ひろひろの生活日記(LIFE Of HIROHIRO)

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0011悪積(つも)もれば地獄となる、0011Aku seki (tsumo)reba jigoku to naru. 

2020年11月25日 22時19分08秒 | 法華経の一説〔解)

0011悪積(つも)もれば地獄となる、0011Aku seki (tsumo)reba jigoku to naru. 

悪積(つも)れば地獄となる、善積れば仏となる、女人は嫉妬(しっと)かさなれば毒蛇(どくじゃ)となる。法華経供養の功徳かさならばあに竜女(りゅうにょ)があとをつがざらん。

(Reading romaji)

Aku seki (tsumo)reba jigoku to naru, Yoshidzumireba Futsu to naru, nyonin wa shitto (shitto) kasanareba dokuhebi (dokuja) to naru. Hokekyō kuyō no kudoku kasanaraba ani ryūnyo (ri ~yuunyo) ga ato o tsuga zaran.


(Literal translation)

悪の行いが積もれば、心が地獄となる。
When evil deeds accumulate, the heart becomes hell.

善の行いが積もれば、心は仏となる。
If the deeds of good are accumulated, the heart becomes a Buddha.

女人は嫉妬(しっと)かさなれば毒蛇(どくじゃ)となる
A woman becomes a venomous snake if she becomes jealous.

法華経を行ずる功徳が溜まれば、女の竜の功績を継げるでしょう。
If the merit of performing the Lotus Sutra is accumulated, the achievement of the female dragon will be inherited.


(解説)(Commentary)

(1)悪とは何か?
1)善に対する言葉。他人または社会に有害であると社会が評価したとき、その行為を悪と呼ぶ。
2)個人の主観は、「リターン」と呼ぶ。社会は、それを悪とは呼ばない。
3)時間的、空間的な広がりにより大小がある。
・過(か)って善と認められた行為が、時間の推移と共に悪と判定されれば、それは小善である。
・揺るぎない善は、大善である。人間の本性に基づく人類に共通の善行。
・これに背く行為が大悪。
・小善なれど大善に反対すれば、大悪なり。
4)「不善」も悪である。
・善を行わないことも悪の行為である。
5)三界で悪を論ずる。
・偏った愛は、悪である。
・人を支配することは悪である。
・自身の欲望に任せての行動は悪である。


(1) What is evil?
1) Opposite to good. When society evaluates it as harmful to others or society, the act is called evil.
2) Individual subjectivity is called "return". Society does not call it evil.
3) There are large and small sizes depending on the temporal and spatial spread.
・If an act that was previously recognized as good is judged to be evil over time, it is a small good.
・Unwavering good is great good. Good deeds common to all humankind based on human nature.
・Acts contrary to this are great evil.
・Small good, but if you oppose the great good, it will be great evil.
4) "Not good" is also evil.
・It is also an evil act not to do good.
5) Discuss evil in three stages.
・ Biased love is evil.
・ It is evil to control people.
・ Behavior that is left to one's own desires is evil.

(2)地獄とは、
1)苦しみの中にいる状態。心と体の苦しみ。
2)宿業(命に住む深い行為)により起こる。
3)「宿業」とは、命に積み重なった行動である。

(2) What is hell?
1) Being in suffering. Suffering of mind and body.
2) It is caused by a deep act of living in life.
3) “Syuku_Go” is an action that accumulates in life.


(3)「善」とは何か?
1)悪の対義である。
・悪の2)から4)は同じ。対義する。
5)三界で善を論ずる。
・全てを愛する。自然。人。物。動物。世尊。神様や仏様。全てである。
・自分の事だけでなく人を導き支える。
・欲望に負けない。善に欲望を向ける。

(3) What is "good"?
1) It is the opposite of evil.
・ Evil 2) to 4) are the same. Opposite.
5) Discuss goodness on the third stage.
・ I love everything. Nature. Man. Stuff. animal. World honor. God and Buddha. It's all.
・ Guide and support people as well as yourself.
・ I do not obey my desires. Turn your desires for good.

(4)仏とは、
1)自由自在の姿(行動)。完全に善に行動が帰依している姿(行動)。
2)確固たる『南無妙法蓮華経』に目覚めた姿。


(4) What is Buddha?
1) Freedom (action). A figure (behavior) in which the action is completely devoted to goodness.
2) Awakened to the firm "Nanmu Myōhō Renkakyo".

(5)女性の例をとって。
・女性には、男性に比べ深く積んだ行為がある。それは、喜びでもある。
・子供を産むことが出来ることである。
・男性に頼りがちである。
・しかし、それは、逆に考えれば利点である。
・毒蛇とは、それに負けた姿である。

(5) Take the example of a woman.
・ Women have deeper acts than men. It's also a joy.
・ Being able to give birth to a child.
・ Women tend to rely on men.
・ However, it is an advantage if you think about it the other way around.
・ A poisonous snake is a figure that loses to it.


(6)法華経を供養するとは。過去では?現代では?
1)末法では、『南無妙法蓮華経』を信じ唱える。
2)折伏をする。相手を説き伏せ信仰させること。
3)現代、元初では、三界に則った善を行うことである。
4)社会の変革。宗教の変革。

(6) What is a memorial service for the Lotus Sutra? In the past? In modern times?
1) In Mappo, believe in and sing "Nanmu Myōhō Renkakyo".
2) Shakubuku. To persuade the other person to believe.
3) In the modern age of the first origin, it is to do good according to the three stages.
4) Social revolution. Religious revolution.


(7)『竜女』の後を継ぐとは、どういうことか?
・善に目覚め、善行に帰依することである。
・そして、心と体の苦しみを革命することである。

(7) What does it mean to succeed "Ryujo: Dragon Woman"?
・Awakening to goodness and devoting yourself to good deeds.
・And to revolutionize the suffering of the mind and body.

解説終わり。
End of commentary.


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