三木奎吾の住宅探訪記

北海道の住宅メディア人が住まいの過去・現在・未来を探索します。

【韓屋のシンボル「養真堂」 韓国河回村追想-8】

2021-08-26 05:24:39 | 日記


「己の本性を養う」という意味だとされる「養真堂(ヤンジンダン)」
この河回村の柳氏一族の宗家とされる名家なのだそうです。
ホームページがありそこには李明博元大統領とか著名人訪問の様子が見られる。
英国のエリザベス女王も河回村を訪問した。
韓国社会で相当にリスペクトされる存在のように思います。
それは代表的住居遺産、韓屋(かんおく・ハノク)の民族文化認識からでしょう。
伝統的な朝鮮の建築様式を使用した家屋の韓国での呼び名とされます。
韓屋という呼び名自体は1900年代になってからの通称と言われるそうです。
これに対して現代の様式で立てられた家は洋屋(ヤンオク)とも呼ばれる。
日本では「古民家」という存在がカウンターパートと言えるけれど、
日本の場合は種々雑多な「庶民」が主体でむしろ武家は範疇に入らない。
朝鮮での韓屋に厳密性はないけれど、主に瓦屋根の両班住宅が中心で
草葺きの住宅は従属的な扱いという印象が強い。

日本では王権に従属する貴族たちは京都・首都に集中して庶民とは隔絶していたし、
武家もまた、各地の武力権力周辺に「親衛隊」的に集住した。
日本全国に展開する古民家群は生産活動に直結する機能を持ったものだった。
それに対して、この河回村の両班住宅群は貴族住宅でありながら
地域に分住した存在というありようだと了解出来る。
形態としては薩摩の島津家の領域内に多数ある武家と砦群に近いのか。
しかし薩摩はひたすら武官であるのに、両班はむしろ文官と違いがある。
京都に集住する公家が地域毎に分住していて、そのまわりに被支配者住宅を
配置している、というようなありようが感じられる。
その支配力の根源は儒教的な身分格差であるということのようだ。
階級間の上下対流が激烈な「下剋上」社会伝統の日本人としては
「なんとまぁ従順なことか」と被支配者の心情をおもんばかってしまう。

上のCG画像は養真堂HP動画からの鳥瞰図ですが、
一般的な韓屋は大門を入って庭(マダン)広場があり正面に大庁(板の間の広間)
舍廊房(男性居間)といういわば公的な部分がある。
この養真堂では扁額までが正面にこれ見よがしに掛けられている。
どうもこのような印象、集落の中で日本であれば神社仏閣が果たしている役割に近い。
まるでそういう宗教空間の「拝殿」に似ている。
事実キリスト教の教会などにも転用されて利用されたとも言われる。
CG画面の左側には結界として壁が仕切られていて、私的な空間として
内房(女性居間)台所、喂養間(牛舎)便所、醤ドク台(味噌など甕置き)を備える。

上の写真は同上HP内観部分。実際に生活しているので内部公開はされていない。
家具類が生活装置の主体で床の間・仏間のような空間機能性は感じられない。
住宅文化の基盤としての部分でも、やはり大きな違いを感じる。
逆に日本では公共空間としての神社仏閣がムラ社会毎に存在する。
先日観た三神堂はそれに相当しそうだけれど、このような両班階級の
公的空間には神社仏閣の役割の一部が託されているようにも思える。
民族文化の「汽水域」が常に迫ってくるような巡礼旅であります。



English cersion⬇

[Hanok symbol "Yoshindo" Reminiscences of Andong Hahoe Village-8]
"Yangjindan" is said to mean "cultivating one's true nature"
It is said that it is a famous family that is said to be the sect of the Yanagi clan in Andong Hahoe Village.
There is a homepage where you can see former President Lee Myung-bak and other celebrities visiting.
Queen Elizabeth of England also visited Andong Hahoe Village.
I think it is a very respected person in Korean society.
This is probably due to the recognition of the ethnic culture of Hanok, a representative residential heritage.
It is said to be the Korean name for a house that uses traditional Korean architecture.
The name Hanok itself is said to have been popular since the 1900s.
On the other hand, a house built in a modern style is also called a Western-style house (Yangok).
In Japan, the existence of an "old folk house" can be said to be a counterpart,
In the case of Japan, various miscellaneous "common people" are the main constituents, and rather the samurai are not in the category.
Although the hanok in Korea is not strict, it is mainly a two-group house with a tiled roof.
There is a strong impression that thatched houses are treated as subordinate.

