真言密教の真髄
真言密教において真言の説が最も大切なものであることは、いまさらことあたらしくいう必要 はないであろう。「密教」の上に、「真言」という言葉を冠しているのを見ただけでそれはわかる。 にもかかわらず、いままでその真言の読の方法について、工夫らしい工夫 研究らしい研究が なされていないのはいったいどうしたことであろうか。 わずかに、 「念珠をつまぐりながら、わが 耳にかすかに聞こゆる程度の声で」という程度のことである。これはまことにおどろくべきこと
といわればならない。それとも怠慢というべきか。
しょうみよう
ただし、密教に「声明」という独特のものがある。
密教辞典によれば、
声明
とある。
声曲をいう。すなわち微妙の清音直除切音韻屈曲長短高下して三宝を詠歌頌す 声曲なり。元来は印度五明の一にして言語文字文典等を論究する学問なり。“青”に”まさ 清雅の音を以てしてすといい、"大"
と説けるものこれなり」地を求めんが為に清音を発して勤に
わたくしが前の節において考え求めたところのものとは全く異る。 要するに、仏をほめたたえる 歌である。
尤も、密教辞典は前の文章につづいて、
密教は特に此の声曲歌を尊崇し、時処"には"の秘密瑜伽は歌 揚するが故に成仏も難からず、況んや諸願を求めて成就す。と説きて歌
をべて如来を
をただちに成仏の縁とす
とあり、これは、わたくしが思案したこととおなじところのものに思いあたっているかのごとくに 思われるが、のちにわたくしが体得した技法とはまったく異る。 どこまでもこれ である。外 に向って声を発して歌うのである。 わたくしの真言読はちがう。 口腔に発した真言の振動を共鳴 させながら、からだの内部、すなわち心と脳の深部に響かせてゆくのである。
ある。
さきの章にあげた「正念」 (五四頁)のところを見ていただきたい。 「次第念珠」の観想にこう
「わが誦するところの真言の字は本尊の臍輪(おへその穴)より入りて、本尊の心月輪に至り、右 にめぐりてつらなり住し、本尊の誦する真言の字はわが頂より入りて心月輪に至り、右にめぐりて つらなりす」
むしろ、この観想のほうが、わたくしのねらったものに近いといえるかも知れない。
ただし、わたくしの場合は、たんなる真言の字ではなく、その振動である。ホトケのとなえる事 言の振動が、ホトケのへそからわがへそに入って咽喉にいたり、大振動を発して大脳の深部にいた り、大脳の部位を動かす。わが大脳のチャクラを動かした振動はしだいにホトケの大脳にいたり、 ホトケの大脳とわが大脳と共鳴する、 というように観想しつつ、実際に振動を発生させるのである。
わたくしは、昼夜の別なくトレーニングを進めているうち、しだいに、自分が、真言密教の真髄 に近づきつつあることを感じた。いまだかつて密教の指導者のだれもが気づかなかった秘密の技術 に迫りつつあることを知った。
七火の呼吸とチャクラの伝達系
わたくしはそれを完成することができた。
それにはいくつかのがあった。
先ず第一に、ヨーガを身につけていたことであった。
ハタ・ヨーガの倒立(頭による逆立ち)が、先ずわたくしの首を強きわまるものにしていた。わ たくしは二十数年間毎朝三〇分の倒立をしてきた。これは倒立の限界である。 倒立したまま、しば しばわたくしは眠ったほどこの技に熟達している。 結核体質で幼少から首が細かったわたくしは、 倒立で、三十歳代に首の周囲が一・五インチも拡大した。 これがどれほどわたくしの発声器官を強 大にしたことか。
あっきん
また、十数年にわたる寒中の滝行も、わたくしの腹筋と発声器官を強くしていた。 はじめて滝に 入ったとき、二日目に声をつぶした。滝に打たれながら、全身の力で読経し、真言を話する。 一か 月間、まったく声が出なかった。 こういう経験を十数回くりかえした。いまでは、どんな大きな滝 でも、わたくしの声を消すことはできない。何百メートル先きまでも、滝の音を圧して、 わたくしの声はる。
バイブレーション
しかし、 クンダリニー・ヨーガの修行をしていなかったら、おそらく、それ以上のこころみは全 メドが立たなかったろう。 クンダリニー・ヨーガのチャクラ開発は、特殊な呼吸法に秘訣がある。 それと、チャクラ周辺の筋肉のバイブレーションだが。 先ずその呼吸法が役に立った。 ざっと説明してみよう。
音声というものは、呼吸と発声と共鳴の三つから成り立つ。そのいずれも同じ程度に重要である。 発声は そのものであり、共鳴はその振動を倍加させ、振動の力を増強するものであり、呼 吸はその両者の原動力である。
ところで、クンダリニー・ヨーガの呼吸法は、「火の呼吸」とよばれるように、フイゴの如く強 く激しい。 これが、発声と共鳴の原動力として、どれだけ強力に作用するか、想像以上のものであ
火の呼吸、発声、共鳴の三つの要素を完全にはたらかせるためには、からだ全体を強化しなけれ ばならないが、とりわけ、強い肋間筋と腹筋、 それに頑丈な横隔膜が必要である。
わたくしは、さきに、ムラダーラと、マニピューラの二つのチャクラを完成しかけていたと述べ たが、肋間筋 腹筋 横隔膜は、実に、ムラダーラとマニピューラの両チャクラが支配しているの である。この二つのチャクラを目ざめさせたら、この三つの器官はどのようにでもはたらかせるこ とができるのである。 それまでにこの二つのチャクラを完成しかけていたことは、まことにと いうべきだった。
