「縄文にハマる人々」ドキュメント映画山岡貴信監督完成したようです。

こん田亜希子さん、山岡監督お二人のトークショーに行ってまいりました。
同行したい人から、当日でも予約大丈夫?ときかれたので、「大丈夫!縄文は、
満員になった事がないので、とタカをくくって縄文女子3人で会場に到着。
踊り場に置いてある縄文土器もアッと驚き、満員御礼の札止めでしたが、何
とか中へ入る事が出来ました(笑)

山岡監督とこん田亜希子さんの縄文トークは、研究者らしき人達が多くいらし
ていたので、後で何かあったらどうしようと思ってお二人のお話を聞いていました。
山岡監督は「国際縄文学協会の故西垣内先生に、4年前にお会いして、縄文映画作る
ようになりました。それまでは、縄文を避けていました。
周りには一杯縄文の人いられましたが。
西垣内先生が最後に「じゃあ又ね!」と言われましたので、”何かな?続きは“はいう事で
映画作るようになりました。
西垣内先生は、それから一週間後に亡くなられてしまいました。
一番ハマったのが自分自身でした(笑)
こん田亜希子さん「知られざる縄文ライフ」土偶研究家、「可愛いこどもたち」と土偶を
見て最初の印象をホップ調に表現されていますが、可愛いだけですまなくなって来ています。
資料を可愛いと言っていいのか?でも本当に喜ばれたのが研究者の方だったとか。(笑)
「土偶のリアル」もしかして縄文時代の人って、どいう思いで土器を見ていたのか?
黒いアスフアルトで目を塗った縄文土器、赤く濡れた縄文土偶、何故?
「割られた縄文土器が一杯、割る事で執着を解く、超自然的存在だと。

山岡監督
はじめはどう縄文を捉えて行けばいいのか?ちょつとづつ縄文に近づいて行けるのでは、
自分がハマっていき他の人巻き込んだ。
「私はハマってない」と叱られたり、「私ほどハマっているのに」と叱られたりしました。(笑)
元々筋書きなし作りながら考えました。
狩猟、農耕、木の実、私が作ったものではない恵を大事にした。
生かされている、そこにある世界観感じて、中々そういう気持ちになれにくい、いま離れてしまって
います。年収何千万になっても分からない。
絆とかつながりまったく違うのか?生きることに真摯な人達でした。
毎日を必死に生きました。命の使い方時間の使い方、環境のやり取り完璧でした。

