石井裕MIT教授
マサチューセッツ工科大学(MIT)メディアラボ教授の石井裕(いしい ひろし、1956年2月4日 - )は、日本のコンピュータ研究者、工学者。東京都生まれ。5歳のときに北海道札幌市に移る。アメリカ合衆国・マサチューセッツ工科大学教授。専門は情報工学。)昨年来次のようにインタビューに答えている。
「日本の研究機関や企業に欠けているのはビジョンです。新製品の鮮度は1年しか持ちません。あっという間に陳腐化してごみになってしまいます。ニーズも10年で変わります。最も大切なのは、この先100年通用するビジョンを打ち立てること。自分が死んだ後も生き続けるビジョンです。グーグル、アップル、アマゾン、フェイスブックといった米国の企業は、この世界をどのように変えたいかというビジョンをしっかり持っている。だからそれぞれの分野で世界をリードできるのです。戦争に例えると、これらの米国企業がICT(情報通信技術)分野の制空権を握っている。日本は技術立国と言ってますが、ICT敗戦国なんです。ビジョンがないから、グーグルなどの企業の後追いすらできない。1年でごみになるようなモノづくりに、きゅうきゅうとしているのは当たり前です」
AIがシンギュラリティを達成するか?私は疑問に思う。
例えば、医者と患者がいて、最も単純で伝達可能な痛みについて、患者から医者に出来る限り現象に忠実な痛みを説明したとしよう。耐えがたい、刺すような痛みの中心部があって、そこから焼けるような痛みの脈動が周辺に伝わり、消えてゆくようであるけれど、次の痛みを恐れて眠れない。まあこのように説明しなければならないのは、現象自体を直結理解できない人間の属性による。然し乍ら、多くの言語が差し挟まれた痛みほど、現象から程遠い嘘の世界となる。機関や機械が意識を持つという選択が論理的合理的でないのは、意識を持った途端に、虚偽を作り出す構造を機械は必要としないからだ。能力としての機械の人間化と意識を持った機械とは、全く論理的に異なったものと区別して理解しなければならない。
The world’s largest technology companies hold the keys to some of the largest databases on our planet. Much like goods and coins before it, data is becoming an important currency for the modern world. The data’s value is rooted in its applications to artificial intelligence. Whichever company owns the data, effectively owns AI. Right now that means companies like Facebook, Amazon, Alphabet, IBM and Microsoft have a ton of power.
In an act of self-governance, these five companies came together today to announce the launch the new Partnership on AI. The group is tasked with conducting research and promoting best practices. Practically, this means that the group of tech companies will come together frequently to discuss advancements in artificial intelligence. The group also opens up a formal structure for communication across company lines. It’s important to remember that on a day-to-day basis, these teams are in constant competition with each other to develop the best products and services powered by machine intelligence.
Financial support will be coming from the initial tech companies that are members of the group, but in the future, membership and involvement is expected to increase. User activists, nonprofits, ethicists and other stakeholders will be joining the discussion in the coming weeks.
“We want to involve people impacted by AI as well,” said Mustafa Suleyman, co-founder and head of applied AI at DeepMind, a subsidiary of Alphabet.
The organizational structure has been designed to allow non-corporate groups to have equal leadership side-by-side with large tech companies.
As of today’s launch, companies like Apple, Twitter, Intel and Baidu are missing from the group. Though Apple is said to be enthusiastic about the project, their absence is still notable because the company has fallen behind in artificial intelligence when compared to its rivals — many of which are part of this new group.
The new organization really seems to be about promoting change by example. Rather than preach to the tech world, it wants to use a standard open license to publish research on topics, including ethics, inclusivity and privacy.
“The power of AI is in the enterprise sector,” said Francesca Rossi, an AI ethics researcher at IBM Research. “For society at-large to get the benefits of AI, we first have to trust it.”
