US2017355359(JP)
"<Power Combining Mechanism>
[0171] On the other hand, the power combining mechanism 2 utilizes a Ravigneaux planetary gear mechanism 30. The Ravigneaux planetary gear mechanism 30 has a first sun gear S31 and a second sun gear S32 which are disposed coaxially, a ring gear R31 which is provided concentrically with the first sun gear S31 and the second sun gear S32, and a carrier C31 which holds a long pinion P31 which meshes with the first sun gear S31 and the ring gear R31 and a short pinion P32 which meshes with the long pinion P31 and the second sun gear S32.
[0172] Then, the first sun gear S31 of the planetary gear mechanism 30 makes up the rotation element h of the power combining mechanism 2, and the second motor-generator MG2 and the fifth brake mechanism B5 are connected to the first sun gear S31. In addition, the second sun gear S32 of the planetary gear mechanism 30 makes up the rotation element e of the power combining mechanism 2 which is an input portion thereof, and the selection mechanism 3 is connected to the second sun gear S32. In addition, the ring gear R31 of the planetary gear mechanism 30 makes up the rotation element f of the power combining mechanism 2 which is an output portion thereof, and the output shaft OUT is connected to the ring gear R31. Additionally, the carrier C31 of the planetary gear mechanism 30 makes up the rotation element g of the power combining mechanism 2, and the sixth brake mechanism B6 is connected to the carrier C31.
[0173] Namely, in the power distribution mechanism 1 of the power transmission apparatus 100 according to this embodiment of the invention, the rotation element a (the sun gear S11) to which the first motor-generator MG1 and the second brake mechanism B2 are connected, the rotation element b (the sun gear S21) to which the fourth brake mechanism B4 and the selection element SL of the selection mechanism 3 are connected, the rotation element c (the carrier C11, the ring gear R21) to which the engine ENG, the first brake mechanism B1 and the selection element SM of the selection mechanism 3 are connected, and the rotation element d (the ring gear R11, the carrier C21) to which the third brake mechanism B3 and the selection element SH of the selection mechanism 3 are connected are in a collinear relation in which those rotation elements are positioned on a single straight line, and as shown figures from FIG. 4 on, the rotation elements a to d are designed to be aligned sequentially in that order on nomographic charts showing the collinear relation."
「[0059] <動力合成機構>
一方、動力合成機構2は、ラビニヨ型の遊星歯車機構30を用いて構成されている。ラビニヨ型の遊星歯車機構30は、同一軸線上に配置された第1サンギヤS31及び第2サンギヤS32と、第1サンギヤS31及び第2サンギヤS32と同心円上に設けられたリングギヤR31と、第1サンギヤS31及びリングギヤR31に噛み合っているロングピニオンP31と該ロングピニオンP31及び第2サンギヤS32に噛み合っているショートピニオンP32とを保持するキャリアC31と、を有する。
[0060] そして、遊星歯車機構30の第1サンギヤS31は、動力合成機構2の回転要素hを構成しており、第2モータ・ジェネレータMG2及び第5ブレーキ機構B5が連結されている。また、遊星歯車機構30の第2サンギヤS32は、動力合成機構2の入力部である回転要素eを構成しており、セレクト機構3が連結されている。また、遊星歯車機構30のリングギヤR31は、動力合成機構2の出力部である回転要素fを構成しており、出力軸OUTが連結されている。また、遊星歯車機構30のキャリアC31は、動力合成機構2の回転要素gを構成しており、第6ブレーキ機構B6が連結されている。
[0061] つまり、本発明の実施形態に係る動力伝達装置100の動力分配機構1では、第1モータ・ジェネレータMG1及び第2ブレーキ機構B2が連結された回転要素a(サンギヤS11)、第4ブレーキ機構B4及びセレクト機構3のセレクト要素SLが連結された回転要素b(サンギヤS21)、エンジンENG、第1ブレーキ機構B1及びセレクト機構3のセレクト要素SMが連結された回転要素c(キャリアC11,リングギヤR21)、第3ブレーキ機構B3及びセレクト機構3のセレクト要素SHが連結された回転要素d(リングギヤR11,キャリアC21)が単一の直線状に位置する共線関係にあり、回転要素a〜dは図4以降に示すように共線関係を示す共線図上にこの順に並ぶように構成されている。 」
US9920812(JP)
