紙から生まれるカタチ(4年生)その4

2012年10月02日 19時00分00秒 | 4年生

A組の様子です。

1学期につくった作品を三人1グループで集合させて街にしました。

子どもたちは大喜びです。

「こういうの好きなんだ。」「3年生の錬成会でもこんな感じのこと

したよね、あれ大好きだったんだー。」

集団で一つの街をつくることを楽しんでくれているようです。

みんな額がぶつかりそうなほど作品に集まって活動していまし

た!

役割分担するグループもあれば、テーマを決めて思い思いの物

をつくるグループ、とそれぞれのスタイルで街はできていきました。

ビルの並べ方も一工夫あります。

高さのバランスを考えたのでしょうか、この3つでひとつの建物にも

見えます。

思い切って最初にあった土台をカットした人もいました!

ある程度作業が進んでくるとグループごとに特徴やテーマが自

然と出てきました。

 

和のイメージだそうです。

動物がお出迎えしてます。

このグループは柵(囲い)にこだわりがありました。

お花畑でもいろんなタイプがありましたよ。

噴水も登場!

「こんな街があったらいいなあ、いや、住みたい!!」

と声があがりました。


カッターナイフの使い方(3年生)その2

2012年10月02日 18時00分00秒 | 3年生

C組の様子です。

カッターナイフの使い方もばっちりマスターし、いよいよコースター

づくりです。

どんな模様にするかまずは鉛筆で下描きです。

中にはアイデアスケッチをおこして制作している人もいました!

ハサミとはちがう切れ味に苦戦しながらも楽しそうに活動してい

ました。

怪我をしないように慎重に慎重に…

先生もじゃまにならないように撮影しています…

「先生、見てください、顔ができました!」

と小さな声で呼び止められました。

何でも何かに見立てていく発想の柔軟さはいいですね!

図工室は誰もいないかのようにしーんと静まり、集中して活動し

ていました!

 

カッターでつける模様は単純な形でも工夫すればいろんなバリ

エーションが誕生します。また、ちょっとした工夫でも新たなデザ

インになったりもします。

いいコースターができるといいですね!応援してますよ!


An image of the Madonna and child (Grade 4)part 2

2012年10月02日 17時30分47秒 | Grade 4

The japanese page is this page.

 

Students from Class B.

The Sister talked to us about 3 different designs of Mary.

Some people were deeply nodding with understanding as they listened to the history of Mary.

Understanding the circumstances of Mary and child helps to make an image of her.

But…

Rain started to fall heavily so we couldn’t draw Mary from the same places as Class A.I regret starting outside now as we had to change room.

But it turned out not to be a problem at all as we understood the meaning of the images of Mary from the Sister.

Everyone is serious.

As we were drawing we saw Mr.N which was a fun thing.

He was a 3rd grade teacher last year so remembered the students.

Even after changing grades the teachers want to see what the students are doing.

Ms. K is another homeroom teacher.

Everyone is impressed at how hard we are concentrating.

Even with teachers coming past everyone keeps looking at Mary.

In break-time we saw more teachers, Ms. T the Religion teacher and Mr. T the Science teacher.

 “Oh, we were taught by you last year too”

 “Eh?! This year too?”

People have fun regardless of grade or class.

Everyone had been working really hard and seriously, but there was a sudden change.

Please do your best to show the expression.