WO2006018591
1. A compressor wheel housing for a turbocharger compressor wheel, the housing comprising: a substantially cylindrical shroud surface definable with respect to a radial dimension and an axial dimension along a rotational axis of a compressor wheel with an origin coincident with a z-plane of a compressor wheel wherein the axial position of the shroud surface decreases with increasing radial position to a compressor wheel blade outer edge radius; and a diffuser surface extending radially outward and axially downward from the cylindrical shroud surface, wherein the diffuser surface includes a minimum diffuser surface axial position at a radial position less than about 1.25 times the compressor wheel blade outer edge radius and wherein the diffuser surface includes a greater axial position at a radial position beyond that corresponding to the minimum axial position.
ターボ過給機圧縮機翼車用の圧縮機翼車ハウジングにおいて、
基点を圧縮機翼車のz面に置き、圧縮機翼車の回転軸に沿って半径方向寸法と軸方向寸法に関して定義可能な略筒状のシュラウド面であって、前記シュラウド面の前記軸方向位置は、前記半径方向位置が圧縮機翼車ブレード外縁半径まで大きくなるにつれて、低くなる、シュラウド面と、
前記筒状のシュラウド面から半径方向外向きに且つ軸方向下向きに伸張しているディフューザ面であって、前記圧縮機翼車ブレード外縁半径の約1.25倍未満の半径方向位置に最小ディフューザ面軸方向位置を含んでおり、且つ、前記最小軸方向位置に対応する半径方向位置を越えた半径方向位置により大きな軸方向位置を含んでいる、ディフューザ面と、を備えている、圧縮機翼車ハウジング。
US6588485
"1. A method for manufacturing a titanium compressor wheel (1) having a non-pullable shape, said method comprising:(a) forming a pullable near net shape compressor wheel positive pattern in a die comprised of a plurality of non-elastic die inserts (20); (b) casting a titanium compressor wheel including blades from said near net shape pattern to form a near net shape casting; and (c) machining the blades of said near net shape casting to a non-pullable net shape titanium compressor wheel. "
引抜き不能形状を有するチタン圧縮機翼車(1)を製造するための方法であって、
(a)複数の非弾性金型インサート(20)から構成された金型において、引抜き可能なニアネット形状の圧縮機翼車ポジパターンを形成するステップと、
(b)前記ニアネット形状のパターンからブレードを含むチタン圧縮機翼車を鋳造して、ニアネット形状鋳造物を形成するステップと、
(c)前記ニアネット形状パターン鋳造物のブレードを機械加工して、引抜き不能ネット形状チタン圧縮機翼車にするステップと
を含む方法。
US6449950
"1. A rotor and bearing for a turbocharger for internal combustion engines comprising:a turbine wheel carried in a turbine housing to receive exhaust gas from an internal combustion engine, the turbine wheel incorporating a hub portion attached to a shaft extending through a center housing; a compressor impeller attached to the shaft opposite the turbine and carried within a compressor housing; a bearing portion of the shaft adjacent the turbine hub including two bearing lands separated by a relieved section, the lands received within a pinned semi-floating unitary bearing carried in a bearing bore in the center housing, the unitary bearing including a first thrust bearing face engaging the turbine hub; a permanent magnet for an electric motor carried by a spacer collar which is received over a collar portion of the shaft extending from the bearing portion opposite the turbine hub and the unitary bearing further incorporates a second thrust face engaging the spacer collar. "
内燃機関用ターボ過給機用ロータ及びベアリングにおいて、
内燃機関から排気ガスを受け取り得るようにタービンハウジング内に支持されたタービン翼車であって、中央ハウジングを貫通して延びる軸に取り付けられたハブ部分を有する前記タービン翼車と、
タービンと反対側にて前記軸に取り付けられ且つコンプレッサハウジング内に支持されたコンプレッサインペラと、
タービンハブに隣接し、レリーフ部分によって分離された2つのベアリングランド部を有する前記軸のベアリング部分であって、該ランド部が中央ハウジングのベアリング穴内に支持されたピン止めした半浮動型単一ベアリング内に受け入れられ、単一ベアリングがタービンハブに係合する第一のスラストベアリング面を有する前記ベアリング部分と、
タービンハブと反対側のベアリング部分から延びる前記軸のカラー部分の上に受け入れられたスペーサカラーにより支持された電気モータ用の永久磁石とを備え、
前記単一ベアリングがスペーサカラーに係合する第二のスラスト面を更に備える、内燃機関用ターボ過給機用ロータ及びベアリング。
US10060470(JP)