The focus of the organization is a refreshing juxtaposition to more pop-culture discussions about the risks of artificial intelligence. While the jury is still out as to whether a singularity event could threaten mankind, we already face a long list of challenges in today’s world of AI. While computers are not at a point yet where they can take all of our jobs, they can amplify the negative tendencies that humans already possess. A biased world can result in biased data sets and, in turn, bias artificial intelligence frameworks.
To combat this, companies like Microsoft have already formed AI ethics advisory boards. But, rather than override existing efforts, the new group augments projects already undertaken at individual companies and provides a forum for sharing valuable advice. The group plans to make discussions and minutes from meetings publicly available.
Additional reporting done by Josh Constine.
Featured Image: Bryce Durbin/Bryce Durbin
1位 ビル・ゲイツ マイクロソフト 750億ドル(約8.5兆円) アメリカ合衆国
2位 アマンシオ・オルテガ ZARA 670億ドル(約7.6兆円) スペイン
3位 ウォーレン・バフェット バークシャー・ハサウェイ
608億ドル(約6.9兆円) アメリカ合衆国
4位 カルロス・スリム・ヘル テレコム 500億ドル(約5.6兆円) メキシコ
5位 ジェフ・ベゾス アマゾンドットコム 452億ドル (約5.1兆円) アメリカ合衆国
6位 マーク・ザッカーバーグ フェイスブック
446億ドル(約5兆円) アメリカ合衆国
7位 ラリー・エリソン オラクル 436億ドル(約4.9兆円) アメリカ合衆国
8位 マイケル・ブルームバーグ ブルームバーグLP
400億ドル(約4.5兆円) アメリカ合衆国
9位 チャールズ・コック 396億ドル(約4.5兆円)アメリカ合衆国(非上場)
9位 デイビット・コック 396億ドル(約4.5兆円)アメリカ合衆国(非上場)
自動車がこれ以上生産される事はない。限界のない産業など存在しない。ただAIが自動車産業を飲み込むのなら事は起こる。AIの支配とは、人間による人間自身の下等化に引き続いて起きる人災である。
マサチューセッツ工科大学(MIT)メディアラボ教授の石井裕(いしい ひろし、1956年2月4日 - )は、日本のコンピュータ研究者、工学者。東京都生まれ。5歳のときに北海道札幌市に移る。アメリカ合衆国・マサチューセッツ工科大学教授。専門は情報工学。)昨年来次のようにインタビューに答えている。
「日本の研究機関や企業に欠けているのはビジョンです。新製品の鮮度は1年しか持ちません。あっという間に陳腐化してごみになってしまいます。ニーズも10年で変わります。最も大切なのは、この先100年通用するビジョンを打ち立てること。自分が死んだ後も生き続けるビジョンです。グーグル、アップル、アマゾン、フェイスブックといった米国の企業は、この世界をどのように変えたいかというビジョンをしっかり持っている。だからそれぞれの分野で世界をリードできるのです。戦争に例えると、これらの米国企業がICT(情報通信技術)分野の制空権を握っている。日本は技術立国と言ってますが、ICT敗戦国なんです。ビジョンがないから、グーグルなどの企業の後追いすらできない。1年でごみになるようなモノづくりに、きゅうきゅうとしているのは当たり前です」
AIがシンギュラリティを達成するか?私は疑問に思う。
例えば、医者と患者がいて、最も単純で伝達可能な痛みについて、患者から医者に出来る限り現象に忠実な痛みを説明したとしよう。耐えがたい、刺すような痛みの中心部があって、そこから焼けるような痛みの脈動が周辺に伝わり、消えてゆくようであるけれど、次の痛みを恐れて眠れない。まあこのように説明しなければならないのは、現象自体を直結理解できない人間の属性による。然し乍ら、多くの言語が差し挟まれた痛みほど、現象から程遠い嘘の世界となる。機関や機械が意識を持つという選択が論理的合理的でないのは、意識を持った途端に、虚偽を作り出す構造を機械は必要としないからだ。能力としての機械の人間化と意識を持った機械とは、全く論理的に異なったものと区別して理解しなければならない。
The world’s largest technology companies hold the keys to some of the largest databases on our planet. Much like goods and coins before it, data is becoming an important currency for the modern world. The data’s value is rooted in its applications to artificial intelligence. Whichever company owns the data, effectively owns AI. Right now that means companies like Facebook, Amazon, Alphabet, IBM and Microsoft have a ton of power.
