
(3) 戦争やテロの勃発とその根源を探る
① 戦乱の根源の蓄積
戦争やテロが今起きるというとき、
その起きる瞬間まで、
何年何十年と潜在的に
それらを醸成する期間があり、
時系列的に、
それらを補強するような様々な出来事の年輪を
刻んでいるということを忘れてはならないでしょう。
② 根源の撲滅とそれを孕む社会の破壊
これらを、
何らかの理由は有るでしょうが、
ミサイルや爆弾・高性能の武器などで
一挙にその社会や文化を
叩き潰してしまったとき、
その国家消滅後の廃墟に押し寄せるものが
何であるかを、
人の道を歩むものであれば最小限のものは
思い浮かべる想像力を持ってほしいものです。
③ その後押し寄せるもの
の想像力の欠如とは
それを仏教用語では
「因果応報」というのでしょうか。
自分たちは破壊したい、殺戮したい。
しかし自分たちは同じことを
他人にされることは望まないということが
自然の流れとしてありうるでしょうか?
必ず反作用があるものです。
国家の成り立ちを思うときには
「人種、民族、宗教、文化etc」の
成り立ち、歴史
を考えることなしには不可能でしょう。
(4) 国内の戦乱と宗教の
果たした歴史とは?
わが祖国日本では遠く古代、中世にまで
さかのぼることができます。
蘇我氏と物部氏の
「外来の仏教か、土着の自然神か」でも
両者の権力争いと結びついて争われました。
* 神代の昔では天津神(現天皇家の祖神)と出雲族
の大きな争いがあり、国譲りの儀式とともに、出雲の神
の霊を弔うために巨大な出雲大社を建立した。
蘇我氏が持ち上げた「仏教派」が勝利したことは
誰もが知るところです。
物部氏は没落の一途をたどりました。
その後の仏教は蘇我氏の系統の
皇族、聖徳太子、聖武天皇などに引き継がれて
飛鳥時代・奈良時代に最盛期を迎えました。
特に、
全国に国分寺や国分尼寺が建立され広がりました。
** 戦乱の後始末の為に教化・慰撫のために仏教が活用された。
また平安時代の末期は
栄華を極めた貴族政治とは裏腹に
末端の国民生活はすさみ、貧困の極みでした。
** 平の将門の乱・藤原の純友の乱そして保元の乱、平治の乱と
戦乱が続いた。
そのため、
仏教も
急進的な浄土宗(法然)や
浄土真宗(親鸞)、日蓮宗(日蓮)など
底辺の民衆に当時急速に普及しました。
この様に新興宗教が次々出現しました。
これらは
農民の武装化とともに
武士団やそれらと結びついた農民の中に
重要な教育手段として重宝がられ発展しました。
裏を返せば心身ともに荒んでしまった
農民・その他底辺の民衆にとって
無くてはならない教化手段であったということです。
また、
戦国時代の常として、
武士団は戦場で殺戮を繰り返し、
心の浄化と霊の弔いを祈る精神手段として、
とともに日本古来からの伝統としても
霊の弔いを不可欠としました。
もしなかったならばどうなっていたかを考えれば
答えは簡単です。今のアフガンやイラク・シリアを
少し詳しく調査すればより真実に接近できるでしょう。
地方の領主・豪族は
僧たちに
競って寺社仏閣を寄贈したようです。
より人らしく(仏陀の人間観が日本人にマッチしていた)
領地を治めようと思えば当然の成り行きなのです。
学校制度のなかった当時は
僧たちとお寺が教師と学校替わりだったのです。
かの有名な武田信玄も
幼少の時代は寺子屋に預けられ
学問や武芸に励んだそうです。
そのため、
戦乱の中でも
農民は比較的大切にされ収穫期は避けられたし、
田畑は戦場からは極力避けられた。
その時代の朝廷政治(貴族社会の荘園制)の衰退
(朝廷政治の腐敗堕落・朝廷内の対立と武士団の利用)に伴う、
もしくはそれにとってかわる
武士、農民の文化として
成長・発展・維持されたともいえるでしょう。
これらの力が平安時代の貴族政治から
新しい武家政治(鎌倉幕府)をうみだしました。
江戸時代の寺子屋・藩校は
明治維新以降において全国で官立・公立の
近代的な学校制度に順次移行していきました。
日本の「神」が復活してきたのは
明治の「神仏混合(混淆)」以来かもしれません。
それは天皇を中心に、
間にある大名・武士団による支配を除き、
身分制を廃止して、
新しい広範な広がりを持った
国民諸階層に依拠し、
国民を統括的に(一元的に)収めようとすれば
全国に広がる
寺社の宗教心を活用することは
不可欠だったのでしょう。
近・現代においては、
明治維新、日清戦争・日露戦争
そして
第一次・二次大戦を経て
やっと、
迷信や信仰心に頼るところが多い古代・中世と違って
社会科学的な
真実に依拠した国民生活、
こごの近代的民主主義意識によって
練り上げられた現代文明・文化が
主流を占めるようになりました。
宗教的儀式に頼った政治、
また国民のそのような精神生活の比重が
全体として低下し、
科学的真理に依拠する生活習慣が
優勢になってきたことも原因ではないかと考えられます。
そしてそれが
立憲主義的民主主義として、本格的に活きてくるためには
なお、
第一次・第二次大戦を待たねばならなかったということです。
この本題に対する問いかけは
今後さらに続けていきたいと思います。
3) With an outbreak of war and terrorism
I feel the root
① Accumulation of the root of the war
Time that war and terrorism happen now,
Until the moment to get up,
With several years dozens of years potentially they
Period to breed it,
The annual ring of chronological order-like various events
You should not forget to tick it away.
