『失楽園』が91行目にして行き詰ってしまったため、語学力の回復と向上のために、長年勝手に私淑しているT・S・エリオットの散文をしばらく訳してみます。まずはFrank Kermode編集のSelected prose of T. S. Eliotの97~106頁’Religion and literature'を。タイトルはそのまま「宗教と文学」としました。
Selected prose of T. S. Eliot
Ed. By Frank Kermode
pp.97~
‘Religion and literature’
宗教と文学
T・S・」エリオット
私の言うべきことは広く後続の支持を受けている。文学批評は一定の道徳的および神学的な基準によって補完されるだろう。今までのあらゆる年代における限り、道徳的および神学的な問題については共通の合意があって、その限りでは文学は独立していられた。我々自身の年代ではそのような合意はなく、キリスト教の読み手は、とりわけ想像的な作品では、明瞭な独特的および神学的基準について自らの読むものを精査せざるを得ない。文学の「偉大さ」は独り文学的な基準においてのみでは定められない。それが文学であるか否かはひとえに文学的な基準によってのみ定め得ることは覚えておくべきにせよ。
What I have to say is largely in support of the following propositions: literary criticism should be completed by criticism from a definite ethical and theological standpoint. In so far as in any age there is common agreement on ethical and theological matters, so far can literary criticism be substantive. In ages like our own, in which there is no such common agreement, it is more necessary for Christian readers to scrutinize their reading, especially of works of imagination, with explicit ethical and theological standards. The ‘greatness’ of literature cannot be determined solely by literary standards; though we must remember that whether it is literature or not can be determined only by literary standards.
Selected prose of T. S. Eliot
Ed. By Frank Kermode
pp.97~
‘Religion and literature’
宗教と文学
T・S・」エリオット
私の言うべきことは広く後続の支持を受けている。文学批評は一定の道徳的および神学的な基準によって補完されるだろう。今までのあらゆる年代における限り、道徳的および神学的な問題については共通の合意があって、その限りでは文学は独立していられた。我々自身の年代ではそのような合意はなく、キリスト教の読み手は、とりわけ想像的な作品では、明瞭な独特的および神学的基準について自らの読むものを精査せざるを得ない。文学の「偉大さ」は独り文学的な基準においてのみでは定められない。それが文学であるか否かはひとえに文学的な基準によってのみ定め得ることは覚えておくべきにせよ。
What I have to say is largely in support of the following propositions: literary criticism should be completed by criticism from a definite ethical and theological standpoint. In so far as in any age there is common agreement on ethical and theological matters, so far can literary criticism be substantive. In ages like our own, in which there is no such common agreement, it is more necessary for Christian readers to scrutinize their reading, especially of works of imagination, with explicit ethical and theological standards. The ‘greatness’ of literature cannot be determined solely by literary standards; though we must remember that whether it is literature or not can be determined only by literary standards.
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