子供たちの幸せを求めて自分の幸せをないがしろにすると、子供たちに悪い遺産や過去の非常に悪い印象を残すことになります。子供たちのために何かを生み出すために自分を苦しめるなら、子供たちに苦しい人生のイメージを与えることになる。
ですから、そのようなことはしないでください。
いつも子供たちの幸せのために準備をしていると、自分の幸せを守る方法がわからなくなり、子供たちも自分の幸せを守る方法を学ぶことができません。子供たちは、あなたの孫の幸せのために準備し、孫はひ孫のために準備します。
幸せは未来にあるもので、自分は手に入らないが、子供たちは手に入れることができると考えています。だから、自分の人生をその王国が来ることへの野心で満たしているが、決してそうはならない。どの世代もそのために何かをしています。しかし、子供たちは成長し、私たちと同じような愚か者になります。
今、ここで、自分のために努力しなさい。それが良い教えだ。そうすれば、子供たちも今ここで自分で作ろうとするでしょうし、そうすれば現実の世界に入ってくることができます。不自然に、次の世代に幸せを求めてはいけない。子や孫のことを気にしすぎると、自分が負った借金を子や孫に背負わせることになります。一方、借金をせず、質素に暮らし、自分ができるだけ幸せであれば、子供たちに最高の環境を残すことができる。いずれにしても、自分で自分の面倒を見る方法の良い手本を残すことになります。親が自分の面倒を見ることができれば、子供もそうなるでしょう。彼らは孫の幸せを求めるのではなく、自分たちが適度な幸せを得るために必要なことをするでしょう。
C. G.ユング - ニーチェの『ツァラトゥストラ』に関するセミナー
写真 子供や孫と一緒のユング
When you neglect your own welfare in seeking the welfare of the children, you leave the children a bad inheritance, a very bad impression of the past. If you torture yourself in order to produce something for the children, you give them the picture of a tortured life.
Therefore away with all that.
If you are always preparing for the happiness of the children, you don't know how to look after your own happiness, nor do the children learn how to look after theirs. They in turn may go on to prepare for the happiness of your grandchildren, and the grandchildren for the great-grandchildren, and so happiness is always somewhere in the future.
You think happiness is something to be attained in the future, that you cannot attain it, but your children will have it. So you fill your life with ambitions for that kingdom to come and it never does. Every generation is doing something towards it. They all torture themselves in order that the children shall attain it, but the children grow up and are the same fools we are.
Try to make it here and now, for yourself. That is good teaching. Then the children will try to make it here and now for themselves - then it can come into the real world. Don't be unnatural and seek happiness in the next generations. If you are too concerned about your children and grandchildren, you simply burden them with the debts you have contracted. While if you contract no debts, if you live simply and make yourselves as happy as possible, you leave the best of conditions to your children. At all events, you leave a good example of how to take care of themselves. If the parents can take care of themselves, the children will also. They will not be looking for the happiness of the grandchildren, but will do what is necessary to have a reasonable amount of happiness themselves.
C. G. Jung - Seminar on Nietzsche's Zarathustra
Photograph: Jung with children and grandchildren
https://www.facebook.com/carl.jung.gustav
影との出会い「赤の書」C.G.Jung
「キリストの名のもとに、乞う者をもてなし、蔑(さげす)む者を許し、敵をも愛すること、すべては、疑いなく高き徳である。兄弟の中でもっとも小さき者になすことは、キリストになすことである。
しかし、いまや、すべての中でもっとも小さき者、すべての乞う者の中でもっとも貧しき者、すべての蔑む者の中でもっとも厚顔な者、それどころかまさに敵が私の中にいるということ、私自身が慈悲の施しを必要とし、私自身が愛されなければならない敵であることを発見するとすれば、いったいどうなるか。
この場合、通常、キリスト教の心理全体が覆(くつがえ)る。
愛や忍耐はもはや存在せず、私自身の内なる兄弟に「ばか者」と呼びかけ、自分自身に対して怒り、裁くことになる。・・・・・・このような卑しむ姿で我々に近づいてくるものが万一神ご自身であったとしても、また鶏が鳴きもしないうちに、[三回どころか]一千回も神を否認してしまっているだろう。」
ユング心理学辞典p31
マタイによる福音書/ 26章 75節
ペトロは、「鶏が鳴く前に、あなたは三度、私を知らないと言うだろう」と言われたイエスの言葉を思い出した。そして外に出て、激しく泣いた。
自己受容に関するカール・ユング
http://jungcurrents.com/cg-jung-alms-kindness-enemy-loved
"自分を受け入れることは、道徳的な問題全体の本質であり、人生観全体の縮図でもあります。飢えている人を養うこと、侮辱を許すこと、キリストの名の下に敵を愛すること、これらはすべて間違いなく偉大な美徳です。私の兄弟のうちで最も少ない者にすることは、キリストにすることです。
しかし、もし私が、すべての中で最も貧しい者、すべての乞食の中で最も貧しい者、すべての犯罪者の中で最も不謹慎な者、まさに敵そのものであることを発見したらどうなるでしょうか-これらは私の中にあり、私自身が自分の親切の施しを必要としていること、私自身が愛されなければならない敵であることを発見したらどうなるでしょうか?キリスト者の態度は原則として逆になり、もはや愛や忍耐の問題はなくなり、私たちは自分の内なる兄弟に「ばか者」と言い、自分自身を非難し、怒ります。
私たちはそれを世間から隠し、自分自身の中でこの卑しい者に出会ったことを認めようとしないのです。
私自身、自分の優しさの施しを必要として立っている・・・私自身、愛されなければならない敵である。
C.G.ユング
Carl Jung on Self-Acceptance
From Modern Man in Search of a Soul
“The acceptance of oneself is the essence of the whole moral problem and the epitome of a whole outlook on life. That I feed the hungry, that I forgive an insult, that I love my enemy in the name of Christ — all these are undoubtedly great virtues. What I do unto the least of my brethren, that I do unto Christ. But what if I should discover that the least among them all, the poorest of all the beggars, the most impudent of all the offenders, the very enemy himself — that these are within me, and that I myself stand in need of the alms of my own kindness — that I myself am the enemy who must be loved — what then? As a rule, the Christian’s attitude is then reversed; there is no longer any question of love or long-suffering; we say to the brother within us “Raca,” and condemn and rage against ourselves. We hide it from the world; we refuse to admit ever having met this least among the lowly in ourselves.”
C.G. Jung
Modern Man in Search of a Soul,
Page 241
日本語字幕【 Epiphany 】 BTS 防弾少年団
https://www.youtube.com/watch?v=gpQsAYCRBwc