"Reclining Nude" 1929. Oil on Canvas. (40 x 80 inches).
Hokkaido Museum of Modern Art, Sapporo, Japan.
こんな事をするとクニヨシ・ファンから叱られるかも知れないが、「ダダ」以来何でもござれ
の美術、芸術界のこと、これくらいのこと大したことでは無いでしょう。
宙に浮かぶ傘とフリーズした裸婦、一瞬の時をキャプチャーした様に見えます。 クニヨシの
作品は奥行きがあるだけに、どっちの方向から来てどちらの方向に落ちていくか、不思議な
感覚になります。 それでいて色使いやマテリアルが古いので、逆に重圧な感じを残した
形になり時代錯誤の錯覚のなか、近代的な絵画に変身したように思えます。
抽象画の父とも言われるカンディンスキーの有名な話ですが、ある日外出から帰って来て、
アトリエのドアを開けた彼は突然目に飛び込んできた強烈な絵に驚きました、よく見ると
それは彼が以前に描いていた作品が無造作に逆さまに置かれていたのでした。
Yasuo Kuniyoshi in his studio, 1940 Oct. 31
1940年、ニュー・ヨークのアトリエで”上下逆のテーブルとマスク”を描いているクニヨシ。
Physical Details: photographic print: 1 item: b&w; 20 x 25 cm.
Creator: Max Yavno, photographer
Description: Kuniyoshi in his studio, at 30 East Fourteenth St. in New York, N.Y., photographed for the Federal Art Project Photographic Division. Kuniyoshi is working on his painting Upside Down Table and Mask
Identification on verso (handwritten and stamped): New York City W.P.A. Art Project; Photography Division; 110 King Street
Negative No.: 5353-8; Date: 10/31/40; Photographer: Yavno; Title: Y. Kuniyoshi; Location: 30 E. 14 St., Manh.; W.P. No.: 1 ; O.P. No.: 65-1-97-2063.
Forms part of: Federal Art Project, Photographic Division collection circa 1920-1965 bulk 1935-1942
Citation: Yasuo Kuniyoshi in his studio, 1940 Oct. 31 / Max Yavno, photographer. Federal Art Project, Photographic Division collection, Archives of American Art, Smithsonian Institution.