集中(止)と瞑想(観)
では瞑想に入ろう。
坐は半珈鉄坐。坐蒲をもちいる。瞑想の手印を組もう。これが初歩的瞑想の
基本姿勢である。(図5参照。ただし、この図では法界定印であるが、後出のアーカー
シャームドラーをもちいる場合もある。瞑想の基本姿勢については『輪廻転生瞑想法
H』に、くわしく解説しているので、かならず読んでいただきたい)
瞑想の修行は、二つの領域から成り立つ。
ひとつは精神集中法(・o9~ほ回忌、ひとつは瞑想法(ヨー’且~)である。
心を集中するとは
これについて少し解説しよう。まず、シャマタ(止)である。
、禅における公案、また、祈りを捧げるとか、経
文を読む、真言を唱えるなども、精神集中法のひとつである。要はひとつのこと
に心を集中し、そこに〃止”まり、動かないことである。
これは、ひとっのことに心を集中するのである。
数息観がそ‘の代表であるが、、とで’‐ ことてことに意識を集申し、他のものに心
を向けない、これを積極的に意識的におこなうのであるひこれは修行のはじめの
過程として、だれでも通るものである。
この精神集中の状態は二つに分けることができる。
ひとつはこ息識的精神集中」で、ひとつのことにw
つぎの段階が、「無意識的精神集中しの状態である。これは、高度のもので、
意識的精神集中をつづけているうちに、習練によって条件づけられ、ついに、と
くに意識しないでもひとつのことに心を集中することができるようになる。
これによって無意識の意識層をコットロ’Iルし、2 つうでは絶対に統御でき
ない無意識の意識を、ある特定の対象に向けることができるようになるのである。
心の流れにまかせるとは
つぎに、ビパシャナ(観)である。
これは、ひとつのことに注意をとどめない。心の動きのひとつひとつに心を
向けていくが、ひとつのことにとどまっていない。心の流れにまかせるのであ
る。
これにも、「意識的瞑想」と「無意識的瞑想」がある。
「意識的瞑想」は、表面意識が心の流れを観ている。
「無意識的瞑想」は、深層意識の心の流れそのものになっている。
では、その深層意識の流れを観ているものはなにか? だれが深層意識の流
れを観ているのか? それは「無意識的精神集中」の心である。
だから、「止」と「観」は密接な関係があるのである。いまおこなわれている
瞑想のほとんどは、「止」か「観」か、どちらかにかたよっている。禅は「止」
にウェイトがかかり、瞑想(としてやっているもの)は、「観」が主である。しか
し、「止」を完成した「観」でなければほんとうの瞑想ではなく、「止」でとど
まって「観」に入らない定は、これまたほんとうの瞑想ではないのである。
「止」と「観」はおなじように修せられなければならない。そうして、非常に
高度の瞑想(観)をするためには、おなじように非常に高度の巣中(止)が体得
されていなければ不可能なのである。
では「意識的瞑想」と「無意識的瞑想」とはどうちがうのか?
ひと口でいうならば、
意識的瞑想は「個の世界」を観、
無意識的瞑想は「全の世界」を観る。 ・
といったらよいであろう。
意識的瞑想は「自分だけの世界の流れ」を観るのである。
無意識的瞑想は「人類そのものの(世界の)流れ」を観るのである。いや、
もっと拡大した世界だ。「宇宙そのものの流れを観る」といったらよいであろう。
無意識の意識層には、原初からの人類の記憶がすべておさめられている。い
や、人類以前からの記憶がすべて秘められている。
わたくしは、『輪廻転生瞑想法I』で、このことについてのべている。「個体発
生」と「系統発生」の意識と記憶について語った第二章を、もう一度読み返して
みていただきたい。
Concentration (stop) and meditation (view)
Let's get into meditation.
The seat is a half-iron seat. Use zafu. Let's set up a meditation sign. This is rudimentary meditation
This is the basic posture. (See Fig. 5. However, although it is a legal seal in this figure, the later-mentioned Aker
In some cases, a shahmdler is used. For the basic posture of meditation, see "Reincarnation Meditation Method".
Please be sure to read it because it is explained in detail in "H")
Meditation practice consists of two areas.
One is the mental concentration method (・ o9 ~ Holy memorial, one is the meditation method (Yo'and ~).
To concentrate on
Let's explain this a little. First is Shamata (stop).
