どのように変化をもたらすか
How You Can Make a Difference
スイスの偉大な神学者カール・バルトは、タイム誌のインタビューで、若い神学者たちに「聖書と新聞を手に取って両方読みなさい。ただし、新聞は聖書から解釈しなさい」とアドバイスしたと述べています。
In an interview in *Time* *Magazine*, the great Swiss theologian Karl Barth recounted that he advised young theologians to ‘take your Bible and take your newspaper and read both. But interpret newspapers from your Bible.’
ニュースを読んだり、見たり、聞いたりしていると、落ち込みやすいものです。時には、悪が善に打ち勝っているように思えることがあります。「邪悪な者」の計画は成功しているように見えますが、一方で、他の人々はテロ、戦争、貧困、不正の被害を受けています。だからこそ、私たちは聖霊の声を聞き、神の言葉に耳を傾けることが切実に必要です。
When we read, watch or listen to the news it could be easy to get depressed. It sometimes seems that evil is triumphing over good. The plans of ‘the wicked’ seem to succeed, while others are subject to the ravages of terrorism, war, poverty and injustice. This is why we desperately need to hear the voice of the Holy Spirit and listen to the word of God.
聖書を学ぶと、善が悪に勝利することがわかります。今日の各聖句から、悪は最終的に勝利しないことがわかります。最終的には善が勝ちます。さらに、この善と悪の戦いで、あなたは変化をもたらすことができます。
As we study the Scriptures, we see the triumph of good over evil. In each of the passages for today we see that evil will *not* ultimately triumph. At the end of the day, good wins. Furthermore, in this struggle between good and evil, you *can* make a difference.
詩篇 140:6-13 NIV
[6] 私は主に言います。「あなたは私の神です。」主よ、私の憐れみを求める叫びを聞き入れてください。[7]主なる神、私の力強い救い主よ、あなたは戦いの日に私の頭を守ってくださいます。[8]主よ、悪者の願いを叶えないでください。彼らの計画を成功させないでください。[9]私を囲む者たちが高慢に頭をもたげ、彼らの唇の悪意が彼らを飲み込みますように。[10]燃える炭火が彼らの上に落ちますように。彼らが火の中、泥の穴に投げ込まれ、二度と立ち上がることができませんように。[11]中傷する者が国に定着しないように。災いが暴力的な者を追い詰めますように。[12]私は、主が貧しい者のために正義を確保し、困っている者の訴えを擁護することを知っています。[13]確かに義人はあなたの名をほめたたえ、正直な者はあなたの前に生きるでしょう。
https://bible.com/bible/111/psa.140.6-13.NIV
Psalms 140:6-13 NIV
[6] I say to the Lord, “You are my God.” Hear, Lord, my cry for mercy. [7] Sovereign Lord, my strong deliverer, you shield my head in the day of battle. [8] Do not grant the wicked their desires, Lord; do not let their plans succeed. [9] Those who surround me proudly rear their heads; may the mischief of their lips engulf them. [10] May burning coals fall on them; may they be thrown into the fire, into miry pits, never to rise. [11] May slanderers not be established in the land; may disaster hunt down the violent. [12] I know that the Lord secures justice for the poor and upholds the cause of the needy. [13] Surely the righteous will praise your name, and the upright will live in your presence.
https://bible.com/bible/111/psa.140.6-13.NIV
善が勝利するように神に叫びなさい
Cry out to God for good to triumph
貧しい人々や困っている人々に対して不公平が横行する世界において、神は貧しい人々のために正義を確保し、困っている人々の大義を擁護します。私たちは最終的に、義人は神の名を賛美し、正直な人は永遠に神の前に生きることを知っています(12-13節)。
In a world with so much injustice towards the poor and needy, God will secure justice for the poor and uphold the cause of the needy. We know ultimately that the righteous will praise God’s name and the upright will live before him for ever (vv.12–13).
