守護仏とはどういう仏か?
仏教における信仰は、
仏法僧の「三宝」によって成り立つ
それまで、阿含経は小乗仏教とされて、大乗仏教の宗派から全くかえりみられることなく過ごしてきました。
桐山管長が、その歴史上の誤りを正され、阿含宗を立宗してお釈迦さまが説かれた真実の仏教を信仰の面から世に弘めることになった意義は、まことに大きいものです。
仏教における信仰は、「仏」「法」「僧」の三大要素によって成り立ちます。仏教教団は、この三つの要素が正しいものであると同時に、すべてそろっていなければなりません。
つまり、正しい教団か否かは、それによって決定するわけです。
阿含宗の本尊である真正仏舎利尊の祀られた祭壇
一、仏
その宗旨における信仰の絶対対象である仏を「本尊」と呼びます。阿含宗の本尊は、釈迦の聖霊(せいれい)が宿る聖物(せいもつ)として、昔から仏教徒の間で深く尊崇されている「真身舎利(しんじんしゃり)」です。
阿含宗では、これを「真正仏舎利尊(しんせいぶっしゃりそん)」と呼んでいます。
仏教徒にとって、ゴータマ・ブッダ=お釈迦さまのご聖骨である真正仏舎利は「生いける釈迦」そのものであり、仏教では唯一最高の本尊です。
想像や概念上の仏ではなく、木像や図像の仏でもなく、ブッダとして実在した釈迦の聖骨であり、仏教における最高の本尊です。
二、法
阿含宗には、三つの修行法があります。
「成仏法(じょうぶつほう)」
生者、死者を問わず、カルマ(業)を断ち切り、因縁解脱(成仏)してブッダ(真理に目覚めた人)になる方法です。
釈尊が阿含経の中で説かれている、「七科三十七道品」がその成仏法です。
「如意宝珠法(にょいほうじゅほう)」
真言密教において、最高最奥義とされる秘法です。この法を修するためには真身舎利が必要です。真身舎利を奉安して如意宝珠法を修すると、真身舎利変じて如意宝珠となるのです。如意宝珠法とは、願うがままに、福徳宝生・因縁解脱の功徳を与えてくださる秘法です。
「求聞持聡明法(ぐもんじそうめいほう)」
古くから真言密教に伝わる、人を天才にする法です。しかし、これまでに多くの高僧たちがこの法を修してきましたが、そのほとんどは目的を達成することができませんでした。
阿含宗の求聞持聡明法は、真言密教に伝わるものとはまったく異なる独自の法です。
管長猊下は「求聞持聡明法」の原点が、釈迦の成仏法「七科三十七道品」の中にあることを発見されました。
七科三十七道品の中の「四神足法(しじんそくほう)」こそ、人間の頭脳を改造し、凡夫をして仏陀のさとりに至らしめる法であることを発見、これを復元されました。
三、僧
僧とは、教団そのもの、または指導者を指します。
阿含宗は、桐山靖雄管長を指導者として仰ぎ、真正仏舎利尊を本尊とする、サンガ(僧伽)、すなわち教団です。
「すべてのカルマを断つ釈迦直説の成仏法」「解脱宝生の徳が授かる如意宝珠法」「新しい二十一世紀を創り出すホモ・エクセレンス
※を輩出する求聞持聡明法」。阿含宗は、この三大秘法を有するサンガです。
※ホモ・エクセレンス= ホモ・サピエンスが持たない特別な能力をを身につけた「優秀なるヒト」
守護仏とはどういう仏か?
