妖怪大魔王・コバ法王日記

オートバイを分解して磨き、正確に組み立て独自理論でラインを探り、ストップウォッチと頭脳で感性を磨き、日々の想い語ります

海上輸送の主役は2ストロークエンジン / The main player in maritime transport are two stroke Engines.

2025-03-10 14:50:09 | 日記

sources : Engine Erine


陸上のエンジンの殆どが、排気ガス規制により、4ストロークエンジンになっていますが、一方、海上輸送の船では殆どが 2ストロークエンジンです。その理由と今後の変化について、分かり易く詳しく解説された記事で、僕も新しく知った事がありました。

Most engines used on land are four-stroke engines due to exhaust gas regulations, while most ships used for marine transport are two-stroke engines. This article explained the reasons and future changes in an easy-to-understand and detailed manner, and I learned some new things.

 

https://engineerine.com/marine-two-stroke-engines/?fbclid=IwY2xjawI7TItleHRuA2FlbQIxMAABHSdYT_-YRsyEVWuOpX2Sg-OwhPRQgfqTWIzx4q4zbNMghi2WxXHTOu2fbQ_aem_mxgXs9kcLTIUGX68o9N5gA



1. ご存知の通り、2ストロークエンジンは クランクシャフトが 圧縮から爆発・排気・吸気の 1サイクルを行なう間、ピストンは上方向と下方向へと 2回移動(行程)するので 2ストロークエンジンと呼ばれています。一方、4ストロークエンジンは 1サイクルを行なう間に 4回移動(行程)します。つまり、2ストロークエンジンでは、クランクシャフト 1回転ごとに1回爆発があるので、4ストロークエンジンよりも 低回転でエンジンのパワー(トルク)を使える点が、変速機を装備せず、クランクシャフトから直接 プロペラシャフトを駆動している大型船舶の場合、4ストロークエンジンよりも有利になります。さらに、低回転で使える事は、地上のエンジンの場合と同様に、低燃費運行になり、これも大きなメリットです。

2. また、4ストロークエンジンと較べて、燃料の組成や質に対して幅広い適正を示すので、燃料単価が低く、引火性が低く、保守管理も容易な重油が使い易い点も大きなメリットです。さらに、船舶用ディーゼルエンジン(当然 4ストロークエンジンです)も重油を使用していますが、それよりも 2ストロークエンジンに適応した安価な重油が使える点も大きなメリットとしています。 

3. そして、恐らく最も大きな理由は、4ストロークエンジンと較べて、エンジンの部品点数が遥かに少なく、且つ、より低回転で稼働させられるので、メインテナンスの必要な部品が少なく、故障の発生確率を下げられ、安全運航に必要な保守メインテナンス時間を短くでき、エンジン本体価格も廉価になる事もあり、そういった経済効果も大きなメリットとしています。

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今後は。脱炭素と環境性能を高める方向へと進み、地上の車と同様に、ハイブリッド化や環境性能の高い燃料へと変化していくと思われますが、それでも 2ストロークエンジンは根強く愛され続けるものと思われます。



1. As you know, two-stroke engines are called two-stroke engines because the piston moves (strokes) twice upward and downward while the crankshaft performs one cycle of compression, explosion, exhaust, and intake. On the other hand, four-stroke engines move (strokes) four times during one cycle. In other words, two-stroke engines have one explosion for each rotation of the crankshaft, so they can use the engine power (torque) at lower revolutions than four-stroke engines, which is an advantage over four-stroke engines in the case of large ships that are not equipped with a transmission and drive the propeller shaft directly from the crankshaft. Furthermore, being able to use it at low revolutions means that it operates with low fuel consumption, just like land-based engines, which is also a major benefit.

2. Also, compared to four-stroke engines, it has a wide range of suitability for fuel composition and quality, so it is easy to use heavy oil, which has a low fuel unit price, low flammability, and is easy to maintain. Furthermore, while marine diesel engines (naturally four-stroke engines) also use heavy oil, it is also a major benefit that it can use cheaper heavy oil that is suitable for two-stroke engines.

3. And perhaps the biggest reason is that compared to four-stroke engines, the number of engine parts is far fewer, and it can be operated at a lower revolution, so there are fewer parts that require maintenance, the probability of breakdowns is reduced, the maintenance time required for safe operation can be shortened, and the price of the engine itself can also be cheaper, which is also a major benefit.

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In the future. As we move towards decarbonization and improved environmental performance, we will likely see a shift to hybridization and more environmentally friendly fuels, just like with land-based vehicles, but it seems likely that two-stroke engines will continue to be popular.