物語を絵に表そう~こんな場面だよ~(2年生)その5

2012年09月25日 18時46分14秒 | 2年生

B組の様子です。

参観授業だったのですが、その際、保護者も交えて交流活動をしま

した。3時間目が終わり、準備の10分間(休み時間)も続けて交流活

動に夢中な人たちがいました。

今回の『物語を絵に表そう』では想像力を大事にしています。

言葉を頼りにいろんな様子を想像して絵にしていきます。

そんな視点で作品を見ていくといろんなものを発見できます。

主人公の休憩中にカエルの親子が向かっている場面なのですが…

よく見ると

こんな様子も描かれています!これはカエルのことを知らないと

描けませんね!さらに…

「先生、ここには芋虫がいるんですよ。」

と教えてもらいました!

いいですね!物語の中には出てきていませんが、想像すると確

かに芋虫も寄ってきそうです!!

 

他の人の作品にも月から来たウサギということで…

月には餅をついているウサギまでいます!月からのびたハシゴ

(階段?)もあります!

 

この題材のテーマにはもうひとつ色に注目する、ということもあり

ます。絵の具で着色した画用紙の上に描くのでなかなか思う色

が出せません。

パスの色を重ねたり、背景に合わせて使う色を変えたりすること

が必要になります。その中でいろんな発見がありました!

「先生見て!金色ができたよ!」

おぉっ!本当だ!金色に見えます!

 

「先生、月の感じが出ました!」

いいですね…かすみがまた雰囲気をかもしだしています!

 

みんな自分の表現したかったこと、ものが目立つように色の工夫

を重ねています。

 


A picture of the post-man (Grade 1)

2012年09月25日 08時30分00秒 | Grade 1

The japanese page is this page.

 

Students from Class B.

I was worried about the chance of rain, but we were able to work while it stayed cloudy.

We drew our sketches in the grounds of the church on Josui Street.

Beside the church next to school we looked at the red car and motor-bike from the post office.‘Wow, cool!’

Someone said.

Everyone was really interested as you don’t often get a chance to see post office vehicles close up.

We can keep looking at break time.

 We were so happy to be able to try wearing the post-man’s helmet and try holding his delivery bag.

“Wow this bag is so heavy!!”

She says as she holds the big bag.

Time flew as we had this experience of sketching.

The people from Japan Post gave me some comments about the work. Well done for everyone working so hard on their sketch.

If you see us delivering around town please feel free to say hello.

After sketching some students came forward to say thank-you for the visit on behalf of class B.