In Japan, the aristocrats subordinate to the kingship concentrated in Kyoto and the capital and were isolated from the common people.
The samurai also settled in "guards" around the armed forces in each region.
The old folk houses that spread all over Japan had a function that was directly linked to production activities.
On the other hand, both groups of houses in Andong Hahoe Village are aristocratic houses.
It can be understood that it seems to be a person who has lived in the area.
Is it close to the many samurai and forts in the area of ​​the Shimazu clan in Satsuma?
However, although Satsuma is a military officer, both groups are rather different from civilians.
Public houses that live in Kyoto are divided by region, and there are controlled housing around them.
It feels like they are arranged.
It seems that the source of its power is the Confucian status gap.
As a Japanese person with a social tradition of "Shimojo" where the up-and-down convection between classes is intense
"What an obedient thing," he confuses the feelings of the ruled.

The above CG image is a bird's-eye view from the Yoshindo HP video,
A typical hanok has a garden (Madan) square after entering the main gate, and the main office (the hall between the boards) is in front of it.
There is a so-called public part called Sarangbang (male living room).
In this Yoshindo, even the biane is hung on the front.
This impression is similar to the role played by shrines and temples in Japan.
It resembles the "haiden" of such a religious space.
In fact, it is said that it was also diverted to Christian churches.
A wall is partitioned on the left side of the CG screen as a barrier, and it is a private space.
It is equipped with an Uchibo (female living room) kitchen, a nursing room (cow barn) toilet, and a soy sauce table (pots such as miso).

The photo above is the inside view of the HP. Since I am actually living, it is not open to the public.
Furniture is the main living device, and the spatial functionality of the alcove and Buddhist altar is not felt.
I also feel a big difference in the part as the foundation of housing culture.
Conversely, in Japan, shrines and temples as public spaces exist in each village-bonded society.
The Sanjindo I saw the other day seems to be equivalent to that, but of both groups like this
It seems that part of the role of shrines and temples is entrusted to the public space.
It is a pilgrimage trip where the "brackish water area" of ethnic culture is always approaching.

【 儒教・事大主義と日韓外交 韓国河回村追想-7】

2021-08-25 04:50:51 | 日記


河回村・忠孝堂での日韓外交関係についての夢想篇であります。
この家は秀吉の朝鮮出兵時の李氏朝鮮の宰相を務めていた人物の旧家であり、
このポイントが今日に至る日韓関係に思いを至らせる。

日本側「わが国の太閤殿下が明国に討ち入るに際し貴国を通行したい」
朝鮮側(柳宰相)「それは貴国の国としての意思であるのか、日王の国書は?」
「わが国は太閤殿下の支配される国であり実質的に太閤が国の意思である」
「そも、太閤なる人物はどういった王族か?」
「いや王族ではない。出自は水飲み百姓から大出世された方である・・・」
「これは異なことを承る、国の意思が卑賤の者の意のままとは・・・」
「わが国では武が政を支配している。事実上の国王である。」
「そんな野蛮な輩の申すことに従うなどは礼節への不義の至りである」
「いや、だから、実質的な権力者なのだから・・・」
「そのような筋の通らない話は承知しかねる」(プンプン)
・・・天皇も朝鮮からすれば「日王」であって朝鮮王と同格としている。
そもそも天皇という呼称自体も中国皇帝に対して不遜であるとみなし、
日本という国は蛮国であり儒教的礼節のかけらもないと内心で卑しんでいた。
朝鮮王と同格という認識でさえ朝鮮側からすれば「外交的配慮」なのだ。
そういう事情すら理解しないと日本との交渉の難しさを思い知る。
文禄の役での事前外交交渉とはこんなものだったように思われる。
往古、中国皇帝臨席の国際会合で日朝での「席次争い」もあったという。
儒教が支配的思想である朝鮮の社会では日本のような自由闊達な国には、
秩序を持つ東アジア的国際感覚を「教える」態度が濃厚だったに違いない。
が、日本は対中国外交で比較的には優位な立場を確保してきている。
そもそも「日本」という国号を中国皇帝に認めさせたり、
聖徳太子の「日出ずる国、日沈む国」国書など朝鮮からすれば
ほとんど離れ業のような外交実績に羨望する部分があったに違いない。
海を隔てている列島と、地続きの半島の地政学的相違。
中国国家にして見れば「冊封」という支配体制の効力と
その維持のために強力な思想的武器である儒教の効用と思えたか。
現代でも「孔子学院」は独裁権力の武器として利用されている・・・。
一方で日本側外交団には明への侵攻を呼号する秀吉の怒声が背中から聞こえて、
目の前の朝鮮側の事大主義、儒教的秩序重視というか、
非現実的な硬直した対応を受けながら、次第に開戦やむなしに傾いていった。
・・・河回村に当時の宰相がいたことを知ってこうした国際関係を想起した。