ダビデは「問題を起こす者たち」(9節、MSG)に囲まれています。彼らは「中傷者」であり、暴力的な人々です(11節)。中には、肉体的な打撃を与える者もいれば、言葉で攻撃する者もいます。どちらも同じように有害です。その中でダビデは叫びます。「主よ、彼らの計画を成功させないでください」(8節)。
David is surrounded by ‘trouble makers’ (v.9, MSG). They are ‘slanderers’ and people of violence (v.11). Some deal in physical blows, others deal in words. Both can be equally damaging. In the midst of this David cries out, ‘O Lord; do not let their plans succeed’ (v.8).
彼はこの詩篇を信頼の調子で締めくくっています。「神よ、あなたは被害者の側にいて、貧しい人々の権利を気遣っておられることを私は知っています。そして、義人があなたに個人的に感謝し、善良な人々があなたの御前に安全にいることを私は知っています」(12-13節、MSG)。
He ends this psalm on a note of trust: ‘I know that you, God, are on the side of victims, that you care for the rights of the poor. And I know that the righteous personally thank you, that good people are secure in your presence’ (vv.12–13, MSG).
主よ、私は叫びます。「あなたは私の神です。」主よ、私の憐れみの叫びを聞き入れてください。(6節)。あなたの名を中傷する者たちを成功させないでください。あなたが私たちの力強い救い主であり、私たちの盾であることを感謝します。(7節)。
Lord, I cry out: ‘“You are my God.” Hear, O Lord, my cry for mercy’ (v.6). Do not let those who slander your name succeed. Thank you that you are our strong deliverer and our shield (v.7).
黙示録 2:18-29 NIV
[18] 「テアテラにある教会の御使に書きおくりなさい。燃える火のような目、磨かれたしんちゅうのような足を持つ神の子の言葉はこうである。[19] わたしはあなたの行い、あなたの愛と信仰、あなたの奉仕と忍耐を知っている。あなたが以前よりも多くしていることも知っている。[20] しかし、あなたに対して非難すべきことがある。あなたは、預言者と自称するイゼベルという女を黙認している。彼女は教えによってわたしの僕たちを惑わし、不品行を行わせ、偶像に供えた物を食べさせている。[21] わたしは彼女に不品行を悔い改める時間を与えたが、彼女は悔い改めようとしない。[22] そこで、わたしは彼女を苦しみの床に投げ入れ、彼女と姦淫を行う者たちが彼女の行いを悔い改めない限り、激しい苦しみを与える。[23] わたしは彼女の子供たちを打って殺す。 そのとき、すべての教会は、わたしが人の心と思いを探る者であることを知るようになる。そして、わたしはあなたがたひとりひとりに、あなたがたの行いに応じて報いる。[24] さて、テアテラにいる残りの人々、すなわち、彼女の教えを守らず、サタンのいわゆる深遠な秘密を学んでいない人々に言う。わたしは、あなたがたに、他のどんな重荷も負わせない。[25] ただ、わたしが来るまで、あなたがたの持っているものを守り通しなさい。[26] 勝利を得て、わたしの意志を最後まで行う者には、諸国民を支配する権威を与える。[27] その者は、鉄の杖で彼らを支配し、陶器のように打ち砕くであろう。わたしが父から権威を受けたのと同じである。[28] わたしは、その人に明けの明星も与える。[29] 耳のある者は、御霊が諸教会に言われることを聞くがよい。
https://bible.com/bible/111/rev.2.18-29.NIV
Revelation 2:18-29 NIV
[18] “To the angel of the church in Thyatira write: These are the words of the Son of God, whose eyes are like blazing fire and whose feet are like burnished bronze. [19] I know your deeds, your love and faith, your service and perseverance, and that you are now doing more than you did at first. [20] Nevertheless, I have this against you: You tolerate that woman Jezebel, who calls herself a prophet. By her teaching she misleads my servants into sexual immorality and the eating of food sacrificed to idols. [21] I have given her time to repent of her immorality, but she is unwilling. [22] So I will cast her on a bed of suffering, and I will make those who commit adultery with her suffer intensely, unless they repent of her ways. [23] I will strike her children dead. Then all the churches will know that I am he who searches hearts and minds, and I will repay each of you according to your deeds. [24] Now I say to the rest of you in Thyatira, to you who do not hold to her teaching and have not learned Satan’s so-called deep secrets, ‘I will not impose any other burden on you, [25] except to hold on to what you have until I come.’ [26] To the one who is victorious and does my will to the end, I will give authority over the nations— [27] that one ‘will rule them with an iron scepter and will dash them to pieces like pottery’—just as I have received authority from my Father. [28] I will also give that one the morning star. [29] Whoever has ears, let them hear what the Spirit says to the churches.
