助け手を造ろう。」[19] 主なる神は土から野のすべての獣と空のすべての鳥を形造り、人のところに連れて来て、彼がそれにどんな名をつけるかを見られた。人が生き物につけた名前が、その名となった。[20] そこで人は、すべての家畜、空の鳥、野のすべての獣に名をつけた。しかし、アダムにはふさわしい助け手が見つからなかった。[21] そこで主なる神は人を深い眠りに陥らせた。 そして、彼が眠っている間に、彼は人のあばら骨の一つを取り、その場所を肉でふさいだ。[22] そこで主なる神は、人から取ったあばら骨でひとりの女を造り、彼女を人のところに連れて来た。[23] 人は言った。「これこそ、今やわたしの骨の骨、わたしの肉の肉。彼女は人から取られたのだから、これを女と呼ぼう。」[24] それゆえ、人は父母を離れ、妻と結ばれ、ふたりは一体となる。[25] アダムと妻はふたりとも裸であったが、恥ずかしさを感じなかった。
Genesis 2:15-25 NIV
[15] The Lord God took the man and put him in the Garden of Eden to work it and take care of it. [16] And the Lord God commanded the man, “You are free to eat from any tree in the garden; [17] but you must not eat from the tree of the knowledge of good and evil, for when you eat from it you will certainly die.” [18] The Lord God said, “It is not good for the man to be alone. I will make a helper suitable for him.” [19] Now the Lord God had formed out of the ground all the wild animals and all the birds in the sky. He brought them to the man to see what he would name them; and whatever the man called each living creature, that was its name. [20] So the man gave names to all the livestock, the birds in the sky and all the wild animals. But for Adam no suitable helper was found. [21] So the Lord God caused the man to fall into a deep sleep; and while he was sleeping, he took one of the man’s ribs and then closed up the place with flesh. [22] Then the Lord God made a woman from the rib he had taken out of the man, and he brought her to the man. [23] The man said, “This is now bone of my bones and flesh of my flesh; she shall be called ‘woman,’ for she was taken out of man.” [24] That is why a man leaves his father and mother and is united to his wife, and they become one flesh. [25] Adam and his wife were both naked, and they felt no shame.
共感と耳を傾ける神
Empathy and The God Who Listens
多くのキリスト教界では、共感という概念は、罪を正当化する手段となる治療概念として理解されてきました。その論理によれば、私たちが誰かの世界に入り込み、それを理解すると、突然、罪は他人が私たちに対して行ったことに対する病的な反応になります。これにより、神の言葉に対する私たちの不服従の責任は他人に負わされ、私たちは罪を免れることになります。
In many Christian circles, the notion of empathy has been understood as a therapeutic concept that becomes a device for justifying sin. As that logic goes, when we get inside someone’s world and understand it, suddenly sin becomes the pathological response to what others have done to us. This makes others responsible for our disobedience to God’s Word and lets us off the hook.
しかし、これはキリスト教聖書の神は耳を傾ける神であるという誤解です。創世記 2 章では、神はすべての生き物をアダムのもとに連れて行き、アダムがそれを何と呼ぶかを見ます。この過程で、アダムを助ける者は見つかりません。神はアダムの目を通して状況を見ます。アダムが一人でいるのは良くないのです。神は、アダムが仲間なしで感じる虚しさを理解します。神はそれを自分で経験することなく理解します。これが共感です。
But this misunderstands that the God of the Christian Scriptures is the God who listens. In Genesis 2, God brings every creature to Adam to see what he would call it. In this process, no helper for Adam is found. God sees the situation through Adam’s eyes: It is not good for him to be alone. God understands the void Adam feels without a companion. God understands this without having to experience it himself. This is empathy.
神とアダムがこのことについて会話をしたかどうかは語られていませんが、アダムが明示的に述べたかどうかにかかわらず、神はアダムを「読み取り」、彼の肉の肉であるイブを創造することで応答したと言えます。
We’re not told whether God and Adam had a conversation about this, but whether Adam explicitly stated it or not, you could say that God “reads” Adam and responds by creating Eve, the one who is flesh of his flesh.