呼吸法と発声が完成したら、つぎに独自の共鳴腔をつくりあげなければならない。
音声の共鳴は、喉腔をとりまく骨組みの付加運動のはたらきによる。つまり、頭部の中の、腔と 骨の振動によって共鳴をつくりあげるわけである。 それは、練習によってだれにでもできるように なる。 上手下手の別はもちろんあるが。 だが、わたくしの場合はさらに特殊な工夫が必要であ った。というのは、その共鳴を、自然の法則に反して内部にとり入れなければならなかったからで ある。
生物の発声器官は、すべて、外部に向って音声を発するように出来ている。わたくしはそれを内 部に向ってしようというのである。思いもよらぬことであるが、ついにわたくしはそれをなし得る ようになった。それを可能にしたのは、やはりチャクラの力であった。
発声させ腔内で共鳴させた真言の振動を、脳の深部に送りこむ作業は、マニピューラ、 スヴァジスターナ アナハタ、の各チャクラの力を借りなければぜったいに出来ないのである。思 いきって、わたくしの完成したこの秘密技術の一部を洩らすことにしよう。 喉腔内でつくりあげた 共鳴の振動をそのまま脳の深部に送りこむことはできないのである。それはぜったいに出来ない。 わたくしは、何百回、何千回とくりかえしたあげく、ついに不可能とさとった。それは生体の法則 であるのだろう。ではどうすればよいのか?
最後にやってみたわたくしのこころみが成功した。 その振動を、いったん下部のマニピューラ・ チャクラに伝えこれと共鳴させるのである。 そうして、チャクラのバイブレーションとしてスヴァ ジスターナ アナハタとつづくチャクラの伝達系を通じて脳のチャクラに送りこむのである。
The essence of Shingon Esoteric Buddhism
There is no need to say again that the Shingon doctrine is the most important thing in Shingon Esoteric Buddhism. You can tell just by looking at the word ``Shingon'' on top of ``Esoteric Buddhism''. In spite of this, how is it that he has not been able to carry out research that qualifies as ingenuity and ingenuity regarding the method of reading the mantra? It's just something like, ``In a voice that is barely audible to my ears, while picking a rosary.'' this is truly amazing
It must be said. Or should I say negligence?
let's see
However, Esoteric Buddhism has a peculiar thing called 'Shomyo'.
According to the esoteric dictionary,
statement
a.
Say a voice song. In other words, it is a voice song that sings and praises the three treasures by flexing the phonological melody of the subtle clear sound. Originally one of the Five Mings of India, it is an academic discipline that examines language, letters, and literature. It is said to be "blue" with the sound of "masa" and "big"
This is what I can preach.”
It is quite different from what I sought in the previous section. In short, it is a song that praises the Buddha.
Of course, the dictionary of Esoteric Buddhism follows the previous sentence,
Esoteric Buddhism especially reveres this voice, song, and song, and sometimes the secret yogi of "" is sung, so it is not difficult to attain Buddhahood, and many wishes are fulfilled. preach and sing
Bete Tathagata
to immediately become the edge of Buddhahood.