, Koan in Zen, prayer, sutra
Reading sentences and chanting mantras are also one of the methods of concentration. The point is one thing
Focus on, stay there, and don't move.
This focuses on one thing.
The view of a few breaths is the representative of that, but at the same time, I focused on that and focused on other things.
Do not turn to, do this positively and consciously. This is the beginning of training.
As a process, anyone goes through.
This state of mental concentration can be divided into two.
One is "concentration of breath", and one thing is w
The next stage is "a state of unconscious mental concentration. This is an advanced one.
As I continued to concentrate my consciousness, I was conditioned by practice, and finally
You will be able to concentrate on one thing without being conscious of it.
By doing this, the unconscious consciousness layer can be controlled by Cottro'I, and 2 can be absolutely controlled.
It becomes possible to direct the unconscious consciousness to a specific object.
To leave it to the flow of the heart
Next is Bipashana (view).
This does not pay attention to one thing. Put your heart into each movement of your heart
I'm going, but it's not just one thing. Leave it to the flow of your heart
To.
There are also "conscious meditation" and "unconscious meditation".
In "conscious meditation", surface consciousness is watching the flow of the mind.
"Unconscious meditation" is the flow of the mind of deep consciousness itself.
Then, what is watching the flow of deep consciousness? Who is the flow of deep consciousness
Are you watching this? It is the mind of "unconscious concentration".
Therefore, "stop" and "view" are closely related. Now being done
Most meditations depend on either "stop" or "view." Zen is "stop"
The weight is applied to, and meditation (what you are doing as) is mainly "view". Shika
However, if it is not a "view" that completes the "stop", it is not a true meditation, but a "stop".
The fact that it doesn't fit into the "view" is not really meditation either.
"Stop" and "view" must be mastered in the same way. And very
In order to perform advanced meditation (viewing), you must acquire a very advanced nest (stop) in the same way.
It is impossible if it is not done.
Then, what is the difference between "conscious meditation" and "unconscious meditation"?
In a nutshell,
Conscious meditation sees the "individual world",
Unconscious meditation sees the "whole world".・ ・
It would be nice to say.
Conscious meditation sees "the flow of your own world".
Unconscious meditation sees the "flow of mankind itself (in the world)". Disagreeable,
It's a more expanded world. It would be nice to say, "Watch the flow of the universe itself."
The unconscious conscious layer contains all the memories of humankind from the beginning. I
And all the memories from before humankind are hidden.
I mentioned this in "Reincarnation Meditation I". "Individual departure
