ニーチェはツァラトゥストラにかく語らせる 「牧人ども」とはキリスト者である。創造者はともに歩むものを求めている。石の板の破壊つまり知識の消費なしに信念は生まれないという単純な真実を示している。創造者の前に何もなかったわけではないという単純な真実を受け入れることができないから、ユダヤ人には正義が実現できない。シェリングの洞察の通り、悪は神の創らなかったものの中で最も神に近いもの第二創造者だろう。知識の消費、材料化・道具化こそ悪=第二創造者であり、そのシェリングの洞察がニーチェに受け継がれている。
牧人どもとわたしは呼ぶ。しかしかれらはみずから『善くて義しい者』と称している。牧人どもとわたしは呼ぶ。しかしかれらはみずから正しい信仰を持つ者と称している。この『善くて義しい者』たちを見るがいい!かれらがいちばん憎む者はだれか?価値を録したかれらの石の板を砕く者、破壊者、犯罪者だ、しかし、かかる者こそ創造者なのだ。
ニーチェ,氷上 英廣. ツァラトゥストラは こう言った 上 (Japanese Edition) (Kindle の位置No.392-398). Kindle 版.
氷上「聖書を教えられているドイツ人にはすぐに通じるが、日本の多くの読者にはそうはゆくまい。これはたしかに注のほしいところだが、私はこの誘惑にも屈しないことにした。そのかわり最も普及していると思われる日本聖書協会の現代語訳聖書にできるだけ訳語や訳文をあわせてみた。それによって少くとも聖書に親しんでいる人たちには、それと思いあたる確率を増大できたかと思うのである。ツァラトゥストラはその弟子たちに「あなたがた」と呼びかけることにした。「幼な子」とか「善くて義しい人」とか「石の板」とか「毒麦」とか「種まき人」など多くの訳語はこうしてきめたのである。」
ニーチェ,氷上 英廣. ツァラトゥストラは こう言った 上 (Japanese Edition) (Kindle の位置No.3762-3769). Kindle 版.
この木はこの山の中にひとりさびしく立っている。これは人間と動物を超えて、高々と生長した。 たとえこの木が語ろうとしても、かれを理解できるものはいないだろう。それほどまでに、高々と生長した。 いま、この木は待ちに待っている。何をいったい待っているのか? この木は雲の座にあまりにも近く達している。この木はおそらく稲妻に打たれるのを待っているのだ。」 ツァラトゥストラがこう言ったとき、青年ははげしい身ぶりを示して、叫んだ。「そうなのです、ツァラトゥストラ、あなたの言うことは、真実だ。わたしが高くのぼろうとしたとき、わたしはわたしの破滅を求めていたのだ。そして、あなたこそ、わたしが待っていた稲妻なのだ! まったくそうだ、あなたがわたしたちのもとに姿を見せてからは、わたしの存在などは何だというのだ? あなたへの嫉妬こそ、わたしを打ちのめしたのだ!」こう青年は言って、はげしく泣いた。ツァラトゥストラはかれの肩を抱いて、連れだって歩いて行った。 しばらく一緒に歩いたのち、ツァラトゥストラはこう語りはじめた。 わたしも胸を裂かれる思いだ。あなたの言葉にもまして、あなたの眼が、あなたの危険のすべてを語っている。 あなたはまだ自由ではない。あなたは自由を追い求めているのだ。その追求があなたを不眠におちいらせ、あなたを過度に目覚めさせているのだ。 あなたは自由な高みに到達しようとしている。あなたの魂は星空を渇望している。しかしあなたの低級な衝動も、自由を渇望している。
Antisemitism isn’t new. So why did 2022 feel different?
This year, hatred against Jews got much harder to ignore.