In an act of self-governance, these five companies came together today to announce the launch the new Partnership on AI. The group is tasked with conducting research and promoting best practices. Practically, this means that the group of tech companies will come together frequently to discuss advancements in artificial intelligence. The group also opens up a formal structure for communication across company lines. It’s important to remember that on a day-to-day basis, these teams are in constant competition with each other to develop the best products and services powered by machine intelligence.
Financial support will be coming from the initial tech companies that are members of the group, but in the future, membership and involvement is expected to increase. User activists, nonprofits, ethicists and other stakeholders will be joining the discussion in the coming weeks.
“We want to involve people impacted by AI as well,” said Mustafa Suleyman, co-founder and head of applied AI at DeepMind, a subsidiary of Alphabet.
The organizational structure has been designed to allow non-corporate groups to have equal leadership side-by-side with large tech companies.
As of today’s launch, companies like Apple, Twitter, Intel and Baidu are missing from the group. Though Apple is said to be enthusiastic about the project, their absence is still notable because the company has fallen behind in artificial intelligence when compared to its rivals — many of which are part of this new group.
The new organization really seems to be about promoting change by example. Rather than preach to the tech world, it wants to use a standard open license to publish research on topics, including ethics, inclusivity and privacy.
“The power of AI is in the enterprise sector,” said Francesca Rossi, an AI ethics researcher at IBM Research. “For society at-large to get the benefits of AI, we first have to trust it.”
The focus of the organization is a refreshing juxtaposition to more pop-culture discussions about the risks of artificial intelligence. While the jury is still out as to whether a singularity event could threaten mankind, we already face a long list of challenges in today’s world of AI. While computers are not at a point yet where they can take all of our jobs, they can amplify the negative tendencies that humans already possess. A biased world can result in biased data sets and, in turn, bias artificial intelligence frameworks.
To combat this, companies like Microsoft have already formed AI ethics advisory boards. But, rather than override existing efforts, the new group augments projects already undertaken at individual companies and provides a forum for sharing valuable advice. The group plans to make discussions and minutes from meetings publicly available.
Additional reporting done by Josh Constine.
Featured Image: Bryce Durbin/Bryce Durbin
1位 ビル・ゲイツ マイクロソフト 750億ドル(約8.5兆円) アメリカ合衆国
2位 アマンシオ・オルテガ ZARA 670億ドル(約7.6兆円) スペイン
3位 ウォーレン・バフェット バークシャー・ハサウェイ
608億ドル(約6.9兆円) アメリカ合衆国
4位 カルロス・スリム・ヘル テレコム 500億ドル(約5.6兆円) メキシコ
5位 ジェフ・ベゾス アマゾンドットコム 452億ドル (約5.1兆円) アメリカ合衆国
6位 マーク・ザッカーバーグ フェイスブック
446億ドル(約5兆円) アメリカ合衆国
7位 ラリー・エリソン オラクル 436億ドル(約4.9兆円) アメリカ合衆国
8位 マイケル・ブルームバーグ ブルームバーグLP
400億ドル(約4.5兆円) アメリカ合衆国
9位 チャールズ・コック 396億ドル(約4.5兆円)アメリカ合衆国(非上場)
9位 デイビット・コック 396億ドル(約4.5兆円)アメリカ合衆国(非上場)
自動車がこれ以上生産される事はない。限界のない産業など存在しない。ただAIが自動車産業を飲み込むのなら事は起こる。AIの支配とは、人間による人間自身の下等化に引き続いて起きる人災である。