Reread Chapter 2, which talks about the consciousness and memory of "life" and "phylogenetics"
I want you to see it.
瞑想の呼吸法は、四種の呼吸法から成り立つ。
一、長出入息呼吸法
二、長山息呼吸法
三、反式呼吸法
四、強短息呼吸法(火の呼吸法))
である。
四種の呼吸法
この本で教える瞑想の呼吸法は、四種の呼吸法から成り立つ。
一、長出入息呼吸法
二、長山息呼吸法
三、反式呼吸法
四、強短息呼吸法(火の呼吸法))
である。
簡爪に説明すると、一の長出入息呼吸法は、出る息、入る息、どちらも、で
きるだけ細く長く深く呼吸する。一呼吸に二十秒から三十秒、一分くらい、時
間をかける。
二の長出息呼吸法は、出る息のみをできるかぎり細く長く吐いて、吸う息は
2 つうに吸う。
三の反式呼吸法は、ふつうの呼吸とちかって、息を吸うとき、腹部をひっこ
め、息を吐くとき、腹部をふくらませる。ちょうど逆になるわけである。
四の強短息呼吸法は、「火の呼吸法」とよび、片方の鼻孔を指で押さえて閉
じ、片方の鼻孔で強く短く呼吸する。
それでは、四種の呼吸法の訓練を説明しよう。
長出入息呼吸法の訓練
鉄坐、あるいは椅子坐、いずれにしても、頭部、頚部をごく自然に、まっす
ぐ、きちんとした姿勢をとる。ただし、あまり緊張しすぎて力んだり、硬直し
たりしてはいけない。ゆったりと、リラックスすることが大切である。
そのためには、頭部、頭部の緊張を解くために、前頭部を心もち前に出し、
ド顎を少し中へ引くようにして、頭部をやや下げるようにするとよい。同時
に、前胸部も少しひっこめるようにし、腹部は少し前に出し、両肩は力を入れ
ず、自然な盗勢をとる。背中は心もち前に曲げ、腹部の容積を大きくするよう
にする。
口と唇はごく自然に軽く閉じる。両眼も軽く閉じるが、かすかに外光を感じ
る程度にひとすじの隙間を残す。すなわち半眼にして、視線は、鼻の先、鼻頭
に持っていく。
肛門をきゅっと締め、ヒヘ引き上げるようにする。
まず、最初、帷く息を吸い、ついで口をすぼめ開き、力いっぱい吐き出す。
下腹部に力をこめ、ヒ体を少し前に折りかがめるようにしながら、吐いて吐い
て叶き尽くす。このとき、前に書いたように、体中の悪気、不浄の気をことご
とく叶き川してしまう気持ちで、鳩尾が背骨にくっついてしまうくらいに、吐
くのである。吐き尽くしたら、また大きく吸い、二、三回、これをくり返す。
大事なことは、呼吸法をはじめるときには、かならず、まず最初に息を吐く
ことである。まず吐いて、つぎに吸うときから第一回の呼吸がはじまるのであ
る。
歯は軽くかみ合わせて、かみ合わせた歯の間を通して、ゆっくりと息を吐
く。歯は上下が軽く2 れるか2 れない程度で、決して強くかみ合わせてはいけ
ない。
自然に、長出大息呼吸法に移る。
まず、軽く息を吸う。
歯の間を通してゆっくりと息を吐き終わったら、今度は唇を閉じ、歯をきち
んと合わせて、鼻からゆっくりと吸うのである。
少しずつ、時間をかけて、鼻から空気を吸う。このとき、鼻から大ってくる
空気の量をできるだけ少なくするために、鼻をすぼめて鼻腔をせまくする。こ
うすると、大ってくる空気の量が少なくなるだけではなく、せまくなった鼻腔
の壁が空気でマサツされて、その刺激が脳に伝わり、脳の興奮を静める効果も
あるのである。
よた、息を吸い込むとき、舌の先を、上顎部(上の正面の歯ぐきのやや上部、つ
Lり、竹脈ルートの願文のところである)につける。なぜっけるのかというと、わ
たくしけ、さきに、任脈と督脈のニルートは、元来一本の線であるとのべた。
しかし、じっは、口のところでとぎれているのである。これを、舌の先で接続
させるのである。これによって、じっさいに、任脈・督脈のニルートは、一本
のルートとなるのであ今(ここから意念との共同訓練に入っていくのだ)
そこで、ごく自然に息を吸い込んでいく。
このとき、息を吸い込む鼻の奥から、(任脈ルートの)鳩尾、中胱、神闘(臍)
を通って、田刀性は気海(臍の下約四センチ)、女性は関元(臍の下約八センチ)のと
ころまで、一本の気管(プラーナ管)が通じていると観想せよ。太さは細めのス
トローくらいで、赤色である。
この気管の根本、つまり根管部(気海、関元)に、胞宮という三センチ四方く
らいの特殊な細胞の場のあることを意識せよ。胞嚢という、うすいオレンジ色
を帯びた透明の袋と考えてもよい。鍛錬によって収縮・拡大するから、嚢と考
えたほうが把握しやすい。
静かに深く息を吸い込んでいく。気管を通じて息はまっすぐに胞嚢に吸い込
まれていく。吸い込む最初、鳩尾は軽くひっこみ、このとき、胞宮に強く意識
をかけ、少し力を入れる。息が吸い込まれるにしたがって、鳩尾は2倍くらみ、
収縮していた胞嚢もふくらんでいく。(注意。あとでのべる「反式呼は、この逆になる)
息を吸い終わったら、もう一度、軽く息をのみ、鳩尾は十分に落とし、肛門
をぐっと閉じ、胞宮にウムと力を入れる。この力を入れるとき、同時にかなら
ず鼻からちょっと息を漏らす。これが非常に大切で、これをやらないと、胸か
ら頭部にかけて圧がかかり、体を痛めるおそれが出てくる。腹式呼吸をやっ
て、頭痛を起こしたり、内臓下垂で苦しんだりするのは、これを知らないから
である。禅宗の原田祖岳老師が、原坦山和尚の極端な下腹人力禅をやったとこ
ろ、頭が鳴って苦しくなった。また腸の位置が変則的になって難病をしたと本
にいておられる。注意が必要である。
この肛門を締めて、胞宮にウムと力を入れる動作を、二、三回おこなう。、長山息呼吸に移る。
胞官に。役と力をこめ、下腹部を収縮させながら、どこまでも腹の力をもっ
て静かに息か叶き出していく。2 くらんでいた胞嚢がしだいにしぼられ、収縮
していく。
このとき、息を吐き出しながら、それまで、上顎部につけていた舌を離し、
吐き出す息に乗せるような気持ちで、低い声で真言を誦する。
「オン」
真言を誦しながら息を吐き出していく。静かに、ゆっくりと、できるだけ細
く長く吐き川していく。がすっかり出てしまうと、下腹はくぼみ、腹壁が背
骨にくりつくような気持ちになる。つまり、そうなるような気持ちで吐ていくのである。
吐き出し終わったら、また、静かに鼻で吸う。吸うときは、舌を上顎につけ
ること。前とおなじである。
吸い込んだら、前と同じ動作で吐き出していく。前とおなじように、吐き出
しながら、真言を誦する。
真言はつづいて、
「シンタマニ」
「ダト」
「ウン」
で、これを、それぞれ、吐くひと息ごとに、一句ずつ、唱える。
「オン、シンタ。マニ、ダト、ウン」
この真言は、守護仏、仏舎利尊(輪廻転生瞑想法の本尊、準胆尊の本体)の真言
である。深く念ずることにより、守護仏の加護を得て、魔境に陥ることなく、
無事、修行を成就するのである。
この長出人1 呼吸法は、一呼吸についての時間は問わない。できるだけ細く
