焼き物に挑戦!!!(6年生)その4

2012年10月01日 16時00分00秒 | 6年生

A組の様子です。

雨が降らなかったのと、生乾きの器を削るため砂の粉が舞う

ため、図工室ベランダで活動しました。

久しぶりの外での活動で表情がいつもよりも生き生きしている

ように感じます。

握り方を気を付けないと割れたり、欠けたりするので楽しさの中

にも慎重さと緊張感があります。

室内での活動もよいことにしているので机上で集中してがんばっ

ている人もいます。

 高台をつくるために削っているのですが、なかなかこれが難しい!

次回の図画工作の時間まで延長して活動することになりました。


〇から生まれるカタチ(5年生)その3

2012年10月01日 15時54分03秒 | 5年生

C組の作品の途中経過です。

だんだん動物の形になってきました。

カメレオンだそうです!よく見ると舌の先に捉えられた虫がいます!

 

カメだそうです。カメの目はもともとあるお菓子の箱のデザインだ

そうです。先生はあまりお菓子に詳しくないので何のお菓子か分

かりませんが、まさに目の付け所がおもしろいですね!!さらに

口の部分をお菓子の切れ目をもってくるところがもっとすごい!!

 

ニワトリだそうです。もともとニワトリのつもりではなかったらしい

のですが、友だちの一言でニワトリにしたそうです!


A design for Fukuoka Futaba (Grade 6) Part 4

2012年10月01日 11時30分00秒 | Grade 6

The japanese page is this page.

 

Students from Class C.

We have prepared out paper design in the laminate film.People have their own material for their design.

As I expect from the 6th grade their ideas are interesting.There are lots of different types of material.

This material has a nice effect.

We can use patterns on coloured paper effectively too.

 The materials being used is important, but so is the skill and originality of how they are used.

。How to best use things is a case of trial and error, learning what works well in a design.

We have to be careful with the laminating machine. The rollers need to work properly, trying not to crush our design, checking the temperature is ok, there are lots of things to think about and unfortunately sometimes things go wrong.

After talking about this people were very careful.

There are smiles of relief and joy when the work comes out of the machine safely.

There is sometimes some surprise seeing what the work looks like when it comes out.

 


カッターナイフの使い方(3年生)

2012年10月01日 10時39分21秒 | 3年生

カッターナイフの使い方を勉強しました。

自宅で使ったことがある人もいるようでしたが、初めて使う人も

います。ひとつひとつのことを確かめながら、怪我がないように

慎重に活動します。

 

直線と曲線を繰り返し練習しました。そのふたつを組み合わせ

て模様を考えていました。

 

練習が終わった後は、カッターを使ってコースターづくりです。

1学期につくったコップのコースターです。

練習の後とあってみんな上手に扱っていました!

こんな複雑な模様の人もいましたよ!

色の組み合わせや形の構成を考えて2枚合わせた人もいれば

切り抜いた穴の模様を見せる美しさのひともいました。


Pottery challenge(Grade 3) Part 4

2012年10月01日 08時30分00秒 | Grade 3

The japanese page is this page.

 

 We have the pottery glaze which we made in the 1st semester.

The glaze had settled to the bottom of the bucket after not being stirred.We stirred it now, turning our rod slowly from the bottom.

“Fu-fu-fu-fu, it’s like a witch stirring a cauldron!’

と喜んでいます。Someone said.I’m in the mood to make a magic potion.

It is really like a magic potion, when it is baked hard it will cover stone with a glass-like quality.

Some people work together to stir the heavy rod.

In 2nd grade we used a glaze and painted it on with a brush.

You can choose 2 colours from 4 to add to the glaze for the work.

 Pink and light blue were popular colours.

 I look forward to the kiln!