参加者の関先生(80歳)の声
今の研究者は、縄文データーを元に言います。男は名誉、地位邪魔して、冒険しません。
山岡さん、ほん田さん本売れるとみんなジェラシー感じます。
柔軟性大事です。いつか誰かが壊す事です。全部評価して、切り開いていかなければ行けない。
自分の縄文世界でものを見てください。特に男は言葉に注意しなければ行けません。
産婦人科の先生の一枚の内面までの写真で4000文字書けるのが良い写真です。
硬い研究者の世界壊して下さい。
縄文に自信持って、表現して下さい。
関先生素敵な縄文トークありがとうございました。
“People addicted to Jomon”
A documentary film directed by Takanobu YAMAOKA has finished.
I went to a talk show of the director and Akiko KONDA.
I was asked if reservation on the day is available, and I answered without due consideration, “That’s OK! This event has never drawn a full house.” When I arrived the theater with two other “Jomon girls”, we were surprised at sellout crowd, which Jomon wares placed at stair landing should be also surprised. But we managed to have seats.
People presumed researcher were coming to listen to the Jomon talk by Mr.Yamaoka and Ms.Konda as well as me, so I was afraid anything happened while listening.
Mr. Yamaoka said, “I started to make a film about Jomon when I met the late Dr.Nishigaito of International Jomon Culture Conference four years ago. Before that, I was avoiding Jomon. Many people around me are involved in Jomon...
At last, Dr. Nishigaito said “see you then!” and I wondered what the rest is. Like this, I started to make films.”
Dr.Nishigaito has passed away just one week after the interview.
(Jomon films may be his last will.)
I was most addicted.
Akiko KONDA
The author of “The Unknown Jomon Life” (Seibundo Shinkosha), and a researcher of clay figure:
She described the first impression of clay figures as “cute children,” but her research is now beyond “cute.” The material should not be said "cute". But I heard that other researchers were most pleased about that.
Jomon people fight against diseases, food situation of Jomon, how to be Jomon beauty, birth control of Jomon people... many interesting topics are inside.
“the real of clay figure” What feeling did people of the Jomon era have seeing clay vessels?
Why are there clay figures with black eyes or red wet ones?
There are many broken Jomon vessels. By breaking, they break free from the obsession. It’s a kind of supernatural agency.
Director YAMAOKA
At first, I don’t know how to grasp Jomon. I thought I could get close to the Jomon step by step. I’m addicted and then involve others.
Some got angry saying “I’m not addicted,” and others said, “I’m most addicted.”
I had no set program, so I thought and make plans.
People treasured things they don’t make, hunting, farming, and gathering. They felt the worldview there, they are kept alive by them. Nowadays we rarely feel such. Even if they earn tens of millions, they cannot understand.
Their links and relationships are much different. They were very serious about living.
They were living everyday tooth and nail. It was perfect from how to use life and time to deal with the environment.
From a participant, Mr.Seki, 80 years old
Researchers nowadays are based on Jomon data. Male researchers don’t take risks due to honor or estate. They feel jealousy over Mr.Yamaoka and Ms.Konda.
Flexibility is important. Someone will break someday. We must value all things and open the way.
See the world from the perspective of Jomon. Especially, males should pay attention to words.
The good picture is that can write 4000 words by only a picture of obstetrician and gynecologist.
Please break the hard world of researchers.
Have confidence in Jomon and express them.
Mr.Seki, thank you for the wonderful Jomon.

こん田亜希子さん、山岡監督お二人のトークショーに行ってまいりました。
同行したい人から、当日でも予約大丈夫?ときかれたので、「大丈夫!縄文は、
満員になった事がないので、とタカをくくって縄文女子3人で会場に到着。
踊り場に置いてある縄文土器もアッと驚き、満員御礼の札止めでしたが、何
とか中へ入る事が出来ました(笑)

山岡監督とこん田亜希子さんの縄文トークは、研究者らしき人達が多くいらし
ていたので、後で何かあったらどうしようと思ってお二人のお話を聞いていました。
山岡監督は「国際縄文学協会の故西垣内先生に、4年前にお会いして、縄文映画作る
ようになりました。それまでは、縄文を避けていました。
周りには一杯縄文の人いられましたが。
西垣内先生が最後に「じゃあ又ね!」と言われましたので、”何かな?続きは“はいう事で
映画作るようになりました。
西垣内先生は、それから一週間後に亡くなられてしまいました。
一番ハマったのが自分自身でした(笑)
こん田亜希子さん「知られざる縄文ライフ」土偶研究家、「可愛いこどもたち」と土偶を
見て最初の印象をホップ調に表現されていますが、可愛いだけですまなくなって来ています。
資料を可愛いと言っていいのか?でも本当に喜ばれたのが研究者の方だったとか。(笑)
「土偶のリアル」もしかして縄文時代の人って、どいう思いで土器を見ていたのか?
黒いアスフアルトで目を塗った縄文土器、赤く濡れた縄文土偶、何故?
「割られた縄文土器が一杯、割る事で執着を解く、超自然的存在だと。