写真は忠孝堂の入口・門の様子。
塀から一段上げられた瓦葺きの屋根造作が身分制度を強くアピールし、
さらに大庁といわれる格式的スペース、そして高欄という装置。
儒教的東アジア世界認識が色濃く建築表現されているのだと伝わる。
この河回村では瓦屋根の両班住宅と、草葺きの一般住宅に分かれ、
後者は両班住宅に付随するような配置計画になっている。
まことに「事大主義」にどっぷりと浸かった様式。
強固な身分格差社会がながく維持されてきたことがわかる。


English version⬇

[Confucianism / Sadaejuui and Japan-Korea Diplomacy Reminiscences of South Korea's Andong Hahoe Village-7]
This is a dream about diplomatic relations between Japan and South Korea at Andong Hahoe Village and Tadatakado.
This house is the old house of the person who was the Chancellor of Mr. Lee when Hideyoshi sent troops to Korea.
This point violently stirs up delusions and does not stop.

Japanese side "I want to pass through your country when His Highness Taiko of Japan attacks Ming dynasty."
Korean side (Chancellor Yanagi) "Is that your intention as a country, what is the national book of the Japanese king?"
"Japan is a country controlled by His Highness Taiko, and Taiko is essentially the will of the country."
"What kind of royal family is Taiko?"
"No, I'm not a royal family. I'm from a water-drinking peasant who made a big success ..."
"This accepts something different, the will of the country is the will of the cowardly ..."
"In our country, Takeshi controls the politics. He is the de facto king."
"Following what such a barbaric person says is an injustice to politeness."
"No, that's why I'm a real power person ..."
"I don't understand such a story that doesn't make sense" (Punpun)
... The emperor is also a "Japanese king" from the perspective of Korea, and has the same rank as the Korean king.
In the first place, the name of the emperor itself is considered to be irreverent to the Chinese emperor.
The country of Japan was a barbaric country, and it was inwardly humbled without a piece of Confucian etiquette.
Even the recognition that it is the same as the King of Korea is "diplomatic consideration" from the perspective of Korea.
If you do not understand even such circumstances, you will realize the difficulty of negotiations with Japan.
It seems that the pre-diplomatic negotiations in the role of Bunroku were like this.
In ancient times, it was said that there was a "seating order battle" between Japan and North Korea at an international meeting attended by the Chinese emperor.
In Korean society, where Confucianism is the dominant idea, in a free-spirited country like Japan,
There must have been a strong attitude of "teaching" an orderly East Asian international sense.
However, Japan has secured a relatively superior position in diplomacy with China.
In the first place, letting the Chinese emperor recognize the country name "Japan"
From the perspective of Korea, such as Prince Shotoku's "Country of the rising sun, country of the setting sun"
There must have been a part of envy in the diplomatic performance, which was almost like a feat.
Geopolitical differences between the archipelago that separates the sea and the peninsula that connects the land.
For the Chinese nation, the effect of the control system called "book seal"
Did you think it was the utility of Confucianism, a powerful ideological weapon to maintain it?
Even today, "Confucius Institute" is used as a weapon of dictatorship.
On the other hand, the Japanese diplomatic corps heard Hideyoshi's angry voice calling for an invasion of Ming from his back.
Sadaejuui on the Korean side in front of us, emphasizing Confucian order
While receiving an unrealistic and rigid response, he gradually leaned toward the start of the war.
... I remembered this kind of international affairs when I learned that there was a Chancellor at that time in Andong Hahoe Village.