https://bible.com/bible/111/rev.2.18-29.NIV
黙示録 3:1-6 NIV
[1] 「サルデスの教会の御使に書きおくりなさい。神の七つの霊と七つの星とを持つ者のことばはこうである。わたしはあなたの行いを知っている。あなたは生きていると聞いているが、あなたは死んでいる。[2] 目を覚ましなさい。残っているもの、死にかけのものを強くしなさい。わたしは、あなたの行いがわたしの神の前に未完成であるのを見た。[3] だから、あなたが受けたこと、聞いたことを思い出し、それをしっかりと保って悔い改めなさい。しかし、目を覚まさないなら、わたしは盗人のように来る。あなたがたは、わたしがいつあなたのところに来るか分からないであろう。[4] しかし、サルデスには着物を汚していない民が数人いる。彼らは白い衣を着て、わたしと共に歩く。彼らはふさわしい者である。[5] 勝利を得る者は、彼らのように白い衣を着るであろう。 わたしはその人の名をいのちの書から決して消し去らず、わたしの父と御使いたちの前でその名を公に認めます。[6] 耳のある者は、御霊が諸教会に言われることを聞くがよい。
https://bible.com/bible/111/rev.3.1-6.NIV
Revelation 3:1-6 NIV
[1] “To the angel of the church in Sardis write: These are the words of him who holds the seven spirits of God and the seven stars. I know your deeds; you have a reputation of being alive, but you are dead. [2] Wake up! Strengthen what remains and is about to die, for I have found your deeds unfinished in the sight of my God. [3] Remember, therefore, what you have received and heard; hold it fast, and repent. But if you do not wake up, I will come like a thief, and you will not know at what time I will come to you. [4] Yet you have a few people in Sardis who have not soiled their clothes. They will walk with me, dressed in white, for they are worthy. [5] The one who is victorious will, like them, be dressed in white. I will never blot out the name of that person from the book of life, but will acknowledge that name before my Father and his angels. [6] Whoever has ears, let them hear what the Spirit says to the churches.
https://bible.com/bible/111/rev.3.1-6.NIV
善をもって悪に打ち勝つ人になりなさい
Be someone who overcomes evil with good
今日も七つの教会に対するイエスの言葉を読み続けると、善と悪の戦いは教会と世界の間で起こるだけでなく、教会内部でも起こるものであることがわかります。イエスは悪を克服する人々に並外れた素晴らしい約束をします。
As we continue today to read Jesus’ words to the seven churches, we see that the battle between good and evil is not only something that occurs between the church and the world, but also inside the church itself. Jesus makes extraordinary and wonderful promises to those who overcome evil.
聖なる生活を送る
Live a holy life
テアテラの教会は、その愛、信仰、奉仕、忍耐、そして個人的な成長を称賛されています。「わたしはあなたの行いを知っている。あなたの愛と信仰、あなたの奉仕と忍耐、そしてあなたが今は以前よりも多く行っていることを。」(2:19)
The church in Thyatira is praised for its love, faith, service, perseverance and personal growth: ‘I know your deeds, your love and faith, your service and perseverance, and that you are now doing more than you did at first’ (2:19).
しかし、イエスは教会のいわゆる「寛容」について異議を唱えます。今日、「寛容」という言葉は偉大な美徳の一つとみなされ、肯定的な見方しかされていません。寛容は非常に重要な性質です。しかし、寛容には限界があり、寛容の形によっては良くないものもあります。
However, Jesus challenges the church about its so-called ‘tolerance’. Today, the word ‘tolerance’ is regarded as one of the great virtues and only seen in a positive light. Tolerance is an extremely important quality. But, there are limits to tolerance and some forms of tolerance are not good.