長く、長出入息させるのである。
長出息呼吸法の訓練
前の、長山人1 呼吸法は、出る息、入る息、ともにできるだけ長く細く呼吸
するものである。できるだけ細く長く、というだけで、どれほどの時間をかけ
て細く災く岬吸するのか、という時間は問わない。
Four types of breathing
The meditation breathing method taught in this book consists of four types of breathing methods.
1. Long breathing breathing method
2. Nagayama breathing method
Third, anti-breathing method
4. Strong and short breath breathing method (fire breathing method))
It is.
Explaining to simple nails, one long-breathing breathing method is to breathe out and breathe in, both.
Breathe as thin, long and deep as possible. 20 to 30 seconds per breath, about 1 minute, hour
Take a moment.
The second long breath breathing method exhales only the exhaled breath as thin and long as possible, and the inhaled breath is
2 Smoke normally.
The third anti-breathing method is different from normal breathing, and when inhaling, the abdomen is pulled.
Therefore, when you exhale, inflate your abdomen. It's just the opposite.
The four strong and short breathing methods are called "fire breathing methods", and one nostril is pressed with a finger to close it.
Breathe strongly and shortly through one nostril.
Let's explain the training of four types of breathing methods.
Long breath breathing training
Whether it is an iron seat or a chair seat, the head and neck are straightened very naturally.
Take a proper posture. However, I'm too nervous and I'm too tense or stiff
Don't do it. It is important to relax and relax.
For that purpose, in order to release the tension of the head and head, put the frontal part forward with the heart.
It is advisable to pull the chin slightly inward and lower the head slightly. simultaneous
Also, the precordium should be slightly retracted, the abdomen should be slightly forward, and both shoulders should be stressed.
Instead, take a natural steal. Bend your back forward to increase the volume of your abdomen
To.
Mouth and lips close naturally and lightly. Both eyes close lightly, but I feel a faint outside light
Leave a gap to the extent that it is. That is, with half an eye, the line of sight is the tip of the nose, the tip of the nose.
Bring it to.
Tighten the anus tightly and pull it up.
First, inhale a sigh, then pursed and open your mouth, and exhale with all your might.
Spit and vomit while exerting force on the lower abdomen and bending the body slightly forward.
It will come true. At this time, as I wrote before, the bad feelings and unclean feelings in my body
I vomit so much that Hatoo sticks to my spine with the feeling that it will finally come true.
It is. When you have exhausted, suck again and repeat this a couple of times.
The important thing is that when you start breathing, you always exhale first.
That is. The first breathing begins when you first exhale and then inhale.
To
The teeth are lightly engaged and slowly exhale through the meshed teeth.
Ku. The upper and lower teeth should be lightly 2 or not, and should never be strongly engaged.
Absent.