神はアダムに我慢しろとは言いません。アダムがこの必要性を認識したことを、神の創造力に対する侮辱とは受け止めません。神はアダムの必要性を理解し、アダムの経験を真剣に受け止めます。
God doesn’t tell Adam to suck it up. God doesn’t take Adam’s identification of this need as an affront to God’s creative capacity. God’s sees Adam’s need and takes seriously Adam’s experience.
出エジプト記 3 章まで早送りすると、イスラエル人は 400 年間エジプトの残酷な抑圧を受けていました。神は燃える柴の中にいるモーセという男の前に現れ、宣言します。「わたしはエジプトにいるわたしの民の苦しみを見、抑圧者たちのゆえに彼らが叫ぶのを聞いた。わたしは彼らの苦しみを知っているので、彼らを救いに下って来たのだ…」(出エジプト記 3:7-8、CSB、強調筆者)。神は彼らの叫びをただ聞くだけではありません。神はそれに応えて行動を起こします。私たちがどれだけよく耳を傾けるかは、常に私たちの反応に反映されます。
If we fast-forward to Exodus 3, the Israelites have been under the brutal oppression of Egypt for four hundred years. God shows up to a man named Moses in a burning bush and declares, “I have observed the misery of my people in Egypt and have heard them crying out because of their oppressors. I know about their sufferings, and I have come down to rescue them…” (Exodus 3:7-8, CSB, emphasis mine). God does not merely hear their cries. God is moved to action in response. How well we listen is always reflected in how we respond.
歴代誌第二では、神はソロモンの前に現れてこう言います。「わたしはあなたの祈りを聞き、この場所を犠牲の神殿として選んだ。たとえわたしが天を閉じて雨を降らせず、いなごに命じてこの地を食い尽くさせ、わたしの民に疫病を送っても、わたしの名を唱えるわたしの民がへりくだり、わたしの顔に祈りを捧げ、悪の道から離れるなら、わたしは天から聞いて、彼らの罪を赦し、彼らの地を癒す。今、わたしの目は開かれ、わたしの耳はこの場所からの祈りに傾くであろう。」(歴代誌第二7:12-15、CSB、強調筆者)
In 2 Chronicles, God shows up to Solomon and says to him, “I have heard your prayer and have chosen this place for myself as a temple of sacrifice. If I shut the sky so there is no rain, or if I command the grasshopper to consume the land, or if I send pestilence on my people, and my people, who bear my name, humble themselves, pray and seek my face, and turn from their evil ways, then I will hear from heaven, forgive their sin, and heal their land. My eyes will now be open and my ears attentive to prayer from this place” (2 Chronicles 7:12-15, CSB, emphasis mine).
神は預言者エレミヤを通してこう語っています。「あなたはわたしを呼び求め、わたしのもとに来て祈る。わたしはあなたの願いを聞く。あなたは心を尽くしてわたしを捜し求めれば、わたしを見つけるであろう」(エレミヤ書 29:12-13、CSB、強調筆者)。
God speaks through the prophet Jeremiah, “You will call on me and come and pray to me, and I will listen to you. You will seek me and find me when you search me with all of your heart“ (Jeremiah 29:12-13, CSB, emphasis mine).
最後に、新約聖書では、ヨハネの手紙一はこう告げています。「何事でも神の御心にかなう願いをするなら、神は聞いてくださる。これこそ、私たちが神の前で抱いている確信です。」(ヨハネの手紙一 5:14、CSB、強調筆者)
Finally, when we come to the New Testament, 1 John informs us, “This is the confidence we have before him: If we ask anything according to his will, he hears us” (1 John 5:14, CSB, emphasis mine).
これは耳を傾ける神です。これは私たちに共感し、私たちのために行動を起こす神です。共感は単なる治療概念や良好なコミュニケーションのためのツールではありません。共感は創造物に対する神の行動に不可欠です。共感するとき、私たちは神の似姿を持つ者として神の性格を反映します。
This is the God who listens. This is the God who empathizes with us and is moved to action on our behalf. Empathy is not just a therapeutic concept or a tool for good communication. Empathy is essential to God’s action towards creation. When we empathize, we reflect God’s character as those who bear God’s image.