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 瞑想の修行は、二つの領域から成り立つ。

2023-03-16 09:23:53 | 瞑想

https://youtu.be/5zR45EisyTI

集中(止)と瞑想(観)

 

 

 

 では瞑想に入ろう。

 坐は半珈鉄坐。坐蒲をもちいる。瞑想の手印を組もう。これが初歩的瞑想の基本姿勢である。(図5参照。ただし、この図では法界定印であるが、後出のアーカーシャームドラーをもちいる場合もある。

 瞑想の修行は、二つの領域から成り立つ。

 ひとつは精神集中法、ひとつは瞑想である。

心を集中するとは。まず、シャマタ(止)である。、禅における公案、また、祈りを捧げるとか、経を読む、真言を唱えるなども、精神集中法のひとつである。要はひとつのことに心を集中し、そこに〃止”まり、動かないことである。

これは、ひとっのことに心を集中するのである。

数息観がそ‘の代表であるが、、とで’‐ ことてことに意識を集申し、他のものに心を向けない、これを積極的に意識的におこなうのであるひこれは修行のはじめの過程として、だれでも通るものである。

この精神集中の状態は二つに分けることができる。ひとつはこ息識的精神集中」で、ひとつのことに

 つぎの段階が、「無意識的精神集中しの状態である。これは、高度のもので、意識的精神集中をつづけているうちに、習練によって条件づけられ、ついに、とくに意識しないでもひとつのことに心を集中することができるようになる。

 これによって無意識の意識層をコットロ’ーうでは絶対に統御できない無意識の意識を、ある特定の対象に向けることができるようになるのである。

心の流れにまかせるとは

 つぎに、ビパシャナ(観)である。

 これは、ひとつのことに注意をとどめない。心の動きのひとつひとつに心を向けていくが、ひとつのことにとどまっていない。心の流れにまかせるのであ

る。

 これにも、「意識的瞑想」と「無意識的瞑想」がある。

 「意識的瞑想」は、表面意識が心の流れを観ている。

 「無意識的瞑想」は、深層意識の心の流れそのものになっている。

 では、その深層意識の流れを観ているものはなにか? だれが深層意識の流れを観ているのか? それは「無意識的精神集中」の心である。

 だから、「止」と「観」は密接な関係があるのである。いまおこなわれている瞑想のほとんどは、「止」か「観」か、どちらかにかたよっている。禅は「止」にウェイトがかかり、瞑想(としてやっているもの)は、「観」が主である。しか

し、「止」を完成した「観」でなければほんとうの瞑想ではなく、「止」でとど

まって「観」に入らない定は、これまたほんとうの瞑想ではないのである。

 「止」と「観」はおなじように修せられなければならない。そうして、非常に

高度の瞑想(観)をするためには、おなじように非常に高度の巣中(止)が体得されていなければ不可能なのである。

 では「意識的瞑想」と「無意識的瞑想」とはどうちがうのか?

 ひと口でいうならば、

 意識的瞑想は「個の世界」を観、

 無意識的瞑想は「全の世界」を観る。 ・

 といったらよいであろう。

 意識的瞑想は「自分だけの世界の流れ」を観るのである。

 無意識的瞑想は「人類そのものの(世界の)流れ」を観るのである。いや、

もっと拡大した世界だ。「宇宙そのものの流れを観る」といったらよいであろう。

無意識の意識層には、原初からの人類の記憶がすべておさめられている。いや、人類以前からの記憶がすべて秘められている。

 

 

Concentration (stop) and meditation (view)

Let's get into meditation.

The seat is a half-iron seat. Use zafu. Make a meditation sign. This is the basic posture of rudimentary meditation. (See Fig. 5. However, in this figure, although it is a legal seal, the Aker Sharmdler described later may be used.

Meditation practice consists of two areas.

One is mental concentration and one is meditation.

To concentrate on your mind. First is Shamata (stop). , Koan in Zen, praying, reading sutras, chanting mantras, etc. are also one of the methods of concentration. The point is to focus on one thing, stay there, and not move.

This focuses on one thing.