The photo shows the entrance and gate of Chukodo.
The tiled roof structure raised from the wall strongly appealed the identification system.
In addition, there is a formal space called the Great Office, and a device called a balustrade.
It is said that the Confucian East Asian world recognition is strongly expressed in architecture.
In this village, there are two groups of houses with tiled roofs and general houses with thatched roofs.
The latter is a layout plan that accompanies both groups of houses.
A style that is truly immersed in "Sadaejuui".
It can be seen that a strong social status disparity society has been maintained for a long time.


【 忠孝堂で考える「儒教」と建築 韓国河回村追想-6】

2021-08-24 05:47:15 | 日記



秀吉政権の文禄の役(韓国で壬申倭乱)時期の李氏朝鮮の宰相・柳成龍ゆかりの
河回村での両班住宅・忠孝堂を検証してみたい。
かれの生きた時代は1500〜1600年代時期でいまから400年ほど前のことになる。
日本では天皇と朝廷貴族の政治支配は大いに減衰し、
在地性の高い地域権力、封建領主が実権を握っていた時期。
天皇中心の国家体制はこうした封建権力を追認する機関として存続し
実権は武権機構・幕府とそれをすら下剋上して無化させる
地域権力者たちによる争乱がながく続いた状況だった。
こうした1500年代末〜1600年当時の状況はさらに400年以上前に
鎌倉幕府が成立したことがターニングポイントだろう。
権力の変動・循環構造ができあがり、純粋な封建主義が日本では成立した。
「一所懸命」という強い土地への執着が民族的底流として成立した。
中国では大きな権力移動は「易姓革命」だったが、日本では
武権の間での「政権交代」が実質だったと言えるのでしょう。
「勝てば官軍」であり、王権はその勝者への追認機関として機能した。
こうした体制は一方で社会のダイナミズムを保証していたといえる。
「封建的」というコトバは悪い意味で使われることが多いけれど、
その思想が同時に土地利用を高度化させ治山治水・経済発展に結びついた。
社会発展の基盤形成として不可欠な歴史段階なのだと思う。
それに対し中国皇帝権力への「冊封」体制下にあった李氏朝鮮社会では
なによりも儒教的秩序が社会の基軸構造だった。礼節主義。
両班である柳氏はこの安東地域、河回村地域の封建領主なのかどうか定かでない。
そもそも河回村では封建的地域独裁はなかったのか?
彼我の違いに大いに驚かされる。両班とは軍事と治政両面とされるが、
日本では軍事が実権化したのが歴史過程。
どうもそういう封建意識が李氏朝鮮社会では希薄だったように思える。
国王家・李氏自身が、明の皇帝に対してはるかに「遙拝」するような
冊封という儒教的「秩序」を拝跪する存在。
そのトップの下で権力を握るには科挙に受かって高級官僚になることであり、
「優秀な」人材が国王の引き立てを得て権力機構の階段を上ることが
成功者としての筋道だったということなのでしょう。
日本史上では菅原道真あたりで途絶えたような社会的成功ルートが
朝鮮社会ではずっと継続していたということでしょう。
こういった「成功者」からは秀吉のような奴卑階級出自の権力というのは
悪い冗談のように思えてならなかったことは自然に想像できる。
たぶんこの宰相・柳氏と日本側の外交交渉は相当困難だったことだろうと思う。
相互理解はほぼ不可能だったのではないか。
しかし韓国の人も日本の封建領主たち、信長や家康に面白みも感じるという。
そういう自然な受け止め方も一般にあるようです。
いま困難な両国関係だがこうした相互理解が基盤として必要ではないだろうか。

