摩詞止観の瞑想法
第一は、通常の瞑想法で、禅宗や、密教系仏教などでひろくおこなわれている瞑 想法である。
第二は、阿合仏教独特の特殊な瞑想法である。 まず第一の瞑想法から解説しよう。天台系の「摩詞止観」である。
これは、さきにのべた天台智顎の『天台小止観』一巻をもとにしてつくられた瞑 想法である。
摩詞というのは、。大きな”。偉大な”という意味。止は、さきにのべたように、
サンスクリット語のSamathaの訳で、心を平静にたもって一つの対象に集中する
こと。観は、vipa4yanaの訳で、止によって得た正しい智慧により、ものごとを正
しく観察理解することである。要するに瞑想の根本技法である。止と観をさ友ざま
に駆使することにより、神秘的な飛躍・転換の体験が得られるのである。
以下、『天台小止観』一巻にもとづいて、解説しよう。
この本は、まことに綿密に書かれていて、たとえば、止観を修していれば身心が
調和して健康であるはずだが、ときに、かえって病患を動かす(持病などが表面に
出てくること)がある。その時には、早くこれをなおさなければいけないと、止観
による治療の法までのべている。
瞑想を習うためには最もよい指導書と思われるので、これを紹介しよう。なお、
原本は漢文なので、関口真大博士の口語訳によったことをおことわりしておく。
(止観を修することによって、かえって病患を動かすことがある、ということにつ
いて、これは非常に重大なことなので、あとでさらにふれることにする)
瞑想に入る前の五つの調和法
まず五法を調えよとある。
五法とは、一に飲食を調節すること。二に睡眠を調節すること。三には身を
調えること。四に気息を調えること。五には心を調えることである。
第一に、食を調えるというのはつぎのようなことである。
食事はほんらいからだをたすけ正しい道にすすましめるためのものである。
それなのに、もし食べすぎているような状態でいると、気はあせり、からだけ
だるく、心がとぎれがちで、座禅をしても心は安らかになりにくい。
だが、もし食べることが少なすぎて足りないと、からだけ疲れ、心は呆け、
思うところも考えることもしっかりとしない。この二つは、どちらも禅定を得
る道にはならない。
また、もしけがれたものやよごれたものを食べていると、ひとの心を悟く
し、迷いやすくする。もしからだによくない刺激物を食べていると、かねてか
らの病が動いてくるし(持病が出ること)、からだの調子も悪くなる。だから
禅定を修習しようとするなら、そのはじめにぜひとも深くこれらをつつしまな
ければならない。
第二に、睡眠を調えるというのは、眠とはこれ無明が心に覆いかぶさるので
あるから、これをほしいままにしてはならないということだ。
もし眠ることが必要度を過ぎて多いときは、それだけ仏法を修習する時間が
廃されるだけでなく、努力の心も失われがちで、しかも心をくらくし、善い心
を沈没させる。まさに人生が無常であることをさとり、睡眠をよく調伏して、
気分を清白に、心を明るくきよからしめるがよい。
第三には、身を調え、第四には息を調え、第五には心を調えるのであるが、
この三つの条件は、まさに合わせて用うべきなので、べつべつに説明すること
はできない。以下これについて述べてみよう。
第一に身を調えるとは、われわれが正しい瞑想をするためには、からだを正
しく調えなければならないということである。
かたもし動作が粗雑であれば、息づかいもそれだけみだれる。息づかいがあらい
と、心もみだれておさめにくくなる。座禅をしてみても、心がみだれがちで、
落ち着いた気分にはなりにくい。
だから座禅をはじめる前から、あらかじめ注意していなければならない。そ
の上うに用心しておいて、いざ座禅をけじめようとするときには、なおよく身
も心も落ち着けるような所をえらぶようにしなければならない。
はじめて座るべき場所についたら、その場所にしっかりと落ち着かなければ
いけない。つねに安穏にしていられるようであれば、いつまでもさまたげられ
ることはない。
つぎにはま~に脚から姿勢を正しくすべきである。
もし半珈鉄座といわれる座りかたならば、左の脚を右の脚の上におき、それ
を引きつけて身に近づけ、左脚の指と右の脱とをそろえ、右脚の指と左の脛と
をそろえる。
もし結珈銃座といわれる座りかたをしようとするなら、さらに下にある右の
図1半踪銃座
脚ももち上げ、それを左の脚の上に置く。
つぎに衣帯を解きゆるめる。
しかし、ゆるめすぎて、座っているときに脱げて落ちたりすることがないよ
うにしなければいけない。つぎに手を落ち着ける。左手の掌を右手の上に置
き、両手をかさね、あい対してこれを落ち着け、ともに左脚の上に置き、ひき
つけて身に近づけ、下腹に当てて落ち着ける。
つぎに身を正しくする。
まず、そのからだならびに手足や肢節をゆり動かすこと、七、八度くらいす
るがよい。また、自分でからだを揉みほぐして、手足にしこりを残さないよう
にする。つぎには身を正しくする。それには全身を端正にし、背骨をまっすぐ
にして、曲がったり、反り返ったりすることのないようにする。
つぎに、頭、頚を正しくする。