マリン・コーガンは、Voxのシニアコレスポンデントです。交通安全、銃乱射、法制度など、幅広いテーマで特集記事を執筆している。Vox以前は、New York magazine、GQ、ESPN the Magazineなどでライターとして活躍していた。
一方的に考えると、2022年の米国における反ユダヤ主義には、特に目新しいことも注目すべきこともなかった。結局のところ、この5年間に米国でユダヤ人であることは、隣人の心の中に潜む憎しみの証拠に直面することを意味していたのだ。ポロシャツを着たナチスが「ユダヤ人は我々の代わりにはならない」と唱えながらバージニア州シャーロッツビルの街でテロを繰り広げた2017年、ペンシルベニア州ピッツバーグのシナゴーグで11人のユダヤ人が虐殺された2018年、カリフォルニア州のチャバド・オブ・パウェイで射手が1人を殺害し3人に負傷させた2019年、その合間に路上や地下鉄、レストランや集会、教会やスコットの外で行われた小さな攻撃で我々はそれを目にしたのである。
この暴力は、アメリカのユダヤ人が長い間経験してきた安心感、つまり歴史的に見てもユダヤ人はこれまでで最も自由で安全な存在であるという感覚を蝕んでいるのである。今年初めのAnti-Defamation Leagueの報告によると、反ユダヤ主義的な事件は "2021年に米国で過去最高を記録し、暴行、嫌がらせ、破壊行為の合計が2717件に達した。"とある。(ヘイトクライムについて信頼できるデータを得るのは難しく、ADLは反イスラエル感情の事件も含んでいる--そして、イスラエルへの反対がユダヤ人に対する偏見とみなされるかどうか、あるいはいつみなされるかについては、ユダヤ人の間でも健全な意見の相違がある)。今年、Center for the Study of Hate and Extremismの報告書によれば、主要都市における反ユダヤ的ヘイトクライムの件数は増加しており、最終的には昨年の合計を上回る可能性があるという。
今年が変わったと感じたのは、反ユダヤ的な攻撃の増加だけではありません。私たちの文化に起きたことだ。暴力事件を背景に、反ユダヤ的な偏見が、この国で最も強力なテイストメーカーの一人のおかげで収束し、その言葉は熱心な憎悪論者によって捉えられ、ソーシャルメディアを通じて拡散されたのです。その結果、総和は部分よりも大きくなってしまったのです。
カニエ・ウェストがヒップホップの最も重要なラッパーの一人から、米国で最も著名なユダヤ人嫌いの一人になったことの重要性を誇張するのは難しい。10月、パリのファッション・ウィークのショーで「ホワイト・ライヴズ・マター」シャツで物議を醸したわずか数日後、現在Yeとして知られるウェストは、「ユダヤ人をデス・コン3する」と発表し、その後支離滅裂で不穏な憎悪キャンペーンをソーシャルメディア上で開始しました。
オンラインやインタビューでの発言で、Yeは伝統的な白人民族主義者の表現と黒人ヘブライ・イスラエル人の教義の要素を混ぜ合わせた。「面白いのは、黒人は実はユダヤ人だから、僕は実は反セム主義者にはなれないんだ」と彼はツイートしている。「あなた方は私をもてあそび、あなた方のアジェンダに反対する者は誰でもブラックボールにしようとした。」ユダヤ人の権力と支配に関する白人至上主義者の物語を思い起こさせる。その中で彼は、奴隷制度は選択だったと示唆した、少なくとも2018年から唱えている人種差別的な反黒人のテーマを実現し続けた。
右派の反ユダヤ主義の問題は、トランプが大統領に就任して以来、いわゆる「オルト・ライト」や「グローバリスト」(ユダヤ人に対するコード化された中傷)への反発にウインクしてなじり、シャーロッツビルの暴動では「両側にはとても素晴らしい人々がいた」と断言している。イエでは、右派の反ユダヤ主義者が好機を察知した。白人のライブストリーマーであるニック・フエンテスは、何年もかけてオンラインで自分の憎しみのために聴衆を増やしてきた。イェは、過激派インターネットのやや限定的な一角を超えて、彼の憎悪をより魅力的に、より目立つようにすることができる人物だった。11月、ドナルド・トランプ前大統領は、ウェストとフエンテスをマー・ア・ラゴで夕食に招いた。
12月にイェがダビデの星と鉤十字を混ぜた画像を投稿してツイッターから追放されると、プラットフォームはイェのコメントの一体どこが事実と違うのかと問う人々で溢れかえった。同じ日、Alex Jonesの番組で、Yeはヒトラーが好きだと宣言した。最初の暴言から最後の活動停止までの数週間、ネオナチが「カニエはユダヤ人について正しい」と宣言する横断幕を掲げて陸橋に立ち、11月にはフロリダ州のフットボールの試合中に同様のメッセージがビルに投影されました。