"Moreover, a damper torque Tk and the inertial torque Ti will be described below by referring to FIG. 3. FIG. 3 is a nomographic diagram showing an operating condition of the planetary mechanism 5 in a case of generating the damper torque Tk and the inertial torque Ti. The nomographic diagram is a diagram in which, the sun gear 5s, the carrier 5c, and the ring gear 5r which are the rotary components of the planetary mechanism 5 are indicated by vertical lines, and distances in between the three are let to be distances corresponding to a gear ratio ρ of the planetary mechanism 5. In the nomographic diagram, a vertical direction with respect to horizontal lines represents the rotational direction, and a position in the vertical direction represents the rotational speed. In FIG. 3, each rotary element of the planetary mechanism 5 is denoted by a symbol, where, S denotes the sun gear 5s, C denotes the carrier 5c, and R denotes the ring gear 5r, and moreover, IN denotes an input element (engine 10 and input shaft 2) of the planetary mechanism 5, and OUT denotes an output element (transmission 20 and output shaft 3) of the planetary mechanism 5. Furthermore, square marks shown in FIG. 3 indicate a state in which the damper torque Tk and the inertial torque Ti are generated, and circle marks indicate a state in which the damper torque Tk and the inertial torque Ti are not generated. "
「また、図3を参照して、ダンパトルクTkおよび慣性トルクTiについて説明する。図3は、ダンパトルクTkおよび慣性トルクTiを生じる場合の遊星機構5の作動状態を示した共線図である。共線図とは、遊星機構5の回転要素であるサンギヤ5sとキャリヤ5cとリングギヤ5rとを縦線で示し、それらの間隔を遊星機構5のギヤ比ρに対応する間隔としたものである。共線図では、それぞれの縦線において横線に対する上下方向を回転方向、その上下方向での位置を回転数とする。図3では遊星機構5の各回転要素をシンボルで示してあり、Sはサンギヤ5s、Cはキャリヤ5c、Rはリングギヤ5rとなるとともに、INは遊星機構5の入力要素(エンジン10,入力軸2)、OUTは遊星機構5の出力要素(変速機20,出力軸3)となる。さらに、図3に示す四角印はダンパトルクTkおよび慣性トルクTiが生じている状態を示し、丸印はダンパトルクTkおよび慣性トルクTiが生じていない状態を示している。 」
US2016101681(JP)
"1. A driving device for a hybrid vehicle, comprising:
an internal combustion engine;
a first motor generator;
an output member connected to a drive wheel in a power transmittable manner;
a power distribution mechanism including a first rotating element, a second rotating element, and a third rotating element that are mutually rotatable in a differential manner, the third rotating element being placed between the first rotating element and the second rotating element on a collinear diagram, the first rotating element being connected to the internal combustion engine, the second rotating element being connected to the first motor generator, and the third rotating element being connected to the output member in a power transmittable manner;
a second motor generator that is able to output power to the output member; and
a clutch mechanism that is able to switch between an engaged state and a disengaged state, the engaged state being a state in which the first rotating element is connected to the second rotating element, and the disengaged state being a state in which the first rotating element is disconnected from the second rotating element, wherein
the internal combustion engine, the first motor generator, the power distribution mechanism, and the clutch mechanism are placed on the same axis, and
the first motor generator and the power distribution mechanism are place between the clutch mechanism and the internal combustion engine."
「【請求項1】
内燃機関と、
第1モータ・ジェネレータと、
駆動輪と動力伝達可能に接続された出力部材と、
相互に差動回転可能な第1回転要素、第2回転要素、及び第3回転要素を有し、共線図上において前記第1回転要素と前記第2回転要素の間に前記第3回転要素が配置され、前記第1回転要素が前記内燃機関と接続され、前記第2回転要素が前記第1モータ・ジェネレータと接続され、前記第3回転要素が前記出力部材と動力伝達可能に接続された動力分割機構と、
前記出力部材に動力を出力可能な第2モータ・ジェネレータと、
前記第1回転要素と前記第2回転要素とが連結される係合状態と、前記第1回転要素と前記第2回転要素との連結を解除する解放状態とに切り替え可能なクラッチ機構と、を備え、
前記内燃機関、前記第1モータ・ジェネレータ、前記動力分割機構、及び前記クラッチ機構が、同一軸線上に配置され、
前記クラッチ機構は、前記第1モータ・ジェネレータ及び前記動力分割機構を挟んで前記内燃機関と反対の側に配置されているハイブリッド車両用駆動装置。」