利を、守護仏とおよびするのである。守護仏とは、仏舎利のことなのである。
それは当然のことで、仏教の始祖たる仏陀シャカこそ、すべての仏教徒の一心の祈
りにこたえて、救いの手をさしのべてくださる守護仏なのである。
「駄都法」「如意宝珠法」
密教最極最奥の秘法
さて、わたくしは、さきの章で、密教が、盛大な仏舎利信仰をマンダラにとり入れたとのべたが、密教が仏舎利信仰をとり入れたのは、マンダラだけではなかったのである。
密教にとってもっとも重要な修法の上にもとり入れたのである。
「駄都法」「如意宝珠法」と名づける、密教において最極最奥とされる深秘の法がそれである。
つまり、インドの仏教徒たちが得た霊験功徳を、修法としてとり入れたわけだ。それはかたちを変えた仏舎利信仰にほかならないわけで、密教は、こういうかたちで、インドにおける仏教信仰の本流をとり入れたということである。
「如意宝珠法」についてすこしのべると、「如意宝珠法」とは、如意宝珠を本尊として修する法である。
それでは、如意宝珠とはいったいなにかというと、それは仏舎利のことで、『密教
大辞典』(法蔵館)に、こうしるされている。
如意宝珠
梵に真陀摩尼という。真陀は思惟、摩尼は宝珠なり。宝珠より種々の物を出すこと意の如くなるをもって名づく。
略して如意珠・宝珠摩尼・摩尼珠といい、能作性珠とも名づく。古来、竜王あるいは摩鶏魚の脳中等より出づといい或いは仏舎利変じて宝珠となるという。(中
略)L八、弘法人師空海の。御遺告”に、如意宝珠の製造法が記されており、それによ
ると、仏舎利三十二粒を、純金と数種の香木をもって練って玉とするとあり。のち、範俊、勝賢の二僧正もこれを製作し、実賢僧正の、『秘紗問答』十八に「日本国宝珠製造人、大師、範俊、勝賢僧正、以上の三人也Lとあるが、その勝賢僧正の秘記によると、じつは仏舎利を相承の口伝に依って厳封し、これを如意宝珠と観ずるのであって練玉を造るのではない、とある。
つまり、要するに仏舎利そのものをもって、如意宝珠とするわけである。
この如意宝珠、すなわち仏舎利をもって本尊とし、法を修するのが、「如意宝珠法」であるが、おなじく『密教大辞典』にこうある。
如意宝珠法
略して宝珠法という。如意宝珠を本尊として修する法。
この法は密教における最極深秘の法にして、つねにはこの名を秘して、姐理法
と合字を用い、あるいは如宝・如法・如去といい、あるいは駄都法・{朱法・如々{一と記し、あるいは彼法と記す。
この法には本経本軌なく、御遺告ならびに師資相承の口伝をもって修行の軌則とす。
三宝院流等はこの法と駄都法を同一とし、釈尊の舎利を如意宝珠と観ずる秘法となせども、勧修寺流等は各別法とす。
この法は、舎利すなわち宝珠を本尊として修する秘法なるがゆえに、駄都秘訣に本尊の観じかたをのべて、
分亀(回診)字一変盛宝鉢一鉢変戌・釈迦牟尼如来丿是常在霊山仏也。濁世末代
衆生不辿習多仏身叙、以矢悲方便一入‘・宝生三摩少即芦身ま孝(応答)チ、字変
席如意宝珠一宝珠即駄都也。(バク字あり、変じて宝鉢となる
牟尼如来となる。是れ、常在霊山の仏なり。濁世末代の衆生、仏身を見るにたえず、故に大悲の方便をもって宝生の三摩地に入り、即ち身を変じてタラク宇と
なり、字変じて如意宝珠となる。宝珠すなわち駄都なり) と示し、此の法は生身の舎利即ち吾人本其の覚性と同一体なりと観ずるなり。
……此の法を修するには、道場の中心に塔婆(舎利宝塔)を安んじ、其の中に仏舎利(五粒・三粒・一粒等)を金壷に盛りこれを安んず。 とある。
「如意宝珠法」は、『密教大辞典』にある通り、密教最極最奥の深秘の法であるから、
まだいろいろ秘して口伝としている部分が多いが、以上でだいたいおわかりのことと思う。
それでは、その深秘の法である「如意宝珠法Lは、いかなる法験ありや、ということになるが、それは、この法の本尊観(道場観)のところで、つぎのように観じているところから、およそ、推察できるであろう。
如意宝珠法の本尊観
三宝院流の「如意宝珠法、本尊観」では、つぎのように観じるのである。
……一宇変じて如意宝珠となる。即ち、七ぢの大光明を放って十方世界を照らす。光の中に無量の珍宝名衣上服百味の飲食を雨らす。一切の所須みな衆生の願楽にしたがって充足せしむ。
また、光の中に宝蓮華を雨らす。蓮華の中に声あって、微妙の法を説く。衆生、聞く者ことごとく無上菩提心を発す。
また、この光はるかに奈梨(地獄)の底を照らす。受苦の衆生ことごとく抜苦
与楽す。凡そ三界困苦の衆生、一々みなこの光に触れて解脱を得。
つまりヽこの法の法験は、
福徳宝生
因縁解脱
の二つの功徳をあたえるのである。
……光の中に無量の珍宝名衣上服百味の飲食を雨らす。一切の所須み』な衆生の願楽にしたがって充足せしむ……衆生の一切の願いごと、望みごとをみなかなえる、すなわち、福徳宝生であり、
……凡そ三界困苦の衆生、一々みなこの光に触れて解脱を得……地獄におちて苦しむもの、悪因縁に苦しむ三界の衆生、ことごとく解脱させる。すなわち、因縁解脱の
功徳である。
まさに、密教が、これ以上の法はないとして、最極最奥の深秘の法とするのは、当然のことである。
密教に、秘法、大法、かず知れずあるといえども、これに勝る法はない。密教の修行者にして、一度はこの法を修してみたいと願わぬものは、だれI人ないいの鰹』ろうか。
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What kind of Buddha is the guardian Buddha?