Yeのレトリックの危険性は、反ユダヤ主義を端っこの方から主流派へと短期間で移動させたことである。ニューヨーク・タイムズ紙のコラムニスト、ミシェル・ゴールドバーグは11月のコラムで次のように述べている。「私の大人になってからのほとんどの期間、パット・ブキャナンやメル・ギブソンなどの例外を除いて、反ユダヤ主義者はアメリカでは地位がなかった。最も悪質な反ユダヤ主義者は、ユダヤ人を下から憎み、自分たちの失敗や失望の原因をユダヤ人に押し付ける傾向があった。しかし今、反ユダヤ的偏見、あるいは少なくとも反ユダヤ的偏見の黙認が、主要政党の党首、有名ポップスター、世界一の富豪など、重大な権力を持つ人々から発せられるようになっている」。
かつて反ユダヤ主義的な行為は、心を病んだ人や憎しみを持つ人が無作為に起こしたものとして追い出されたかもしれないが、もはや広い文化から切り離されたものとは感じられない。それは、ユダヤ人が個人として、またコミュニティとして取り組んでいることなのです。「大ワシントンユダヤ連盟のCEOであるギル・プリウスは、「この数カ月は、私たちユダヤ教徒にとって最も困難な時期の一つでした。"卍 "などのものが近所に貼られたり、ネットで見たりしたときに、人々が抱く恐怖は、あってはならない形で生じています。こうした反ユダヤ主義的な行為を目にするたびに、反ユダヤ主義をめぐる文化が変化しているように感じられます。ユダヤ人の共同体のあらゆる部分に影響を及ぼしているのです。
ここ数年、襲撃事件の増加に伴い、ユダヤ教の学校や寺院の警備を強化することが、プレウスの仕事の一部になっています。彼は、ユダヤ人に対する次の組織的な攻撃がどのようなものかを考え、それは異なったものになると思っています。「無差別で孤立した感じにはならないだろう。アメリカ社会における反ユダヤ主義の台頭を感じさせるものだからだ」と彼は言う。「私たちが感じているのは、こうした公的機関による反ユダヤ主義の正当化によって、この底流が変化しているように見えるということです」。
この正当化は、米国における反ユダヤ主義の地位について、いくつかの不快な真実を伴っている。先月、タフツ大学の政治学准教授であるエイタン・ハーシュとハーバード大学の博士号候補であるローラ・ロイデンは、18歳から30歳までのオーバーサンプルを含む3500人のアメリカ人を対象にした調査結果を検証する論文を発表した。彼らが発見したのは、政治的イデオロギーに関係なく、黒人またはヒスパニック系と認識する調査回答者は、白人回答者よりも反ユダヤ的な発言に同意する傾向が強いということです。
"米国のユダヤ人は権力を持ちすぎているのか、イスラエルに抗議するためにユダヤ系企業をボイコットすべきなのか、ユダヤ人は米国よりもイスラエルに忠実なのか、といった明確な質問をすると、黒人やラティーノの若者はこれらの質問にオルトライトと同様の割合で答えています "と、ハーシュ氏は言う。"これは本当に、高齢者よりも若い人たちの間で高い偏見の唯一の形態の1つです。"
ハーシュとロイデンは、黒人やヒスパニック系の若者の間で反ユダヤ主義的感情が高い理由を提供できるいくつかの仮説を検討しました。どれも説得力のある説明にはなっていない。「反ユダヤ主義やユダヤ人に対する偏見を懸念しているという人は、それがどこにあるのかについて持論を持っていることが多く、それは自分の党派的な傾向と都合よく一致しています」とハーシュは言う。このデータは、都合のよい説明を覆すものであり、ハーシュとロイデンは、より多くの調査を行う必要があると述べている。
反ユダヤ主義的な行為が起こったときに、それを非難することによって個々の反ユダヤ主義的な行為に対抗するだけでなく、反ユダヤ主義的な態度の高まりに対して効果的な対応がどのようなものかを一個人が語ることは困難である。ユダヤ人の陰謀や支配に関するあらゆる物語に対して、ユダヤ人は多様な経験を持つ集団であり、何事にも合意することがないという誇らしい伝統があります。ユダヤ人であれば、「二人のユダヤ人に三つの意見」という古いことわざとともに育ったはずだ。これは、タルムードの時代から何世紀にもわたって続いてきた議論好きな伝統に対する遊び心である。この多様性の一部は、人種的なものだ。ユダヤ人は白人ばかりではありません。有色人種のユダヤ人にとって、この瞬間はあまり新鮮に感じないかもしれません。
「私たちの社会の白人特権ユダヤ人は、人種差別を理解する世界と社会で機能し続けてきた黒人と先住民から多くのことを学ぶことができる」と、再建派ユダヤ教運動の組織、再建派ユダヤ教で人種の多様性、平等、包括の初代ディレクターであるラビサンドラローソン氏は述べています。