建築としての両班住宅は基壇の高さ、高欄などが特徴。
儒教思想的な階級意識を強調する建築ディテールだと思われる。
いわゆる「上から目線」で一般人に接することがステータスだと。
このあたり、堅苦しい身分差を空間的な狭さで無化させる茶室文化を開発した
日本建築と大きく隔絶していると思わざるを得ない。
また、社会的な階層意識強調は同時に男女格差の強調も併存した。
オモテの部分には男性の占有空間が広がり
ウラに女性と子どもの空間が配置され隔絶されていた。
建築文化において民族史的な違いが色濃く感じられますね。



English version⬇

[Confucianism and architecture at Chukodo] Reminiscences of Andong Hahoe Village, South Korea-6]
Mr. Lee, the Chancellor of Korea during the role of the Japanese Invasions of Korea in the Hideyoshi administration (Yang Water Monkey in South Korea)
I would like to examine both groups' housing and Chukodo in Andong Hahoe Village.
He lived in the 1500-1600s, about 400 years ago.
In Japan, the political rule of the emperor and the imperial aristocracy has greatly diminished,
The time when the feudal lord, a highly local power, was in control.
The emperor-centered national system survived as an institution to confirm such feudal power.
The real power is abolished by defeating the military power organization, the shogunate, and even it.
It was a situation in which the conflict between local powers continued for a long time.
The situation from the end of the 1500s to the 1600s was more than 400 years ago.
The turning point is that the Kamakura Shogunate was established.
A fluctuation and circulation structure of power was completed, and pure feudalism was established in Japan.
The strong attachment to the land of "work hard" was established as an ethnic undercurrent.
In China, the major transfer of power was the "easy surname revolution," but in Japan
It can be said that the "change of power" between the military powers was real.
It was a "government army if it won," and the kingship acted as a confirmation body for the winner.
On the other hand, it can be said that such a system guaranteed the dynamism of society.
The word "feudal" is often used in a bad way,
At the same time, the idea led to the sophistication of land use and the flood control and economic development of the mountain.
I think it is an indispensable historical stage for forming the foundation of social development.
On the other hand, in the Joseon society, Mr. Lee, who was under the "book-sealing" system for the power of the Chinese emperor.
Above all, the Confucian order was the core structure of society. Politeness.
It is unclear whether Mr. Yanagi, who is a group of both groups, is the feudal lord of the Andong and Andong village areas.
Was there a feudal regional dictatorship in Andong Hahoe Village in the first place?
I am very surprised by the difference between him and myself. Both groups are said to be both military and political,
In Japan, the military has become a real power in the historical process.
It seems that such feudal consciousness was weak in the Joseon society.
The royal family, Mr. Lee himself, is far more "worshiping" to the Ming emperor
An existence that worships the Confucian "order" of book-sealing.
To seize power under that top is to be an imperial examination and become a high-ranking bureaucrat.
"Excellent" human resources can climb the stairs of the power organization with the patronage of the king
Perhaps it was a path as a successful person.
In the history of Japan, there is a social success route that seems to have disappeared around Sugawara no Michizane.
It must have been continued in Korean society.
From such "successful people", the power of the nobi class origin like Hideyoshi is
It's natural to imagine that it didn't seem like a bad joke.
Perhaps the diplomatic negotiations between the Chancellor, Mr. Yanagi, and the Japanese side were quite difficult.
I think mutual understanding was almost impossible.
However, Koreans are also interested in Japanese feudal lords, Nobunaga and Ieyasu.
There seems to be such a natural way of thinking in general.
It is a difficult relationship between the two countries, but I think this kind of mutual understanding is necessary as a foundation.

Both groups of houses as an architecture are characterized by the height of the platform and the balustrade.
It seems to be an architectural detail that emphasizes the Confucian consciousness of the class.
The status is to interact with the general public from the so-called "looking from above".
Around this time, we have developed a tea room culture that eliminates the formal difference in status with a narrow space.
I have to think that it is far from Japanese architecture.
At the same time, the emphasis on social class consciousness coexisted with the emphasis on gender disparity.
Men's occupied space spreads in the front part
A space for women and children was placed in the back and isolated.
You can feel the difference in ethnohistory in architectural culture.