Faith in Buddhism
It is made up of the Buddhist monk "Sanpo"
Until then, Agama was regarded as Hinayana Buddhism, and he spent his time without being seen by the Mahayana Buddhist denominations.
It is of great significance that President Kiriyama corrected his historical mistakes and decided to establish Agon Shu and promote the true Buddhism that Shaka preached to the world from the aspect of faith.
Faith in Buddhism is made up of the three major elements of "Buddha," "law," and "monk." The Buddhist sect must have all three elements at the same time as being correct.
In other words, it determines whether or not it is the correct cult.
An altar enshrined by the true Buddhist priest, Toshison, the principal image of Agon Shu
One, Buddha
The Buddha, which is the absolute object of faith in that sect, is called the "honzon." The principal image of Agon Shu is "Shinjinshari", which has been deeply revered among Buddhists since ancient times as a sacred object in which the Holy Spirit of Buddha resides.
In Agon Shu, this is called "Shinsei Buddhist priesthood".
For Buddhists, the true Buddha's sacred bone, Gautama Buddha, is the "living Buddha" itself, and is the only principal image of Buddhism.
It is neither an imaginary or conceptual Buddha, nor a wooden or iconographic Buddha, but a sacred bone of Buddha that actually existed as Buddha, and is the highest principal image in Buddhism.
Two, the law
There are three training methods in Agon Shu.
"Buddhahood Law"
Regardless of whether it is alive or dead, it is a method of cutting off karma (work), breaking the cause (Buddhahood), and becoming a Buddha (a person who has awakened to the truth).
The Buddhahood method is "Seven departments and thirty-seven dojos," which Buddha preaches in Agama.
"Nyoi Hojuho"
It is the highest and most mysterious secret method in Shingon Esoteric Buddhism. In order to learn this law, you need to have a true body. If you enshrine the true body and practice the Nyoi jewel method, the true body will change to become a jewel. The Nyoi Hojuho is a secret method that gives you the merit of Fukutoku Hosei and the liberation of the cause, as you wish.
"Gumonji Someiho"
It is a method of making people a genius, which has been passed down from ancient times to Shingon Esoteric Buddhism. However, many high priests have practiced this law so far, but most of them have failed to achieve their goals.
Agon Shu's scholarship method is a unique method that is completely different from the one transmitted in Shingon Esoteric Buddhism.
His Eminence discovered that the origin of the "Kancho Mochi Satoshiho" is in the Buddhahood Buddhahood "Seven Departments Thirty-Seven Doshin".
It was discovered that the "Shijinsokuho" in the seven departments and thirty-seven doctrines is the method of remodeling the human brain and making it an ordinary man to become a Buddha's satori, and restored it. it was done.
Three, monks
A monk refers to the cult itself or a leader.
Agon Shu is a sanga (monk), or sect, with President Seiyu Kiriyama as the leader and the principal image of the Shinto Buddhist priest.
"The Buddhahood method of the Buddha's theory that cuts off all karma," "The Buddha's method that gives the virtue of liberation treasure," and "The Homo Excellence * that creates a new 21st century." Agon Shu is a sanga with these three great secret laws.
* Homo Excellence = "Excellent Human" with special abilities that Homo Sapiens does not have
What kind of Buddha is the guardian Buddha?
Toshi is the guardian Buddha. The guardian Buddha is a Buddhist shrine.
It is natural that Buddha Shaka, the founder of Buddhism, is the one-hearted prayer of all Buddhists.
It is a guardian Buddha who responds and offers a helping hand.
"Dad capital law" "Nyoi jewel method"
The secret method of esoteric Buddhism
By the way, I mentioned in the previous chapter that esoteric Buddhism introduced the magnificent Buddhist priesthood belief into the mandala, but esoteric Buddhism was not the only one who adopted the Buddhist priesthood belief.
It was also incorporated into the most important practice for esoteric Buddhism.
It is the secret law that is said to be the deepest and deepest in esoteric Buddhism, which is called the "Datoho" and "Nyoi Hojuho".
In other words, the spiritual merit gained by Indian Buddhists was incorporated as a practice. It is nothing more than a changed form of Buddhist belief, and esoteric Buddhism has adopted the mainstream of Buddhist beliefs in India in this way.
About the "Nyoi jewel method" The "Nyoi jewel method" is a method of repairing the Nyoi jewel as the principal image.
Then, what exactly is a Buddhist jewel? It is a Buddhist priesthood, and "Esoteric Buddhism"
This is described in the "Dictionary" (Hozokan).
Nyoi Jewel
It is called Shinda Nun in the 梵. The truth is thought, and the nun is a jewel. It is named with the intention of putting out various things from the jewels.