その一環として、「この国におけるユダヤ人と白人の歴史」に向き合うことを意味すると、Jews in All Huesの創設者兼エグゼクティブディレクターのジャレッド・ジャクソンは述べています。私たちは、ヨーロッパ系ユダヤ人をアメリカから締め出した移民制限や、アメリカに移住できた白人ユダヤ人が経験した同化の歴史から何世代も離れている。白人のユダヤ人は白人特権の恩恵を受けていますが、その白さはしばしば条件付きとみなされ、すべてのユダヤ人は白人至上主義によって危険にさらされています。
今こそユダヤ人は、伝統の中にある、橋をかけ、異なる偏見を相互に関連するものとして扱うという部分に傾注すべきだとローソン牧師は言います。特に、白人至上主義者はしばしば「疎外された集団を戦わせ続けたい」と考えていることを考えると、「他の疎外された集団と協力しないのは間違いだ」とローソン氏は言います。例えば、今年初め、Reconstructing Judaismが結成した委員会は、黒人や先住民の賠償に関する決議を承認した。この決議は、ユダヤ教の価値観である「teshuvah - 公的説明責任、謝罪、修復、正しい関係に戻るユダヤ教のプロセス、およびtzedek - 物質と法的正義の倫理的要求」に基づいて行われたものだ。
反ユダヤ主義との闘いは、反黒人人種主義、反アジア人嫌悪、その他あらゆる形態の偏見との闘いと本質的につながっている。「白人至上主義は、ある集団にのみ影響を与えるものではない。それは複雑で、進化し、世代を重ねるごとにきれいに見えようとする。私たちはそれを打ち負かす自分たちのシステムにならなければならないのです」とジャクソンは言います。
偏見を持っている人たちを教育することが被害者の仕事なのか、教育が憎しみに対する解毒剤になるのか、人によって意見が分かれるのは当然です。しかし、社会と関わり、より平等な世界を求めて闘うこと。それは「ティックン・オラム(世界の修復)」の核心であり、ユダヤ人は正義のために働く義務があるという考え方である。これはユダヤ教の伝統に深く根ざした信念であり、私たちが最も得意とするところです。 無料版のDeepL翻訳(www.DeepL.com/Translator)で翻訳しました。
Marin Cogan is a senior correspondent at Vox. She writes features on a wide range of subjects, including traffic safety, gun violence, and the legal system. Prior to Vox, she worked as a writer for New York magazine, GQ, ESPN the Magazine, and other publications.
To consider it one way, there was nothing particularly new or notable about antisemitism in the United States in 2022. After all, to be Jewish in the United States during the last five years has meant being confronted with evidence of the hatred lurking in our neighbors’ hearts. We saw it in 2017, when polo-shirted Nazis chanted “Jews will not replace us” as they unleashed terror on the streets of Charlottesville, Virginia; in 2018, when 11 Jews were massacred at the Tree of Life synagogue in Pittsburgh, Pennsylvania; in 2019, when a shooter killed one and injured three others at the Chabad of Poway in California; and in smaller attacks perpetrated in between, on streets and subways, at restaurants and rallies, outside shuls and sukkot.