イエスは、テアテラの教会が教会内での性的不道徳を容認していることを批判しています。「あなた方は、イゼベルという女を容認している。彼女は自分の教えによって、わたしの僕たちを惑わし、性的不道徳を行わせ、偶像に供えた物を食べさせている。わたしは彼女に悔い改める時間を与えたが、彼女はそれを嫌がっている」(20~21節)。
Jesus criticises the church in Thyatira for their tolerance of sexual immorality in the church: ‘You tolerate that woman Jezebel, who calls herself a prophetess. By her teaching she misleads my servants into sexual immorality and the eating of food sacrificed to idols. I have given her time to repent of her immorality, but she is unwilling’ (vv.20–21).
私たちはセックスに浸った文化の中で生きており、性的に活発になり、個人的な「性的満足」を求めることが奨励され、期待されています。聖書はセックスを非常に高く評価しており、適切な状況、つまり愛のある結婚生活の中でセックスを喜び、奨励しています。しかし、乱交やポルノなど、これを超えるものは、破壊的で役に立たないものとして暴露されています。イゼベルの性的不道徳がどのようなものであったかはわかりませんが、これらの聖句は性的純潔の重要性を思い出させてくれます。
We live in a sex-saturated culture in which we are encouraged and expected to be sexually active and seek personal ‘sexual fulfilment’. The Bible has an extremely high view of sex, delighting in and encouraging it in the right context – that of a loving marriage. But anything beyond this, such as promiscuity or pornography, is exposed as destructive and unhelpful. We do not know what Jezebel’s sexual immorality was – but these verses are a reminder of the importance of sexual purity.
イエスは、イゼベルのやり方を悔い改めなければ、災いが訪れると警告します(22節b)。神の子は、「その目は燃える火のようで、その足は磨かれた青銅のよう」(18節)であり、「心と思いを探り」、それぞれの行いに応じて報いを与えます(23節)。
Jesus warns that unless they repent of Jezebel’s ways, disaster will follow (v.22b). The Son of God, ‘whose eyes are like blazing fire and whose feet are like burnished bronze’ (v.18), ‘searches hearts and minds’, and will repay each according to their deeds (v.23).
これらは単に非難の言葉ではなく、「悔い改め」の呼びかけを伴っています。実際、「イザベル」にも悔い改める機会が与えられています(21節)。性的に罪を犯したとしても、許しを受けることができることを覚えておくことは非常に重要です。このような聖句に対する私たちの反応は絶望ではなく、悔い改めと感謝であるべきです。
These aren’t simply words of condemnation, as they are accompanied by a call to ‘repentance’. In fact, even ‘Jezebel’ has been given a chance to repent (v.21). Where we have sinned sexually, it is so important to remember that we can be forgiven – our response to passages like this should not be despair, but repentance and gratitude.
教会は聖潔に召されています。イエスは約束しています。「勝利を得て、最後まで私の意志を行う人々には、私は諸国民を支配する権威を与える。私が父から権威を受けたのと同じである。」(26-27節)イエスは勝利を得た忠実な人々と権威を分かち合うでしょう。
The church is called to holiness. Jesus promises, ‘To those who overcome and do my will to the end, I will give authority over the nations… just as I have received authority from my Father' (vv.26–27). Jesus will share his authority with his faithful overcoming people.
あなたもまた、彼の栄光にあずかるでしょう。「わたしはまた、彼らに明けの明星を与える」(28節)。罪の闇に背を向ければ、イエス・キリストの顔に神の栄光の光を見るでしょう。あなたが今、神聖さを求める戦いでどれほど苦闘していても、いつの日か、この星、イエスとともに、あなたは絶対的に、そして永遠に満足し続けるでしょう。
You will also share his glory: ‘I will also give them the morning star’ (v.28). If you turn your back on the darkness of sin, you will see the light of the glory of God in the face of Jesus Christ. However great your current struggles in your battle for holiness, one day with this star, Jesus, you will remain absolutely and eternally content.