鼻とヘソが垂直線上にあるようにし、それがかたよらず斜めならず、うつむ
かず、また、反り返らないようにし、正しく住する。
つぎにロを開き、胸中の機れた気を吐き去る。
気を吐く方法は、ロを開き、気を放つが、思うぞんぶんにそれを吐き出す。
そのときからだのなかのぐあいのわるいものをことごとく放ち、それが吐く息
にしたがって出てゆくものと観想する。出しつくしたら口を閉じ、鼻から清気
を入れる。このようにして三度ほどくりかえす。身息が調和しさえすれば、一度だけでもよい。
つぎに口を閉じる。
唇と歯を上下かるく自然に合わせ、舌はもちあげるようにして上顎に向け
る。そして、眼を閉じる。わずかに外光を断つ程度でよい。それが終わったら
端身正座(姿勢を正しくして正座する)すること、町石のごとくであれ。身や
首や手足をこまかく動かすようなことがあってはならない。
以上がはじめに禅定に入るときに身を調える方法である。要をあげていえ
ば、寛ならず急ならざること。これが身体の調った相である。
How to meditate on the slogan
The first is the usual meditation method, which is widely used in Zen Buddhism and esoteric Buddhism.
The second is a special meditation method peculiar to Aai Buddhism. Let's start with the first meditation method.
It is a Tendai-type "Maji stop view".
This is a meditation method created based on the first volume of "Tendai Kotokan" by Zhiyi Tendai, which was mentioned earlier.
The word is. It means big ". Great". As I mentioned earlier, the stop is
Translated from Sanskrit Samatha, keep your mind calm and focus on one subject.
thing. The view is a translation of vipa4yana, and with the correct wisdom gained by stopping, things are corrected.
It is to observe and understand. In short, it is the fundamental technique of meditation. Stop and see friends
By making full use of, you can get a mysterious leap and transformation experience.
Below, let's explain based on the first volume of "Tendai Kosamatha".
This book is really carefully written, for example, if you have mastered the stance, your body and mind will be
It should be harmonious and healthy, but sometimes it moves the illness (chronic condition etc. on the surface)
There is (to come out). At that time, I have to fix this as soon as possible.
It even covers the method of treatment by.
It seems to be the best instruction book for learning meditation, so let me introduce it. In addition,
Since the original is in Chinese, I would like to mention that it was based on the colloquial translation of Dr. Shindai Sekiguchi.
(It is possible to move the illness by repairing the sickness.
And this is very important, so I'll touch on it later)
Five ways of harmony before starting meditation
First of all, it says to prepare the five methods.