The violence has eroded the sense of security American Jews have long experienced — the feeling that Jews are, historically speaking, the freest and safest we’ve ever been. According to a report by the Anti-Defamation League earlier this year, antisemitic incidents “reached an all-time high in the United States in 2021, with a total of 2,717 incidents of assault, harassment and vandalism.” (Getting reliable data about hate crimes is difficult, and the ADL includes some incidents of anti-Israel sentiment — and there’s healthy disagreement, including among Jewish people, about whether or when opposition to Israel is considered bigotry toward Jews.) This year, a report from the Center for the Study of Hate and Extremism says that the number of antisemitic hate crimes in major cities has gone up, and might ultimately be greater than last year’s totals.
It wasn’t just the rise in antisemitic attacks that made this year feel different. It’s what happened in our culture: Against the backdrop of violence, different strains of anti-Jewish bigotry converged thanks to one of the country’s most powerful tastemakers, whose words were seized upon by eager hate-mongers and then disseminated through social media. The result was a sum greater than its parts.
It’s hard to overstate the importance of Kanye West’s transformation from one of hip-hop’s most salient rappers into one of the country’s most prominent Jew haters. In October, just days after sparking controversy with a “white lives matter” shirt at his Paris fashion week show, West, now known as Ye, announced he was going to go “death con 3 on JEWISH PEOPLE,” before launching into an incoherent and disturbing campaign of hatred on social media.
In his statements online and in interviews, Ye mixed traditional white nationalist tropes with elements of Black Hebrew Israelite dogma: “The funny thing is I actually can’t be Anti Semitic because black people are actually Jew [sic],” he tweeted. “You guys have toyed with me and tried to black ball anyone whoever opposes your agenda,” evoking white supremacist narratives about Jewish power and control. Amid all of it, he kept delivering on a racist anti-Black theme he’s been espousing since at least 2018, when he suggested that slavery was a choice.
The right’s problem with antisemitism has been in full view since Trump took office, winking and nudging at the so-called “alt-right” and their opposition to “globalists” (a coded slur for Jewish people), and asserting there were “very fine people on both sides” of the riot in Charlottesville. In Ye, right-wing anti-Semites sensed an opportunity. Nick Fuentes, a white nationalist livestreamer, spent years building an audience for his hatred online. Ye was someone who could make his hatred more appealing and more prominent beyond his somewhat limited corner of the extremist internet. In November, former President Donald Trump hosted West and Fuentes for dinner at Mar-a-Lago.
When Ye was banned from Twitter in December for posting an image of a Star of David mixed with a swastika, the platform was filled with people questioning what, exactly, about Ye’s comments was untrue. On the same day, on Alex Jones’s show, Ye declared a fondness for Hitler. In the weeks between his first outburst and his final suspension, neo-Nazis stood on an overpass with a banner declaring “Kanye is right about the Jews”; a similar message was projected onto a building during a Florida football game in November.
The danger of Ye’s rhetoric was that, in short order, it moved antisemitism from the fringes into the mainstream. As New York Times columnist Michelle Goldberg put it in a column in November: “For most of my adult life, antisemites — with exceptions like Pat Buchanan and Mel Gibson — have lacked status in America. The most virulent antisemites tended to hate Jews from below, blaming them for their own failures and disappointments. Now, however, anti-Jewish bigotry, or at least tacit approval of anti-Jewish bigotry, is coming from people with serious power: the leader of a major political party, a famous pop star, and the world’s richest man.”
Acts of antisemitism that might have once been dismissed as random outbursts from disturbed or hateful individuals no longer feel disconnected from the broader culture. It’s something Jewish people are grappling with, individually and as a community. “The past several months have been one of the most challenging times for our people,” says Gil Preuss, CEO of the Jewish Federation of Greater Washington. “The fear that people have, when they see swastikas or other things put up in their neighborhoods or see it online, has arisen in a way that it shouldn’t. Each time that we see one of these antisemitic acts, it feels like the culture around antisemitism has been changing. It’s affecting every part of Jewish communal engagement.”
