ドリームボックス(4年生)その3

2013年01月25日 17時07分40秒 | 4年生

A組の様子です。

 

15年後の自分自身を仕上げる活動をしました。

まずは交流活動をしました。普段は作品の感想などを書き合う活動です

が今日は違います。

例えば、学校の先生の仕事を工作にする際にどんな物をつくったらよいか、

クラスの人の知恵や知識を参考にしよう、という目的で交流しました。

「あ、そういえば〇〇がなかった。」

「確かに〇〇していた方が感じがでるなぁ…」

と参考になった意見も多かったようでした。

 

交流後にさっそく自分自身づくりです。

クラスの人が書いてくれた意見や考えをもとにいろんな工夫を取り入れ

ていました。

中にはとても丁寧につくりこまれた服装の人もいましたよ!

ポーズも生き生きとしていますね!


It’s nice to paint with our hands! (Grade 1) part 4

2013年01月25日 16時30分00秒 | Grade 1

The japanese page is this page.

 

Students from class C

 

We mixed the paint with liquid clay.

 “It feels cold!”

“It’s like you’re wearing gloves!”

 I could hear students saying while having fun.

We drew onto paper using our fingers and palms.

While painting we were thinking of the sound swish-swoosh as we made long strokes.

You need lots of paint on your hands to make the long strokes.

Students dipped their fingers into the tray of paint.

Using just a single colour we had to think about the shape.

 While looking at the shape they tried to think of what it could look like, and sometimes suddenly saw it.

“Oh, it’s really there!”

With a face of joy.

We could then add more colour to the form to finish the image.

We needed to start negotiating for different colours, or to wait for when someone else had finished.

 

 It’s a snowman.

 

It’s a whale.


空人 ~飛べ!わたしのこころ~(5年生)その2

2013年01月25日 13時59分49秒 | Grade 5

C組の様子です。

 

帯での造形が見えるうちに鑑賞活動を行いました。

ひとつは帯の組み合わせがとても美しく、帯で構成された形を記憶に

残しておかせたいのと、もうひとつはその形を表現するためにどのよう

な工夫をしているかお互いに知るためでもあります。

交流活動のポイントのひとつに、どんな色や模様を着色したらよいか想

像してみることを設定しました。それが参考になった人も多いようでした。

 

その後、キッチンペーパーを張り付る活動をしました。

キッチンペーパーが表面を覆ってくると、

「あぁ、こうなるのか!」

と次第に姿を現してくるボリューム感に驚いている人もいました。

 

次回はさらにキッチンペーパーを張り付けていきます。

どんな感じに仕上がるのか楽しみです。


It’s nice to paint with our hands. (Grade 1) part 3

2013年01月25日 08時30分00秒 | Grade 1

The japanese page is this page.

 

Students from class B.

 

This was the 2nd time to try so we had more time to prepare.

If you used too much paint it could spill onto the desk and you needed to clean it up before moving on.

 

“Wow, this colour looks good!”

 “We’re using dark paper too!”

Unlike last time we will need to think how shapes and colours will look on black paper not white.

It’s a new way to draw!

Paint is dripping from the fingertips.

People can come up with their own ideas.

“Teacher, look at Ms.M’s crab”

Someone called over.

 “Oh, yes. It really does look like a crab!”

I replied.

 

Everyone showed their work to others and tried to look for what different forms they could see.

 In this work I can see “Ya-ki-to-ri”…

We keep looking for these images we might be able to see.

 

“This is a sheep”

Someone said showing the wool of the sheep.

Afterwards we had to clean up.

We needed to clean the desks and chairs too.

The whole room needed to be thoroughly cleaned.

 It’s a bird.

 It’s a mansion.