For short, it is called Nyoiju, Hoju, Mani, and Mani, and it is also called Nousaku pearl. From ancient times, it is said that it should come out from the brain of Ryuo or Matori fish, or it will change to a Buddhist temple and become a jewel. (During
Omitted) L Hachi, Hiroshi Corporation Kukai's. The "Declaration" describes how to make Nyoi Jewels.
Then, it is said that 32 Buddhist shrines are kneaded with pure gold and several kinds of fragrant wood to make a ball. Later, the two priests, Noritoshi and Shoken, also produced this, and in the 18th "Secret Question and Answer" by the real priest, "Japanese national jewel maker, Daishimachi, Noritoshi, Shoken priest, and the above three people. There is L, but according to the secretary of the Shoken priest, the Buddhist priest is actually sealed by the oral tradition of the agreement, and this is regarded as a jewel, not a jewel.
In other words, the Buddhist priesthood itself is used as a jewel.
This esoteric jewel, that is, the Buddhist priesthood, is the principal image of the Buddhist priest, and the law is learned by the esoteric jewel method.
Nyoi Jewel Method
It is called the jewel method for short. A method of repairing Nyoi Jewel as the principal image.
This law is the most secret law in esoteric Buddhism, always keeping this name secret,
Use the ligature, or call it Nyoho, Nyoho, Nyojo, or Datoho, {Zhuho, Nyo {one, or his method.
There is no main rule in this law, and the rule of practice is based on the decree and the oral tradition of the teachers.
The Sanbo-in style, etc. are the same as this law and the Dato method, and although it is a secret method that regards Buddha's sword as a Buddha, the Koshuji style, etc. are different methods.
Because this method is a secret method of repairing the priesthood, that is, the jewels as the principal idol, the secret of the gods is to show how to view the principal idol.
Bun turtle (round-trip) character one change Sheng treasure bowl one bowl change ・ Shaka Nyorai Nyorai 丿 resident Reiyama Buddha. The end of the muddy world
Sentient sentient beings unfollowed, many Buddha's body, Iya sad courier one entry', Hosho Sanma Sho Immediately Ashimi Mataka (response) Chi, character change
Seat Nyoi Jewel Ichi Jewel Immediately Toya. (There is a back character, and it turns into a treasure bowl
It will be Buddha Nyorai. It's a Buddha of Mt. Ryozen. The sentient beings of the late turbulent world, who never saw the Buddha's body, therefore entered the Hosho's Samadhi with a mournful expedient, that is, changed their body to Tarakuu.
It turns into a jewel. It is shown as a jewel, that is, a bad city), and this law is regarded as the same as the consciousness of the living body, that is, the soul of the person.
...... To practice this method, rest the pagoda (Sarihoto) in the center of the dojo, and put Buddhist shrines (five grains, three grains, one grain, etc.) in a gold jar. .. a.
As you can see in the "Esoteric Buddhism Encyclopedia", the "Nyoi Hojuho" is the deepest and most secret method of esoteric Buddhism.
There are still a lot of secrets and oral stories, but I think that you can understand from the above.
Then, the secret law, "What kind of legal trial is there in the Nyoi Jewel Method L?" From this, it can be inferred.
The principal image of the Buddhist jewel method
In the Sanbo-in style of "Nyoi Hojuho, Honzonkan", the view is as follows.
‥ …… Ichiu changed to become a jewel. That is, it illuminates the ten-sided world with a great light of seven. In the light, it rains the food and drink of a myriad of rare treasures, clothing, and hundreds of tastes. Everything is satisfied according to the wishes of sentient beings.
Also, let the treasure lotus rain in the light. There is a voice in the lotus flower and he preaches a delicate law. All sentient beings and listeners give off a bodhicitta spirit.
Also, this light far illuminates the bottom of Nari (hell). All suffering sentient beings
Enjoy. Approximately all sentient beings in the three worlds are exposed to this light and get liberated.
In other words, the legal test of this method is
Fukutoku Hosho
Dissolution of the cause
It gives two merits.
‥ …… Rains the food and drink of a myriad of rare treasures, clothing, and clothes in the light. Satisfy all sentient beings according to the wishes of sentient beings ... All sentient beings' wishes and wishes can be fulfilled, that is, Fukutoku Hosho.
‥ …… Approximately three world suffering sentient beings, all touching this light and gaining liberation …… The ones suffering from hell, the sentient beings suffering from bad causes, all the sentient beings of the three worlds are liberated. That is,
It is a merit.
It is only natural that esoteric Buddhism is the deepest and most secret law, even if there is no more law.
Although esoteric Buddhism has secret law, great law, and esoteric Buddhism, there is no better way than this. Who is the esoteric practitioner who does not want to learn this law at least once?