② Social destruction to be fraught with destruction and that of root
These,
Some kind of reasons will be it,
With a missile or a bomb, a high-performance weapon
The at one sweep society and culture
When I have smashed it up,
The thing which flocks in the ruins after the national extinction
What is it?
If I walk the way of the person
The minimum thing
Imagination to remember
I want you to have.
③ I flock afterwards
With the lack of the の imagination
It is a Buddhism term in it
Is it "retribution?"
Oneself want to destroy it; want to massacre it.
However, a thing same as for oneself
Not wishing I am considered to be another person
As a flow of nature
There is reaction by all means whether you will be possible.
When I think of national constitution
Of "race, race, religion, culture etc"
Constitution, the history
will be impossible without thinking.
(4) Of the domestic war and religion
With the history that I carried out?
In our mother country Japan
In the ancient times, it can date back to the Middle Ages distantly.
Of Mr. Soga and Mr. court official
"Even as for the foreign Buddhism or the native natural godhood"
I was tied to the struggle for power of both and was fought.
* It is Tianjin God (ancestral god of the existing imperial family)
and Izumo family in the old days of Kojiro
There is big fight;, with a ceremony of the abdication,
is matchmaking god of Izumo
I erected huge Izumo Taisha Shrine to condole with the ghost.
"The French religious sect" which Mr. Soga lifted having won
It is the place that anyone knows.
Mr. court official followed a course of the fall.
The later Buddhism of the system of Mr. Soga
To the royalty, Prince Shotoku, the Emperor Shomu
Be succeeded
I greeted the golden age in the Asuka era, the Nara era.
In the whole country as Kokubunji and Kokubu nunnery
It was erected and opened.
Again the last years of the Heian era
Contrary to the aristocracy that was full of prosperity
The end life of the people became hardened and was an extremity of the poverty.
Therefore,
As for the Buddhism
Radical Jodo sect of Buddhism and Jodo Shin sect of Buddhism, Takashi Nichiren
It spread to the people of the base
A new religion appeared in sequence.
These
With the militarization of the farmer
In a farmer tied to samurai group and them
As important education means
I was found to be useful and developed.
So that there is a Buddhist priest no from the local feudal lord, powerful family
I seemed to donate a Buddhist temple and Shinto shrine Buddhist temple competitively.
As for that famous Shingen Takeda
The times of the childhood
I can leave it at the private elementary school of the Edo period
I seemed to work hard at study and military arts.
Imperial Court politics of the time
(manorialism of the noble society)
The の decline (Imperial Court political sleaze corruption) is accompanied
As a samurai, culture of the farmers
It was maintained growth, development.
These power
New military administration (the Kamakura Shogunate)
I brought.
A private elementary school of the Edo period,
the educational institution for han children of the Edo era
Government establishment is for public in the whole country in after Meiji Restoration
I shifted to a modern school system sequentially.
Japanese "God" having revived
"Gods and Buddha mixture" (mixture) of the Meiji
Thereafter it is.
It led by the Emperor,
Except the rule by a daimyo, the samurai group in the interval,
Abolish a social position system,
I had a new extensive expanse
I depend on the nation hierarchies,
If I am going to put the nation for unifying it (unitarily)
It spreads through the whole country
Utilizing religion feeling of the Buddhist temple and Shinto shrine
It would be indispensable.
In the present age,
The Meiji Restoration,
Sino-Japanese War, Russo-Japanese War
And
After the first, the second Great War
At last,
There are many places to depend on a superstition and faith
Unlike the ancient Middle Ages
It is like social science
The life of the people that depended on the truth,
By modern democratic consciousness
It was worked out
Modern civilization, culture
I came to occupy the mainstream.
The politics that I depended on a religious ceremony for,
Specific gravity of the spiritual life that the nation looks like it again
As a whole, it decreases,
I depend on scientific truth As for a lifestyle having become superior
It is thought whether it is a cause.
For the question for this main subject
I want to continue it more in future.