【 李氏朝鮮「宰相」の家・忠孝堂 韓国河回村追想-5】

2021-08-23 06:11:55 | 日記


さてハフェマウル・柳氏一族の住建築探訪であります。
この「忠孝堂」は壬申倭乱と韓国で名付けられる1591年の秀吉の朝鮮出兵時に
宰相・柳成龍を輩出していたこの一族の本宅とされます。
ということでいきなり厳しい日韓関係史に向き合わされることになる。
柳成龍。(以下要旨引用 OhSongHo「韓国朝鮮歴史のトリビア」より)
〜彼は慶尚北道義城で生まれ子供の頃ソウルで李舜臣と親密に過ごした。
<李舜臣は今回のオリンピックで話題になった。>
その後河回村で過ごし頭脳明晰で学問師匠から高く評価されたそうです。
1564年司馬試に合格し1566年官職に上がり朝鮮国王・宣祖が即位した後、
重用され順調な官職コースを歩んだとされる。
彼の活動期は党争が始まった時期で巻き込まれたがさほど被害を受けなかった。
秀吉の朝鮮侵略を探る通信使の報告に際し戦争が起こるとは思わなかったとされる。
それでもやはり気まずかったのか李舜臣などを推薦・登用し
各地域の城塞の修築をするなど戦争の準備をしようと努力しては居ます。
領議政(宰相)として内政と軍事の両面を担う事になります。
その後隠遁生活をしながら「懲毖録」執筆活動に勤しみました。
懲毖録は韓国国宝で壬辰倭乱の貴重な記録とされる。1607年5月死去。〜
こういう経歴の人物であり明の冊封を受けている李氏朝鮮での国教といえる
儒教体制での指導者として名をはせた人物と言えるのでしょう。
日本では戦国末期に相当するいまから400年ほど前の時代を生きた人物。

この家の名前も「忠孝」といういかにも儒教的な命名。
典型的な上流「両班〜ヤンパン」住宅として日本の国立歴史民俗博物館資料でも
上のように間取り図が取り上げられています。
写真は大門から大庁方向を見るアングルと大庁のある舎廊棟をサイドから見た図。
大門というのは門の棟だけを一段高くして身分を表すとされる。
朝鮮では男性と女性で空間が仕分けされていて舎廊棟は男性空間。
板敷きの大庁の左右には床暖房のオンドル房が配置されている。
舎廊棟は基壇が高く、さらに高欄を設けるなど儒学者としての地位を表現している。
2枚目の写真の奥に、女性と子どもが暮らす生活空間。

いろいろな住宅についての歴史情報が飛び込んでくる。
同時期の日本は戦国の最終段階であり、利休の数寄屋茶室までが現れた時代。
一方の韓国では明の冊封体制下、儒教による秩序体制が深まっていった。
大航海時代の荒波は日本では強く感受されたけれど、
韓国朝鮮ではむしろ大陸中国の強い影響力が支配的だったとわかります。
ちなみに当時の人口規模は日本は1,300万人ほどで、朝鮮は1/4ほどとされる。
大陸国家社会との距離感がそのまま政治・文化に反映されているように思える。
茶の湯の機能に合わせた自由な建築がもてはやされた日本の時代感覚と
秩序意識がきわめて濃厚だった朝鮮の住宅建築の設計思想。
世界と繋がった海洋国家と、大陸国家との距離感に配慮する半島国家。
どうもそういったイメージが自然に起こってくる気がします。
あしたもこの忠孝堂、検証してみたい。