本物であること
Be authentic
神聖さは完璧であることではありません。誠実な人生を送ることです。偽善の反対です。本物で、正直で、本物であることです。
Holiness does not mean being perfect. It means living a life of integrity. It’s the opposite of hypocrisy. It means being real, honest and authentic.
サルデスの教会は生きているという評判がありましたが、実際は死んでいました(3:1)。教会は活動的に見えました。行く価値のある良い教会のように聞こえました。しかし、教会は自己満足に陥っていました。イエスは彼らに悔い改めるように呼びかけます。「だから、あなたがたは受けたこと、聞いたことを思い出し、それに従い、悔い改めなさい」(3節)。
The church in Sardis had the reputation for being alive, but was in fact dead (3:1). It looked active. It sounded like a good church to go to. Yet it had become complacent. Jesus calls them to repent: ‘Remember, therefore, what you have received and heard; obey it, and repent’ (v.3).
サルデスに対する告発は偽善と不誠実さです。呼びかけは現実と誠実さです。教会には「衣服を汚さなかった」少数の人がいました(4a節)。「彼らは白い衣を着て、イエスと共に歩むでしょう。彼らはふさわしいからです」(4b節)。
The charge against Sardis is hypocrisy and inauthenticity. The call is to reality and authenticity. There were a few in the church ‘who have not soiled their clothes’ (v.4a). ‘They will walk with [Jesus], dressed in white, for they are worthy’ (v.4b).
イエスは再び、勝利を得た者たちに驚くべき約束をします。「勝利を得た者たちは、彼らと同じように白い衣を着せられる。わたしは彼らの名をいのちの書から決して消し去らず、わたしの父と御使いたちの前で彼らの名を公に認めるであろう。」(5節)
Again, Jesus makes amazing promises to those who overcome: ‘Those who overcome will, like them, be dressed in white. I will never blot out their names from the book of life, but will acknowledge their names before my Father and his angels’ (v.5).
主よ、寛容の限界を知る知恵を私に与えてください。私の人生における罪を克服できるよう助けてください。あなたの偉大な愛に決して満足しないように。あなたに従い、善をもって悪を克服できるよう助けてください。私の名前が「生命の書」に消えることなく刻まれますように(5節)。
Lord, give me wisdom to know the limits of toleration. Help me to overcome sin in my own life. May I never become complacent about your great love. Help me to obey you and overcome evil with good. May my name be indelibly inscribed in the ‘book of life’ (v.5).
エステル記 1:1–2:18
Esther 1:1–2:18
エステル記 1:1 新共同訳
[1] クセルクセスの時代のことである。このクセルクセスは、インドからクシュに至るまで百二十七州の支配者であった。
https://bible.com/bible/1819/est.1.1.%E6%96%B0%E5%85%B1%E5%90%8C%E8%A8%B3
神が悪を倒すのを見てください
Watch God turn the tables on evil
一人の人間が変化をもたらすことができます。エステルはユダヤ民族の救世主の一人でした。彼女は孤児でした(2:7)。彼女は美しく(7節)、魅力的でした。「エステルは彼女を見るすべての人の好意を得た」(15節)。彼女は養父母に従順でした。「彼女はモルデカイが彼女を育てていたときと同じように、彼の指示に従い続けました」(20節)。彼女の召命は非常に重大であったため、長い準備期間が必要でした。
One person can make a difference. Esther was one of the saviours of the Jewish nation. She was an orphan (2:7). She was beautiful (v.7) and charming: ‘Esther won the favour of everyone who saw her’ (v.15). She was obedient to her adopted parents: ‘She continued to follow Mordecai's instruction as she had done when he was bringing her up’ (v.20). Her call was so significant that it needed a long period of preparation.