山岡監督
はじめはどう縄文を捉えて行けばいいのか?ちょつとづつ縄文に近づいて行けるのでは、
自分がハマっていき他の人巻き込んだ。
「私はハマってない」と叱られたり、「私ほどハマっているのに」と叱られたりしました。(笑)
元々筋書きなし作りながら考えました。
狩猟、農耕、木の実、私が作ったものではない恵を大事にした。
生かされている、そこにある世界観感じて、中々そういう気持ちになれにくい、いま離れてしまって
います。年収何千万になっても分からない。
絆とかつながりまったく違うのか?生きることに真摯な人達でした。
毎日を必死に生きました。命の使い方時間の使い方、環境のやり取り完璧でした。

参加者の関先生(80歳)の声
今の研究者は、縄文データーを元に言います。男は名誉、地位邪魔して、冒険しません。
山岡さん、ほん田さん本売れるとみんなジェラシー感じます。
柔軟性大事です。いつか誰かが壊す事です。全部評価して、切り開いていかなければ行けない。
自分の縄文世界でものを見てください。特に男は言葉に注意しなければ行けません。
産婦人科の先生の一枚の内面までの写真で4000文字書けるのが良い写真です。
硬い研究者の世界壊して下さい。
縄文に自信持って、表現して下さい。
関先生素敵な縄文トークありがとうございました。
“People addicted to Jomon”
A documentary film directed by Takanobu YAMAOKA has finished.
I went to a talk show of the director and Akiko KONDA.
I was asked if reservation on the day is available, and I answered without due consideration, “That’s OK! This event has never drawn a full house.” When I arrived the theater with two other “Jomon girls”, we were surprised at sellout crowd, which Jomon wares placed at stair landing should be also surprised. But we managed to have seats.
People presumed researcher were coming to listen to the Jomon talk by Mr.Yamaoka and Ms.Konda as well as me, so I was afraid anything happened while listening.
Mr. Yamaoka said, “I started to make a film about Jomon when I met the late Dr.Nishigaito of International Jomon Culture Conference four years ago. Before that, I was avoiding Jomon. Many people around me are involved in Jomon...
At last, Dr. Nishigaito said “see you then!” and I wondered what the rest is. Like this, I started to make films.”
Dr.Nishigaito has passed away just one week after the interview.
(Jomon films may be his last will.)
I was most addicted.
Akiko KONDA
The author of “The Unknown Jomon Life” (Seibundo Shinkosha), and a researcher of clay figure:
She described the first impression of clay figures as “cute children,” but her research is now beyond “cute.” The material should not be said "cute". But I heard that other researchers were most pleased about that.
Jomon people fight against diseases, food situation of Jomon, how to be Jomon beauty, birth control of Jomon people... many interesting topics are inside.
“the real of clay figure” What feeling did people of the Jomon era have seeing clay vessels?
Why are there clay figures with black eyes or red wet ones?
There are many broken Jomon vessels. By breaking, they break free from the obsession. It’s a kind of supernatural agency.
Director YAMAOKA
At first, I don’t know how to grasp Jomon. I thought I could get close to the Jomon step by step. I’m addicted and then involve others.
Some got angry saying “I’m not addicted,” and others said, “I’m most addicted.”
I had no set program, so I thought and make plans.
People treasured things they don’t make, hunting, farming, and gathering. They felt the worldview there, they are kept alive by them. Nowadays we rarely feel such. Even if they earn tens of millions, they cannot understand.
Their links and relationships are much different. They were very serious about living.
They were living everyday tooth and nail. It was perfect from how to use life and time to deal with the environment.
From a participant, Mr.Seki, 80 years old
Researchers nowadays are based on Jomon data. Male researchers don’t take risks due to honor or estate. They feel jealousy over Mr.Yamaoka and Ms.Konda.
Flexibility is important. Someone will break someday. We must value all things and open the way.
See the world from the perspective of Jomon. Especially, males should pay attention to words.
The good picture is that can write 4000 words by only a picture of obstetrician and gynecologist.
Please break the hard world of researchers.
Have confidence in Jomon and express them.
Mr.Seki, thank you for the wonderful Jomon.