Over the last several years, a part of Preuss’s work has involved amping up security at Jewish schools and temples in response to the rising tide of attacks. He thinks about what the next organized attack on Jewish people will look like, and he thinks it will feel different. “It’s not going to feel random and isolated. The reaction is going to be much different because it’s going to feel as though it’s coming out of the rise of public antisemitism in American society,” he says. “I think that’s what we’re feeling, there’s this undercurrent that seems to be shifting because of the legitimation of antisemitism by these public actors.”
That legitimation comes with some uncomfortable truths about the status of antisemitism in the United States. Last month, Eitan Hersh, an associate professor of political science at Tufts University, and Laura Royden, a PhD candidate at Harvard, published a paper examining the results of a survey of 3,500 Americans, including an oversample of people ages 18 to 30. What they found was that survey respondents who identified as Black or Hispanic were more likely to agree with antisemitic statements than white respondents, regardless of their political ideology.
“When you ask explicit questions — like do Jews in the United States have too much power, or should Jewish businesses be boycotted to protest Israel, are Jews more loyal to Israel than the US — Black and Latino young people answer these questions at rates similar to the alt-right,” Hersh says. “This is really one of the only forms of prejudice that is higher among younger people than older people.”
Hersh and Royden considered a number of hypotheses that could offer a reason for the higher rates of antisemitic feeling among Black- and Hispanic-identifying young people: that it was correlated to education, that it was an expression of anti-white sentiment, that it was because of Israel. None of them stood up as compelling explanations. “People who say they’re concerned about antisemitism or prejudice against Jews often have pet theories about where it is, and they’re conveniently aligned with their own partisan inclinations,” Hersh says. The data defies convenient explanations, and Hersh and Royden say more research needs to be done.
Beyond fighting back against individual antisemitic acts by calling them out and condemning them when they happen, it’s difficult for any one person to say what an effective response to rising antisemitic attitudes could look like. For all of the narratives of Jewish conspiracy and control, Jews are a diverse group of people with a wide range of experiences and a proud tradition of never agreeing on anything. If you’re Jewish, you likely grew up with the old saying “two Jews, three opinions” — a playful nod to a longstanding tradition of argumentativeness, stretching back centuries to the days of the Talmud Part of that diversity is racial: Jews are not all white. For Jews of color, this moment may feel much less new.
“The white privileged Jews in our society could learn a lot from Black and Indigenous people who have continued to function in a world and society understanding racism,” says Rabbi Sandra Lawson, the inaugural director of racial diversity, equity, and inclusion at Reconstructing Judaism, an organization of the Reconstructionist Judaism movement.
Part of this means confronting “the history of Jews and whiteness in this country,” says Jared Jackson, founder and executive director of Jews in All Hues. We are generations removed from the immigration quotas that kept European Jews out of America, as well as the assimilation that white Jews who were able to move to the US went through. While white Jews benefit from white privilege, that whiteness is often seen as conditional, and all Jews are endangered by white supremacy.
This is a moment, Rabbi Lawson says, when Jews should lean into the parts of the tradition that involve building bridges and treating different bigotries as interconnected. “It’s a mistake to not work with other marginalized groups,” Lawson says, especially considering that white supremacists often “want to keep marginalized groups fighting.” Earlier this year, for example, a commission formed by Reconstructing Judaism approved a resolution on reparations for Black and Indigenous Americans that draws on the Jewish values of “teshuvah — the Jewish process of public accountability, apology, mending, and returning to right relationship, and tzedek — the ethical demands of material and legal justice.”
The fight against antisemitism is intrinsically connected to the fight against anti-Black racism, against anti-Asian hatred, and against all other forms of bigotry. “White supremacy does not just impact one group of people. It’s complex, it evolves, and it tries to look nicer with each generation. We have to become our own system that defeats it,” Jackson says.
People can reasonably disagree about whether it’s the job of a victim to try to educate those who hold prejudice against them, or whether education is even the antidote to hate. But engaging in society and fighting for a more equal world? That is at the heart of tikkun olam, or repair of the world: the notion that Jews have an obligation to work toward justice. It’s a deeply held conviction in the Jewish tradition — and one of our best.