The view of numbers is the representative of that, but in and out, it attracts attention to things, does not pay attention to other things, and actively and consciously does this. As the first process of, anyone goes through.

This state of concentration can be divided into two. One is "concentration of breath and mind", and one thing

The next stage is "a state of unconscious mental concentration. This is a high degree, conditioned by practice while continuing conscious mental concentration, and finally one thing without being particularly conscious. You will be able to concentrate on.

This makes it possible to direct the unconscious consciousness, which cannot be controlled by the unconscious consciousness layer, to a specific object.

To leave it to the flow of the mind

Next is Bipashana (view).

This does not pay attention to one thing. I focus on each and every movement of my mind, but it's not just one thing. Leave it to the flow of your heart

To.

There are also "conscious meditation" and "unconscious meditation".

In "conscious meditation", surface consciousness is watching the flow of the mind.

"Unconscious meditation" is the flow of the mind of deep consciousness.

Then, what is watching the flow of deep consciousness? Who is watching the stream of deep consciousness? It is the mind of "unconscious concentration".

Therefore, "stop" and "view" are closely related. Most of the meditations that are being practiced now depend on either "stop" or "view." In Zen, "stop" is weighted, and in meditation (what is done as), "view" is the main. Deer

However, if it is not a "view" that completes the "stop", it is not a true meditation, but a "stop".

The fact that it doesn't fit into the "view" is not really meditation either.

"Stop" and "view" must be mastered in the same way. And very

In order to perform advanced meditation (viewing), it is impossible unless you have mastered a very high level of nesting (stopping).

Then, what is the difference between "conscious meditation" and "unconscious meditation"?

In a nutshell,

Conscious meditation sees the "individual world",

Unconscious meditation sees the "whole world".・ ・

It would be nice to say.

Conscious meditation sees "the flow of your own world".

Unconscious meditation sees the "flow of mankind itself (in the world)". Disagreeable,

It's a more expanded world. It would be nice to say, "Watch the flow of the universe itself."

The unconscious conscious layer contains all the memories of humankind from the beginning. No, all the memories from before humanity are hidden.

 

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2023年3月16日 今日の運命

2023-03-16 09:11:09 | 運命学

 

2023316

03月16日 (木曜)
月齢
23.71
Moon
潮汐
小潮

月名(旧暦日)
有明月

七赤金星の日

人より協力の依頼を受けたりする日。金運、喜び事あるも調子に乗って酒色に乱れぬよう心すべき日。小利に迷わず自他喜びを共にする心掛けも大切。

 

日盤
日の方位盤

 

 

再生の週  衰の日
決断力の鈍る日。
交渉事や契約は避けて、先送りしたほうがよいでしょう。
悩みや迷いがあっても、ひとりで答えをだそうとせずに、相談できる人に打ち明けることで、正しい解決の糸口が見つかります。
 
 
 

不動明王

 

 

 

五大明王、八大明王の一で、その主尊。種々の煩悩、障害を焼き払い、悪魔を降伏して行者を擁護し、菩提を成就させ長寿を得させるとされる。大火炎を背負い、右手に剣、左手に索を持つ

 

御真言

ナウ、マク、サ、マンダ、
バ、ザラ、ダン、カン

 

カーン

 

 

女帝
正位置・・・美貌の女性。官能的な女性。未来に対して安定した現状。妊娠。出産。結婚。愛欲。家庭。自然と接触することから得られる霊感とやすらぎ。癒し。芸術的才能や感覚。収穫。繁栄。同情的な親切。物質的援助と保護。豊かな土地。良い土地。自然が損なわれていない土地。
逆位置・・・ぐずつく結婚。優柔不断な愛。不決断。女らしい性格のマイナス面。なかなか受胎しない状態。不潔な女性。生産性の欠如。

ウェイト解説
正位置・・・実り。行動。イニシャティブ。月日の長さ。未知なるもの。秘密。困難。疑い。無知。
逆位置・・・光。真実。問題の解決。公の歓楽。別の解釈によれば、優柔不断。

 
 
 

 

 

 




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