English version⬇

[Mr. Lee, the house of the “Chancellor” of Korea, Zhongxiao-do, Hahoe Village, South Korea -5]
By the way, it is a house architecture exploration of the Hafemaul Yanagi clan.
This "Tadatakado" was named the Yang Water Monkey in Korea when Hideyoshi sent troops to Korea in 1591.
It is the home of this clan that produced the Chancellor Ryu Seong-ryong.
As a result, we are suddenly faced with a harsh history of Japan-Korea relations.
Ryu Seong-ryong. (From OhSongHo "Trivia of Korean History" )
~ He was born in Yi Castle, Gyeongsangbuk-do, and spent his childhood intimately with Yi Sun-sin in Seoul.
<Yi Sun-sin became a hot topic at this Olympics. >.
After that, he spent time in Andong Hahoe Village and was highly praised by his academic master for his clarity.
After passing the Shiba test in 1564 and rising to the official position in 1566, the King of Korea and Seonjo of Joseon took the throne.
He is said to have been heavily used and went through a successful official course.
His period of activity was involved at the beginning of the party dispute, but was not significantly damaged.
He allegedly did not expect a war to occur when Hideyoshi reported a messenger exploring the invasion of Korea.
Was it still awkward? He recommended and promoted Yi Sun-sin and others.
He is trying to prepare for the war, such as repairing the citadels in each area.
As a congressional government (Chancellor), he will be responsible for both domestic affairs and military affairs.
After that, he lived in seclusion and worked on writing "The Jingbiro".
The Jingbirokku is a national treasure of Korea and is regarded as a valuable record of the Yang Water Dragon. Died May 1607. ~
It can be said that Mr. Lee, who is a person with such a background and has received the Ming dynasty, is the state religion in Korea.
It can be said that he is a well-known person as a leader in the Confucian system.
In Japan, a person who lived in the era about 400 years ago, which corresponds to the end of the Warring States period.

The name of this house is also "Tadataka", which is a very Confucian name.
As a typical upstream "Rangoban-Yangban" house, even in the materials of the National Museum of Japanese History and Folklore in Japan
The floor plan is taken up as above.
The photo is a side view of the Sarangbang building where the Daimon is located and the angle from the Daimon to the Daimon.
Daimon is said to represent the identity by raising only the ridge of the gate.
In Korea, the space is divided into men and women, and the Sarangbang is a men's space.
Ondol bunches for floor heating are located on the left and right sides of the wooden boarding office.
The Sarangbang has a high base and has a high section to express its position as a Confucian scholar.
In the back of the second photo is a living space where women and children live.

Historical information about various houses pops in.
At the same time, Japan was in the final stage of the Warring States period, when Rikyu's Sukiya teahouse appeared.
On the other hand, in South Korea, the Confucian order system deepened under the Ming dynasty book-sealing system.
The rough waves of the Age of Discovery were strongly felt in Japan,
It turns out that in South Korea, the strong influence of mainland China was rather dominant.
By the way, the population size at that time was about 13 million in Japan and about 1/4 in Korea.
It seems that the sense of distance from the continental national society is directly reflected in politics and culture.
With the sense of the Japanese era, where free architecture that matches the function of the tea ceremony was touted
The design concept of Korean residential architecture, which was extremely conscious of order.
A peninsula nation that considers the sense of distance between a maritime nation connected to the world and a continental nation.
I feel that such an image naturally occurs.
I want to verify this Tadatakado tomorrow.

【 三神堂神木・欅巨木崇拝 「河回村」追想-4】

2021-08-22 06:06:26 | 日記


韓国・河回村(ハフェマウル)に来て最初に民俗にリスペクトして宗教的空間へ。
これは『三神堂神木』と呼ばれる樹齢600年の欅(けやき)の大木であり、
村の中央に位置し子供を授け、子供の出産と成長を助けると伝承されている。
村の神木であり毎年、最初の満月の日(デボルム)に村の平安を祈願する
ドンチェ(洞祭:村祭り)が行われてそうです。
日本には神社という独特の尊崇空間がありますが、
そのような存在は韓国・朝鮮にはないとされる。その後の中華文明である
儒教を持って国の根幹を形成しているようにエトランゼとしては思える。
そういう在地信仰として巨木には日本も自然にあるともいえる。
ケヤキの神と言うと大坂・岸和田のダンジリの歌にもあるようです。
古代応神天皇の河内王朝と伽耶国(洛東江流域)との関係・繋がりを妄想する。
また歴史の浅い北海道神宮境内ですら、結界マーキングしている自然巨木がある。
で、写真のように白い短冊状の紙が紐に付けられている。
日本の場合にはこのような場合には「注連縄」が巻かれるけれど、
一方で村の入口で出迎えてくれた仮面彫像が「よく来たな(笑)」と微笑んでいる。
入口での彫像に加えて頭部にはワラの帽子を被っている。
このワラの帽子が日本の注連縄と繋がるのかどうか、興味をそそる。
この三神堂神木はずっと通路を囲んでいる土塀に囲まれた中央広場空間。
案内説明では、ハフェマウルに建てられる住宅群はこの神木に対して
方位を向けて建てられているとされるけれど、そこまで確認する術はなかった。