"A rotary machine 100 is an example of a rotary apparatus provided with a thrust bearing 8 according to a related art, which is, for instance, a supercharger or a turbocharger. The rotary machine 100 includes a rotor 2 inside a housing 1. The rotor 2 includes a rotor shaft (rotational shaft) 3, a compressor impeller 4 disposed on an end of the rotor shaft 3, a thrust collar 5 fixed to a substantially center part of the rotor shaft 3, and a turbine 6 disposed on the other end of the rotor shaft 3. "
回転機械100は、参考技術に係るスラスト軸受8を備える回転機器の一例であり、例えば過給機やターボ機械である。回転機械100はハウジング1内にロータ2を備える。ロータ2は、ロータ軸(回転軸)3、ロータ軸3の一端に設けられたコンプレッサ翼車4、ロータ軸3の略中央部に固設されたスラストカラー5、及び、ロータ軸3の他端に設けられたタービン6を有する。
US2019085768(JP)
"[0002] Conventionally, as a technique relating to a bearing structure for a turbocharger, for example, a bearing protection device disclosed in Patent Literature 1 is known. This device includes a turbine impeller, a shaft, and a compressor impeller attached to the shaft. A foil bearing having a plurality of foils is provided in the periphery of the shaft and the shaft is supported inside a housing by the foil bearing. A labyrinth sealing member is provided at each of a compressor side end portion and a turbine side end portion of the shaft. The compressor side labyrinth sealing member suppresses the leakage of a gas from the compressor to a center portion. The turbine side labyrinth sealing member prevents the intrusion of combustion products or the like from the turbine to the foil bearing. "
従来、過給機の軸受構造に関する技術として、たとえば特許文献1に記載のベアリング保護装置が知られている。この装置は、タービン羽根車およびシャフトと、このシャフトに装着されるコンプレッサ羽根車とを備えている。シャフトの周囲には複数のフォイルを有するフォイルベアリングが設けられており、シャフトは、このフォイルベアリングによってハウジング内で支持されている。シャフトのコンプレッサ側の端部とタービン側の端部とには、それぞれ、ラビリンス密封体が設けられている。コンプレッサ側のラビリンス密封体は、コンプレッサ側から中央部へのガスの漏出を抑制する。タービン側のラビリンス密封体は、燃焼生成物等がタービン側からフォイルベアリングに浸入することを防止する。
"[0022] The electric turbocharger 1 is connected to the fuel cell system 40. More specifically, the electric turbocharger 1 includes a turbine 2, a compressor 3, and a rotation shaft 5 having the turbine 2 and the compressor 3 provided at both ends thereof. A motor 10 for applying rotational driving power to the rotation shaft 5 is provided at the rotation shaft 5 between the turbine 2 and the compressor 3. The exhaust gas line L2 is connected to the turbine 2 and the air supply line L1 is connected to the compressor 3. The electric turbocharger 1 rotates a turbine wheel 8 (see FIG. 2) of the turbine 2 by using high-temperature air discharged from the fuel cell system 40. When the turbine wheel 8 rotates, a compressor wheel 9 of the compressor 3 rotates and compressed air is supplied to the fuel cell system 40 through the air supply line L1. "
電動過給機1は、燃料電池システム40に接続されている。より詳しくは、電動過給機1は、タービン2と、コンプレッサ3と、タービン2およびコンプレッサ3が両端に設けられた回転軸5とを備えている。タービン2およびコンプレッサ3の間において、回転軸5には、回転軸5に回転駆動力を与えるための電動機10が設けられている。上記した排ガスラインL2はタービン2に接続されており、空気供給ラインL1はコンプレッサ3に接続されている。電動過給機1は、燃料電池システム40から排出される高温の空気を用いて、タービン2のタービン翼車8(図2参照)を回転させる。タービン翼車8が回転することにより、コンプレッサ3のコンプレッサ翼車9が回転し、空気供給ラインL1を通じて、圧縮空気が燃料電池システム40に供給される。
Centrifugal-type Supercharger, Wikipedia
"The centrifugal supercharger draws its power from the movement of the drive where it is attached. At this point, the supercharger powers an impeller – or small rotating wheel. The impeller draws air into a small compressor housing (volute) and centrifugal force sends the air into the diffuser. The result is air that is highly pressurized, but that travels at low speed.[9] The high-pressure, low-speed air is then fed into the engine, where the additional pressure gives the engine the ability to burn more fuel and have a higher level of combustion. This results in a faster, more responsive vehicle due to greater engine volumetric efficiency."
"compressor wheel, called the impleller," (Supercharging, Turbocharging and Nitrous Oxide Performance)