0004相かまへて相かまへて、自他の生死はしらねども、0004Ai kama ete ai kama ete, jita no syoji wa
相かまへて相かまへて、自他の生死はしらねども、御臨終のきざみ、生死の中間に、日蓮かならずむかいにまいり候べし、三世の諸仏の成道はねうしのをわりとらのきざ(刻)みの成道なり。
(Reading romaji)
Ai kama ete ai kama ete, jita no syoji wa shiranedomo, on rinjū no kizami, syoji no chūkan ni, Nichiren kanarazu mukai ni mairi sōrōbeshi, san-ze no Shobutsu no jōdō ha ne ushi no o wari tora no kiza (koku) mi no jōdōnari.
(Literal translation)
あなたは、あなたの心を私の心と相構え合う。そしてより深く相構える。
You align your heart with my heart. And it goes deeper.
自分と他の人の生と死は知らないけれども、
I don't know the life and death of myself and others,
ご臨終のとき、
At the time of your death,
生と死の中間に、
Between life and death,
日蓮は必ず迎えに参ります。そうします。
Nichiren will definitely come to pick you up. I will.
過去、現在、未来の諸々の仏が道を成就した。
Buddhas of past, present and future have fulfilled the path.
その時は、「鼠丑」の終わり、「寅」の時間。
At that time, the time of "Tora" at the end of "NeUshi".
仏道を成就する時である。
That is when you fulfill Buddhism.
(解説)(Commentary)
自他の意味。自分と他人。自分の力と他人の力。自分の事と他人の事。
Meaning of self and others. Myself and others. My power and the power of others. What happens to me and what happens to others.
「知らないけれど」とは、謙遜(けんそん)の言葉の意味がある。
"I don't know," has the meaning of the word humility.
悟りの境涯とは、全てを覚知することです。論理による「知」です。論理的に考えることによって知るのです。
Enlightenment is the awareness of everything.It is "knowledge" based on logic. He knows by thinking logically.
あなたが死ぬ時、生と死の中間地点に居るとき。
When you die, when you are halfway between life and death.
日蓮は必ずあなたを迎えに参ります。そうします。
Nichiren will come to pick you up. I will.
浄土教諸宗には、来迎(らいごう)と言う言葉がある。仏教において、念仏行者の臨終の際に阿弥陀三尊が25人の菩薩と共に白雲に乗ってその死者を迎えに来て極楽に引き取ること言われている。その事を言う。
The Jodo Buddhism has a word called Raigo. In Buddhism, it is said that Amitabha Sanson rides on Hakuun along with 25 Bodhisattva to pick up the dead and take it to the paradise when the Nembutsu dynasty dies. Say that.
浄土教諸宗派には、死者を迎える約束があった。しかし、当時の日蓮の宗教には、死者を迎える約束がなかった。日蓮大聖人は、ご自身で迎えに行くと約束したのである。教主の義務である。
The Jodo denominations had promises to welcome the dead. However, the religion of Nichiren at that time had no promise to welcome the dead. Nichiren Daishonin promised to pick him up himself. It is the duty of the teacher.
元初時代に置いての約束の義務は我にある。
I have the obligation to promise in the First origin.
次に「きざみ」刻(時)の持つ意味。
Next, the meaning of "kizami" (at time).
生と死の中間とは、生きるか死ぬかの分かれ「冥府」の道である。
The middle of life and death is the path of "Meifu", which is divided into life and death.
「丑寅(うしとら)」の時刻。(午前二時から午前四時)
The time of "Ushitora". (2:00 am to 4:00 am)
「丑(うし)」の時刻は、「陰(いん):闇」の終わり。「死」の終わり。
The time of "Ushi" is the end of "Yin: Darkness". The end of "death".
「寅(とら)」の刻は、「陽(よう):光」の始め、「生」の始め。
"Tora" is the beginning of "you: light" and the beginning of "life."
「三世の諸仏の成道。」とは、三世とは、過去、現在、未来、今から「無間」と言うことである。経典に曰く「我(われ)、成仏以来(じょうぶついらい):悟りを開いてから。無量無辺(むりょうむへん):量がなく、端もなく。」
"The succession of Buddhas of the Third Generation" means that the Third Generation is "Endless" from the past, present, future, and now.According to the scriptures"I, since to be fulfilled the Buddhist Buddhism (Jubutsurai): After enlightenment. Myriad: No amount, no end."
「成道(じょうどう)」:仏道を成就すること。最高の幸せの境涯を得ること。
"Jodo": fulfilling the Buddhist way. Getting the best happiness.
余談ですが、「西方」と「法華経」で説く浄土について。
As an aside, I would like to talk about the Pure Land in the "Western" and "Hokkei".
「浄土」とは、心の清い死んだ人、そして、未来に生まれて来る人の住んでる宇宙です。休憩する場所です。南の宇宙に生まれて来るのが人の本来の望みです。
"Jodo" is the universe in which people who have a pure heart and who are born in the future live. It is a place to take a break. It is a person's original desire to be born in the southern universe.
法華経を信受した人も死後は西方浄土に行くのである。
People who have received the Hokkei also go to the Western Pure Land after their death.
法華経で説く「現生安穏(げんせあんのん)」、「常寂光土(じょうじゃくこうど)」について。
About "Gensei Annon" and "Jojaku Kodo", which I explain in the Hokkei.
現在は「現世は安穏である」とは言い難い。「常に憂いのある光の土地」とは言い難い。
At present, it is hard to say that "this world is peaceful." It is hard to say that it is "a land of light that is always sad."
それは、時代が変わり、信受すべきは、末法の法華経ではなく、元初の法華経である。元初の「南無妙法蓮華経」である。
The reason for this is that the times have changed, and what should be received is not the supreme law of Sutra, but the First origin law of Sutra. It was the First origin "Numu_Myo_Ho_RengeKyo".
政治の私物化。選挙のための政治を憎み。悪を憎み。忖度政治、忖度行政を廃止しないといけない。
Political personalization. Hate politics for elections. Hates evil. It is necessary to abolish moderation politics and moderation administration.
解説終わり。
End of commentary.