It seems to me that this is the same thing that I thought about, but it is completely different from the technique that I learned later. It is this all the way. Singing with a voice to the outside. My mantra reading is wrong. While resonating the vibration of the mantra emitted from the oral cavity, it resonates deep inside the body, that is, the heart and brain.
be.
I would like you to take a look at the “right thoughts” (page 54) mentioned in the previous chapter. Contemplation of "Shidai Nenju"
"The characters of the mantra that I recite enter from the umbilical ring of the principal image, reach the heart moon ring of the principal image, circle to the right, and reside in a continuous line. Enter and reach the ring of the moon, and go around to the right to see his tsuranari."
Rather, it may be said that this contemplation is closer to what I am aiming for.
However, in my case, it is not just the letters of the mantra, but its vibrations. The vibrations of the whispering words of the hotoke enter the navel of the hotoke, enter the navel, reach the throat, emit large vibrations, reach the deep part of the cerebrum, and move the parts of the cerebrum. The vibrations that move the chakras of my brain gradually reach the cerebrum of the brain, and resonate with the cerebrum of the brain and my brain.
As I continued training day and night, I felt that I was gradually approaching the essence of Shingon Esoteric Buddhism. I knew I was approaching a secret technique that none of the esoteric leaders had ever been aware of.
Breathing of the seven fires and the transmission system of the chakras
I was able to complete it.
It had several.
First of all, he had practiced yoga.
Hatha yoga's handstand (handstand with head) first made my neck extremely strong. For twenty-odd years, he has been standing upside down for half an hour every morning. This is the limit of inversion. Standing upside down, he is so adept at this trick that I often fell asleep. I was born with tuberculosis and had a thin neck from childhood. How this has strengthened my vocal organs.
Akin
In addition, the ten-odd years of running under waterfalls in the winter have also strengthened my abdominal muscles and vocal organs. When I entered the waterfall for the first time, I lost my voice on the second day. While being hit by the waterfall, recite the sutras with all your might and speak the mantra. For a month, I had no voice at all. I've had this experience dozens of times. Now no big waterfall can drown out my voice. Hundreds of meters away, my voice echoes over the sound of the waterfall.
vibration
However, without the Kundalini Yoga practice, I probably would not have been able to pursue any further endeavors. Kundalini yoga chakra development has its secrets in special breathing techniques. Also, the vibration of the muscles around the chakra. First of all, the breathing method helped. Let me briefly explain.
Sound consists of three things: breathing, vocalization, and resonance. Both are equally important. Vocalization is what she is, Resonance doubles and strengthens her vibration, Breath is the driving force of both.
By the way, the breathing method of kundalini yoga is strong and intense like Fuigo, as it is called "breath of fire". It is more than you can imagine how powerful this will act as a driving force for vocalization and resonance.
In order for the three elements of fire breathing, vocalization and resonance to work perfectly, he must strengthen his whole body, above all strong intercostal and abdominal muscles, and a strong diaphragm.
I mentioned earlier that he was in the process of completing the two chakras, Muladhara and Manipura, but the intercostal muscle-abdominal-diaphragm is indeed ruled by both the Muladhara and Manipura chakras. Once these two chakras are awakened, these three organs can work in any way. He really should have said that by then he had nearly completed these two chakras.
Once you have mastered the breathing and vocalizations, you must create your own resonance chamber.
Speech resonance is due to the additional movement of the framework surrounding the throat cavity. In other words, resonance is created by the vibration of the cavities and bones in the head. Anyone can do it with practice. Of course there are differences between good and bad. However, in my case, a special device was required. For he had to bring that resonance inside, contrary to the laws of nature.
All the vocal organs of living things are designed to emit sounds toward the outside. I would like to turn it inward. Unexpectedly, at last I became like him who could do it. What made it possible was the power of chakra.
The manipura and svadhistana anahata chakras are the only chakras that can send the vibration of the mantra, which is uttered and resonated in the cavity, into the deep part of the brain. I dare you to divulge a part of this secret technology that I have perfected. The resonance vibration created in the throat cavity cannot be sent directly to the deep part of the brain. It can never be done. After repeating it hundreds and thousands of times, I finally realized that it was impossible. It must be the law of life. What should I do?
My last attempt was successful. Once the vibration is transmitted to the lower manipura chakra and resonated with it. Then, it is sent to the brain chakra through the chakra transmission chain that continues with sva jisthana anahata as the chakra vibration.