エステル記は、旧約聖書の中で女性にちなんで名付けられた 2 冊の書物のうちの 1 冊です (もう 1 冊はルツ記)。また、旧約聖書の中で神の名前が出てこない 2 冊の書物のうちの 1 冊でもあります (もう 1 冊は雅歌)。この書物には、ユダヤ教の毎年の祭日であり、プリムの祭りの起源に関する記述が含まれています。この書物は、ペルシア王クセルクセスの治世 (紀元前 486 年 - 465 年) を舞台としています。
Esther is one of the two books in the Old Testament named after a woman (the other being Ruth). It is also one of two books in the Old Testament that does not mention God by name (the other being Song of Songs). It contains the account of the origin of the annual Jewish holiday and feast of Purim. It is set during the reign of Xerxes, King of Persia (486–465 BC).
クセルクセスは35歳ごろ、現在のイラン、イラク、エジプト、エチオピア、そしてインドの一部を含む巨大な帝国を継承しました(1:1)。
At about the age of thirty-five, Xerxes inherited a massive empire, which included modern-day Iran, Iraq, Egypt and Ethiopia, as well as parts of India (1:1).
エステル記は、ユダヤ人が自分たちを滅ぼそうとした者たちに対して形勢を逆転させた歴史の瞬間を描いたものです。
The book of Esther is the account of a moment in the history of the Jewish people when they were able to turn the tables on those who wanted to destroy them.
ユージン・ピーターソンはこう書いています。「どれだけ多くの人を殺しても、地球上に散らばる神を敬い、神に仕え、神を崇拝する人々のコミュニティをなくすことはできない。これは依然として最終的で決定的な言葉である。」
As Eugene Peterson writes, ‘No matter how many of them you kill, you can’t get rid of the communities of God-honouring, God-serving, God-worshipping people scattered all over the earth. This is still the final and definitive word.’
これから数日、エステルの並外れた特質についてさらに読みます。しかし、今日の聖句では、神の手が彼女の上にあったことがわかります。神は、彼女を使って形勢を逆転させ、善が悪に勝利するように準備していたのです。
In the next few days we will read more about Esther’s extraordinary qualities. However, in today’s passage we see how God’s hand was upon her. He was preparing the ground to use her to turn the tables and bring about the triumph of good over evil.
ジョイス・マイヤーはこう書いています。「神はエステルと同じように、あなたの人生にも偉大な召命と目的をお持ちだと思います。あなたの任務は国家の救済ではないかもしれませんが、神があなたに召されたことは何であれ、極めて重要なことです。それが何であれ、行動を起こす時が来たときに十分に備えられるように、必要な準備の過程を熱心に受け入れてください。」
Joyce Meyer writes, ‘I believe that God has a great call and purpose for your life as he did for Esther’s. Your assignment may not be the deliverance of a nation, but whatever God has called you to is extremely significant. Whatever it is, be diligent to embrace the preparation process it requires so that you will be well-equipped when the time comes for you to act.’
主権者なる主よ、私の人生と歴史をあなたが最終的に支配してくださっていることに感謝します。イエスを通して、善が悪に最終的に勝利することを確信していることに感謝します。善で悪に打ち勝つというあなたの計画に変化をもたらすことができるよう、私を助けてください。
Sovereign Lord, thank you that you are in ultimate control of my life and of history. Thank you that through Jesus, I am assured of the ultimate triumph of good over evil. Help me to make a difference in your plans to overcome evil with good.
ピッパのコメント
エステル記 1:1 – 2:18
エステルの物語は興味深い話です。私はワシュティ王妃が夫である王のもとに行くのをなぜ拒んだのか、よく考えていました。彼女の理由が何であれ、良いか悪いかはともかく、うまくはいきませんでした。そして、すべての男性は妻をコントロールできなくなるのではないかと不安になりました。夫が命令を出すよりも、妻の尊敬を勝ち取るにはもっと良い方法があるはずです。聖霊の実を模範とすることのほうが効果的だったかもしれません。
Pippa Adds
Esther 1:1 – 2:18
The story of Esther is a fascinating story. I’ve often wondered why Queen Vashti refused to go to her husband, the king. Whatever her reasons, good or bad, it didn’t go well, and then all the men became nervous about losing control of their wives. There must be a better way of winning respect of their wives than issuing decrees from the husbands. Perhaps modelling the fruit of the Spirit might have been more effective!