B組の様子です。
試しづくりが早く終えたので本番に入りました。
どんな模様にするかどんな形にするかもうアイデアがまとまっている人
が多いようでした。
広告用紙に布のテープを貼り付けるのは難しい作業です。
協力し合いながら進めている人たちもいました。
共同で使う道具も順番を守りました。譲り合う姿も見受けられました。
作品づくりも大事ですが、こういった協力や譲り合いの心も大切です。
B組のそういった姿がとても素晴らしかったです!!さすが!!!
B組の様子です。
試しづくりが早く終えたので本番に入りました。
どんな模様にするかどんな形にするかもうアイデアがまとまっている人
が多いようでした。
広告用紙に布のテープを貼り付けるのは難しい作業です。
協力し合いながら進めている人たちもいました。
共同で使う道具も順番を守りました。譲り合う姿も見受けられました。
作品づくりも大事ですが、こういった協力や譲り合いの心も大切です。
B組のそういった姿がとても素晴らしかったです!!さすが!!!
The japanese page is this page.
Students from class A
After last lesson everyone was very motivated to make a frame and do the next stage.
We could think about what we would do next.
The construction paper is very thick and difficult to staple together. Some people were working together.
I saw lots of people co-operating.
Some people put a twist in their frame, it looks like a zig-zag.
I was called over by someone who finished early.
“Teacher, look at this shadow.”
“It’s like a rosary beead”
From the gap of the curtain there was an image which looked like rosary beads.
We started to experiment with how things look on the screen.
”Some marbles. They’re rolling, it’s funny!”
“ Wow, pretty!!”
Lots of voices spoke up from here and there.
Lots of materials could be used which made fascinating shadows.
The screen had just been glued and was fragile.
You could glue it back together though.
C組の様子です。
広告用紙と布のテープを使ってバックをつくる題材です。
まずは広告用紙で基本の箱づくりの練習です。
この題材の一番難しいところです。
選んだ広告用紙のサイズと折り方でいろんなタイプの箱ができあがり
ます。
「先生、間違えました…」
と二人の人が残念そうに私のもとへやってきました。聞くと①二つ折りす
べきところをもう一回折ってしまったのと②横長にテープで貼り付けるべ
きところを縦長に貼り付けてしまったようでした。
結果的に①はポケット付のバックになったのと②は他の人とは違う縦長
のバックになりました。
それらを見た他の人たちから歓声があがりました。失敗と思っていたこ
とが工夫になったことで本人たちも満足げでした。
そのことがきっかけになり
三角のバックをつくってみたり…
ランドセルのようなスタイルのバックをつくったり
どんなことができるのか様々なことを試みる人がたくさん出てきました!
The japanese page is this page.
Students from class A.
We wanted to use different materials like tracing paper and cellophane to make a screen. Today we were making the screen.
First we had to make the frame for the screen.
The frame couldn’t be bigger than the piece of tracing paper or cellophane.
It seemed to be difficult to make a hole smaller than the tracing paper.
There were a few problems in trying to make out frame to the right size.
We could drill a hole in the frame without using a cutter, and then use scissors to cut it to the right shape.
We tried to design the outside of the frame.
The outside of the frame needed to be bigger than the tracing paper.
We had to think about the size to make the hole and the outside frame right for the tracing paper.
We put glue onto the tracing paper.
You need to think about which glue is best for what you are trying to stick down.
Let’s use our frame to now make some nice work!!