Naturally, move to the long-breathing breathing method.
First, take a light breath.
After slowly exhaling through the teeth, close your lips and close your teeth.
In addition, slowly inhale through your nose.
Slowly, take time to breathe air through your nose. At this time, it comes from the nose
Squeeze your nose and narrow your nasal passages to minimize the amount of air. This
Not only does this reduce the amount of air that comes in, but it also narrows the nasal passages.
The wall is rubbed with air, and the stimulus is transmitted to the brain, which also has the effect of calming the excitement of the brain.
There is.
When inhaling, the tip of the tongue should be on the upper jaw (slightly upper part of the upper front tooth).
L, which is the application for the bamboo vein route). The reason is
Takushike, earlier, I mentioned that the Niroute of Ren Meridian and Du Meridian is originally a single line.
However, in fact, it is interrupted at the mouth. Connect this with the tip of your tongue
Let me do it. As a result, there is actually only one Niroute for Ren Meridian and Du Meridian.
Now (from here, we will start joint training with the intention)
Therefore, take a breath naturally.
At this time, from the back of the nose that inhales, the dovetail (of the Ren Meridian route), the middle bladder, and the god fight (navel)
Through, the sword is Kikai (about 4 cm below the navel), and the woman is Sekimoto (about 8 cm below the navel).
Imagine that one trachea (prana canal) is open until that time. The thickness is thin
It's about a trolley and it's red.
At the root of this trachea, that is, at the root canal (Kiumi, Sekimoto), there is a 3 cm square called Soumiya.
Be aware that there is a special cell field for leopards. A light orange color called a vesicle
You can think of it as a transparent bag with a tinge. Considered as a bag because it contracts and expands due to training
It is easier to understand if you get it.
Inhale quietly and deeply. Breath straight through the trachea into the vesicle
I'm going to get caught. At the beginning of inhalation, Hatoo retracts lightly, and at this time, he is strongly conscious of the spores
And put a little effort. As you breathe in, Hatoo dives twice,
The contracted vesicle also swells. (Caution. "Anti-formal call is the opposite," which will be described later.)
After inhaling, take a light breath again, drop the dovetail enough, and anus
Close tightly and put effort into the cell palace. When you put this effort into it,
I let out a little breath from my nose. This is very important, and if you don't do this
Pressure is applied to the head, which may hurt the body. Do abdominal breathing
I don't know this because I don't know why I have headaches and suffer from visceral ptosis.
Is. Harada Daiun Sogaku, a Zen sect, did the extreme lower abdominal human power Zen of Hara Tanzan Osho.
My head rang and it became painful. In addition, the book says that the position of the intestine became irregular and he had an intractable disease.
I'm here. Caution must be taken.
Tighten this anus and perform the action of putting force on the spore palace a couple of times. , Nagayama breathe.
To a cell officer. With a role and strength, while contracting the lower abdomen, it has the strength of the abdomen forever
And quietly breathe out. 2 The sac that had been squeezed gradually squeezed and contracted
I will do it.
At this time, while exhaling, release the tongue that had been attached to the upper jaw until then,
Recite the mantra in a low voice, as if you were breathing out.
"On"
Exhale while reciting the mantra. Quiet, slow, as thin as possible
It spits for a long time. When it comes out completely, the lower abdomen is dented and the abdominal wall is back.
I feel like I'm clinging to my bones. In other words, I vomit with that feeling.
After spitting out, gently inhale with your nose again. When sucking, put your tongue on your upper jaw
That. It is the same as before.
After inhaling, exhale with the same operation as before. Exhale as before
While reciting the mantra.
The mantra continued,
"Shinta Mani"
"Dato"
"Un"
Then, recite this one phrase for each breath you exhale.
"On, Shinta. Mani, Dato, Eun"
This mantra is the mantra of the guardian Buddha, Toshison Buddhist priest (the main idol of the reincarnation meditation method, the main body of the quasi-bold meditation).
Is. By thinking deeply, with the blessing of the guardian Buddha, without falling into the devil's border,
The training is accomplished safely.
This long-term person 1 breathing method does not matter the time for one breath. As thin as possible
Make them breathe in and out for a long time.
Long-breathing breathing training
Before, Nagayamajin 1 Breathing method is to breathe as long and thin as possible for both out and in.
To do. How long does it take to be as thin and long as possible?
It doesn't matter how long it takes to smoke the cape.