最新のスーパーカーと呼ばれる少量生産の高額車両で、金属用の3Dプリンターで製作した部品がこぞって採用されているという話題です。
The latest supercars, low-volume, high-value vehicles, are all using parts made with 3D printers for metal.
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sources : Life in the FAST LANE
記事では、マクラーレンW1やフェラーリF80、ブガッティ・トゥールビヨンで、3Dプリンターでサスペンション用の構造部品が製造されている事が画像と併せて紹介されています。そして、最も興味深い事は、そのどれもが有機体・生物の骨格の様な形状をしている事です。これは、使用されている部位からも判る通り、スタイリングを優先した結果ではなく、AIを使った設計で、より少ない材料で軽量に仕上げ、より高い強度や優れたエアロダイナミクスを追及した結果だと事。まるで、何十億年もかけて進化してきた生物の骨格そっくりな点に最も注目しています。
更に、3Dプリンターを使えば、内部にトラス構造の中空部品さえ製造可能で、正に少量生産で高性能で高額な車両に採用するのに最適な製造方法と言えるでしょう。
しかし、近い将来、AIの利用技術は一般的になる事は間違いないので、3Dプリンターを使った同様な部品の製造が可能になるでしょう。少なくとも、マニングセンタやCNCフライスなどを駆使して作られた特殊な部品よりも、3Dプリンターで作られた最適形状の部品の方が評価が高くなるでしょう。更に、カーボンファイバーなどの複合素材用の3Dプリンターが開発されれば、圧倒的な優位性を持つ部品が F1等の車両に広く利用されるでしょう。オートバイだと、スイングアームに最初に採用されるでしょう。高剛性で軽量、しかも最適なエアロダイナミクスを持つ、チーターの骨格を思わせる様なスイングアームです。夢が広がる技術です。
The article shows, with images, that suspension structural parts are being made with 3D printers in the McLaren W1, Ferrari F80, and Bugatti Tourbillon. And the most interesting thing is that all of them are shaped like the skeleton of an organism or living thing. As you can see from the parts they are used in, this is not the result of prioritizing styling, but rather the result of designing using AI to make them lighter with less material, and to pursue higher strength and better aerodynamics. The most notable thing is that they look just like the skeletons of organisms that have evolved over billions of years.
In addition, with a 3D printer, it is even possible to manufacture hollow parts with truss structures inside, making it the perfect manufacturing method for low-volume, high-performance, high-value vehicles.
However, it is certain that AI technology will become commonplace in the near future, so it will be possible to manufacture similar parts using 3D printers. At the very least, parts with optimal shapes made by 3D printers will be more highly rated than special parts made using machining centers, CNC milling cutters, etc. Furthermore, if 3D printers for composite materials such as carbon fiber are developed, parts with overwhelming advantages will be widely used in vehicles such as F1 cars.
For motorcycles, it will probably be first used in swingarms. High rigidity, light weight, and with optimal aerodynamics, the swingarm resembles the skeleton of a cheetah. It is a technology that expands dreams.
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