The five methods are to adjust food and drink in one. Second, regulate sleep. Be the third
To prepare. To keep your breath in the fourth. The fifth is to adjust your mind.
First of all, preparing food is as follows.
Meals are for helping the body and recommending the right path.
Even so, if you're eating too much, you'll be upset, and only from the beginning.
I tend to be sluggish and choppy, and even if I do zazen, my mind is hard to feel at ease.
However, if you eat too little and you don't have enough, you will get tired and your heart will be disappointed.
I don't really think or think. Both of these have a Zen meditation.
It will not be the way to go.
Also, if you eat something that is injured or dirty, you will realize the heart of the person.
And make it easy to get lost. If you are eating a stimulant that is not good for your body,
These illnesses start to move (there is a chronic illness), and the condition of the body also deteriorates. So
If you are going to learn Zen meditation, be sure to take these deeply at the beginning.
Must be.
Secondly, adjusting sleep is because sleep is overwhelmed by avidyā.
So don't leave this as you want.
If you need to sleep too much, you have more time to learn Buddhism.
Not only is it abolished, but the spirit of effort tends to be lost, and it also makes the heart dull and has a good heart.
Sink. It's just that life is unrelenting, sleep is well adjusted,
You should refresh your mood and brighten your mind.
The third is to adjust the body, the fourth is to adjust the breath, and the fifth is to adjust the mind.
These three conditions should be used together, so explain them separately.
Can't. Let's talk about this below.
First of all, to prepare yourself is to correct your body in order for us to meditate correctly.
It means that you have to adjust well.
On the other hand, if the movement is rough, the breathing will be lost. Breathing is rough
Then, my heart is squeezed and it becomes difficult to hold down. Even if I try zazen, my heart tends to be drooling,
It's hard to feel calm.
Therefore, you have to be careful in advance before you start zazen. So
Be careful of the sea urchin, and when you are trying to get rid of zazen, you should be even better.
You must choose a place where you can calm your mind and soul.
When you first arrived at the place where you should sit, you have to settle down firmly in that place
should not. If you can always be at peace, you will be forever blocked.
There is nothing.
Next, the posture should be correct from the legs.
If you are sitting in a semi-iron seat, place your left leg on the right leg and it
Align the fingers of the left leg with the right detachment, and the fingers of the right leg and the left shin.
Align.
If you want to sit in the lotus position, it ’s further down on the right.
Fig. 1 Half-headed gun seat
Lift the leg and place it on the left leg.
Next, loosen the obi.
However, it will not fall off when you are sitting because it is too loose.
I have to do it. Then calm your hands. Place the palm of your left hand on your right hand
Put your hands together, settle down against each other, put them together on your left leg, and pull.
Put it on and bring it closer to yourself, and put it on your lower abdomen to calm down.
Next, get yourself right.
First, move the body, limbs and limbs, about 7 or 8 times.
It is good. Also, do not rub your body and leave lumps on your limbs.
To. Next, get yourself right. To do this, keep your whole body neat and straighten your spine.
To prevent it from bending or curling.
Next, correct the head and neck.
Make sure that the nose and navel are on the vertical line, and that it does not tilt and is depressed.
Do not warp and live properly.
Next, open B and spit out the sickness in your chest.
The method of exhaling is to open b and release it, but exhale it as much as you want.
From that time on, I released all the bad things in my body, and it exhaled.
I think that it will go out according to. When you're out, close your mouth and feel refreshed through your nose.
Put in. Repeat about 3 times in this way. As long as your breath is in harmony, you only have to do it once.
Next, close your mouth.
The lips and teeth were lightly and naturally aligned, and the tongue was lifted toward the upper jaw.
To. Then close your eyes. It suffices to cut off the outside light slightly. When that is over
To sit upright (to sit upright in the correct posture), like a town stone. The body
Do not move your neck or limbs in small steps.
The above is the way to prepare yourself when you first enter the Zen meditation. Give me the point
For example, don't be relaxed and hurry. This is the physical condition.