上空写真と地図を組み合わせてみましたが、三神堂神木が集落の中心であることが
視覚的にもわかりやすい(韓国公的機関公開の空撮・地図のマーク箇所)。
この仮面彫像も一種の宗教的存在であることはあきらかだけれど、
これらは仮面劇でいろいろなキャラクターが存在するとされる。
その仮面劇を体験することはできなかった。日本での伎楽・雅楽的なものが
そのまま在地神化しているものと思われました。
日本の結界感覚と似ているようでかなり相違する、不思議な感覚。
逆に日本の神道や神社は非常に独特で他のアジアでは類例がないと思える。

周囲を囲む土塀は一貫してこのスタイルが踏襲されている。
沖縄の離島集落でもほぼ同様な通路と琉球石灰石での塀の連続を見たけれど、
ここでは瓦で屋根も付けられていました。
また基本は土塀ですが、石が表面に貼り付けられている様子がわかる。
土面と共通する色彩感覚なのでこの土地の土が加工されていることが伝わる。
このアースカラーには圧倒的な土地のパワーを感じさせられます。
建築は地域の材料を使って作られるので、ここでは土塗りが基本ということを
この土塀は語ってくれているものでしょう。
この地の民俗の基本がまっすぐに伝わってくる空間だと思います。


English version⬇

[Recollection of "HahoeMauru", a worship of the three shrines and giant trees-4]
When I came to Andong Hahoe Village, South Korea, I first respected the folk and went to a religious space.
This is a 600-year-old zelkova tree called "Sanjindo Shinboku".
Located in the center of the village, it is said to give birth to children and help their children give birth and grow.
It is a sacred tree of the village and prays for the peace of the village every year on the first full moon day (Deborm).
It seems that Dongche (dong festival: village festival) is being held.
Japan has a unique revered space called a shrine,
It is said that there is no such existence in Korea. The subsequent Chinese civilization
It seems to Etranze that it forms the basis of the country with Confucianism.
It can be said that Japan is naturally present in giant trees as such a local belief.
The god of zelkova seems to be in the song of Danjiri in Osaka and Kishiwada.
Delusion of the relationship and connection between the Kawachi dynasty of the ancient Emperor Ojin and Gaya (Rakuto River basin).
Even in the precincts of Hokkaido Jingu Shrine, which has a short history, there are giant natural trees that are marked with barriers.
Then, as shown in the photo, a white strip of paper is attached to the string.
In the case of Japan, "Shimenawa" is wrapped in such cases,
On the other hand, the masked statue that greeted me at the entrance of the village smiled, "I often came (laughs)."
In addition to the statue at the entrance, he wears a straw hat on his head.
It is intriguing whether this straw hat is connected to Japanese Shimenawa.
This Sanjindo Kamiki is a central plaza space surrounded by earthen walls that surround the passage all the time.
According to the guide, the houses built in Hafemaul are against this sacred tree.
It is said that it was built facing the direction, but there was no way to confirm it.

I tried to combine the aerial photograph and the map, but it is said that Sanjindo Kamiki is the center of the village
Easy to understand visually (Aerial view / map mark part published by Korean public institution).
It is clear that this masked statue is also a kind of religious entity,
These are masques and it is said that there are various characters.
I couldn't experience the masque. Gigaku and gagaku in Japan
It seemed that it had become a local deity as it was.
A mysterious sensation that seems to be similar to the Japanese barrier sensation but quite different.
On the contrary, Japanese Shinto and shrines are very unique and seem to be unique in other Asian countries.

This style is consistently followed for the surrounding earthen walls.
I saw a series of fences made of Ryukyu limestone with almost the same passages in the remote island villages of Okinawa.
The roof was also covered with tiles here.
Also, although the basic is an earthen wall, you can see how the stones are stuck on the surface.
Since it has the same color sense as the soil surface, it can be said that the soil of this land is processed.
This earth tone makes you feel the overwhelming power of the land.
Since the architecture is made using local materials, the basic idea here is to paint with soil.
This earthen wall will tell you.
I think it is a space where the basics of the folk customs of this area can be conveyed straight through.